trn100 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden "Kjære Gud jeg har det godt, takk for alt som jeg har fått. Kjære Gud du holder av meg, kjære Gud gå aldri fra meg. Pass på liten og på stor. Gud bevare far og mor. Amen." Så viser det seg, det er ingen Gud her. Vi er alene og overlatt til oss selv, ingen Gud passer på oss og vi må selv finne mening i tilværelsen.... 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden disk skrev (1 minutt siden): Eg har en anelse at det den retningen fort kan snu. Vi er tross alt bare mennesker også i 2025. Å ha noe man kan samle seg bak, for å få kontrollerte omgivelser, og kontroller på individer og grupper, går ikke av moten med det første. Lurer på hva neste form for religion blir Jeg har sagt det før og sier det gjerne igjen: Religion er en mangelsykdom og gavner kun de som ikke er liv laga og maktmennesker som ønsker å kontrollere andre. Religion er en unnskyldning for ikke å stå i mot! Man blir ikke bedre eller sterkere av å underkaste seg, men det er ofte det enkleste for mange som ikke selv klarer å ta ansvar. 1 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 2 timer siden Forfatter Del Skrevet 2 timer siden trn100 skrev (1 time siden): Nå nærmer vi oss hverandre @Kjell Sande ! Man må jo ikke være hverken kristen eller religiøs for å ha gode verdier? Allikevel vil GUD straffe oss for å mene noe annet? Samtidg føler jeg ganske trygg, for om jeg har lest bibelen rett kan man alltids angre i siste sekund? 😉 Jeg mener jo at alle har adoptert mye av de samme verdiene. Men det er viktig å vite at verdiene er forankret i noe fast. Hvorfor kaste bort livet med å vente 😊 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Kjell Sande skrev (3 minutter siden): Jeg mener jo at alle har adoptert mye av de samme verdiene. Men det er viktig å vite at verdiene er forankret i noe fast. Hvorfor kaste bort livet med å vente 😊 Jeg venter ikke på noe, i motsetning til de av dere som ser frem til en dommedag som lar vente på seg, i alle fall ikke av religiøse grunner 😉 Jeg lever 100% hver dag og 100% godt og bekymrer meg svært lite for straffen! 😉 Endret 2 timer siden av trn100 1 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 2 timer siden Forfatter Del Skrevet 2 timer siden trn100 skrev (Akkurat nå): Jeg lever 100% hver dag og 100% godt og bekymrer meg svært lite for straffen! 😉 100 % enig 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Kjell Sande skrev (Akkurat nå): 100 % enig Klikket liker på det svaret! 🙂 Man kan være et godt menneske uten religion, egentlig bedre, fordi religion sorterer bort mange som mener noe annet enn en selv... 2 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 2 timer siden Forfatter Del Skrevet 2 timer siden trn100 skrev (3 timer siden): Nei, du tar feil. Jeg sier ikke at kristendommen er årsaken til at dette skjer, jeg sier bare at kristendom ALDRI har bidratt til demokrati som det påstås i overskriften din, snarere tvert om! Omtanke for andre har til og med dyr så dette ligger i naturen selv og har ingenting med hverken religion eller demokrati å gjøre. Det henger sammen med at selv de fleste dyr har forstått at man er sterkere sammen. Dette er et innstinkt og handler ikke om religion. Og det finnes INGEN religion, kanskje med unntak av Buddisme, som fremmer demokrati. Jeg er skeptisk til om din teori klarer å frembringe objektiv og fast forankret moral. Religion former mennesker og mennesker danner demokratiske stater. Egoisme, stolthet og hat kjemper mot raushet, ydmykhet og nestekjærlighet. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) Kjell Sande skrev (5 minutter siden): Jeg er skeptisk til om din teori klarer å frembringe objektiv og fast forankret moral. Religion former mennesker og mennesker danner demokratiske stater. Egoisme, stolthet og hat kjemper mot raushet, ydmykhet og nestekjærlighet. Religion ødelegger mennesker, og i mitt siste sekund, om det mot formodning skulle duklke opp en GUD, kommer jeg til konfrontere han med det! 😉 Selv om det i verste fall skulle bety at jeg aldri kommer til å fryse igjen... Endret 1 time siden av trn100 1 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 1 time siden Forfatter Del Skrevet 1 time siden trn100 skrev (9 minutter siden): Klikket liker på det svaret! 🙂 Man kan være et godt menneske uten religion, egentlig bedre, fordi religion sorterer bort mange som mener noe annet enn en selv... Jeg jobber frivillig med mennesker som har det vanskelig. Jeg treffer mange ikke -troende som gir av seg selv 100%. De lever med hjertet på utsiden. Jeg treffer også en del sure mennesker som aldri kommer seg ut av forsamlingslokalet. En religion som sorterer bort andre vil ikke jeg tror på. Vårt gode samfunn har plass til alle. Det er dette vi må ta vare på. 1 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 1 time siden Forfatter Del Skrevet 1 time siden trn100 skrev (1 minutt siden): Religion ødelegger mennesker, og i mitt siste sekund, om det mot formodning skulle duklke opp en GUD, kommer jeg til konfrontere han med det! 😉 Hvis du hadde lest Markusevangeliet ville du skjønt hva jeg mener og ikke mener Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Kjell Sande skrev (1 minutt siden): Jeg jobber frivillig med mennesker som har det vanskelig. Jeg treffer mange ikke -troende som gir av seg selv 100%. De lever med hjertet på utsiden. Jeg treffer også en del sure mennesker som aldri kommer seg ut av forsamlingslokalet. En religion som sorterer bort andre vil ikke jeg tror på. Vårt gode samfunn har plass til alle. Det er dette vi må ta vare på. Se det! Vi har kanskje mer til felles enn det vi er uenige om! 🙂 2 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Human-etisk standpunkt er mer ærlig enn hyklersk religion - og mange barn føler seg faktisk beklemt av å måtte synge salmer og annet i skolen for noe de ikke tror på. Vi ser nå eksempel på hvordan en kristen Trump med sine "Gud velsigne" lyver hver eneste dag, er umettelig grådig og ikke bryr seg om at barn blir bombet på hans ordre i Jemen. Han er opptatt av å rive ned demokratiet i USA. Nethanyau likeså. Religionen misbrukes som maktmiddel og til å rive ned menneskelighet for personlig gevinst. Selv Putin har forstått at religion er noe han kan bruke som maktmiddel, ved å bestikke patriarken i den russisk-ortodokse kirken. 1 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) Dette fantastiske mennesket forlot oss etter en overdose i Oslo for noen år siden, men jeg har tatt vare på det siste brevet jeg fikk fra den gangen jeg vanket der... Endret 1 time siden av trn100 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden "Lille Satan" var altså katten hennes! 😉 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 1 time siden Forfatter Del Skrevet 1 time siden trn100 skrev (6 minutter siden): Dette fantastiske mennesket forlot oss etter en overdose i Oslo for noen år siden, men jeg har tatt vare på det siste brevet jeg fikk fra den gangen jeg vanket der... Hjerteskjærende. Jeg har mistet mange de årene jeg har jobbet i miljøet i Bergen. Noen ganger blir hjertet knust i tusen biter. Da er det godt å ha en som kan sette det sammen igjen ❤️ 1 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 1 time siden Forfatter Del Skrevet 1 time siden Rune_says skrev (11 minutter siden): Human-etisk standpunkt er mer ærlig enn hyklersk religion - og mange barn føler seg faktisk beklemt av å måtte synge salmer og annet i skolen for noe de ikke tror på. Jeg tenker det er viktig at vi sammen tar vare på vårt gode samfunn. Barna må få lov å velge. Da må de få vite hvor de gode verdiene kommer fra. 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Kjell Sande skrev (1 minutt siden): Jeg tenker det er viktig at vi sammen tar vare på vårt gode samfunn. Barna må få lov å velge. Da må de få vite hvor de gode verdiene kommer fra. Og dette kan faktisk skje helt uten religion, bare ved å bry seg om hverandre. En grunnleggende egenskap hos tenkende individer. Men om man ikke gjør gode ting i en religiøs ånd skal man selvsagt straffes? 😉 Ønsker deg god natt @Kjell Sande. Til tross for religionen er også du et godt menneske! 😉 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå