Gå til innhold

Norsk skole undervurderer kristendommens betydning for demokratiet

Anbefalte innlegg

Kjell Sande skrev (På 16.3.2025 den 13.54):

USA er i ferd med å bli en splittet nasjon. Ditt spørsmål viser hvorfor. Du innbyr ikke til dialog, men du utpeker Kristendommen som skyldig for denne splittelsen. jeg synes vi heller skal konsentrere oss om å ta vare på våre felles verdier. Arven fra gresk filosofi og gryende tanker om demokrati, kristendommens tanker om å elske hverandre, og nyere tids humanistiske tankegang som har hentet ideer fra de to første, men som står i fare for å gli i retning av subjektiv moral i møte med strømninger i tiden. Er du enig i det? Eller skal vi rette sverdene (våre ord) i mot hverandre og sable ned alle verdiene vi bygger vårt samfunn på?

Jeg synes det er fint at vi kritiserer Kristendommens rolle som makthavere sitt instrument for å undertrykke og drive overgrep.

Men jeg synes vi skal ta vare på verdigrunnlaget. Som vi lærte på Telenor sine smilekurs på 1980-tallet: "Vi trenger ikke mer kos med misnøye" - men "Riktig mental innstilling."

La oss rette våre sverd (våre ord) mot de mørke skyene som truer våre demokratiske system.

Nei, du tar feil. Jeg sier ikke at kristendommen er årsaken til at dette skjer, jeg sier bare at kristendom ALDRI har bidratt til demokrati som det påstås i overskriften din, snarere tvert om!

Omtanke for andre har til og med dyr så dette ligger i naturen selv og har ingenting med hverken religion eller demokrati å gjøre. Det henger sammen med at selv de fleste dyr har forstått at man er sterkere sammen. Dette er et innstinkt og handler ikke om religion.

Og det finnes INGEN religion, kanskje med unntak av Buddisme, som fremmer demokrati.

Endret av trn100
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjell Sande skrev (5 timer siden):

Der er jeg helt uenig. I en "multikulturell hverdag" er det viktig å diskutere verdier. Vi må forklare hva det er som ligger i bunnen av vårt velferdssamfunn. Da er det naturlig å peke på kristne og humanistiske verdier. 

Tanken om at alle mennesker har like stor verdi. At vi alle må stille opp for å ta vare på hverandre og vårt demokrati. At i vårt samfunn er kristendommen og andre religioner adskilt fra statsmakten.

Så lenge over halvparten av befolkningen er medlemmer i statskirken og det fins mange andre kristne menigheter så regnes jo Norge fremdeles som et kristent land, eller hva? 

Du tar så feil. Alle mennesker har like stor verdi? Vel, funksjonshemmede blir flyttet fra boligene deres over lav sko uten at deres synspunkter blir lyttet til. Det er rett og slett økonomi som er den gjeldende faktoren. Innvandrere blir det ført regnskap over sterkt motivert av Frp som til stadighet reduserer innvandrere til tall. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (7 minutter siden):

Du tar så feil. Alle mennesker har like stor verdi? Vel, funksjonshemmede blir flyttet fra boligene deres over lav sko uten at deres synspunkter blir lyttet til. Det er rett og slett økonomi som er den gjeldende faktoren. Innvandrere blir det ført regnskap over sterkt motivert av Frp som til stadighet reduserer innvandrere til tall. 

Det er dog mer et politisk og økonomisk spørsmål heller enn religiøst og demokratisk, men viser samtidig at demokrati og religion ikke henger sammen 😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (Akkurat nå):

Nei, du tar feil. Jeg sier ikke at kristendommen er årsaken til at dette skjer, jeg sier bare at kristendom ALDRI har bidratt til demokrati som det påstås i overskriften din, snarere tvert om!

Omtanke for andre har til og med dyr så dette ligger i naturen selv og har ingenting med hverken religion eller demokrati å gjøre. Det henger sammen med at selv de fleste dyr har forstått at man er sterkere sammen. Dette er et innstinkt og handler ikke om religion.

Og det finnes INGEN religion, kanskje med unntak av Buddisme, som fremmer demokrati.

Det er da høyst relevant å peke på de enorme forskjellene i respekt for liv og menneskerettigher i land med reformert kristendom kontra menneskefiendtlige ideologier. 
Det faktum at menneskestrømmen går FRA muslimske, hinduistiske land osv. TIL vestlige "kristne" land er et ugjendrivelig bevis for dette.
Nettopp fordi vestlige land har som sine fremste verdier frihet, likestilling, demokrati og empati. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Neptun1 said:

Det er da høyst relevant å peke på de enorme forskjellene i respekt for liv og menneskerettigher i land med reformert kristendom kontra menneskefiendtlige ideologier. 
Det faktum at menneskestrømmen går FRA muslimske, hinduistiske land osv. TIL vestlige "kristne" land er et ugjendrivelig bevis for dette.
Nettopp fordi vestlige land har som sine fremste verdier frihet, likestilling, demokrati og empati. 

Ja, her er det jo ingen andre årsaker til at folk forlater landene sine, det finnes ingen mer åpenbare forklaringer enn ønske om å komme til et kristent land...
K-ordet er kristendom, ikke krig...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Neptun1 skrev (6 minutter siden):

Nå er en fremtid for menneskeheten svært usikker selv på relativt kort sikt så for min egen del har jeg ikke alt for store forhåpninger, men jeg har i det minste levd en stund! 😉

Men jeg er glad for at Norge fjerner seg lenger og lenger bort fra religiøse dogmer og øyner et håp for en verden uten den slags overtro, og med fokus på nettopp likestilling og empati, fritt for religiøse fordommer og maktmisbruk.

"Menneskestrrømmen" i alle land med ekte reell religionsfrihet utvikler seg sakte, de andere henger etter...

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (Akkurat nå):

Ja, her er det jo ingen andre årsaker til at folk forlater landene sine, det finnes ingen mer åpenbare forklaringer enn ønske om å komme til et kristent land...
K-ordet er kristendom, ikke krig...

Vi vet godt at fattige migranter ikke reiser gjennom mange trygge land helt til en annen verdensdel med ønske om å integrere seg.
Poenget er at de vil hit, de vil bo her - uten å ta til seg hvorfor vestlige, "kristne" land er gode å bo i.

Endret av Neptun1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Neptun1 skrev (4 minutter siden):

Vi vet godt at fattige migranter ikke reiser gjennom mange trygge land helt til en annen verdensdel med ønske om å integrere seg.
Poenget er at de vil hit, de vil bo her - uten å ta til seg hvorfor vestlige, "kristne" land er gode å bo i.

I mange tilfeller er det også en flukt fra en religion som dreper...

Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (42 minutter siden):

Ja du har nok rett. Jeg var nok litt for ivrig i mitt forsvar av vårt gode demokrati. Men på sett og vis bekrefter du også at det er viktig å ha gode verdier og like viktig å bruke de.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (1 minutt siden):

Ja du har nok rett. Jeg var nok litt for ivrig i mitt forsvar av vårt gode demokrati. Men på sett og vis bekrefter du også at det er viktig å ha gode verdier og like viktig å bruke de.

Nå nærmer vi oss hverandre @Kjell Sande !

Man må jo ikke være hverken kristen eller religiøs for å ha gode verdier? Allikevel vil GUD straffe oss for å mene noe annet?

Samtidg føler jeg ganske trygg, for om jeg har lest bibelen rett kan man alltids angre i siste sekund? 😉

Lenke til kommentar

Det er også litt morsomt hvordan noen argumenterer med at "kristne" land er så mye bedre enn land med andre religioner..

De ser ut til å tro at kristendommen er årsaken til at kristne land er bedre enn land som forfekter andre religioner, men faktum er jo at kristne land er bedre fordi kristendommen i disse landene får mindre og mindre betydning.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (2 timer siden):

Jeg tror det er lettere å forholde seg til at lover kan endres enn at de er uforanderlige og hugget i stein. 

Påstanden din gjaldt hvis vi kommer til å gå bort verdiene våre eller ikke hvis vi slutter å snakke om Jesus.  Jeg mener faste verdier hvor barn blir fortalt de samme uforanderlige verdier har bedre sjanse å ikke gå bort ifra enn verdier som kan endre seg hver dag.  Hvis det er bedre for samfunnet er et annet spørsmål.

Sitat

hvordan mener du vi skal forklare god moral til folk fremover? Gjør sånn og sånn fordi gud sier det?
Eller er det bedre å forklare det uten gud, hvis du ønsker å ha mest gjennomslagskraft? 

De fleste lærer moral av foreldrene deres, med eller uten en bibel.  Gjør foreldrene og folk rundt dem en god jobb så blir dette internalisert, med eller uten en bibel.  Hvis hver generasjon ikke har en standard, uforanderlige referanse som bibelen så er det lettere å endre det fra generasjon til generasjon.   Det blir litt som å ikke ha en grunnlov som legger ned de grunnleggende verdiene og gjør det vanskelig å ha radikale lovendringer.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (12 minutter siden):

Man kan mene at alle folk har det, selv om man som samfunn praktiserer noe annet. Demokrati betyr ikke likeverd, men at flertallet bestemmer.

Og flertallet vet uansett at nestekjærlighet ikke er noe som gud har bestemt at vi skal ha. Det kommer av seg selv for de aller fleste...

• Liker 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (4 minutter siden):

Godt å se at ting går i riktig retning og at fler og fler kaster av seg det religiøse åket! 🙂

Ja. Det er vel sagt at KRF sin velgermasse naturlig vil synke pga alder. Altså at det i hovedsak er den eldre generasjonen som tror på sånt.

Jeg så noen skreiv lenger opp at det enda feires jul og påske. ja forsåvidt,  men man legger forskjellig mening i det. Vi har ikke antydning til religion i noen av de årstidene hjemme hos oss. Ikke engang adventsstake eller julestjerne i vinduet...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eg har en anelse at det den retningen fort kan snu. Vi er tross alt bare mennesker også i 2025. Å ha noe man kan samle seg bak, for å få kontrollerte omgivelser, og kontroller på individer og grupper, går ikke av moten med det første. 
Lurer på hva neste form for religion blir

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...