Gå til innhold

Norsk skole undervurderer kristendommens betydning for demokratiet

Anbefalte innlegg

podcarsten skrev (5 minutter siden):

Han påvirket ,og han var kristen. Er prinsippet ditt for denne diskusjonen at hvis 1 kristen gjør noe for demokratiet, så er demokratiet influert av kristen kultur? Jeg skjønner ikke logikken din. Hvis kirken har motarbeidet noe i 1400 år, så teller ikke dette lengre når en mann, kristen ,men utsatt forfølgelse av kirken,  til en viss grad faktisk har positiv innvirkning på demokratiet? Da er det denne ene mannen som er kristen kultur, ikke alle hundreårene med det motsatte? Er du seriøs? Er det ikke bare det at mannen var hel ved, kristen eller ikke?

Demokratiseringen av Frankrike er veldig lite sammenlignbart med det norske, men kjør på. Var det fordi det var så dårlig med kristendom der? Eller spilte ting som føydalisme, ekstrem fattigdom, befolkningsvekst, krig, hvordan opposisjonen ble behandlet på , Napoleons militærkupp og ekstreme forskjeller mellom fattig og rik også inn? 

Den franske revolusjonen har stor betydning for Norge. De gikk foran og bante veien for demokratiet slik vi har det nå. Den hadde også stor betydning for revolusjonen i Russland, men der førte det til et regime ingen vil ha nå. Basert på Marx sine teorier om at "Religion er opium for folket." Og selvfølgelig ideen om prolitsriatets frihet og etter hvert diktatur.

Hva viser dette? Jo at det er viktig å ha gode verdier i bunnen.

Endret av Kjell Sande
Rettet skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PÃ¥inter skrev (1 minutt siden):

Å denne og lignende tråder illustrerer poenget hans på en strålende måte.

I denne tråden er det meningsutvekslinger, noe som er svært nyttig hvis man vil lære og forstå hva andre mener, og fremme sine egne tanker og ideer. Jeg har sett svært lite sverd her. Om Jesus mente "jeg er ikke kommet hit for at vi skal kose oss i sofaen med en kagge vin og være enige og fortelle hverandre godnatthistorier , jeg er kommet hit for flammende debatter" burde han sagt nettopp det. My take.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (Akkurat nå):

Å denne og lignende tråder illustrerer poenget hans på en strålende måte.

Igjen så tror jeg det er viktig å minne om at det fins kamper som foregår med åndelige våpen. Våre ord og tanker er slike våpen.

Det som er viktig å få fram er verdiene Jesus lærte folket for å forandre denne verden på en god måte. Han adresserte både den usynlige verden og den synlige verden. I denne tråden snakker vi om den synlige verden. I trådene under religion kan vi trekke inn den usynlige verden.

Hvilke verdier lærte Jesus oss:

Å elske andre mennesker like mye som oss selv 

At alle mennesker er like verdifulle om vi liker de eller ikke

Å kjempe for at alle mennesker skal bli behandlet rettferdig

Å tjene mennesker heller enn å herske over mennesker 

Dette kaller jeg kristendommens verdier. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Som ateist og prinsippiell motstander av både religion og andre dogmatiske tankesett må jeg (unnskyld, historiske fakta) gi trådstarter rett i at den demokratiske tankegangen oppsto i møtet mellom tidlig kristendom og de romerske styringsprinsipper (les: tuftet på det antikke Hellas/ Athen 500 Fvt.).

Man kan være enig eller uenig om verdier og kvaliteter ved ulike tankesett, men historien står der som noe som faktisk har hendt, uansett hvor mye vi enn måtte mene -i dette tilfellet innføring av et demokratisk ideal, for noen mer eller mindre få utvalgte.

I dagens mer sekulære samfunn står demokratiet igjen, på egne bein og uten behov for støtte fra religion. Dvs. det har stått rimelig trygt og utviklet seg i en etter min mening god retning helt frem til nå. Ropene etter en "sterk leder" og mot hensynstakning til- og omsorg for minoriteter og svakt stilte grupper setter en bråstopp for denne utviklingen -og plutselig har fascisme og totalitarisme igjen blitt stuerent.

Det for meg fullstendig paradoksale er at det er ytterliggående kristne miljøer som støtter denne utviklingen sterkest, i "godt lag" med kapitalister, som tilsynelatende er villige til å droppe alt av moralsk kompass til fordel for å øke egen kapital og ego. Dette blir de nye "få utvalgte". Når disse gruppene klarer å få de fattigste, både på økonomisk, sosiologisk og kulturell kapital med på den store bløffen om at den nye utviklingen vil heve deres status og innflytelse så er veien åpen for våre nye diktatorer. Resten av massene er tilsynelatende lammet av forvirring, frykt og feighet -og vi lar (så langt) dette skje.

• Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Kjell Sande said:

Igjen så tror jeg det er viktig å minne om at det fins kamper som foregår med åndelige våpen. Våre ord og tanker er slike våpen.

Det som er viktig å få fram er verdiene Jesus lærte folket for å forandre denne verden på en god måte.

Enda viktigere å få frem verdiene Jesus lærte folket for å forandre denne verden på en jævlig måte.

"‘Who among you would say to your slave who has just come in from ploughing or tending sheep in the field, “Come here at once and take your place at the table”? Would you not rather say to him, “Prepare supper for me, put on your apron and serve me while I eat and drink; later you may eat and drink”? Do you thank the slave for doing what was commanded? So you also, when you have done all that you were ordered to do, say, “We are worthless slaves; we have done only what we ought to have done!”’

Selv barn i dag har bedre moral enn Jesus.

Lenke til kommentar
podcarsten skrev (7 minutter siden):

Så demokratiseringen av Frankrike var ikke inspirert av kristendommen, det er demokratiseringen av Norge debatten dreier seg om?

Det handler om demokratiseringen av Europa. Om du vil dykke litt dypere vil du finne mange likheter og mange forskjeller. Land der den katolske kirke var dominerende (Frankrike var blant disse) hadde en annen reise enn land der den lutherske kirken var dominerende - som oss i de nordiske landene.

Dette skyldes at Luther hadde tatt et oppgjør med den katolske kirkens sterke innblanding i statsforvaltningen og kontroll over folket.

Lese og skrive ferdigheter var mer utviklet i Lutherske land noe som gjorde befolkningen mer i stand til å engasjere seg i frigjørings bevegelser som den Hans Nielsen Hauge stod for.

I England (hjemlandet for den Anglikanske kirken) var situasjonen en annen. Der var det sterke kristne bevegelser som metodistene som virket fram endringer i samfunnet. Det var også anglikanske prester som engasjerte seg i veldedig arbeid mellom annet blant mennesker som slet i fattigdom og rusavhengighet.

Men verdiene som frihet, likhet og brorskap lå i bunnen. Som viktige for å frembringe våre demokrati. Nå er det vårt felles ansvar å ta vare på disse.

Lenke til kommentar
Abigor skrev (11 minutter siden):

Derfor er det så viktig å rydde unna dårlige verdier. Kristendommen har dårlige verdier i bøtter og spann.

Nei. Du må sjekke bakgrunnen for hva som fikk folket til å kalle etterfølgerne av Jesus for kristne. Det var fordi de lignet på han som hadde startet grasrotbevegelsen.

Du har jo allerede sendt noen bilder. Jeg så ikke. Jesus på noen av dem. Bare falske etterligner.

Så har du også kikket inn i framtiden år den åndelige verden skal ha sitt endelige oppgjør. Da er vi i en annen tidsalder. La oss leve livet her på jorden og ta vare på våre gode demokratiske samfunn mens vi er her.

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (Akkurat nå):

Nei. Du må sjekke bakgrunnen for hva som fikk folket til å kalle etterfølgerne av Jesus for kristne. Det var fordi de lignet på han som hadde startet grasrotbevegelsen.

@Abigor må sjekke ? Gi dokumentasjon for dine påstander, bevisbyrden for dine påstander, ligger på deg !

Dette må du prøve å forstå. 

Kjell Sande skrev (5 minutter siden):

Du har jo allerede sendt noen bilder. Jeg så ikke. Jesus på noen av dem. Bare falske etterligner.

Etterligningene er ekte nok de. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Abigor skrev (21 minutter siden):

Enda viktigere å få frem verdiene Jesus lærte folket for å forandre denne verden på en jævlig måte.

"‘Who among you would say to your slave who has just come in from ploughing or tending sheep in the field, “Come here at once and take your place at the table”? Would you not rather say to him, “Prepare supper for me, put on your apron and serve me while I eat and drink; later you may eat and drink”? Do you thank the slave for doing what was commanded? So you also, when you have done all that you were ordered to do, say, “We are worthless slaves; we have done only what we ought to have done!”’

Selv barn i dag har bedre moral enn Jesus.

Der ser du hvordan det er å være en etterfølger av Jesus. Han bruker et eksempel fra sin samtid for å vise hva det vil si å være en tjener. Dette illustrerer hvordan det er å følge etter Jesus. Det er slik kristne vil leve. Arbeidsoppgavene er å tjene Jesus uselvisk. Gå til de som sliter, ta seg av de som trenger trøst. Samtidig som man ærer og tilber Jesus. Ser du kontrasten mellom slike kristne og maktmennesker som misbruker og undertrykke andre.

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (9 minutter siden):

@Abigor må sjekke ? Gi dokumentasjon for dine påstander, bevisbyrden for dine påstander, ligger på deg !

Dette må du prøve å forstå. 

Etterligningene er ekte nok de. 

Beklager. Jeg burde heller delt dette

Apostlenes gjerninger 11:26 N11BM
Det var i Antiokia disiplene for første gang ble kalt «kristne».

Og jeg husker ikke i farten hvor opplysningen om at folket så at de etterlignet Jesus Kristus.

Jeg jobber hele tiden med å bevise og sannsynliggjøre. Og har spennende ting på gang. Jeg setter pris på at du etterspør bevis 

Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (27 minutter siden):

Underforstått:

Du skal elske din neste som deg selv.’ 40 På disse to budene hviler hele loven og profetene.»

Tror ikke kjærlighet utelukker meningsutvekslinger. Av og til må man til og med være direkte, og konfronterende, i kjærlighet. Både til seg selv og andre. Sånn jeg opplever det i hvert fall. Evig enig høres noe... kjedelig ut. Lærer jo ingenting.

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (1 time siden):

Men verdiene som frihet, likhet og brorskap lå i bunnen. Som viktige for å frembringe våre demokrati. Nå er det vårt felles ansvar å ta vare på disse

Frihet likhet og brorskap kommer ikke fra kristendommen, for å si det mildt.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kjell Sande said:

Så har du også kikket inn i framtiden år den åndelige verden skal ha sitt endelige oppgjør. Da er vi i en annen tidsalder. La oss leve livet her på jorden og ta vare på våre gode demokratiske samfunn mens vi er her.

Umoral er umoral i alle tidsaldre, enten det er i dag, i går eller i morgen. Og ingen er mer umoralske enn gud og jesus. Pill råtne verdier.

"I vinpressen tråkket jeg alene,
ingen av folkene var
med meg.

Jeg tråkket på dem i min vrede
og trampet dem ned i min harme.
Saften deres sprutet på klærne mine,
hele drakten min ble tilsølt.
For jeg hadde hevnens dag i hjertet,
året for å løse ut var kommet.
Jeg så meg om, det var ingen som hjalp,
jeg undret meg,
men fikk ingen støtte.
Armen min
hjalp meg,

og harmen min støttet meg.
Jeg trampet folkene ned i min vrede
og knuste dem i min harme,
og blodet deres lot jeg renne til jorden."

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...