Bastu Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden 2 hours ago, Kakkelfant said: Virus kan beskrives meget enkelt - det er noe som infiserer en vert og fører til en skade/sykdom, deretter vil det forsøke å spre seg selv videre. Sånn sett passer beskrivelsen perfekt til religion - et sinn som blir infisert av religion blir åpenbart skadet all den tid det tar noe ikke kan bevises eller motbevises (dermed sagt, noe magisk) som en del av virkeligheten, ene og alene på tro. Deretter vil det sinnet ofte forsøke å spre denne skaden (religionen) videre til andre sinn, såkalt likesinnede som er motagelig for denne typen skade. Tenk om vi skulle bruke samme fremgangsmåte på noe annet, f.eks. innen luftfart - man ville jo bli erklært sinnsyk om man skulle se bort i fra virkeligheten og bruke blind tro alene. Om religion er en "psykose" kan diskuteres, men at det er en realitetsbrist eller en vrangforestilling er udiskutabelt - Selve definisjonen på realitetsbrist/vrangforestilling er å tro på noe som ikke kan bevises som virkelig. Man går altså på akkord med virkeligheten i sin egen fantasi og kaller dette virkelighet. Åpenbart kan religion sammenlignes med virus i hvordan det sprer seg til der hvor det kan slå rot, og nedkjempes der det har dårlige vekstforhold (les: i kritiske tenkende og oppgående sinn). Det burde være unødvendig å påberope seg en fantasifull ikke bevisbar utenforstående kraft, når man helt klart evner å være et godt menneske som er moralsk fornuftig uten. Gud er ikke nødvendig for å forklare noen av de menneskelig egenskapene. Men den teorien holder ikke. Gjennom historien har menneskeheten hatt ulike religiøse og kulturelle uttrykk i sin hverdag, fra enkle naturguder til de mer utbredte abrahamitiske religionene. Hvis de var et så skadelig virus, ville menneskeheten neppe ha overlevd i 20 000 år. Mennesker er bygget for å overleve, ikke for å søke sannheten. Det er nok av forskere som er/var troende. Mange klostre drev undervisning og forskning (basert på antikkens filosofer), hvor det fantes store biblioteker som stadig ble utvidet med nyskrevne bøker. Genetikkens far var en munk i et tsjekkisk kloster. Som jeg har sagt i tre innlegg; Religion omfatter mer enn det overnaturlige. Det skaper mening og tilhørighet i hverdagen, noe som er viktig for mange. Om noe kan det sammenlignes med kultur. Du kan knapt finne en generell konsensus om emner som kunst, musikk og klær. Gud er ikke nødvendig for å forklare menneskelige egenskaper, men hans ideer består tydeligvis. For det ble sagt at mennesket er godt fordi det er skapt i Guds bilde. I dag sier vi det samme, selv om vi har fjernet siste avsnitt. Å si at noen har et dårlig menneskersyn er noe av det verste man kan anklage noen for som ikke er en ren kriminell handling. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) 8 hours ago, PÃ¥inter said: Jesus startet kristendommen, hvor står det at Jesus beordret drap? Du er kristen eller? Man må nesten være det for å klare å ignorere å få må med seg skyggesiden av forbildet sitt. Litt slitsomt å hele tiden måtte dokumentere noe som burde være åpenbart. Quote Det kom nå enda en engel ut fra tempelet i himmelen, også han med en skarp sigd. 18 Så kom det en annen engel fra alteret. Han hadde makt over ilden, og han ropte med høy røst til engelen med den skarpe sigden: «Send ut din skarpe sigd og høst inn drueklasene på jordens vinmark! For nå er druene modne.» 19 Engelen lot sigden gå over jorden, høstet druene på jordens vinmark og kastet dem i Guds vredes store vinpresse. 20 Utenfor byen ble vinpressen tråkket, og blodet fløt fra vinpressen så det sto opp til bisselet på hestene hele 1600 stadier borte Mye annet rart forøvrig, jesus driver demoner inn i en flokk på 2000 griser, slik at de hopper utfor et stup og dør? Det gikk en stor griseflokk og beitet der ved fjellet, 12 og de urene åndene ba ham: «Send oss bort til grisene, så vi kan fare inn i dem!» 13 Det ga han dem lov til. Da fór de urene åndene ut av mannen og inn i grisene, og flokken, omkring to tusen dyr, satte utfor stupet og ned i sjøen, og der druknet de. Men den mann som er så overmodig at han ikke hører på presten, som står der for å tjene Herren din Gud, eller på dommeren, den mannen skal dø. Slik skal du rydde det onde bort fra Israel En trollkvinne skal du ikke la leve.19 Den som ligger med dyr, skal dø.20 Den som ofrer til andre guder og ikke til Herren alene, skal bli slått med bann og utslettet. Menneskeofring til gud: Da Jefta kom hjem til huset sitt i Mispa, kom datteren hans ut imot ham med håndtrommer og dans. Hun var det eneste barnet hans, han hadde ingen sønn eller datter utenom henne. 35 Da han fikk se henne, flerret han klærne sine og ropte: «Å, min datter, for en sorg du volder meg, for en ulykke du bringer! Jeg har gitt Herren et løfte, og jeg kan ikke ta det tilbake.» 36 Da sa hun til ham: «Far, har du gitt Herren et løfte, så gjør med meg som du har sagt, siden Herren har latt deg få hevn over dine fiender, ammonittene. 37 Men en ting vil jeg gjerne at du gir meg lov til», sa hun. «La meg få være fri i to måneder, så jeg og venninnene mine kan gå omkring på fjellene og gråte over at jeg må dø som jomfru.» 38 «Gå du!» svarte han, og han lot henne være borte i to måneder. Så gikk hun omkring på fjellene sammen med venninnene og gråt over jomfrudommen sin. 39 Da de to månedene var omme, kom hun tilbake til faren, og han gjorde med henne som han hadde lovet. Hun hadde aldri vært sammen med noen mann. Du virker veldig opptatt av at jeg personlig skal fore deg med alle disse kildene, men om du faktisk er interessert i å se selv all jævelskapen og umoralen i bibelen finnes det mange og gode oversikter på nett. Endret 3 timer siden av Abigor 1 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 3 timer siden Forfatter Del Skrevet 3 timer siden leticia skrev (18 minutter siden): Ja norske verdier handler ikke om kristendom. Det er ingen adopsjon av "kristne verdier" her. "Liberte, egalite, fraternite".finner man enda inntegnet i franske rådhus o.l., det står enda veldig sentralt, så gjerne ikke snakk om det i fortid. Her litt om giljotinens bakgrunn. https://historienet.no/teknikk/oppfinnelser/giljotinen-skulle-avskaffe-dodsstraffen-men-gjorde-det-motsatte Men hva var Hans Nielsen Hauge sine verdier som han også brukte for å kjempe for norske bønder sine rettigheter? Hva tenker du om at tusener ble henrettet i giljotinen. Med mangel på rettferdige rettsprosesser. Mange av de som ble drept var revolusjonens egne tilhengere som falt i unåde. Kanskje manglert de verdien rettferdighet? Skjønner du hva jeg mener med moral og verdier. I motsetning til makt og overgrep. Ser du at det er en forskjell på kristendommens moral og verdier og kristendommens makt og overgrep? Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Abigor skrev (43 minutter siden): Du er kristen eller? Man må nesten være det for å klare å ignorere å få må med seg skyggesiden av forbildet sitt. Litt slitsomt å hele tiden måtte dokumentere noe som burde være åpenbart. Du er satanist eller? Du svarte ikke på spørsmålet. Abigor skrev (43 minutter siden): Du virker veldig opptatt av at jeg personlig skal fore deg med alle disse kildene Nei, jeg vil du skal dokumentere påstandene. Jesus startet kristendommen, hvor står det at Jesus beordret drap? Endret 2 timer siden av PÃ¥inter Lenke til kommentar
leticia Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Kjell Sande skrev (25 minutter siden): Ser du at det er en forskjell på kristendommens moral og verdier og kristendommens makt og overgrep? Nei. Kristendommens moral og verdier ER makt og overgrep slik jeg ser det. Dette er det jeg forbinder med kristne verdier. Du kommer ikke til å greie å endre den oppfatningen. 2 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 2 timer siden Forfatter Del Skrevet 2 timer siden leticia skrev (1 minutt siden): Nei. Kristendommens moral og verdier ER makt og overgrep slik jeg ser det. Dette er det jeg forbinder med kristne verdier. Du kommer ikke til å greie å endre den oppfatningen. Hmm.. Hvordan kunne da kristendommen vokste som en grasrotbevegelse - uten makt - kun med verdier som nestekjærlighet... Tror du ikke at dette skjedde? Før bygningene med kirkespir og statsreligionens tid? Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 2 timer siden Forfatter Del Skrevet 2 timer siden Kjell Sande skrev (1 time siden): Men hva var Hans Nielsen Hauge sine verdier som han også brukte for å kjempe for norske bønder sine rettigheter? Hva tenker du om at tusener ble henrettet i giljotinen. Med mangel på rettferdige rettsprosesser. Mange av de som ble drept var revolusjonens egne tilhengere som falt i unåde. Kanskje manglert de verdien rettferdighet? @leticia Og hvorfor svarer du ikke på denne. Hvis du vil sjekke det opp nærmere - så har jeg stor forståelse for det. Men slik jeg ser det blir det et paradoks at en sier at kristendommen sin moral og verdier er makt og overgrep. Og at den franske revolusjonen sine verdier ledet til giljotinen... Lenke til kommentar
leticia Skrevet 57 minutter siden Del Skrevet 57 minutter siden Kjell Sande skrev (46 minutter siden): @leticia Og hvorfor svarer du ikke på denne. Hvis du vil sjekke det opp nærmere - så har jeg stor forståelse for det. Men slik jeg ser det blir det et paradoks at en sier at kristendommen sin moral og verdier er makt og overgrep. Og at den franske revolusjonen sine verdier ledet til giljotinen... Svarer du alle til enhver tid, eller er det innlegg du hopper over? Har et liv utenom forumet også vet du 😉 Skal jeg være helt ærlig så har jeg for liten interesse i historie til å ta et dypdykk ned i den fra år 0 og fremover. (Eller bakover for den saks skyld). Jeg er mer opptatt av hva som skjer i dag. Religion (også kristendom) er en bremsekloss for de frie, demokratiske, likestilte verdiene. Ja, det var grusomt med giljotinen, som det var grusomt med ku klux klan, slaveriet, heksebrenningen, (religions)kriger, dødsstraff (som enda praktiseres i mange land, (fortrinnsvis de med mest religion i, inkludert USA). Mennesker kan være skikkelig onde. Men også veldig gode. Vi velger selv hvem vi vil være. Vi trenger ingen religiøs bok til å fortelle oss hvordan vi skal leve og at noen er mindre verdt, som kvinner og homofile. Det bringer meg egentlig tilbake til påstanden om at gud er skapt av mennesket, det er mennesker som har skildret groteske handlinger i bibelen, som det også er mennesker som har beskrevet de gode handlingene i bibelen. Vi trenger ingen gud, ingen "frelser". Vi er ansvarlig for våre egne valg. (Som et symbol på de onde og gode krefter som finnes inni oss alle, så ble min nyligste tatovering en av typen yin og yang, og min neste blir sannsynligvis en av frihetsgudinnen kombinert med favorittsitatet mitt, liberte, egalite, fraternite, så vennligst ikke besudle det slagordet med å si at det handler om kristne verdier). Takk. Kjell Sande skrev (1 time siden): Hvordan kunne da kristendommen vokste som en grasrotbevegelse - uten makt - kun med verdier som nestekjærlighet... Tror du ikke at dette skjedde? Før bygningene med kirkespir og statsreligionens tid? Tja, er du så sikker på at det skjedde uten makt? Det finnes flere former for makt enn fysisk styrke. Etter hva jeg har lest så startet kristendommen som en jødisk sekt, og når vi ser hva som kan foregå i sekter idag, så er jeg ikke så sikker på at dette skjedde uten påvirkning (makt) av noe slag. Men det får vi aldri vite helt sikkert. 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 49 minutter siden Del Skrevet 49 minutter siden (endret) 2 hours ago, PÃ¥inter said: Du er satanist eller? Du svarte ikke på spørsmålet. Nei, jeg vil du skal dokumentere påstandene. Jesus startet kristendommen, hvor står det at Jesus beordret drap? Nå har jeg brukt betydelig tid på å dokumentere dette. Men om all min innsats kan avskrives av at du bruker 10 sekunder på å si at jeg skal dokumentere påstandene, fanger du ikke meg i en uendelig løkke av dokumentasjon? Hva spiller det for rolle at jeg dokumenterer, når du bare gjentar at jeg skal dokumentere? "Men disse mine fiender som ikke ville at jeg skulle være konge over dem, - før dem hit og hogg dem ned for mine øyne." -Jesus Bibelen er full av jæveskap og umoral. At du må heel tiden spørre får meg til å mistenke at du kanskje ikke har lest bibelen? Endret 44 minutter siden av Abigor 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå