Gå til innhold

Norsk skole undervurderer kristendommens betydning for demokratiet

Anbefalte innlegg

Kjell Sande skrev (4 minutter siden):

Hva tenker du med at det er motsetninger?

Motsetning:

«Alle mennesker er like mye verdt»

«deres småbarn skal bli knust, og deres svangre kvinner skal skjæres opp»

Du trenger ikke å gjøre deg dummere enn du er, du forstår selvsagt at dette og mye annet er motsetninger. Som kristen burde du også verdsette advarslene i bibelen mot å fare med løgn, sånn apropos motsetninger.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjell Sande skrev (3 minutter siden):

Vi lever i et pluralistisk og multireligiøst samfunn. Jeg er helt enig i at det er viktig å ta vare på de gode verdiene. Men også ta vare på grunnlaget verdiene er bygget på. Mennesket skapt i Guds bilde med en verdi i seg selv.

Dette er en objektiv verdi. Humanister har adoptert denne verdien men kan ikke, som du sier, forklare hvo den kommer fra. Da kan det lett bli en subjektiv verdi i en tid da mange sliter med identitet og hvor vi diskuterer aktiv dødshjelp og sorterings samfunnet banker på døren.

Vi lever i et opplyst og mer intelligent samfunn enn vi gjorde for 2000 år siden...

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Menn er ikke verdt mer enn kvinner.

Du forkaster altså det gamle testamentet... - og hvordan kristendommen praktiseres i dag...

Endret av leticia
lagt til
  • Liker 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (1 minutt siden):

Det står jop i GT? Har bibelens forfattere mot formodining tatt feil? 😉

Det med kroppsvekt var en spøk. Men det er rett at når de førstefødte skulle kjøpes fri så var det satt en ulike pris på mann og kvinne. Jeg ser på det som interessant. Kanskje har du rett i at det viser at det er en forskjell på mann og kvinne. Det håper jeg alle er enige i. Jeg tror ikke menneskeverd måles i penger.

Den makabre hendelsen du viser til med spedbarn som blir knust gir oss et innblikk i den grusomme tilstanden Det gamle testamentet skildrer. Det var som en langt skrik etter en frelser..

Lenke til kommentar
leticia skrev (3 minutter siden):

Du forkaster altså det gamle testamentet... - og hvordan kristendommen praktiseres i dag...

Nei men mitt ideal ligger i budskapet som forandrer mennesker i hele verden. Nå er det Europa sin tur. Nå skal vi gjenoppdaget røttene våre.

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (1 minutt siden):

Det med kroppsvekt var en spøk. Men det er rett at når de førstefødte skulle kjøpes fri så var det satt en ulike pris på mann og kvinne. Jeg ser på det som interessant. Kanskje har du rett i at det viser at det er en forskjell på mann og kvinne. Det håper jeg alle er enige i. Jeg tror ikke menneskeverd måles i penger.

Den makabre hendelsen du viser til med spedbarn som blir knust gir oss et innblikk i den grusomme tilstanden Det gamle testamentet skildrer. Det var som en langt skrik etter en frelser..

Og det skal få oss overbevist om at det finnes en gud?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er en objektiv verdi. Humanister har adoptert denne verdien men kan ikke, som du sier, forklare hvo den kommer fra.

Det kan ikke du heller, det har vi jo fått demonstrert her over 14 sider. Men du er likevel ivrig i å argumentere for at skolen burde late som at den kommer fra kristendommen og lure elevene til å tro på det. De fleste forstår hvorfor skolen ikke opererer på denne måten, og som tidligere nevnt er det på det rene at dette er en mye brukt strategi for indoktrinering av barn, ikke bare når det gjelder kristendom, men religion generelt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Minkowski skrev (6 minutter siden):

Motsetning:

«Alle mennesker er like mye verdt»

«deres småbarn skal bli knust, og deres svangre kvinner skal skjæres opp»

Du trenger ikke å gjøre deg dummere enn du er, du forstår selvsagt at dette og mye annet er motsetninger. Som kristen burde du også verdsette advarslene i bibelen mot å fare med løgn, sånn apropos motsetninger.

Jeg har sagt mange ganger at rammene for det gamle testamentet er helt forskjellig fra det nye. Hele det gamle testamentet er et rop etter en frelser.

Men hva er motsetningene. Grunnlaget for at Jesus skal bli født i et land og et folk legges i det gamle testamente. Oppfyllelsen kommer i det nye testamente.

Lenke til kommentar

Nei men mitt ideal ligger i budskapet som forandrer mennesker i hele verden. Nå er det Europa sin tur. Nå skal vi gjenoppdaget røttene våre.

Beklager Kjell! Du har antagelig merket et snev av motstanden mot dine eventyr både her og andre steder allerede? Din misjon er dessverre død.

Et moderne samfunn med tenkende individer har ikke plass til denne typen gammel overtro.

• Liker 3
Lenke til kommentar
trn100 skrev (Akkurat nå):

Beklager Kjell! Du har antagelig merket et snev av motstanden mot dine eventyr både her og andre steder allerede? Din misjon er dessverre død.

Et moderne samfunn med tenkende individer har ikke plass til denne typen gammel overtro.

Den som tenker må tro. Det er desverre ikke alltid så mange tenkende, reflekterende, filosofiske mennesker man møter. Ofte er vi overfladisk og fastlåste i våre tanker. Men erobrerne finnes. De som går nye veier. De som tenker at det kan finnes noe mer. De som ser at ideene som andre oppdaget finnes det. Det skjer i hele verden, nå er det Europa sin tur. Kanskje ikke her inne. Men her også. Det er mange som leser og tenker. Noen tenker at nå er han inne i feil tråd. Og de har helt rett.

Lenke til kommentar

Jeg har sagt mange ganger at rammene for det gamle testamentet er helt forskjellig fra det nye. Hele det gamle testamentet er et rop etter en frelser.

Men hva er motsetningene. Grunnlaget for at Jesus skal bli født i et land og et folk legges i det gamle testamente. Oppfyllelsen kommer i det nye testamente.

Når noen spesifikke mennesker, ifølge Bibelen, skal drepes, sågar spedbarn og gravide kvinner, så er dette i motsetning til den påståtte kristne idéen om at alle mennesker er like mye verdt.

Apropos motsetninger: Du har mange ganger svart med bibelsitater som «dokumentasjon» på dine påstander. Men du aksepterer altså ikke bibelsitater som dokumentasjon når det protesteres mot din påstand om at det er en kristen verdi at alle mennesker er like mye verdt.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Underlig at du ikke ser det selv?

I det ene ene eventyret skal de drepes, i det neste skal de komme til himmelen?

Minner meg om den gangen jeg med et lite snev av motforestillinger ble overbevist om at min sønn måtte døpes. Etter en henvendelse til guds lokale representant fikk vi beskjed om at det desverre ikke lot seg gjøre siden hans mor og jeg ikke var gift...

Han ble døpt uansett, et annet sted, hvor helligdommen hadde hørt budskapet "la de små barna komme til meg", men for min del har det bare forsterket min avsky for religøse mennesker... 😉

• Liker 2
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (9 minutter siden):

Den som tenker må tro. Det er desverre ikke alltid så mange tenkende, reflekterende, filosofiske mennesker man møter. Ofte er vi overfladisk og fastlåste i våre tanker. Men erobrerne finnes. De som går nye veier. De som tenker at det kan finnes noe mer. De som ser at ideene som andre oppdaget finnes det. Det skjer i hele verden, nå er det Europa sin tur. Kanskje ikke her inne. Men her også. Det er mange som leser og tenker. Noen tenker at nå er han inne i feil tråd. Og de har helt rett.

Det kan være, men ikke på eventyr 😉

For min del tror jeg på mennesker, gode intensjoner og omtanke for hverandre og respekt for medmennesker.

Jeg tror absolutt ikke på en gud som tar livet av de som ikke tror på det om de ikke tror på han 😉

Endret av trn100
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (15 minutter siden):

Aah - du vil vi skal lære mer om apekattene 🤔

• Liker 3
Lenke til kommentar
Minkowski skrev (1 minutt siden):

Når noen spesifikke mennesker, ifølge Bibelen, skal drepes, sågar spedbarn og gravide kvinner, så er dette i motsetning til den påståtte kristne idéen om at alle mennesker er like mye verdt.

Apropos motsetninger: Du har mange ganger svart med bibelsitater som «dokumentasjon» på dine påstander. Men du aksepterer altså ikke bibelsitater som dokumentasjon når det protesteres mot din påstand om at det er en kristen verdi at alle mennesker er like mye verdt.

Jo jeg aksepterer alle bibelvers. Men at en profeterer  at barn skal knuses mot fjellet i en krigs eller terrorsituasjon, at uskyldige og onde mennesker druknet i en vannflom osv. forteller om andre rammer i det gamle testamentet. Gud var den samme men relasjonen med Gud fikk en ny mening gjennom Jesus. Derfor står det i Kristus i det verset jeg har sitert og som passer i denne tråden 

Galaterne 3:28 N11BM

[28] Her er ikke jøde eller greker, her er ikke slave eller fri, her er ikke mann og kvinne. Dere er alle én i Kristus Jesus.

https://bible.com/bible/29/gal.3.28.N11BM

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (Akkurat nå):

Jo jeg aksepterer alle bibelvers. Men at en profeterer  at barn skal knuses mot fjellet i en krigs eller terrorsituasjon, at uskyldige og onde mennesker druknet i en vannflom osv. forteller om andre rammer i det gamle testamentet. Gud var den samme men relasjonen med Gud fikk en ny mening gjennom Jesus. Derfor står det i Kristus i det verset jeg har sitert og som passer i denne tråden 

Galaterne 3:28 N11BM

[28] Her er ikke jøde eller greker, her er ikke slave eller fri, her er ikke mann og kvinne. Dere er alle én i Kristus Jesus.

https://bible.com/bible/29/gal.3.28.N11BM

Så du tror ikke på alt som står i bibelen, men har funnet deg noen favoritter?

• Liker 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (5 minutter siden):

Jeg tror absolutt ikke på en gud som tar livet av de som ikke tror på det om de ikke tror på han 😉

Gud tvinger seg ikke på folk. Det rare er at noen er motstandere av Gud selv om de ikke tror på han 😊

Lenke til kommentar
trn100 skrev (1 minutt siden):

Så du tror ikke på alt som står i bibelen, men har funnet deg noen favoritter?

Nei jeg tror på alt. Men rammene var forskjellige. Det var et før og rett etter Jesu død på korset. Så alt som handler om Det gamle testamentet bør vi heller ta i Darwin er død men Jesus lever tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...