Subara Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Kakkelfant skrev (26 minutter siden): Det er vel ikke alle som trenger "at religiøs tro gir en eksistensiell trygghet, et fellesskap, en forankring og mobiliserer det beste i oss" som denne biskopen sier det så fint. Noen av oss har dette på plass i form av filosofien og andre kilder, og finner det dermed unødvendig å skulle fantasere frem en usynlig farsfigur som kan gi den kjærligheten de da så åpenbart ikke er i stand til å gi seg selv eller finne frem til på andre måter. Det er som du sier, folk er forskjellige. Massene krever sitt opium for å holde ut med seg selv og hverandre i hverdagen. Det er et kompromiss de inngår, en byttehandel - gode følelser av fellskap og tilhørighet i bytte for sin kritiske tanke og sitt frie sinns integritet. Det er en farlig sump å begi seg ut på tur i, mye farligere enn de selv er klar over (og ganske snart trenger de ikke lenger bekymre seg for slikt, bare de får seg en nye dose "religiøst opium"). Og hvorfor er ikke Gud en kvinne, kan man spørre seg. Andre finner fellesskap i sportsmiljø eller å være aktiv i et politisk parti. Man kan bli hjernevasket av politikk også. Jeg kjenner mange oppegående mennesker som har en tro og som er moderate, og som ikke plager andre med den. Men for en utenforstående ser det ut som overtro og at man ikke er riktig klok. Ellers skulle jeg ønske at jeg kunne mer om filosofi, for å kunne diskutere i lys av det, med et større begrepsapparat. 1 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 2 timer siden Forfatter Del Skrevet 2 timer siden leticia skrev (10 minutter siden): Enig. Det virker mer som en desperasjon om å vise hvor god kristendommen og kristne egentlig var / er, bare man kun hadde brydd seg om noen få utvalgte deler av "skriften". Virker også som GT er helt oversett. Man må ta inn over seg hele kristendommens historie, ikke bare utvalgte deler, og ærlig talt i hovedsak så er den kristne historien ganske så mørk... Så nei, vi trenger ikke bevare denne kulturen. (Men det er noen fine kirkebygninger da, spesielt nedover Europa, så bygningene kan gjerne bevares, men innholdet i religionen kan veldig fint få lov å dø ut). Hmm.. Dette er jo en fin analyse. Jeg har startet tråder innenfor Vitenskap og Religion og Politikk og Samfunn. "Det hodet er fullt av renner munnen over med." I mitt tilfelle leder det til fingrer som løper løpsk over tastaturet. Grunnen til at jeg har valgt ulike emneområder er for å prøve å skille ut hvor problemstillingene jeg reiser er relevante. Men jeg innrømmer at tråden jeg startet om kristendommens vekst i Romerriket har blandet seg litt med denne tråden som handler om Kristendommens innflytelse på Demokratiet i Europa. Selv er jeg av en formening om at Religion og Makt ikke bør blandes sammen. Men jeg tenker at politikere med kristent livssyn og andre mennesker som forvalter en god moral har stor betydning når det gjelder utvikling av demokratiet i Europa. Hvis ikke vi har moralske politikere vil demokrati lett være grobunn for bruk av makt eller korrupsjon. Jeg kommer tilbake med en analyse knyttet til opplysningstiden i Europa. Når jeg skriver "min analyse" er det ikke alle her inne som er enige. Det er litt av min motivasjon for å delta her. Jeg får justert mine meninger og noen ganger oppleve at andre kan lære li av våre felles justeringer. Til slutt: Dette gjelder jo egentlig hva vi vil at våre barn og unge skal lære på skolen. Vi trenger alle å vite om våre historiske røtter.. Lenke til kommentar
leticia Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Kjell Sande skrev (4 minutter siden): Men jeg innrømmer at tråden jeg startet om kristendommens vekst i Romerriket har blandet seg litt med denne tråden som handler om Kristendommens innflytelse på Demokratiet i Europa. Selv er jeg av en formening om at Religion og Makt ikke bør blandes sammen. Da er vi enige om noe iallefall Kjell Kjell Sande skrev (5 minutter siden): Men jeg tenker at politikere med kristent livssyn og andre mennesker som forvalter en god moral har stor betydning når det gjelder utvikling av demokratiet i Europa. Hvis ikke vi har moralske politikere vil demokrati lett være grobunn for bruk av makt eller korrupsjon. Mens her skilles våre veier. Jeg er ikke enig i at kristent livssyn er likestilt med god moral, tvert om. Moral og kristendom har ikke noe med hverandre å gjøre tenker jeg. Hvis man må ha egne regler (som i kristendommen) for å utvise god moral så tenker jeg at man kanskje mangler moralen i utgangspunktet. Som jeg skreiv til deg lenger opp, så er humanismen ordet du leter etter når du skal beskrive tanken om likeverd, ikke kristendom. Du svarte meg ikke noe på det sitatet, kanskje du overså det, eller kanskje du bare ikke føler for å svare alle til enhver tid. Kjell Sande skrev (8 minutter siden): Til slutt: Dette gjelder jo egentlig hva vi vil at våre barn og unge skal lære på skolen. Vi trenger alle å vite om våre historiske røtter.. Ja. Jeg syns vi bør ta kristendommen ut som et eget fag i skolen, og heller putte det inn i historiefaget. Jeg ønsker ikke at våre barn og unge skal ha dette store fokuset på kristendom, faget kan gjerne byttes ut med økt fokus på inkludering og antimobbing. 3 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden leticia skrev (3 minutter siden): faget kan gjerne byttes ut med økt fokus på inkludering og antimobbing. og kildekritikk. 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden skaftetryne32 skrev (3 minutter siden): og kildekritikk. Det også ja. Det blir jo ekstra vanskelig nå å sortere ting med så mye KI rundt oss. 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden @skaftetryne32 Egentlig så burde man kanskje byttet det ut med personlig økonomi. Poenget er at det er egentlig ganske mye mer fornuftig man kunne ha byttet ut kristendomsfaget med hvis man reduserer kristendommen til å bli en del av historiefaget. 1 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden ChatGPT innlegg er fjernet, diskuter med egne ord, hva er ellers poenget med et diskusjonsforum(?). Gjentagende bruk av LLMs for å skrive innlegg kan føre til advarsler. Dette innlegget skal ikke kommenteres, tilbakemeldinger tas på PM. 2 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 1 time siden Forfatter Del Skrevet 1 time siden leticia skrev (14 timer siden): Ordet du leter etter er humanismen. Her fant jeg sitatet ditt. Humanismen har "kopiert" en del tanker fra kristendommen. Fra humanist.no: "Vi kan takke kristendommen for at denne opprinnelige grunntanken om naturlig ulikhet ble utfordret av – og så, i løpet av middelalderen – erstattet med den alternative grunntanken om moralsk likhet. Forestillingen om at vi alle har samme menneskeverd, uansett hvor forskjellige vi måtte være ytre sett, i evner og anlegg og i sosial status, er abstrakt og utpreget vest-europeisk." Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå