Gå til innhold

Norsk skole undervurderer kristendommens betydning for demokratiet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
leticia skrev (5 minutter siden):

Du slår meg ikke som en som er kritisk til religion.

Jeg er kritisk til religiøs makt og bruk av penger. Jeg er kritisk til menneskeskapte dogmer. Og jeg har Jesus sitt ord i Bergprekenen som mitt ideal.

"Salige er de som hungrer og tørster etter rettferdigheten, for de skal mettes."

En av mine interesseområder er hvordan bedrifter og organisasjoner bruker gode moralske verdier til å oppnå suksess og framgang. Et eksempel er denne boken:

"Dave Zwieback has a knack for telling stories that show how to take an organization from a culture of blame, fear, and distrust to one that enables real accountability and learning. An insightful, practical, and indispensable read for any executive wishing to effectively manage complex systems and organizations."

Zwieback, Dave. Beyond Blame: Learning From Failure and Success (p. 1). O'Reilly Media. Kindle Edition.

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (28 minutter siden):

Jeg er kritisk til religiøs makt og bruk av penger. Jeg er kritisk til menneskeskapte dogmer. Og jeg har Jesus sitt ord i Bergprekenen som mitt ideal.

Men da burde du også være kritisk til kristendom.

Men det virker som du overser veldig mye av det som står i bibelen og kun fremhever det "gode " rundt jesus. Kristendommen handler om så mye mer enn det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (4 minutter siden):

Men da burde du også være kritisk til kristendom.

Men det virker som du overser veldig mye av det som står i bibelen og kun fremhever det "gode " rundt jesus. Kristendommen handler om så mye mer enn det.

Ja. Derfor fokuserer jeg her på Markusevangeliet fordi jeg tenker at dette enkle budskapet hadde kraft i seg til å sette hele Romerriket i bevegelse. Husk at det startet for 2000 år siden. Utviklingen av vårt demokrati har tatt lang tid. Og hvem har bidratt? Hvilke ideologier? Humanismen for eksempel var lenge en bevegelse med kristent innhold - renessanse humanisme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (56 minutter siden):

https://www.vl.no/meninger/verdidebatt/2020/09/15/og-mennesket-skapte-en-ny-gud-i-sitt-eget-bilde/

edit: bare som et eksempel på at hvordan mennesker tilpasser historien om guder alt etter hvordan det passer dem. og at guder skapes inni menneskers hode. 

Det beviser ikke at Gud/guder ikke eksisterer eller påvirker det mennesker gjør eller tror. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Neptun1 skrev (10 timer siden):

Man vet man tilhører venstresiden når man hater reformert kristendom uten politisk makt i Vesten - men er veldig imøtekommende og positiv til menneskefiendtlige religioner som tas bokstavelig og som etterleves i andre verdensdeler.

og man vet man tilhører høyresiden når man ikke er i stand til å se at disse menneskefiendtlige religionene er helt lik den reformerte kristendommen uten politisk makt, eller man argumenterer for kristendommens gode påvirkning på demokrati og moral uten noen form for bevis. 

Jeg har aldri beskyttet noen religion, jeg er ikke en hykler som mener at noe som er i bunn og grunn er helt likt på et eller annet vis er bedre i Norge enn det er i Iran, de tilhører begge en familie av barbarisk bronsealder religion som ikke hører hjemme i et moderne samfunn samme hvordan man vrir og vender på det, personlig tro, det er personlig, men tro hører ikke hjemme i hverken skole eller politikk, det handler ikke om hat heller, men det sier vel sitt om ens syn om en mener at kritikk av religion er hat, vel så lenge det er kristendommen da selvfølgelig for den har aldri gjort noe galt 🙄

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor er det så mange forskjellige guder, og hvorfor endrer de seg med tiden? Jo nettopp fordi de er laget av mennesker, og mennesker endrer seg med tiden. At det blir færre og færre troende i tiden vi lever i nå, er  fordi at vi er såpass opplyste at vi trenger ikke å forklare naturlige hendelser med noe unaturlig, overtroisk.

https://www.nordnorskdebatt.no/vi-har-alle-bedre-moral-enn-gud/o/5-124-339175

Vi kan ikke bøye oss for en imaginær, guddommelig autoritet som mennesket selv har oppfunnet

• Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (3 timer siden):

Hvorfor er det så mange forskjellige guder, og hvorfor endrer de seg med tiden? Jo nettopp fordi de er laget av mennesker, og mennesker endrer seg med tiden

Her har du helt rett. Disse gudene beskrives godt bla. her:

Skill dere av med de gudene som fedrene deres dyrket på den andre siden av Eufrat og i Egypt

…folkenes skikker er ingenting verd.   De hogger et tre i skogen,en treskjærer former det til med øks, han pynter det med sølv og gull og fester det med nagler og hammer, så det står støtt. 5 Gudebildene ligner fugleskremslene i en agurkåker; de kan ikke snakke,og de må bæres, for de kan ikke gå. Frykt ikke for dem! De gjør ingen skade, men kan heller ikke gjøre noe godt…fra gagnløse treguder har de sin lærdom. 

9 Det hamrede sølv er innført fra Tarsis og gullet fra Ufas. Det er verk av treskjærer og gullsmed, kledd i purpur, fiolett og rødt; alt er laget av kunstnere…

11 Så skal dere si til dem: «De guder som ikke skapte himmel og jord, skal forsvinne fra jorden og ikke finnes under himmelen. Hver gullsmed må skamme seg over sine gudebilder; hans støpte bilder er løgn, det er ikke ånd i dem.

15 Gagnløse er de, et verk som spottes,i regnskapsstunden er det ute med dem.

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (6 timer siden):

tro hører ikke hjemme i hverken skole eller politikk,

Hva hvis man "tror" på politikk?

Man kan bli hjernevasket av politikk også.

Skjønner at bibelen ikke er populær når den brukes i politikken (Trump som selger egne bibler), men vi befinner oss i Norge. Vi har vært kristne en god stund. Fra 1030 med Olav den Hellige/Olav Haraldsson og slaget på Stiklestad, hvis vi går til Snorre Sturlasson istedenfor til bibelen. Etterpå ble han en helgen.

Slaget på Stiklestad den 29. juli 1030 er et av de mest berømte slagene i Norges historie. I dette slaget mistet kong Olav Haraldsson livet. Han ble ett år etter helgenerklært, og slaget er regnet som en milepæl for innføringen av kristendommen i Norge.

Spoiler

https://snl.no/Olav_den_hellige

Skjermbilde2025-03-29kl_14_34_01.thumb.jpg.f5faf37808b8d31ac6f35689894e4701.jpg

Olav den hellige bidro sterkt til kristningen av Norge. Ved tingmøtet på Moster i 1024 fikk Norge trolig en riksomfattende kirkeorganisasjon med kirker og prester, en kristen rettsordning, en første ordning av kirkens økonomiske forhold og fremfor alt forbud mot all annen religionsvirksomhet. Kristendommen ble som kongens tro rikets eneste tillatte religion. Kongen ble i realiteten den norske kirkes øverste leder. Bildet viser en skulptur av Olav fra Austevoll kirke som er laget omkring 1400. I kunsten vises han ofte sittende med et uhyre under føttene – symbolet på de onde maktene han overvant.

Ikke demokratisk m.a.o. Kristendommen skulle overvinne onde makter i en tid med blodhevn.

Jeg synes at bibelen er en interessant bok, uavhengig om det er Guds ord, eventyrbok eller historiebok. Den har vært med på å forme historien og dagliglivet til mennesker i mange hundre år. Temmelig voldelig, og lurer på om den revideres til mindre voldelige ordelag?

Om man kaller kristendom for overtro eller har det som tro, om det finnes en Gud eller ikke, så skjer det grusomme ting i verden hver dag uten at religion står bak. Dobbeltmoral er et ganske vanlig fenomen

Det går an å være kristen og feminist, det går an å være kristen og støtte homofilt ekteskap. Kristne er ikke en ensartet gruppe. Men kristne kan ofte være konservative i forhold til andre og holder på tradisjonene. Den norske statskirken et åpen for å tilpasse seg tiden vi lever i med kvinnelige prester og biskoper og står for mangfold, i hvert fall så langt de kommer. Jeg har mest positive erfaringer med kristne og opplever at de står for nestekjærlighet, men at kristendom kan også være skadelig fordømmende og ekskluderende og at konservatisme sprer seg.

Satanismen er på fremmasj leser jeg på nrk.no. Snill satanisme. (Får ikke til å lage lenke fra videoen på nrk.no). Og i USA hjelper satanistiske organisasjoner kvinner til å få abort, viser man i lenken, etter at kvinners rettigheter skrenkes inn.

Det Satanske Tempel startet opp i Norge i desember. Før i tiden brente satanister kirkebygg og var kriminelle. Nå har vi altså kommet dit at det slemme har blitt de snille, og de snille (demokratiet i USA og ytre høyre i demokratier i Europa) har blitt de slemme.

Det er ikke enkelt å forstå tiden vi lever i.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Subara skrev (18 minutter siden):

Hva hvis man "tror" på politikk?

Angående ordet tro, så har vi noen mangler her i Norge på den fronten, tro som ord blir gjerne misbrukt av religiøse med påstanden "du tror du også", men det er jo ikke det som menes med tro i den sammenhengen. Med tro i politikken så mener jeg at religiøs tro skal få minst mulig innvirkning på faktisk politikk, men det er klart vi kan ikke nekte folk å tro. 

Subara skrev (18 minutter siden):

Satanismen er på fremmasj leser jeg på nrk.no. Snill satanisme. (Får ikke til å lage lenke fra videoen på nrk.no). Og i USA hjelper satanistiske organisasjoner kvinner til å få abort, viser man i lenken, etter at kvinners rettigheter skrenkes inn.

Det Satanske Tempel startet opp i Norge i desember. Før i tiden brente satanister kirkebygg og var kriminelle. Nå har vi altså kommet dit at "det slemme" har blitt de snille, og de snille (demokratiet i USA og ytre høyre i demokratier i Europa) har blitt de slemme.

Satan er vel strengt tatt bare en maskot for humanister som er pisslei mas om religion i samfunnet, det er egentlig en viktig motsats til den ondskapen som kristendommen stadig vekk overøser oss med, jeg vurderer medlemskap. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (6 timer siden):

Hvorfor er det så mange forskjellige guder, og hvorfor endrer de seg med tiden? Jo nettopp fordi de er laget av mennesker, og mennesker endrer seg med tiden. At det blir færre og færre troende i tiden vi lever i nå, er  fordi at vi er såpass opplyste at vi trenger ikke å forklare naturlige hendelser med noe unaturlig, overtroisk.

https://www.nordnorskdebatt.no/vi-har-alle-bedre-moral-enn-gud/o/5-124-339175

Vi kan ikke bøye oss for en imaginær, guddommelig autoritet som mennesket selv har oppfunnet

Vi er ikke såpass opplyst som du tror, bare spør Einstein.  Vi må ikke være så arrogant at vi ikke ser hvor begrenset vår kunnskap er.

The human mind is not capable of grasping the Universe. We are like a little child entering a huge library. The walls are covered to the ceilings with books in many different tongues. The child knows that someone must have written these books. It does not know who or how. It does not understand the languages in which they are written. But the child notes a definite plan in the arrangement of the books - a mysterious order which it does not comprehend, but only dimly suspects.

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (7 minutter siden):

Vi er ikke såpass opplyst som du tror, bare spør Einstein.  Vi må ikke være så arrogant at vi ikke ser hvor begrenset vår kunnskap er.

The human mind is not capable of grasping the Universe. We are like a little child entering a huge library. The walls are covered to the ceilings with books in many different tongues. The child knows that someone must have written these books. It does not know who or how. It does not understand the languages in which they are written. But the child notes a definite plan in the arrangement of the books - a mysterious order which it does not comprehend, but only dimly suspects.

Vi er opplyste nok til å ikke tro på guder.

Eller dvs, noen av oss er det...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...