leticia Skrevet 26. mars Del Skrevet 26. mars (endret) Kjell Sande skrev (På 26.3.2025 den 18.10): Hvorfor ikke gjøre det så enkelt som å uttrykke tydelig i læreplanen at vårt demokrati bygger på kristne verdier. Ekspander Kanskje fordi det ville vært en løgn? edit: (eller iallefall ikke hele sannheten). Jeg syns som kassettspiller at kristendommen og andre faktorer som har medvirket til utviklingen av samfunnet vårt er godt dekket innenfor læreplanen. Man trenger ikke et ekstra fokus på kristendom og demokrati i tillegg. (jeg syns faktisk at endel av kristendommens verdier er et hinder for demokrati og likeverd, som angående kvinner og homofile som jeg har vært innom tidligere i tråden). Endret 26. mars av leticia edit 1 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 26. mars Forfatter Del Skrevet 26. mars Kassettspiller skrev (På 26.3.2025 den 18.53): Og det lærer man... Ekspander Interessant. Ser forresten at samfunnet mitt er blitt sirkulært - jeg mente sekulært. Hvilke verdier lærer man i vår skole at vårt demokrati er bygget på? Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 26. mars Forfatter Del Skrevet 26. mars leticia skrev (På 26.3.2025 den 19.01): Kanskje fordi det ville vært en løgn? edit: (eller iallefall ikke hele sannheten). Jeg syns som kassettspiller at kristendommen og andre faktorer som har medvirket til utviklingen av samfunnet vårt er godt dekket innenfor læreplanen. Man trenger ikke et ekstra fokus på kristendom og demokrati i tillegg. (jeg syns faktisk at endel av kristendommens verdier er et hinder for demokrati og likeverd, som angående kvinner og homofile som jeg har vært innom tidligere i tråden). Ekspander Forklarer hvordan kvinner og homofile kan være grunnverdier å bygge et demokrati på? Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 26. mars Del Skrevet 26. mars Kjell Sande skrev (På 26.3.2025 den 18.50): Men et samfunn må vite hvilke verdier det bygger på. Å vite er ikke det samme som å føle seg fram. Ekspander Min teori er at vi har lært, og jeg kan strekke meg til å si at kristendommen har vært en bidragsyter i så måte, selvom kristendommen også har gjort mye rart og er litt tungrodd ift utviklingen vi ser i Norge . Tror du at denne lærdommen vi har tatt til oss om hvor bra samfunn vi skapt i Norge uten religiøse verdier i sentrum, kan stå seg uten kristendommen? Eller mener du at vi på sikt vil slite dersom kirken og kristendommen reduseres til en ekstrem minoritet og nærmest blir borte? Min mening er at vi kommer til å klare oss helt fint i et slikt scenario, men samtidig så tror jeg ting igjen kan bli verre dersom velstanden synker, eller leveforholdene endrer seg drastisk pga feks utviklingen ellers i verden. Det morsomme da, er at jeg tror folk da i større grad vil vende seg mot religion igjen. Hva er dine tanker om at folk vender seg bort fra religion når levestandard øker, og folk får tilgang til velstand, velferd, utdanning og materielle goder? Det er jo litt interessant at grafene for hvor kristne vi er går nedover når rikdommen går oppover, også i bibelsk sammenheng? 1 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 26. mars Del Skrevet 26. mars Kjell Sande skrev (På 26.3.2025 den 19.33): Hvilke verdier lærer man i vår skole at vårt demokrati er bygget på? Ekspander Eksempler på dette er ytringsfrihet, likeverd, inkludering, rettferdighet osv. 3 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 26. mars Del Skrevet 26. mars Kjell Sande skrev (På 26.3.2025 den 19.34): Forklarer hvordan kvinner og homofile kan være grunnverdier å bygge et demokrati på? Ekspander Hæ? Det er snakk om at ekskludering, mindreverd og nedtrykking ikke er grunnverdier som man skal bygge et demokrati på. Verdier man kan lese om i bibelen når det gjelder kvinner og homofile m.a.o. 2 2 Lenke til kommentar
podcarsten Skrevet 26. mars Del Skrevet 26. mars Kristne verdier er uansett først og fremst å fremme kristne interesser. Jesus var ikke for demokrati. Leser man Bibelen vil man finne den gjennomsyret av lignelser og tankegang som går i retning av gjeter/ saueflokk tankegang; ikke verdi i folkets egen stemme. Jesus var ikke for likeverd. Slaveri og salg av kvinner (2 mosebok 21 anbefales, Jesus sa selv ifølge Bibelen "Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. 18 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd.", så...) Han var for grusomme straffer for de som ikke godtok hans budskap (Helvete), han var den som skulle dømme etter egne lover, så moderne rettstat var ikke helt hans greie, og hans sorthvit tankegang om mennesker (gode eller onde) er ikke spesielt nestekjærlig, forstående eller inkluderende. Demokrati er bygget på verdier som frie valg, gjensidig respekt, toleranse og ytringsfrihet, religionsfrihet; som man lett kan se ikke har noe med Jesus å gjøre. 1 2 Lenke til kommentar
podcarsten Skrevet 26. mars Del Skrevet 26. mars Kjell Sande skrev (På 26.3.2025 den 19.34): Forklarer hvordan kvinner og homofile kan være grunnverdier å bygge et demokrati på? Ekspander Ai ai ai for et nivå. Men likeverd er faktisk en greie i demokratiet. I Bibelen, not so much. 1 1 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 26. mars Forfatter Del Skrevet 26. mars (endret) podcarsten skrev (På 26.3.2025 den 20.43): Ai ai ai for et nivå. Men likeverd er faktisk en greie i demokratiet. I Bibelen, not so much. Ekspander Mitt poeng er at kvinner og homofile trenger et samfunn som er bygd på gode verdier. Det er disse verdiene jeg etterlyser. Når jeg får presentert makt og undertrykkelse, og nå altså at kristendommens syn på kvinner og homofile er så dårlig, ja da tenker jeg at dette er da ikke verdier. Hva mener du er en verdi vi kan bygge vårt demokrati på? Du snakker om likeverd. Ja det er en av kristendommens verdier. Endret 26. mars av Kjell Sande Mangler setning om likeverd Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 26. mars Forfatter Del Skrevet 26. mars (endret) podcarsten skrev (På 26.3.2025 den 20.41): Kristne verdier er uansett først og fremst å fremme kristne interesser. Jesus var ikke for demokrati. Leser man Bibelen vil man finne den gjennomsyret av lignelser og tankegang som går i retning av gjeter/ saueflokk tankegang; ikke verdi i folkets egen stemme. Jesus var ikke for likeverd. Slaveri og salg av kvinner (2 mosebok 21 anbefales, Jesus sa selv ifølge Bibelen "Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. 18 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd.", så...) Han var for grusomme straffer for de som ikke godtok hans budskap (Helvete), han var den som skulle dømme etter egne lover, så moderne rettstat var ikke helt hans greie, og hans sorthvit tankegang om mennesker (gode eller onde) er ikke spesielt nestekjærlig, forstående eller inkluderende. Demokrati er bygget på verdier som frie valg, gjensidig respekt, toleranse og ytringsfrihet, religionsfrihet; som man lett kan se ikke har noe med Jesus å gjøre. Ekspander Ingen var for demokrati slik vi kjenner det den gangen. Derfor snakker vi om en utvikling. Som gjør at Europa er der vi er idag. For 200 år siden ble kristendommen forkastet av europeiske filosofer (filosofi er læren om det å tenke). Og en del ble ateister. Da forkastet de samtidig de kristne verdiene. Og Europa holdt på å omkomme som et resultat av kommunisme, nazisme og fascisme. Jesus våget å ta opp kampen mot overmakten. Han talte imot kong Herodes og truet de egenrettferdige religiøse lederne med helvete. De menneskene som var undertrykte tok han seg av. Derfor har vi uttrykket den gode hyrde som tar seg av sauene. Å komme trekkende med slaveri har ingenting med denne saken å gjøre. I oldtiden fantes det ikke NAV. Lykkelig var den slaven som hadde en plass å bo og brød å spise. En sivilisasjon bygges ikke på en dag. Men ingen plass i verden har vi bygget demokrati som i Europa. Dette er noe vi må ta vare på. - elske hverandre - sette andre høyere enn oss selv - ikke herske men tjene - rettferdige lover som sikrer rettferdig bruk av makt - alle mennesker har like stor verdi - både kvinner, menn, homofile, muslimer, ja alle titler du kan gi folk må få delta i samfunnslivet, og nyte de rettigheter loven gir dem - staten er sekulær og bygger på maktfordelingsprinsippet Endret 26. mars av Kjell Sande Skrivefeil Lenke til kommentar
leticia Skrevet 26. mars Del Skrevet 26. mars Kjell Sande skrev (På 26.3.2025 den 20.48): Du snakker om likeverd. Ja det er en av kristendommens verdier. Ekspander Dette er åpenbart ikke en kristen verdi. Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 26. mars Forfatter Del Skrevet 26. mars (endret) leticia skrev (På 26.3.2025 den 21.05): Dette er åpenbart ikke en kristen verdi. Ekspander Hvis mennesket, mann og kvinne,er skapt i Guds bilde. "Og du gjorde ham lite ringere enn Gud, og med ære og herlighet kronte du ham." (Salme 8). Da har alle mennesker lik verdi. Galaterne 3,28: «Her er ikke jøde eller greker, her er ikke slave eller fri, her er ikke mann og kvinne. Dere er alle én i Kristus Jesus.» Når jeg var med min mentor, en dame på 80 år ut i rusmiljøet de første gangene, sa hun alltid at vi skulle lete etter "skattene våre." Dette er ut uttrykk for at alle mennesker, spebarn, professor, rusavhengig, hjerneskadet, geni eller psykopat har like stor verdi. Endret 26. mars av Kjell Sande La til et avsnitt. Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 26. mars Del Skrevet 26. mars Kjell Sande skrev (På 26.3.2025 den 21.13): Hvis mennesket, mann og kvinne,er skapt i Guds bilde. "Og du gjorde ham lite ringere enn Gud, og med ære og herlighet kronte du ham." (Salme 8). Da har alle mennesker lik verdi. Ekspander Så hvorfor har aldri kvinner og homofile hatt lik verdi i den praktiske gjennomføringen av det som står i bibelen? 1 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 26. mars Forfatter Del Skrevet 26. mars Duriello skrev (På 26.3.2025 den 21.17): Så hvorfor har aldri kvinner og homofile hatt lik verdi i den praktiske gjennomføringen av det som står i bibelen? Ekspander Alle har lik verdi i bibelen. Men bibelen dømmer alle mennesker sine handlinger. Dette er en dom som håndheves av Gud, og ikke av oss mennesker. Derfor har jeg som kristen ikke rett til å dømme noen, men elske alle. Bibelen er klar på at et menneskes verdi er ikke knyttet til det en gjør, men til den en er. Dette var om homofili. Mann og kvinne har ulike kropper og ulike funksjoner i ekteskapet. I vårt sekulære samfunn fins det Ingen grenser for hva kvinner kan være, ikke i menigheten heller. Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 26. mars Del Skrevet 26. mars Hvordan svare på det jeg spurte om uten å faktisk svare på det jeg spurte om... 1 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 26. mars Forfatter Del Skrevet 26. mars Duriello skrev (På 26.3.2025 den 21.29): Hvordan svare på det jeg spurte om uten å faktisk svare på det jeg spurte om... Ekspander For meg å finne ut hva du mener med den praktiske gjennomføringen av det som står i bibelen er vanskelig. Hvis du tenker på hvordan kristne og kirken, ja hele samfunnet så skal jeg prøve å svare på det: Vi alle trenger å be om tilgivelse for måten vi har behandlet homofile på. Men dette gjelder ikke bare homofile, men samer, de reisende, jøder, muslimer og andre. Å elske sin neste som seg selv - hva sier det om å anerkjenne verdien i andre? Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 26. mars Del Skrevet 26. mars Kjell Sande skrev (På 26.3.2025 den 21.25): Alle har lik verdi i bibelen. Men bibelen dømmer alle mennesker sine handlinger. Dette er en dom som håndheves av Gud, og ikke av oss mennesker. Derfor har jeg som kristen ikke rett til å dømme noen, men elske alle. Bibelen er klar på at et menneskes verdi er ikke knyttet til det en gjør, men til den en er. Dette var om homofili. Ekspander Det du sier her er at du må gi alle lik verdi, men gud vil verdisette mennesker basert på hva de gjør. Ifølge gud har altså ikke alle mennesker samme verdi, det er kun de som følger guds ord som er verdige. Du som kristen, følger altså verdiene bedre enn jesus, det er et tankekors. Var det Jesus som også kom opp med "gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør"? 2 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 26. mars Del Skrevet 26. mars Kjell Sande skrev (På 26.3.2025 den 21.37): For meg å finne ut hva du mener med den praktiske gjennomføringen av det som står i bibelen er vanskelig. Hvis du tenker på hvordan kristne og kirken, ja hele samfunnet så skal jeg prøve å svare på det: Vi alle trenger å be om tilgivelse for måten vi har behandlet homofile på. Men dette gjelder ikke bare homofile, men samer, de reisende, jøder, muslimer og andre. Å elske sin neste som seg selv - hva sier det om å anerkjenne verdien i andre? Ekspander Du hevdet at alle mennesker er like mye verdt, i følge bibelen. Hvorfor har da feks kvinnen aldri vært likestillt mannen, historiskt, når bibelen hevder at de er like mye verdt? 1 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 26. mars Del Skrevet 26. mars Duriello skrev (På 26.3.2025 den 21.29): Hvordan svare på det jeg spurte om uten å faktisk svare på det jeg spurte om... Ekspander Kjent taktikk. Kjell Sande skrev (På 26.3.2025 den 21.25): Mann og kvinne har ulike kropper og ulike funksjoner i ekteskapet. Ekspander Ulike funksjoner i ekteskapet - hvilke ulike funksjoner skulle det liksom være, bortsett fra det åpenbare biologiske som at kvinner føder barn. Dette får ikke menn til. Kjell Sande skrev (På 26.3.2025 den 21.25): Ekspander Kjell Sande skrev (På 26.3.2025 den 21.25): I vårt sekulære samfunn fins det Ingen grenser for hva kvinner kan være, ikke i menigheten heller. Ekspander Nei, bortsett fra de sektene som bevisst utelukker kvinner i de øverste posisjonene... https://www.fvn.no/mening/debattinnlegg/i/Xb3R1o/menigheten-samfundet-demokrati-uten-kvinner Kjell Sande skrev (På 26.3.2025 den 21.25): Alle har lik verdi i bibelen. Ekspander Thou shall not lie... 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 26. mars Del Skrevet 26. mars Duriello skrev (På 26.3.2025 den 21.41): Du hevdet at alle mennesker er like mye verdt, i følge bibelen. Hvorfor har da feks kvinnen aldri vært likestillt mannen, historiskt, når bibelen hevder at de er like mye verdt? Ekspander Fordi bibelen er veldig tydelig på at kvinner og menn ikke er like mye verdt noen steder, mens det er andre vers som tyder at dem er likeverdige. Så folk har tolket det som dem vil, forståelig nok. Konklusjonen (iallefall min konklusjon) blir vel at man egentlig ikke kan stole på hva som skrives i bibelen, ettersom det er så mye motsetninger i den. 2 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå