Gå til innhold

Norsk skole undervurderer kristendommens betydning for demokratiet

Anbefalte innlegg

Minkowski skrev (12 minutter siden):

Det nærmeste man kommer religionsfrihet er en sekulær oppvekst hvor man i minst mulig grad eksponeres for religioner før man har fullført skolegang og utdanning og er rustet til å "tenke sjæl og mene".

Jeg hadde en sånn barndom, presten var overlykkelig i dåpen min når muttern informerte om at hu fløtta sørøst, ifølge presten var det bare hedninger der hu kom fra, bra folk med andre ord 😁

Jeg møtte ikke på Religion før kristendomslære startet på barneskolen, og det jeg husker er at det provoserte meg voldsomt, og jaggu gjør det ikke det ennå, jeg er faen steike meg glad for at jeg hadde en barndom der jeg ikke ble fortalt hva jeg skulle tenke og mene, privat i det miste selv om skolen og den svovel og helvetesild type lærern vi hadde ikke var like opptatte av vår rett til frihet fra religion.

Det er det som er problemet med ønsket til @Kjell Sande det handler ikke om å lære om noe som faktisk skjedde, men om å banke en tro inn i skallen på en person som ikke egentlig har et ønske om å ha denne troen, og helst et så ungt sinn som mulig, for barn er enklere å hjernevaske. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Minkowski skrev (40 minutter siden):

Så skal jeg skynde meg å legge til at jeg ikke er imot religionsfrihet, jeg bare påpeker dette paradokset med at man strengt tatt ikke velger sin religion. Hadde Kjell Sande blitt født i Iran av iranske foreldre, ville han vært muslim (og hatt et annet navn). Det er bare helt unntaksvis at religiøse folk har valgt religionen sin selv. Det nærmeste man kommer religionsfrihet er en sekulær oppvekst hvor man i minst mulig grad eksponeres for religioner før man har fullført skolegang og utdanning og er rustet til å "tenke sjæl og mene".

Et tydelig eksempel på manglende religionsfrihet innad i familier man her kan trekke frem er kristne besteforeldre som nekter å gi presang eller komme i konfirmasjonen til barnebarna sine fordi barnebarna har valgt borgerlig / humanistisk konfirmasjon. Denne dagen skal handle om den enkelte konfirmanten, ikke barnslig kristent trass fra besteforeldrene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (14 timer siden):

Deretter vil jeg poengtere hvorfor jeg mener at kristen moral har hatt en unik og varig innflytelse på våre vestlige demokratier.

Ja, den har hatt en varig innflytelse. Heldigvis så blir vi mer og mer løsrevet fra den kristne (dobbelt)moralen nå, hvor det er greit å diskriminere folk fordi det står i bibelen at slikt er greit. Du skjønner hva jeg vil frem til, ikke sant? Kristendommen har vært en bremsekloss for demokrati og like rettigheter og muligheter, og er det enda. Men, som sagt så er det heldigvis i endring nå, slik at vi kan kvitte oss med slike dobbeltmoraliserende regler. Du har fått så mange eksempler hvor folk har skrevet om motsigelsene i bibelen, men likevel så velger du å bare fortsette å kjøre på med de delene av bibelen som du bryr deg om, for å få religionen til å fremstå som bedre enn det den er. 

Og du kommer med en alvorlig anklage om at kristne verdier kan virke skadelige.

Vel, du kan vel bare høre med de som har fått livene sine ødelagt av kristne foreldre, menigheter og sekter, hvis du mener dette er en anklage og ikke et faktum. Det er bl.a skrevet flere bøker og laget tv serier om emnet. Religion burde det vært 18 års - grense på, men dessverre så er dette nærmest umulig å få til pga foreldre lærer barna sine sitt eget verdisyn, noe som er helt naturlig, men noen ganger kan det være veldig farlig. 

Jeg har lagt min historiske ramme (kortversjonen). Og er nå klar for å diskutere

Jeg hører du sier at du har lyst til å diskutere. Men for meg så høres det mer ut som misjonering og forkynnelse. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (27 minutter siden):

Hvem snakket om tvang?

Du gjorde det, når du snakker om indoktrinering, indoktrinering er en systematisk påvirkning av noen sitt livssyn, når et barn bli utsatt for aktiv systematisk påvirkning med desinformasjon så er det en form for tvang åpenbart. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (15 timer siden):

Luthers ideer fikk konsekvenser langt utenfor reformasjonen.

Kun få år senere førte ideene hans til den tyske bondekrigen, eller bondeopprøret (1524-25). 75-100 tusen døde. (Luther oppfordret til å slå ned opprøret, fyrte opp fyrstene kan man si) "«Stikk, slå, drep .. Dør du, så vel deg! En saligere død kan du aldri få, for du dør i lydighet mot Guds ord og befaling (Rom 13,1) og i kjærlighetens tjeneste for å redde din neste ut av helvetes og djevelens bånd.» (Mvh Martin Luther)

Kjell Sande skrev (16 timer siden):

Dermed har jeg prøvd å forstå hva du mener. Jeg har lagt min historiske ramme (kortversjonen).

Og her kommer man selvfølgelig til poenget. Det er ikke Kristendommen tråden handler om. Det er DIN kristendom. Det er akkurat den som er riktig, har hatt positiv betydning for demokratiet, og ikke får nok heder og ære. Tror denne tråden burde vært på religionsforumet hvor det er fritt frem til å slå seg selv på brystet og si "min religion er best". Som alle kristne retninger ALLTID har sagt.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (2 timer siden):

Et tydelig eksempel på manglende religionsfrihet innad i familier man her kan trekke frem er kristne besteforeldre som nekter å gi presang eller komme i konfirmasjonen til barnebarna sine fordi barnebarna har valgt borgerlig / humanistisk konfirmasjon.

Lokal variant er at de kommer, men gir Bibel til ungdommen. I gave. Til humanistisk konfirmasjon!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Minkowski skrev (2 timer siden):

Så skal jeg skynde meg å legge til at jeg ikke er imot religionsfrihet, jeg bare påpeker dette paradokset med at man strengt tatt ikke velger sin religion. Hadde Kjell Sande blitt født i Iran av iranske foreldre, ville han vært muslim (og hatt et annet navn). Det er bare helt unntaksvis at religiøse folk har valgt religionen sin selv. Det nærmeste man kommer religionsfrihet er en sekulær oppvekst hvor man i minst mulig grad eksponeres for religioner før man har fullført skolegang og utdanning og er rustet til å "tenke sjæl og mene".

@skaftetryne32

Bare en liten kommentar. Tråden handler om Europa, så jeg skal forsøke å være kort. Den tiden jeg ble født ville jeg hatt to valg i Iran. Enten ville jeg blitt muslin eller så ville jeg blitt ateist - hvis jeg ble født og vokste opp i et muslimsk hjem.  Shahen, kongen, var vestlig orientert og folket levde i en form for et sekulært samfunn. Men folket var fattige, og følte seg undertrykket. Dette kjenner vi igjen fra Europa på tiden rundt den franske revolusjonen. Det som skjedde i 1979 var at kommunistene slo seg sammen med Khomeini (som da var i eksil i Frankrike) sine tilhengere og styrtet shahen. De to gruppene hadde ikke et felles verdigrunnlag, men var mye drevet av hat under mottoet "Drep Shahen!"

Året etter holdt Khomeini denne radiotalen: "Jeg må fortelle dere at under det forrige diktatoriske regime var streiker og protestaksjoner godt i Guds øyne. Men nå som vi har fått en muslimsk regjering, en virkelig nasjonal regjering, legger fienden onde planer mot oss. Og derfor er det forbudt å oppfordre til streiker og protestaksjoner, fordi det er imot islams ånd." (Sitat fra boken "Blant de troende"- V.S. Naipaul 1981.)

Dette viser hvor viktig det er med et godt verdigrunnlag for ulike typer reform og revolusjonære bevegelser. Jeg vil derfor minne om det jeg skrev i min historiske oversikt fra Europa:

Da Martin Luther sto fram med sin kritikk av den katolske kirke på 1500-tallet, var det ikke bare en teologisk oppvåkning, men en radikal endring i hvordan kristendom og politikk ble forstått. Gjennom toregimentslæren la han grunnlaget for skillet mellom stat (det verdslige (sekulære) regimentet) og kirke (det åndelige regimentet). 

Den sekulære staten skal sørge for orden, rettferdighet og beskyttelse av samfunnet. Staten skal bruke lov og makt for å begrense ondskap og beskytte innbyggerne.
Luthers ideer fikk konsekvenser langt utenfor reformasjonen. Toregimentslæren kan dermed sees som en bro mellom middelalderens kirkelige dominans og det moderne demokratiet.

John Locke og Montesquieu videreutviklet tanken om maktfordeling og sekulære lover.

Lenke til kommentar
podcarsten skrev (41 minutter siden):

Luther oppfordret til å slå ned opprøret, fyrte opp fyrstene kan man si) "«Stikk, slå, drep .. Dør du, så vel deg! En saligere død kan du aldri få, for du dør i lydighet mot Guds ord og befaling (Rom 13,1)

Løgn fra ende til annen. Dette sier Rom 13:1

Enhver skal være lydig mot de myndigheter han har over seg. For det finnes ingen myndigheter som ikke er fra Gud, og de som finnes, er innsatt av Gud. 

Ikke rart folk blir forvirret når man bevisst lyver om Bibelen.

Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (2 minutter siden):

Løgn fra ende til annen. Dette sier Rom 13:1

Enhver skal være lydig mot de myndigheter han har over seg. For det finnes ingen myndigheter som ikke er fra Gud, og de som finnes, er innsatt av Gud. 

Ikke rart folk blir forvirret når man bevisst lyver om Bibelen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Against_the_Murderous,_Thieving_Hordes_of_Peasants

https://no.wikipedia.org/wiki/Den_tyske_bondekrigen

Luther sa mange andre morsomme ting også, for øvrig, jeg kan sikkert komme tilbake til det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
podcarsten skrev (Akkurat nå):

Luther sa mange andre morsomme ting også, for øvrig, jeg kan sikkert komme tilbake til det.

Sluttet å ignorere?

Mange sier mye om bibelen, undersøk selv hva den sier, så står du sterkere i en eventuell diskusjon om den!

Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (8 minutter siden):

Sluttet å ignorere?

Mange sier mye om bibelen, undersøk selv hva den sier, så står du sterkere i en eventuell diskusjon om den!

Har aldri sagt at jeg ignorerer, og tipper jeg er på adekvat nivå til å diskutere både bibel og Martin Luther. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
podcarsten skrev (5 minutter siden):

Har aldri sagt at jeg ignorerer, og tipper jeg er på adekvat nivå til å diskutere både bibel og Martin Luther. 

Ja, bra du står på👍🏼

podcarsten skrev (På 17.3.2025 den 23.23):

Ok, er dette nivået ditt vet jeg at jeg ikke gidder. Har svart deg utfyllende 2 poster opp (I innlegget du svarer på). lær deg debattskikk.

podcarsten skrev (På 17.3.2025 den 23.32):

Er det en ignore funksjon på dette forumet? Hjelp?

Takk for hjelp, fant ut av det

Hvor adekvat er du i bibelkunnskap?

Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (Akkurat nå):

Ja, bra du står på👍🏼

Hvor adekvat er du i bibelkunnskap?

Jeg ser ikke at det står jeg ignorerer, eller ignorerer deg. Leser du det noe sted?

Jeg er rimelig habil i Bibelen, og siden jeg synes selve utvelgelsen av tekster der er spennende, og har vært nysgjerrig på hva de første kristne faktisk trodde, har jeg ok kjennskap til gnostiske tekster, apokryfer, og ting som vel ikke er noen av delene, kanskje spesielt Nag Hammadi skriftene. Men jeg er ingen ekspert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

Du gjorde det, når du snakker om indoktrinering, indoktrinering er en systematisk påvirkning av noen sitt livssyn, når et barn bli utsatt for aktiv systematisk påvirkning med desinformasjon så er det en form for tvang åpenbart. 

Akkurat som ventet kommer du med indoktrinering+tvang argumentet som støtter mitt poeng.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...