Gå til innhold

Norsk skole undervurderer kristendommens betydning for demokratiet

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Kjell Sande said:

Dette er viktig å lære våre barn og unge. 

Jeg vil si det er langt viktigere å lære de å resonnere på egen hånd, å gjøre de uavhengige fra fastlåste og fengslende tankesett, gi dem frihet fra nummende følelsesmønstre (les: dopamin fellen "guds kjærlighet").

Etikk og Moral må alle lære om før de kan ta fag på universitetet, merklig nok er det ikke bibler de deler ut i det faget.

Skjønn det den som vil.

Endret av Kakkelfant
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjell Sande skrev (1 minutt siden):

Kristendommen har spilt en avgjørende rolle i utviklingen av menneskerettigheter, sykehus, utdanning og veldedighet. Samtidig har den blitt misbrukt til undertrykkelse og vold, men det betyr ikke at kristendommen i seg selv er roten til disse problemene.

Alle er enige om at ideen om at alle mennesker har lik verdi uansett hvilken mental kapasitet de har kom med kristendommen.

Nestekjærlighet er sentral. "Du skal elske din neste som deg selv."

Rettferdighets prinsippet står også sentralt. Oppmuntret av Jesu ord. "Salige er de som hungrer og tørster etter rettferdighet de skal bli mettet."

Dette er ideer som sammen med Gresk filosofi og moderne tenkere har dannet grunnlaget for våre vestlige demokrati.

Du får dessverre ikke lov til å feie alt det kjipe under teppet, og kun heie frem det gode, det er uredelig. 

Jeg tenker det er viktig å lære bort begge deler; At det er noen elementer fra kristendommen som fornuftig, og at kristendommen historisk sett har ført til,  og fører til enormt med lidelser. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Kjell Sande said:

Kristendommen har spilt en avgjørende rolle i utviklingen av menneskerettigheter, sykehus, utdanning og veldedighet. Samtidig har den blitt misbrukt til undertrykkelse og vold, men det betyr ikke at kristendommen i seg selv er roten til disse problemene.

Alle er enige om at ideen om at alle mennesker har lik verdi uansett hvilken mental kapasitet de har kom med kristendommen.

Nestekjærlighet er sentral. "Du skal elske din neste som deg selv."

Rettferdighets prinsippet står også sentralt. Oppmuntret av Jesu ord. "Salige er de som hungrer og tørster etter rettferdighet de skal bli mettet."

Dette er ideer som sammen med Gresk filosofi og moderne tenkere har dannet grunnlaget for våre vestlige demokrati.

Men står ikke disse verdiene temmelig sentralt i de fleste trossystemer?
Hvis Brahmanismen er eldre enn Kristendommen, er det da naturlig å dedusere at Kristendommen henter sine idéer fra Hinduismen?

Eller er det kanskje noe iboende menneskelig ved å innse at skapningene vi deler denne planeten med har samme grunnleggende verdi som en selv?
Ikke at det er noe man lykkes med å leve etter, men det synes likevel ikke som den mest uoppnåelige sannheten fremfor oss.

Kanskje gjør man barn og unge en bjørnetjeneste ved å foreslå kristendommen som særlig spesiell og viktig, der den har kommet frem til det samme som de fleste andre religioner og filosofier, kanskje er det å plante et frø av moralsk overlegenhet og grandios forståelse av en utvalgt gruppe eller tro, som har bidratt til så mye lidelse gjennom menneskehistorien.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (1 minutt siden):

@Kakkelfant@Atib Azzad@Baranladion

Jeg tenker i en tid da eldre mennesker fristes med aktiv dødshjelp og barn sliter med sin identitet er det vakkert å lære våre barn og unge at mennesket har en objektiv verdi i seg selv. At vi alle er like verdifulle. Da blir det ikke feil å si hvor dette kommer fra.

Hvis en ønsker å fortelle unge folk at alle er like verdifulle , så bør man vel bruke andre henvisninger enn en gud som de færreste egentlig legitimerer? 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (2 minutter siden):

At vi alle er like verdifulle. Da blir det ikke feil å si hvor dette kommer fra.

Som i hvertfall ikke er kristendommen som aktivt har kjempet for at det skulle være ulovlig å være homofil fram til for få år siden.

Kjell Sande skrev (4 minutter siden):

barn sliter med sin identitet

Ja her har kristendommen gjort mye skade og det gjør de fortsatt. Hva med å la folk være den de er i stedet for å fordømme og presse folk inn i rammer de ikke passer inn i.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 minutt siden):

Hvis en ønsker å fortelle unge folk at alle er like verdifulle , så bør man vel bruke andre henvisninger enn en gud som de færreste egentlig legitimerer? 

Hvordan ville du formulerer det? Hvor kommer tanken om at alle mennesker er like verdifulle fra?

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Kjell Sande said:

Jeg tenker i en tid da eldre mennesker fristes med aktiv dødshjelp og barn sliter med sin identitet er det vakkert å lære våre barn og unge at mennesket har en objektiv verdi i seg selv. At vi alle er like verdifulle. Da blir det ikke feil å si hvor dette kommer fra.

Men er det riktig å gi Kristendommen all æren for en innsikt som ligger i de aller fleste trossystemer?
Kanskje blir det feil å fremstille det som om denne innsikten er noe unikt for kristendommen?

Hjelper det barna eller de voksne som har lyst til å dø, å perpetuere denne idéen om kristen overlegenhet inn i fremtiden?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (5 timer siden):

Og dette ble innført etter gode kristne verdier? Fra kristendommens inntog og til Norge faktisk ble et bra land å bo i (1970 og utover) så var Norge for et u-land å regne. Blir merkelig å påstå at siden vi hadde kristendommen fra år 800-1970, så ble årene fra 1970 og til nå fantastisk bra. 

Dette er en myte, faktisk har Norge tradisjonelt sett vært et helt greit land å bo i sammenlignet med våre naboland, selv for over 100 år siden. På begynnelsen av 1900-tallet var vi faktisk blant de landene med høyest forventet levealder.

levealder.thumb.jpg.769cee10bd6924899c480fb9f574aa05.jpg

Fra 1970 årene og til i dag har faktisk ting blitt verre, med moral og etikk på vei nedover, mens ren levestandard har holdt seg høy pga inntekter fra petroleum. Rent samfunnsmessig var Norge på topp i 1950 årene. Da hadde vi et godt samhold og et trygt samfunn.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (18 minutter siden):

Du vrir på alt for å få det svaret du er ute etter gjør du ikke?, tror du virkelig det var bedre levestandard å lykke i feks vikingtiden eller bare tilbake i 1940 i Oslo (antar du har lest mye om leverstandaren i Oslo på den tiden, arbeiderklassen døde som fluer av div grunner feks total mangel på sanitet), inbiller du virkelig deg selv at levestandard å lykke har gått nedover?.

Folk lever lenger, har større familier har mer tid til seg selv (og sin familie) en noen gang før, den eneste grunnen til at du tror noe annet er at du hører mer om krig/elendighet å statestikker osv i dag (å trolig leser i ekkokammeret ditt hvor du får denne infoen fra) er pga vi alle kan kommiunisere direkte til envher tid å søke opp all info vi vill lese på internett, slik vi gjør her nå på forumet. Det er ingenting som tyder på at levestandard i dag skal være dårligerre en på feks middelalderen heller (snarere helt tvært i mot).

Edit: For det om folk før i tiden ikke fikk greie på all elendighet i verden så betyr ikke det at det ikke skjedde, men de kunne være lykkelig u-viten om den. Det er vi ikke i dag, i dag vet vi alt + mye til vi ikke trenger ..

Endret av simalarion
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Abigor skrev (3 timer siden):

Flere steder brenner kristne mennesker levende i dag. Papa ny guinea, India, noen land i Afrika...

Om dette skjedde overalt i verden, uavhengig av om det var kristendom eller andre religioner, hvorfor er da kristendom plutselig blitt årsaken til vestlig moral og etikk etter å ha regjert i nesten 2000 år?

Uten kristendom hadde vi faktisk hatt en vestlig moral og etikk, istedenfor at den ble utryddet. Heldigvis beveger samfunnet seg bort fra denne asiatiske jernalderreligionen, og vi har aldri hatt det bedre.

De fleste kristne land har har kristne som oppfører seg fint, og selv om enkelte land der det bor mange kristne har folk som utfører vold, er det stort sett kristne som er offer for vold, for eksempel i Syria og Kongo der det nå er tusenvis av kristne som drepes av muslimer, selv om norske myndigheter og media ikke bryr seg om det og er stille. 70 kristne ble drept i en massakre i en kirke i Kongo nylig, men det ble ikke dekket av media i vesten, for når kristne eller mennesker blir drept av muslimer, er det ikke så farlig. Det finnes milliarder av kristne verden over, om du leter med lupe, vil du sikkert finne noen som ikke vender det andre kinnet til.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kjell Sande said:

Som du beskriver har ulike maktstrukturer misbrukt kristendommen opp gjennom årene. Men det har alltid eksistert en grasrotbevegelse som har levd ut de kristne verdiene.

Hvorfor misbrukt? Er det ikke dette kristendommen er designet for? Blir jo litt som å si at et maskingevær blir misbrukt når det massakreres mennesker, fordi den var laget til å klippe gress med. Kunne kristendommen vært laget på en annen måte for å unngå dette? Eller vil det vært umulig?

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Kjell Sande said:

Hvordan ville du formulerer det? Hvor kommer tanken om at alle mennesker er like verdifulle fra?

Vi kan argumentere for at mennesker er av eller innehar kvaliteter som gjør at de også innehar verdi i seg selv uavhengig av hva de har oppnådd eller utrettet. Verdi i form av å bare være til.

En slik kvalitet kan være selvbevissthet, følsomhet eller det å være erfarende vesner. Hva med evnen til å utvikle empati? Noe som gjør oss menneskelige og spesielle i den forstand burde være grunnlag nok til å kunne gi oss verdi. Kants innfallsvinkel sier noe om at vi har verdi fordi vi er rasjonelle vesner (altså da en felles kvalitet vi alle innehar).

Derav kan vi utlede at "om du har verdi, og vi er av samme kvalitet, da har jeg også verdi" og så videre.

Dette er grunnleggende filosofi, ikke rakettforskning.

Man må ikke påberope seg en utenforstående kraft (Gud) for å skulle si at mennesker har verdi, slike argumenter faller på sin egen urimlighet (altså da at det er urimlig å tro på en gud vi ikke kan påvise i noen som helst form, nettopp fordi "hvis gud så hvorfor ikke noe annet", eller i en annen form: "hvis fantasifull ikke bevisbar skapning, hvorfor ikke annen fantasifull ikke bevisbar skapning?"). Hva er det som gjør gud spesiell i forhold til julenissen eller enhjørninger? Ingenting, konseptuellt sett er de det samme.

Det sier seg selv at det lønner seg å forkaste ideen om Gud og holde seg fullt og helt til virkeligheten så langt vi kan observere og teste for denne.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kakkelfant skrev (16 minutter siden):

Det sier seg selv at det lønner seg å forkaste ideen om Gud og holde seg fullt og helt til virkeligheten så langt vi kan observere og teste for denne.

Tja, jeg ser ikke skaden i å finne trøst i at det kan finnes en form for Gud om det gjør deg lykkelig, så lenge den innebærer "kardemommeloven" reglene/prinsippet (noe deffinitivt ikke Gamle Testamentet gjør).

Det jeg mener er det viktigeste å gå bort fra er illusjonen om at en Gud eksisterer slik som det er beskrevet i Gamle/Nye Testamentet (ikke bare disse men flere Religioner stammer fra Egyptisk skrifter om Sol Guden, Feks Både Ibrahim (Abraham), Musa (Moses) og Isa (Jesus) er med i Koranen, så det mange ikke vet er at dette stammer fra samme skrifter. Så felles med dem er at de åpenbart er skrevet (Satt sammen) for å kontrollere folk å de er så fulle av plott hull at det er vanskelig å starte et sted for meg som har lest bøkene.

De fleste troende som jeg prater med i Norge i dag har ikke lest bøkene (som jeg har) så de har i bunn å grunn laget seg en egen Gud de finner trøst hos.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (25 minutter siden):

Det var helt ok, ingen døde av det. Det er derimot verre med alle ranene og volden som finnes i gatene i dag.

Så definisjonen av "samfunnsmessig på topp" er hvor mange som dør av noe? Og har du grunnlag for påståanden om at det var så mye færre drap i forhold til befolkningen da?

Jeg noterer meg videre at du synes tortur og vilkårlig fengsling er tipp topp, så lenge man overlever - eller tolker jeg deg feil nå?

Jeg synes i hvert fall dette er en absurd definisjon på "samfunnsmessig på topp": at vilkårlig fengsling for legning er helt ok. Det sier veldig mye om ditt verdisyn og at du ikke verdsetter alle mennesker er like mye. Tror ikke vi har mye til felles der. Hvis dette er et utrykk for kristent verdisyn så tror jeg du motbeviser TS sine påstander.

• Liker 3
Lenke til kommentar
simalarion skrev (2 minutter siden):

for meg som har lest bøkene

Om du har lest Bibelen og Koranen vil du forstå at ingen, ikke en gang munker, nonner, prester eller imamer følger de religiøse tekstene til punkt og prikke. Jeg kjenner flere kristne som drikker alkohol, som har sex før ekteskapet og som gjør andre ting i livet som er en selvmotsigelse til det som står skrevet.

Religion er derimot en generell pekepinn på hvordan man vil være som person og hvilket samfunn man ønsker seg. Flere muslimer jeg har snakket med er enig at det ikke står noe i Koranen om at kvinner skal dekkes til (det står noe vagt om at alle skal kle seg anstendig) men allikevel mener de at alle muslimske kvinner skal dekke seg til fordi dette er en del av deres religion og kultur. Det handler med andre ord ikke om hva som står ordrett i Bibelen, men hva man ønsker å ha som levesett og hva samfunn man ønsker å ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...