Bing123 Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden 54 minutes ago, Abigor said: Jeg tenker på en religion laget av menn, for menn. En religion designet for å kontrollere og undertrykke mennesker. Det har fungert sånn helt opp til vår tid. Det er noe i det med menn. Hvordan ble det til at det bare var en "fader og sønn"? Det var da vitterlig et feminint aspekt av Gud kalt Sofia i gnostisisme og som står skrevet i det gamle testamente. Men forsvant "hun" bare gradvis på veien? Religionen ble ikke nødvendigvis til vha onde intensjoner. Men over tid har makt og religion i mange tilfeller blitt veldig gode allierte. Nokså synlig i den katolske kirken og nettopp Romerriket og Vatikanet senere. Lenke til kommentar
Sovna Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden (endret) Jeg hører flere som sier noe ala det samme. Dagens lærerplan nærmest utraderer vår egen kulturarv. Er langt mer opptatt av andres .. Har et par lærere i omgangskretsen. Endret 13 timer siden av Sovna 1 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Kjell Sande skrev (9 timer siden): I norsk skole lærer vi at vårt moderne demokrati har røtter i antikkens Hellas og Romerriket. Men en vesentlig faktor blir ofte oversett: Kristendommens innflytelse på utviklingen av demokratiske verdier. Romerriket hadde et avansert styresett, men det var basert på makt og hierarki, der kvinner, slaver og fattige var uten politisk innflytelse. Det var først med kristendommens inntog og dens lære om at alle mennesker er skapt i Guds bilde at grunnlaget for universelle menneskerettigheter ble lagt. Disse kristne verdiene har formet vårt samfunn gjennom prinsipper som: · Menneskeverd for alle: Alle har sin verdi uavhengig av status. · Nestekjærlighet som samfunnsansvar: En forpliktelse til å hjelpe de svakeste. · Makt underlagt moral: Rettferdighet hersker over maktpolitikk. Disse verdiene har vært sentrale i utviklingen av europeisk politikk gjennom kirkens reformer, klostrenes utdanningsarbeid og innsatsen til kristne tenkere som Augustin og William Wilberforce. Uten kristendommen kunne vårt demokrati vært et privilegium for de få, snarere enn en rettighet for alle. Likevel ser vi at norsk læreplan ikke tilstrekkelig fremhever kristendommens bidrag i denne sammenhengen. For eksempel: KRLE-faget: Selv om læreplanen anerkjenner at religioner og livssyn har bidratt til å forme samfunn, mangler det en eksplisitt kobling mellom kristendommens verdier og utviklingen av demokratiske prinsipper. Samfunnsfag: Læreplanen legger vekt på demokrati og medborgerskap, men uten å utforske de historiske røttene til disse verdiene, inkludert kristendommens innflytelse. For å gi elevene en helhetlig forståelse av vår historie og de verdiene vårt samfunn bygger på, bør læreplanen integrere kristendommens bidrag til utviklingen av demokratiske prinsipper. Å utelate dette perspektivet gir et ufullstendig bilde av vår kulturarv og svekker forståelsen av de etiske fundamentene i vårt samfunn. Enda en påstand som forsøker å gi «æren» til en religion. Dette er humanistiske regler som er nedfelt i FN og har lite med kristendom å gjøre 3 1 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 11 timer siden Forfatter Del Skrevet 11 timer siden (endret) Vokteren skrev (1 time siden): Enda en påstand som forsøker å gi «æren» til en religion. Dette er humanistiske regler som er nedfelt i FN og har lite med kristendom å gjøre Det stemmer. Allerede i artikkel 1 møter vi ideen om at alle mennesker er verdifulle. https://fn.no/avtaler/menneskerettigheter/fns-verdenserklaering-om-menneskerettigheter Men historien viser et litt annet bilde enn det du hevder. Kristendommen brakte verdi og moral inn i det romerske samfunnet. Dette dannet grunnlaget for det Europa vi ser i dag. Det er bare fint at du "låner" disse verdiene og gjør de til dine egne. Det er slik vi får en bedre verden. Men våre barn og unge har rett til å få vite hvor de kom fra. Endret 11 timer siden av Kjell Sande Endret artikkel 2 til 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Vestlig moral og etikk er basert på kristelige verdier. Uten dette, hadde vi vært som mange andre land i verden, med moralsk forfall og degenerert oppførsel. Dessverre ser vi at samfunnet beveger seg i feil retning i dag, med mer kaos der vi ikke en gang vet hva en kvinne er. Lenke til kommentar
Barny Aråstad Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden FrihetensRegn skrev (41 minutter siden): Vestlig moral og etikk er basert på kristelige verdier. Uten dette, hadde vi vært som mange andre land i verden, med moralsk forfall og degenerert oppførsel. Dessverre ser vi at samfunnet beveger seg i feil retning i dag, med mer kaos der vi ikke en gang vet hva en kvinne er. OT: men jeg er enig i at du ikke kan definere kvinne. 2 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden Kjell Sande skrev (12 timer siden): https://www.minerva.no/kristendom-liberalisme/kristendommens-undervurderte-rolle-i-liberalismens-utvikling/423112 At det finnes andre mennesker som tror det samme som deg er ikke bevis, det er bare bevis for at det finnes mennesker som tror det samme som deg. Kjell Sande skrev (12 timer siden): Det var først med kristendommens inntog og dens lære om at alle mennesker er skapt i Guds bilde at grunnlaget for universelle menneskerettigheter ble lagt. Denne påstanden som et eksempel, kan du bevise at den er sann, at grunnlaget for menneskerettigheter startet med kristendommen ? kan det ikke ha startet tidligere eller senere, flere påstander er ikke bevis det må faglig begrunnes. 3 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 9 timer siden Forfatter Del Skrevet 9 timer siden Abigor skrev (9 timer siden): Jeg tenker på en religion laget av menn, for menn. En religion designet for å kontrollere og undertrykke mennesker. Det har fungert sånn helt opp til vår tid. Interessant. Dette oppfatter jeg som en påstand. Jeg tar utgangspunkt i er oldtidens utvikling av demokratiske samfunn. Alle er enige om at gresk tenkning og romersk implementering er en del av dette. Men for hvem? Det romerske samfunnet hadde mange kvinner, slaver og fattige. For disse var ideen om at alle mennesker har lik verdi et viktig bidrag. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden Kjell Sande skrev (11 timer siden): Det er det opprinnelige tankegodset og ideene som ligger til grunn for våre europeiske demokrati med sine institusjoner for å ivareta menneskeverd, ytringsfrihet og moralske verdier. Kan du dokumentere at dine påstander er sanne ? Det gir ganske enkelt ingen mening at denne bronsealder religionen har vært med på å bygge noe som helst av dette, faktisk er kristendommen så ondskapsfull og primitiv at vi er heldige som har greid å bygge et demokrati med så sterke antidemokratiske krefter som kristendommen . Se på ethvert teokrati, de er sjelden spesielt demokratiske, i motsetning til sekulære samfunn, som gjerne er de frieste i verden, tilfeldig neppe. 4 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden (endret) 3 hours ago, Sovna said: Jeg hører flere som sier noe ala det samme. Dagens lærerplan nærmest utraderer vår egen kulturarv. Er langt mer opptatt av andres .. Har et par lærere i omgangskretsen. Asiatisk ørkenreligion er ikke vår kulturarv. Det er andres kulturarv. Endret 9 timer siden av Abigor 4 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden (endret) 1 hour ago, FrihetensRegn said: Vestlig moral og etikk er basert på kristelige verdier. Uten dette, hadde vi vært som mange andre land i verden, med moralsk forfall og degenerert oppførsel. Dessverre ser vi at samfunnet beveger seg i feil retning i dag, med mer kaos der vi ikke en gang vet hva en kvinne er. Kristelig verdier har ført til tusen år med å kutte hodene av folk og brenne mennesker levende. Uendelig menneskelig lidelse. Endret 9 timer siden av Abigor 3 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden Kjell Sande skrev (1 time siden): Det stemmer. Allerede i artikkel 1 møter vi ideen om at alle mennesker er verdifulle. https://fn.no/avtaler/menneskerettigheter/fns-verdenserklaering-om-menneskerettigheter Men historien viser et litt annet bilde enn det du hevder. Kristendommen brakte verdi og moral inn i det romerske samfunnet. Dette dannet grunnlaget for det Europa vi ser i dag. Det er bare fint at du "låner" disse verdiene og gjør de til dine egne. Det er slik vi får en bedre verden. Men våre barn og unge har rett til å få vite hvor de kom fra. Jeg vil påstå at det er læren om etikk og demokrati, fra gresk og moderne filosofi, i opplysningstiden -- som inkluder gjenoppdagelsen av ikke-religiøs filosofi -- som har æren for dette. Jeg tror også Jesus var inspirert av samme filosofi, selv om kirken og kristne, historisk, åpenbart ikke representerer hans verdier. --- Kirken står historisk generelt på kongens og adelens side da folket i Europa ønsket demokrati, og under demokratiseringen måtte kirkens makt fjernes. Religionsfrihet, og retten til frihet fra religion, eren av grunn prinsippene bak vestlige demokratier. Demokrati og menneskerettigheter er noe vi har på tross av kirken, hvor 'på tross' i en viss grad er bokstavelig talt. 3 1 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 8 timer siden Forfatter Del Skrevet 8 timer siden Bing123 skrev (13 timer siden): Hvis man derimot leser om Roma-republikken så var det et nokså rettferdig demokratisk system basert på de greske ideene. Romerriket er da strengt tatt det som kom etterpå, når det ble utnevnt en diktator. Jeg tenker tre steg: Grekerne utviklet demokratiets filosofi. Romerne implementerte politiske systemer med maktbalanse og juridiske prinsipper. Kristendommen ga en moralsk begrunnelse for likhet og rettigheter for alle. Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 8 timer siden Forfatter Del Skrevet 8 timer siden trn100 skrev (13 timer siden): Ditt utgangspunkt er vel egentlig at mennesker som ikke er kristne ikke har moral? 😉 Nei da har du misforstått. Her må vi skille mellom det kristne budskapet om implementeringen av dette. Det er ikke de som snakker høyest vi må se på, men de som lever ut de kristne verdiene - enten de er kristne eller ikke. Et samfunn, et demokrati bygges av verdier folket støtter opp om. Vårt velferdssamfunn, for eksempel, er bygd på en samfunnskontrakt folket støtter opp om. Den dagen vi bare prater og ikke viser handling, raser alt sammen. Det er derfor det er så viktig å ta vare på de verdier de vestlige demokratiene bygger på. Og det er viktig for våre barn og unge å få vite hvor de har sin opprinnelse. Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 7 timer siden Forfatter Del Skrevet 7 timer siden trn100 skrev (13 timer siden): Og "dere" er Gud og og sånne som deg? Det moralske aspektet ved enhver religion har vi sett i tusenvis av år, og vi ser den fremdeles som et element som kun unntaksvis har bidratt til noe positivt i verden. Religion har tilpasset seg og blitt mindre menneskefiendtlig, nesten til det latterlige. Det finnes jo snart ikke et snev av den opprinnelige tanken igjen, fordi religiøse kjemper en tapende kamp mot intelligens, i alle fall i de fleste steder i verden. De siste årene har Eva gått fra å være syndenes opphav til å få stemmerett og bli likestilt, og selv om det fremdeles finnes gudommelige sendebud som har grodd fast i en forestilling om at kvinner er underlegne så er de aller fleste nogenlunde opplyste innenforstått med det. Religion vs. intelligens er dømt til å tape, dessverre for noen 😉 Hvor kom ideen om at alle mennesker har lik verdi fra? Hvem var det som først uttalte dette? Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 7 timer siden Forfatter Del Skrevet 7 timer siden Red Frostraven skrev (2 timer siden): Jeg vil påstå at det er læren om etikk og demokrati, fra gresk og moderne filosofi, i opplysningstiden -- som inkluder gjenoppdagelsen av ikke-religiøs filosofi -- som har æren for dette. Jeg tror også Jesus var inspirert av samme filosofi, selv om kirken og kristne, historisk, åpenbart ikke representerer hans verdier. I så fall må Jesus ha sett ganske langt inn i framtiden... Når oppstod ideen om at alle mennesker har lik verdi? Jeg gjentar de kristne verdiene: Menneskeverd for alle Nestekjærlighet Makt underlagt moral Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Barny Aråstad skrev (3 timer siden): OT: men jeg er enig i at du ikke kan definere kvinne. Nei, jeg vet hva en kvinne er, men samfunnet vet ikke hva en kvinne er lenger. Enkelte mener til og med at en kvinne er noe hvem som helst kan være, så lenge man føler for det. Jeg anbefaler at du ser What Is a Woman? av Matt Walsh. Det gir et innblikk i hvor gal verden har blitt. Abigor skrev (2 timer siden): FrihetensRegn skrev (3 timer siden): Kristelig verdier har ført til tusen år med å kutte hodene av folk og brenne mennesker levende. Uendelig menneskelig lidelse. Hvor gjør kristne dette i store antall nå om dagene? Om du snakker om fortiden, så skjedde slike ting over hele verden uansett religion som regjerte. Også i land der man hadde generelt bestemt at religion skulle fjernes, som i kommunistiske land. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Kjell Sande skrev (3 timer siden): Dette dannet grunnlaget for det Europa vi ser i dag. Men våre barn og unge har rett til å få vite hvor de kom fra. Når ble Europa og det Norge vi kjenner demokratisk og bra? Kristendommen har hatt en rolle i vår utvikling, men hvor mye ære den skal tilskrives er vanskelig å svare på. Om noe, så har det vel tatt utrolig lang, med vanvittig mye drit og elendighet før ting ble bra. For Norges del ble det jo ikke bra før etter en verdenskrig som sveiset oss sammen, og den viktigste grunnen, olja, som ga oss mulighet til å faktisk utvikle en god velferdsordning. Kristendommen har vært her siden 800 tallet 1 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Kjell Sande skrev (55 minutter siden): eg tenker tre steg: Grekerne utviklet demokratiets filosofi. Romerne implementerte politiske systemer med maktbalanse og juridiske prinsipper. Kristendommen ga en moralsk begrunnelse for likhet og rettigheter for alle. 4. Renessansen, oppblomstring av kunst og vitenskap, med trykkekunsten kom spredning av utdannelse og intellektuell frihet. 5. Opplysningstiden, filosofene la grunnlaget for moderne demokrati og menneskerettigheter. Ideer om individuell frihet, ytringsfrihet og maktfordeling ble utviklet. 6. Den industrielle revolusjon, teknologisk utvikling, økonomisk liberalisme. 7. Moderne tid, det er her vi virkelig ser steg, vestlige, stort sett sekulære samfunn etablerer institusjoner som FN og menneskerettighetserklæringen. Kjell Sande skrev (7 minutter siden): Hvor kom ideen om at alle mennesker har lik verdi fra? Hvem var det som først uttalte dette? Hva om du gir oss den informasjonen ? Med dokumentasjon. Om du ikke kan gi dokumentasjon så bare antar jeg at du finner på ting, du kjenner til bud 7 ? Det er hva jeg snakker om. 2 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden FrihetensRegn skrev (2 minutter siden): Jeg anbefaler at du ser What Is a Woman? av Matt Walsh. Det gir et innblikk i hvor gal verden har blitt. Matt Walsh er temmelig klin kokos ja, syk syk mann. 2 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå