Kjell Sande Skrevet 21 timer siden Forfatter Del Skrevet 21 timer siden trn100 skrev (3 minutter siden): Og hva er forskjellen på det og religion i dag? Det finnes ikke et snev av demokrati i religion, og kanskje minst av alt i kristendom? Religion er ikke annet enn maktmisbruk og skremselspropaganda! (Ikke så snill lenger! 😉 ) Det kan du ha helt rett i. I så fall har de religiøse systemene forlatt noe av tankegangen de bar da kristendommen startet som en grasrotbevegelse. Det er det opprinnelige tankegodset og ideene som ligger til grunn for våre europeiske demokrati med sine institusjoner for å ivareta menneskeverd, ytringsfrihet og moralske verdier. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden Abigor skrev (Akkurat nå): Disse menneskene er kristne, de behandlet mennesker svært ulikt. Det er kun i de siste få år at mennesker begynner å bli behandlet likt. Det er på tross av kristendommen, eller fordi kristendommen har mistet så mye makt Hvis det mot formodning skulle finnes en GUD finnes det ikke et menneske i verden som fortjener respekt som formidler, nettopp fordi mennesker pr. definisjon er syndere, inkludert paven selv 😉 3 Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden Hvis man derimot leser om Roma-republikken så var det et nokså rettferdig demokratisk system basert på de greske ideene. Romerriket er da strengt tatt det som kom etterpå, når det ble utnevnt en diktator. 4 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden Jeg er ikke kristen, men har tenkt litt i samme gata selv. At våre vestlige samfunn springer ut av de gode verdiene i kristendom. Nå som det er i oppløsning så ser vi at folk har blitt langt mer egoistiske f.eks. 3 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 21 timer siden Forfatter Del Skrevet 21 timer siden Abigor skrev (5 minutter siden): Disse menneskene er kristne, de behandlet mennesker svært ulikt. Det er kun i de siste få år at mennesker begynner å bli behandlet likt. Det er på tross av kristendommen, eller fordi kristendommen har mistet så mye makt Hva mener du med kristendommen? Her må vi definere litt. Jeg tenker på en bevegelse som forvalter tanker, ideer og viser i praksis en omsorg for sine medmennesker. Bevegelser vil alltid være utsatt for å stivne i formene og bli fristet til å bruke makt heller enn tanker og ord. Da må de dømmes i forhold til hvordan de forvalter sannheten som startet bevegelsen. Stat og religion kan også være en dårlig blanding. Men vi må huske på hvor vi fikk vår objektive moral fra. Mitt utgangspunkt er grasrotbevegelse som vokste i tiden fra til ca. år 350. Etter dette blir det litt mer komplisert. Men vi ser mange spor som viser at tanker og ideer i kristendommen lever videre gjennom hele perioden fram til vår tid. Jeg håper at flere kan undersøke temaet slik at vi kan få en god analyse av hva som ligger i bunnen av våre europeiske demokratier. Det er viktig at våre barn og unge får lære dette. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden Kjell Sande skrev (Akkurat nå): Hva mener du med kristendommen? Her må vi definere litt. Jeg tenker på en bevegelse som forvalter tanker, ideer og viser i praksis en omsorg for sine medmennesker. Bevegelser vil alltid være utsatt for å stivne i formene og bli fristet til å bruke makt heller enn tanker og ord. Da må de dømmes i forhold til hvordan de forvalter sannheten som startet bevegelsen. Stat og religion kan også være en dårlig blanding. Men vi må huske på hvor vi fikk vår objektive moral fra. Mitt utgangspunkt er grasrotbevegelse som vokste i tiden fra til ca. år 350. Etter dette blir det litt mer komplisert. Men vi ser mange spor som viser at tanker og ideer i kristendommen lever videre gjennom hele perioden fram til vår tid. Jeg håper at flere kan undersøke temaet slik at vi kan få en god analyse av hva som ligger i bunnen av våre europeiske demokratier. Det er viktig at våre barn og unge får lære dette. Ditt utgangspunkt er vel egentlig at mennesker som ikke er kristne ikke har moral? 😉 3 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 21 timer siden Forfatter Del Skrevet 21 timer siden trn100 skrev (6 minutter siden): Ditt utgangspunkt er vel egentlig at mennesker som ikke er kristne ikke har moral? 😉 Absolutt ikke. Jeg mener at "noen" har kopiert "vår" moral. 😊 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 21 timer siden Forfatter Del Skrevet 21 timer siden DukeNukem3d skrev (13 minutter siden): Jeg er ikke kristen, men har tenkt litt i samme gata selv. At våre vestlige samfunn springer ut av de gode verdiene i kristendom. Nå som det er i oppløsning så ser vi at folk har blitt langt mer egoistiske f.eks. Nettopp.Det handler ikke om å være kristen. Det er ikke bra med stater som blander inn religion i styringen. Men det er bra å ta vare på våre gode moralske verdier. Og så er det bra for barn og unge å få vite at slik har det ikke alltid vært. Da kan vi unngå at historien skal gjenta seg. 1 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 21 timer siden Forfatter Del Skrevet 21 timer siden Bing123 skrev (23 minutter siden): Hvis man derimot leser om Roma-republikken så var det et nokså rettferdig demokratisk system basert på de greske ideene. Romerriket er da strengt tatt det som kom etterpå, når det ble utnevnt en diktator. Helt rett. Men hvor mange prosent av befolkningen fikk ta del i det demokratiske systemet før man oppdaget at alle mennesker har lik verdi? 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden Kjell Sande skrev (Akkurat nå): Absolutt ikke. Jeg mener at "noen" har kopiert "vår" moral. 😊 Og "dere" er Gud og og sånne som deg? Det moralske aspektet ved enhver religion har vi sett i tusenvis av år, og vi ser den fremdeles som et element som kun unntaksvis har bidratt til noe positivt i verden. Religion har tilpasset seg og blitt mindre menneskefiendtlig, nesten til det latterlige. Det finnes jo snart ikke et snev av den opprinnelige tanken igjen, fordi religiøse kjemper en tapende kamp mot intelligens, i alle fall i de fleste steder i verden. De siste årene har Eva gått fra å være syndenes opphav til å få stemmerett og bli likestilt, og selv om det fremdeles finnes gudommelige sendebud som har grodd fast i en forestilling om at kvinner er underlegne så er de aller fleste nogenlunde opplyste innenforstått med det. Religion vs. intelligens er dømt til å tape, dessverre for noen 😉 2 2 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden Kjell Sande skrev (6 minutter siden): Absolutt ikke. Jeg mener at "noen" har kopiert "vår" moral. 😊 Hvor har vi kopiert moralen om at kvinner er like mye verdt som menn, og at homofili ikke er en synd fra da? 2 3 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 21 timer siden Forfatter Del Skrevet 21 timer siden trn100 skrev (Akkurat nå): Og "dere" er Gud og og sånne som deg? Det moralske aspektet ved enhver religion har vi sett i tusenvis av år, og vi ser den fremdeles som et element som kun unntaksvis har bidratt til noe positivt i verden. Religion har tilpasset seg og blitt mindre menneskefiendtlig, nesten til det latterlige. Det finnes jo snart ikke et snev av den opprinnelige tanken igjen, fordi religiøse kjemper en tapende kamp mot intelligens, i alle fall i de fleste steder i verden. De siste årene har Eva gått fra å være syndenes opphav til å få stemmerett og bli likestilt, og selv om det fremdeles finnes gudommelige sendebud som har grodd fast i en forestilling om at kvinner er underlegne så er de aller fleste nogenlunde opplyste innenforstått med det. Religion vs. intelligens er dømt til å tape, dessverre for noen 😉 Denne må jeg sove på til i morgen 😊 1 Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Just now, Kjell Sande said: Helt rett. Men hvor mange prosent av befolkningen fikk ta del i det demokratiske systemet før man oppdaget at alle mennesker har lik verdi? Kristendommen har aldri ansett mennesker for å ha lik verdi. Stort sett anser fortsatt ikke kristne at alle mennesker har lik verdi. Det er bare noen land i europa der dette har kommet inn i de senere årene, og det har skjedd i takt med sekulariseringen av europa. Kristendommen i våre land har blitt trukket med i dragsuget selv om de har gjort stor motstand under prosessen. Kristendommen i likhet med stort sett alle andre religioner er bare opptatt av å gruppere folk i gruppene "oss og dem". Kristne har ingen bedre moral enn sekulære mennesker, de har bare en sterkere gruppetilhørighet til gruppen "vi som er kristne". 3 3 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Kjell Sande skrev (3 minutter siden): Denne må jeg sove på til i morgen 😊 Straks jeg også! Ønsker deg en god natt tross alt! 🙂 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Reg2000 skrev (4 minutter siden): Kristendommen har aldri ansett mennesker for å ha lik verdi. Stort sett anser fortsatt ikke kristne at alle mennesker har lik verdi. Det er bare noen land i europa der dette har kommet inn i de senere årene, og det har skjedd i takt med sekulariseringen av europa. Kristendommen i våre land har blitt trukket med i dragsuget selv om de har gjort stor motstand under prosessen. Kristendommen i likhet med stort sett alle andre religioner er bare opptatt av å gruppere folk i gruppene "oss og dem". Kristne har ingen bedre moral enn sekulære mennesker, de har bare en sterkere gruppetilhørighet til gruppen "vi som er kristne". Og argumentet om at religiøse mennesker skulle være bedre enn andre faller på sin egen urimelighet og er en fullstendig grunnløs påstand! 🙂 Men jeg har håp for at det snart er over, selv om det nok vil ta litt tid, i USA i alle fall 😉 2 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden trn100 skrev (3 minutter siden): Og argumentet om at religiøse mennesker skulle være bedre enn andre faller på sin egen urimelighet og er en fullstendig grunnløs påstand! 🙂 Men dobbeltmoral er det ingen som slår dem på 😉 5 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden (endret) leticia skrev (6 minutter siden): Men dobbeltmoral er det ingen som slår dem på 😉 De vet antagelig ikke om de er det gang? 😉 Endret 20 timer siden av trn100 3 Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden 11 minutes ago, trn100 said: Og argumentet om at religiøse mennesker skulle være bedre enn andre faller på sin egen urimelighet og er en fullstendig grunnløs påstand! 🙂 Men jeg har håp for at det snart er over, selv om det nok vil ta litt tid, i USA i alle fall 😉 Det er jo ganske morsomt at de argumenteres med at kristendommen anser alle for å ha lik verdi og i omtrent samme setning komme med påstanden om at man ikke kan ha en god moral om man ikke er kristen. 7 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Reg2000 skrev (4 minutter siden): Det er jo ganske morsomt at de argumenteres med at kristendommen anser alle for å ha lik verdi og i omtrent samme setning komme med påstanden om at man ikke kan ha en god moral om man ikke er kristen. Dobbeltmoral er ikke det samme som dobbelt så god moral! 😉 3 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden 2 hours ago, Kjell Sande said: Hva mener du med kristendommen? Her må vi definere litt. Jeg tenker på en bevegelse som forvalter tanker, ideer og viser i praksis en omsorg for sine medmennesker. Bevegelser vil alltid være utsatt for å stivne i formene og bli fristet til å bruke makt heller enn tanker og ord. Da må de dømmes i forhold til hvordan de forvalter sannheten som startet bevegelsen. Stat og religion kan også være en dårlig blanding. Men vi må huske på hvor vi fikk vår objektive moral fra. Mitt utgangspunkt er grasrotbevegelse som vokste i tiden fra til ca. år 350. Etter dette blir det litt mer komplisert. Men vi ser mange spor som viser at tanker og ideer i kristendommen lever videre gjennom hele perioden fram til vår tid. Jeg håper at flere kan undersøke temaet slik at vi kan få en god analyse av hva som ligger i bunnen av våre europeiske demokratier. Det er viktig at våre barn og unge får lære dette. Jeg tenker på en religion laget av menn, for menn. En religion designet for å kontrollere og undertrykke mennesker. Det har fungert sånn helt opp til vår tid. 1 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå