Gå til innhold

Gammelt, men viktig program som ikke fungerer etter Windows 24H2 oppdatering. Noen løsninger?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et gammelt program som ikke lenger oppdateres (siste var i 2013), men som fungerte knirkefritt frem til siste Windows oppdatering 24H2 for noen uker siden nå. En kortsiktig løsning ville vært å gå tilbake til forrige versjon, men jeg ser at det ikke er mulig på mitt kontrollpanel.

Finnes det realistisk sett noen andre løsninger? Jeg har funnet artikler som foreslår diverse løsninger, men de som er foreslått fungerer ikke hittil.

4 Ways to Fix Exception Access Violation Error on Windows 11 - Guiding Tech

image.png.c73c044572b75de0d9bbd25d46b080b8.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
xClaymanx skrev (2 timer siden):

Du kan jo kjøre programmet på en maskin i en VM på maskinen din f.eks.

Eller en egen dedikert eldre masin til formålet, selvsagt ikke om dette blir en ekstremt håpløst måte å gjøre på

Heisann :) 

Jeg har vært inne på tanken, MEN, en eldre maskin vil nok ikke fungere og jeg er usikker på om det blir samme problematikk med en VM?

For å forklare litt mer, så henter dette programmet (QCollector) data fra en annen applikasjon på min lokale PC og lagrer denne dataen i en *.csv fil. 

Derfor vil det bli utfordrende å gjøre det på en separat maskin (jeg har kun én lisens og må da sjonglere litt).

Det blir kanskje samme problematikk om jeg kjører en VM? Og for en VM må jeg kanskje kjøpe en separat Windows lisens? 

Alternativet er jo å finne et nytt program som fungerer, men hadde håpet det kunne eksistere en eller annen quick fix. :) 

Endret av DukeRichelieu
Lenke til kommentar
19 hours ago, DukeRichelieu said:

Jeg har et gammelt program som ikke lenger oppdateres (siste var i 2013), men som fungerte knirkefritt frem til siste Windows oppdatering 24H2 for noen uker siden nå. En kortsiktig løsning ville vært å gå tilbake til forrige versjon, men jeg ser at det ikke er mulig på mitt kontrollpanel.

Hva med å kjøre det gamle programmet i Compatibility mode?
Høyreklikk på exe-filen og velg Compatibility-tab'en og ta det derfra.

Hensikten med dette er å skape et velkjent Windows-miljø for gamle programmer, men det varierer vel hvor godt det fungerer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
coyotl skrev (4 timer siden):

Hvaaa er det noen som KJØPER windows lisenser  :ninja: :tease:

VM-løsningen kan vel gå, du bare lar være å aktivere. Helt lovlig og det meste virker.

Så har man Win2USB, kjøre windows fra usb pinne

Tror jeg trenger litt mer assistanse for å få til dette... :) Hva tenker du om det jeg skrev over i forhold til at dette programmet samvirker med et annet program jeg kjører lokalt på min PC? 

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (5 minutter siden):

Hva med å kjøre det gamle programmet i Compatibility mode?
Høyreklikk på exe-filen og velg Compatibility-tab'en og ta det derfra.

Hensikten med dette er å skape et velkjent Windows-miljø for gamle programmer, men det varierer vel hvor godt det fungerer.

Godt tips! :) Men, har dessverre alt forsøkt dette flere ganger uten hell...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...