Tussi Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden Jeg skjønner godt fortvilelsen hans i denne situasjonen, og jeg synes ikke han fortjente ubetinget fengsel, han prøvde å beskytte barnet sitt https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/domt-for-vold-og-trusler-etter-at-han-stoppet-sonnens-mobbere-1.17330301 5 3 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden Med fare for å bli arrestert så hadde jeg kanskje gjort det samme selv! Jeg har absolutt ingen forståelse for foreldre som hevder at poden aldri gjør eller har gjort noe galt, men dette er et sammensatt problem, ikke minst med tanke på at det ikke lenger er foreldrene som har ansvaret... 5 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden Tussi skrev (8 minutter siden): Jeg skjønner godt fortvilelsen hans i denne situasjonen, og jeg synes ikke han fortjente ubetinget fengsel, han prøvde å beskytte barnet sitt https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/domt-for-vold-og-trusler-etter-at-han-stoppet-sonnens-mobbere-1.17330301 Enig. Spesielt når flere vitner der ikke så antydning til vold. Og at det er iallefall en annen forelder som har gjort lignende uten effekt mot samme gjeng. Mer forstyrrende er det at det er en voksen som har tatt tak i sønnen hans tidligere? Leste jeg den biten feil? Dafuq?! 5 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden Folk idag gir altfor lite tid til oppdragelse av ungene sine, "næææ det er jo skolen's jobb?" 🙄 2 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 22 timer siden Forfatter Del Skrevet 22 timer siden Duriello skrev (5 minutter siden): Enig. Spesielt når flere vitner der ikke så antydning til vold. Og at det er iallefall en annen forelder som har gjort lignende uten effekt mot samme gjeng. Mer forstyrrende er det at det er en voksen som har tatt tak i sønnen hans tidligere? Leste jeg den biten feil? Dafuq?! Løsningen må være å gjøre mobbing straffbart, og hvis foreldre ikke responderer på mindreårige som mobber, så må de bøtelegge, hardt. Det er eneste måten å unngå slik ondskapsfull mobbing og evt selvtekt fra andre siden på 5 Lenke til kommentar
Populært innlegg Baranladion Skrevet 22 timer siden Populært innlegg Del Skrevet 22 timer siden Jeg tenker sitatet fra aktor sier det meste om hvordan samfunnet har blitt: Sitat Hun mener voksne må være gode forbilder og vise at trusler og vold ikke er måten å løse konflikter på. Foreldrene, skolen, barnevernet og eventuelt også konfliktrådet må kobles inn, sier hun. – Politiet kan også kontaktes for bekymringssamtaler og rådgiving, og eventuelt kalle inn partene for et møte og løse konfliktene, sier Wilkinson. Prate om det, koble inn instanser, konfliktråd og 3-9 måneder med byråkrati er sikkert noe som fungerer godt, men avogtil så heier jeg på kontante reaksjoner, oppfører du deg som en komplett idiot, så får du ta en på tygga uten å løpe hjemme til mamma og be de anmelde. 10 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden (endret) Jeg skal være forsiktig med å ta den "Ungdommen nå til dags" leksjonen, for dette er jo ikke noe nytt. Barn og ungdommer er imidlertid påvirket av omgivelsene på en helt annen måte enn vi var for 40 år siden og har helt andre utfordringer. Det koster meg faktisk litt å si dette, for innerst inne har jeg som sagt en inderlig lyst til å banke både denne "gjenglederen" og moren, men kanskje kan det være et vendepunkt om vi gjør noe annet i steden? Det som skremmer meg mest er hvilke kilder dagens ungdommer henter sin kunnskap fra. Selv for voksne folk kan det være vanskelig å se hva som er riktig og mindre riktig... Endret 21 timer siden av trn100 1 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden Duriello skrev (3 minutter siden): Folk idag gir altfor lite tid til oppdragelse av ungene sine, "næææ det er jo skolen's jobb?" 🙄 Det også, men siden jeg er i det snille hjørnet så ser jeg jo også at det finnes nye utfordringer... 2 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden (endret) Å prate om det, ta hensyn, støtte, byråkrati, barnevern osv osv.. Alt det der er prøvd tusenvis på tusenvis av ganger. Ting blir bare verre og verre... Som @Tussisier, bøtelegg foreldrene! Gjerne følg de nye satsene til UP.. Faen jeg er glad jeg ikke har egne unger som blir nødt til å forholde seg til denne dritten... Endret 22 timer siden av Duriello 4 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden En historie fra virkeligheten som jeg gjerne deler og forsøker å finne frem til når jeg leser dette: På 80 tallet gikk jeg på ungdomsskole på Hønefoss og det var et tildels tøft miljø der. En tid gjorde jeg mitt mitt beste for å skygge unna konflikter og var på godt norsk ofte redd. Men så en dag tok sinnet over, og en dag tok sinnet over og jeg bestemte meg for å ta grep, og gikk hjem til den verste av disse "mobberene" for å konfrontere han. Da jeg kom frem fant jeg han gjemt i en hekk og opplevde at stuevinduet i huset han bodde i ble knust og en sofa ble kastet ut. Moren hans gråt høylydt og han lå og skalv i hekken... Etter det var det flere episoder, men jeg inviterte han hjem til meg en gang selv om jeg var overbevist om at han var en skikkelig dritt. Det endte med at han fant et tegnekurs jeg hadde gått på og ble sittende på rommet mitt hele kvelden for å lese og endte opp som serietegner. Så moralen er egentlig, ingenting er som det ser ut som, selv om noe er det 😉 1 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden Tussi skrev (8 minutter siden): Løsningen må være å gjøre mobbing straffbart, og hvis foreldre ikke responderer på mindreårige som mobber, så må de bøtelegge, hardt. Det er eneste måten å unngå slik ondskapsfull mobbing og evt selvtekt fra andre siden på Men hvordan skal f.eks lærere vite hva som er mobbing? Ta f.eks en situasjon hvor noe har blitt ødelagt, eller noen barn har kommet i konflikt med hverandre. Så er det en (den som i dette tilfellet blir mobbet) som får skylda for hendelsen, fordi den andre personen har venner / vitner som bakker han opp. Læreren ender da noe ufrivillig opp med å støtte den / de faktiske mobberne.. Jeg vil bare påpeke at dette med å slå ned på mobbing kan være veldig vanskelig og skolen har svært få virkemidler å ta i bruk. Og det kan hende at det antatte mobbeofferet faktisk er en mobber eller delaktig i mobbing selv. Jeg er enig i at mobbing må slås hardt ned på, men det er ikke alltid at en mobbesak er så enkel som den kan virke. Det burde kanskje mere ressurser (miljøarbeidere) inn i skolen for å forebygge. Men barn kan være skikkelig slue noen ganger, og mobbingen foregår ofte i det skjulte slik at det blir ord mot ord... 2 2 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 21 timer siden Forfatter Del Skrevet 21 timer siden leticia skrev (2 minutter siden): Men hvordan skal f.eks lærere vite hva som er mobbing? Ta f.eks en situasjon hvor noe har blitt ødelagt, eller noen barn har kommet i konflikt med hverandre. Så er det en (den som i dette tilfellet blir mobbet) som får skylda for hendelsen, fordi den andre personen har venner / vitner som bakker han opp. Læreren ender da noe ufrivillig opp med å støtte den / de faktiske mobberne.. Jeg vil bare påpeke at dette med å slå ned på mobbing kan være veldig vanskelig og skolen har svært få virkemidler å ta i bruk. Og det kan hende at det antatte mobbeofferet faktisk er en mobber eller delaktig i mobbing selv. Jeg er enig i at mobbing må slås hardt ned på, men det er ikke alltid at en mobbesak er så enkel som den kan virke. Det burde kanskje mere ressurser (miljøarbeidere) inn i skolen for å forebygge. Men barn kan være skikkelig slue noen ganger, og mobbingen foregår ofte i det skjulte slik at det blir ord mot ord... Joda, det er ikke nødvendigvis enkelt,. Men i dette tilfellet var det enkelt. Noen tilfeller er mer åpenbare enn andre. Man må.selvsagt være sikker 4 Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden Det er så synd at systemet skal sy puter under armene på de som mobber inntil de slutter med mobbingen (noe som nesten aldri skjer), resultatet er at enkelte må spise gråstein, flytte vekk, eller ta saken i egne hender. Å kontakte barnevern og politi straffer seg nesten alltid - da får mobberne bare mer ammunisjon 6 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden Kakkelfant skrev (1 minutt siden): Det er så synd at systemet skal sy puter under armene på de som mobber inntil de slutter med mobbingen (noe som nesten aldri skjer), resultatet er at enkelte må spise gråstein, flytte vekk, eller ta saken i egne hender. Å kontakte barnevern og politi straffer seg nesten alltid - da får mobberne bare mer ammunisjon Helt enig i det også, men jeg har som sagt en "snill" kveld! 😉 3 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden trn100 skrev (1 minutt siden): Helt enig i det også, men jeg har som sagt en "snill" kveld! 😉 Litt off topic, men hvordan er ståa når du ikke har en "snill" kveld? 😃 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden Duriello skrev (1 minutt siden): Litt off topic, men hvordan er ståa når du ikke har en "snill" kveld? 😃 Helt anderledes! 😉 Men det gir meg den berikelsen det er å kunne se en sak fra flere sider! 🙂 1 Lenke til kommentar
PolarD Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden Det ser ut som at de stemmeberettigede i Norge synes at løsningen er at vi fortsetter i det sporet vi allerede går i. 1 Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden (endret) 14 minutes ago, trn100 said: Helt anderledes! 😉 Men det gir meg den berikelsen det er å kunne se en sak fra flere sider! 🙂 Du har jo selvfølgelig helt rett i det at flere av disse mobberne trenger hjelp, samtidig er det flere av de som hadde hatt mye mer godt av f.eks. en kjærlig farsfigur enn puter under armene. Ofte forplanter slik mobbing seg gjennom generasjonene. Endret 21 timer siden av Kakkelfant 1 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden Kakkelfant skrev (Akkurat nå): Du har jo selvfølgelig helt rett i det at flere av disse mobberne trenger hjelp, samtidig er det flere av de som hadde hatt mye mer godt av f.eks. en kjærlig farsfigur enn puter under armene. Ofte forplanter slikt seg gjennom generasjonene. Det har du helt rett i! Min far var lege og narkoman og min mor kommer fra Tyskland. På den tiden jeg bodde i Hønefoss var det ingen av mine venner som hadde visst om det hvis det ikke hadde vært for foreldrene, men det var ungene som stod for mobbingen. I dag er det lett å se at de kanskje ikke helt forstod hva de gjorde... 1 2 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden PolarD skrev (5 minutter siden): Det ser ut som at de stemmeberettigede i Norge synes at løsningen er at vi fortsetter i det sporet vi allerede går i. Er det vi kaller et demokrati, er det ikke? 😉 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå