TorsteinHiA Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden Hei. Har ny drenering på huset med knotteplast mot muren med 10 cm XPS på utsiden. Da jeg skal etterisolere alle yttervegger med 10 cm, tenkte jeg å avslutte XPS ca. 30 cm over bakkenivå, for så å lekte resterende av betongen ut og isolere med vanlig Rockwool fra topp XPS oppover til etasje over. Da blir ny vindsperre flush med utside av XPS. • Hvordan bør jeg gjøre overgang XPS til stender/leker utenpå betongmuren? Har tenkt på å brette knotteplast ut over topp XPS (for å slippe ut damp/fukt), for så å legge 2x4 inntil knotteplasten. Fester en remse vindsperre fra bakside 2x4 til forsiden for å kunne tape tett senere. Blir dette bra, med tanke på fukt/damp som kommer bak knotteplasten? • Når treverk først festes på betongmuren 30 cm over bakkenivå vil jeg tro det ikke er fare for fukt som blir innestrengt, og at betongen kan lektes ut som det var en vanlig trevegg. Stemmer det? • De 30 cm synlig XPS håpet jeg helst å bare lime en metallplate/beslag over hele, for å slippe å pusse. Forstår at XPS over bakkenivå egentlig må pusses, men vil beslagplate være ok med tanke på diffusjonstetthet og lufting? Legger ved en skisse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå