Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe ny bil, hvilken?

Anbefalte innlegg

mobile999 skrev (20 minutter siden):

Jeg legger merke til at du kjører ganske mye (kan forsvare bil med dieselmotor).

Hun skriver jo at for det meste så bruker hun den bare til og fra jobb...  Bilen har nok ikke gått 180.000 på 4 år, den er jo fra 2012...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, leticia said:

Hun skriver jo at for det meste så bruker hun den bare til og fra jobb...  Bilen har nok ikke gått 180.000 på 4 år, den er jo fra 2012...

Oppgitt drivstoffutgift i OP tilsvarer oppunder 1000km i måneden.

Om det er fordelt på 20 arbeidsdager så er det ca 50km om dagen. Det er nok til at en dieselmotor bør klare seg fint.

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (8 minutter siden):

Oppgitt drivstoffutgift i OP tilsvarer oppunder 1000km i måneden.

Om det er fordelt på 20 arbeidsdager så er det ca 50km om dagen. Det er nok til at en dieselmotor bør klare seg fint.

Jeg tenkte ikke på det angående dieselmotor, men at han jeg siterte sa at hun kjørte mye.

Lenke til kommentar
Iterion skrev (17 timer siden):

Hvilken årsmodell snakker vi på BMW’en?  Lønner seg egentlig ikke med dieselbil til kun småkjøring så ville nok gått for hybrid isåfall. 

Anbefale hybrid når man ikke kan lade hjemme? Solid råd dette her. 

OP, hvorfor vil du ikke beholde bilen du har? Hvordan ser utgiftene ut? Koster fort en del å bytte bil, er trygt med det man har somregel. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (35 minutter siden):

OP, hvorfor vil du ikke beholde bilen du har? Hvordan ser utgiftene ut? Koster fort en del å bytte bil, er trygt med det man har somregel. 

Ikke alle hybrider er plug-in hybrider. 🙂 

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (3 timer siden):

Selv til småkjøring?

Ah, så du har en Mazda 6 diesel til salgs altså. Skjønner!

Jeg bare nevner hvilken av bilene jeg selv ville valgt til forespurt prisklasse og egenskaper/utstyr/hva man får for budsjettet.

Når det gjelder diesel og småkjøring kommer det an på det generelle bruksmønsteret. Jeg kjører veldig mye smått, men også noen turer på motorveien i måneden med fullt pådrag. Om man kjører smått, eller 20 minutter til jobb i 60-sone med noen kryss er lite forskjell. Bilen får i ingen av disse tilfeller tid til å bli varm nok og regenerere DPF. Siden TS allerede har hatt diesel til sitt bruksmønster uten problemer slik jeg leser det, anser jeg ikke diesel som problematisk.

Selv personlig om bil ikke er det viktigste og det kun brukes fra A til B hadde jeg potensielt sett på noe enda rimeligere og enklere.

I det tilfellet kan man ofte gjøre et godt kjøp med 2007-2010 Ford Mondeo 2.0TDCi - jeg synes disse har masse godt utstyr, gode å kjøre, og ikke minst rimelig i innkjøp og vedlikehold, gitt at den er tatt godt vare på tidligere. Forbruk ned mot 5-6L /100km på manuell 6-trinns. Har hatt inne noen av disse med god historikk som har vært gode å kjøre helt ned i 20-30' kroner.

Alt er smak og behag. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (1 time siden):

Jeg vurderer det pga jeg har blitt anbefalt det av familie/kjente. Flere mener jeg har en «dyr» bmw mtp lån og bildeler på verksted. De mener den er litt for fancy for meg med en lavtlønnet deltidsstilling. De har til dels rett i det, men jeg sliter kun økonomisk når det er dyrere reparasjoner som trenges. Bufferkontoen forsvinner, men det kan kanskje ha mer med dårlige prioriteringer å gjøre, skal jeg være voksen og ærlig. 

Månedlige kostnader er:

Billån (i mitt mors huslån): 1.000 kr. 
diesel: 1.000-1.300 kr for vanlig butikk/jobb-kjøring. 
bom: 900-1000 kr

forsikring: 1.000 kr før jeg inngikk en ny avtale nå, så den blir litt billigere. 

Går vinninga opp i spinninga som noen nevner at kan skje så går jeg helt bort fra den ideen😬

Lenke til kommentar
Darkbill skrev (29 minutter siden):

Jeg bare nevner hvilken av bilene jeg selv ville valgt til forespurt prisklasse og egenskaper/utstyr/hva man får for budsjettet.

Når det gjelder diesel og småkjøring kommer det an på det generelle bruksmønsteret. Jeg kjører veldig mye smått, men også noen turer på motorveien i måneden med fullt pådrag. Om man kjører smått, eller 20 minutter til jobb i 60-sone med noen kryss er lite forskjell. Bilen får i ingen av disse tilfeller tid til å bli varm nok og regenerere DPF. Siden TS allerede har hatt diesel til sitt bruksmønster uten problemer slik jeg leser det, anser jeg ikke diesel som problematisk.

Selv personlig om bil ikke er det viktigste og det kun brukes fra A til B hadde jeg potensielt sett på noe enda rimeligere og enklere.

I det tilfellet kan man ofte gjøre et godt kjøp med 2007-2010 Ford Mondeo 2.0TDCi - jeg synes disse har masse godt utstyr, gode å kjøre, og ikke minst rimelig i innkjøp og vedlikehold, gitt at den er tatt godt vare på tidligere. Forbruk ned mot 5-6L /100km på manuell 6-trinns. Har hatt inne noen av disse med god historikk som har vært gode å kjøre helt ned i 20-30' kroner.

Alt er smak og behag. 

Takk for god forklaring og tips! ☺️

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Missflun said:

Flere mener jeg har en «dyr» bmw mtp lån og bildeler på verkst

Dette er litt myteat tysk premium skal være spesielt dyrt. Hvis det ikke er en av de større modellene er ikke det riktig. De har også ofte større ettermarked med mange flere alternativer enn f.eks til Toyota og Mazda.

Billigste reservedelene jeg har er konskvent når jeg har Audi. Masse ettermarkedsalternativer er det også. Når jeg har hatt japansk (Toyota, Subaru og Honda) har jeg mye oftere måttet ty til orginaldeler, og de er ikke spesielt billige heller.

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (2 minutter siden):

Dette er litt myteat tysk premium skal være spesielt dyrt. Hvis det ikke er en av de større modellene er ikke det riktig. De har også ofte større ettermarked med mange flere alternativer enn f.eks til Toyota og Mazda.

Billigste reservedelene jeg har er konskvent når jeg har Audi. Masse ettermarkedsalternativer er det også. Når jeg har hatt japansk (Toyota, Subaru og Honda) har jeg mye oftere måttet ty til orginaldeler, og de er ikke spesielt billige heller.

Interessant det du sier der, for jeg satt og lurte på om kanskje jeg skulle prøve meg på en Hyundai eller noe sånt. Mora mi har en eldgammel en som både var billig og går bra både langt og kort. 
Audi er jeg forøvrig glad i, det hadde jeg glemt. 😁

Begynner å lure på om det er dumt å bytte jeg nå, kanskje heller bare investere i å reparere min egen og la den gå til den dør. 

Lenke til kommentar
Missflun skrev (47 minutter siden):

men jeg sliter kun økonomisk når det er dyrere reparasjoner som trenges. Bufferkontoen forsvinner, men det kan kanskje ha mer med dårlige prioriteringer å gjøre, skal jeg være voksen og ærlig. 

Det høres for meg ut som du bør lære deg å gjøre ting selv. Det å være ubrukelig er en luksus for rike folk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Missflun skrev (57 minutter siden):

Begynner å lure på om det er dumt å bytte jeg nå, kanskje heller bare investere i å reparere min egen og la den gå til den dør. 

Jeg hadde ikke byttet bilen. Du finner ut når reparasjonene blir så kostbare at du heller bør kjøpe deg en ny. Som andre her har sagt, du vet hva du har, men ikke hva du får. Spesielt med tanke på at du sannsynligvis ikke ser for deg å kjøpe en nybil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (54 minutter siden):

Det høres for meg ut som du bør lære deg å gjøre ting selv. Det å være ubrukelig er en luksus for rike folk.

Nettopp derfor jeg spør folk som kan, og derfor jeg er i prosessen med å prøve å lære nå. Ubrukelig er jeg nok ikke selv om jeg ikke kan bil ☺️

Lenke til kommentar
leticia skrev (17 minutter siden):

Jeg hadde ikke byttet bilen. Du finner ut når reparasjonene blir så kostbare at du heller bør kjøpe deg en ny. Som andre her har sagt, du vet hva du har, men ikke hva du får. Spesielt med tanke på at du sannsynligvis ikke ser for deg å kjøpe en nybil.

Ok! Takk for innspill ☺️

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...