Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe ny bil, hvilken?

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg er helt blå på bil og har ingen rundt meg å spørre. 
Jeg har en bmw x1 xdrive fra før av. Kjøpte den brukt for ca 175.000 kr. I utgangspunktet veldig fornøyd med bilen, men jeg synes den er litt for dyr i lån og vedlikehold. Dieselforbruket passer meg bra, bruker ca 1.000-1.300 kr i mnd. 

Jeg kjører for det meste kun til/fra jobb, så utseende og komfort er egentlig ikke så viktig. Det som er viktig er at det er automat, diesel eller hybrid (jeg har ikke ladestasjon hjemme) og helst firehjulsdrift. 

Angående min nåværende bil, hva kan jeg forvente å få solgt den for? Den har noen skjønnhetsmerker/rust, litt herpa i understellet (tror jeg traff en fortauskant, hehe), for det meste hatt en service 1 gang i året, EU-godkjent i år og litt slitne bremser og dekk. 

Noen anelse om hvilken bil jeg kan bytte til slik at jeg sitter med noen kroner ekstra i måneden? 
Evt hvem spør man om, eller hvor begynner man å lære?? Føler jeg har blitt overpriset så det holder av verksted når jeg har vært ærlig på at jeg er blå på bil. Ble estimert 40.000 kr for bremser, en slags fjær, flexirør (eksos) og bytte av aircondition-gass for noen mnd siden og trodde jeg skulle dævve. Fikk det heldigvis mer rimelig ett annet sted. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Missflun skrev (1 time siden):

Føler jeg har blitt overpriset så det holder av verksted når jeg har vært ærlig på at jeg er blå på bil. Ble estimert 40.000 kr 

Hei :) 

Det siste du må finne på å gjøre er å si at du er helt "blå". For seint nå kanskje , men du har kanskje mulighet å benytte deg av et annet verksted. Ut fra brukernavnet så ser det ut som du er kvinne? Jeg har opplevd at noen verksteder kan behandle deg litt annerledes (forsøke å lure deg) hvis du er kvinne. (Ikke det at de ikke gjør det samme med menn altså, men generelt så har vel damer litt dårligere peiling på bil enn menn).

Min sak (og dårlige erfaring med merkeverkstedet )var en reklamasjonssak, en del de satte inn gang på gang som gikk i stykker, og som er et kjent problem med den biltypen (noe man finner ut hvis man googler litt). Synd for dem at jeg har nok juridisk kunnskap til å vite hva jeg har rett på. Opplevde litt  mansplaining fra kundebehandleren på verkstedet, (som selvsagt har dårligere juridisk kunnskap enn meg. ) Men etter å ha snakket med sjefene så måtte han gi seg. 

Når det gjelder prisoverslaget du har fått så kan det selvsagt være forskjeller fra bilmerke til bilmerke. Fikk byttet bremsene på alle hjul til 15.000 kroner i høst på min volkswagen golf. 

EDIT: Jeg har ikke noe forslag til deg på hvilken bil du bør kjøpe, men kanskje en av de minste variantene siden du ikke kjører så altfor mye? Og for å ikke føle deg så altfor "blå" så finnes det masse fine filmer på youtube som kan gi deg bedre innsikt i bil og forskjellige reperasjoner :) 

Endret av leticia
edit
  • Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (3 timer siden):

Hei :) 

Det siste du må finne på å gjøre er å si at du er helt "blå". For seint nå kanskje , men du har kanskje mulighet å benytte deg av et annet verksted. Ut fra brukernavnet så ser det ut som du er kvinne? Jeg har opplevd at noen verksteder kan behandle deg litt annerledes (forsøke å lure deg) hvis du er kvinne. (Ikke det at de ikke gjør det samme med menn altså, men generelt så har vel damer litt dårligere peiling på bil enn menn).

Min sak (og dårlige erfaring med merkeverkstedet )var en reklamasjonssak, en del de satte inn gang på gang som gikk i stykker, og som er et kjent problem med den biltypen (noe man finner ut hvis man googler litt). Synd for dem at jeg har nok juridisk kunnskap til å vite hva jeg har rett på. Opplevde litt  mansplaining fra kundebehandleren på verkstedet, (som selvsagt har dårligere juridisk kunnskap enn meg. ) Men etter å ha snakket med sjefene så måtte han gi seg. 

Når det gjelder prisoverslaget du har fått så kan det selvsagt være forskjeller fra bilmerke til bilmerke. Fikk byttet bremsene på alle hjul til 15.000 kroner i høst på min volkswagen golf. 

EDIT: Jeg har ikke noe forslag til deg på hvilken bil du bør kjøpe, men kanskje en av de minste variantene siden du ikke kjører så altfor mye? Og for å ikke føle deg så altfor "blå" så finnes det masse fine filmer på youtube som kan gi deg bedre innsikt i bil og forskjellige reperasjoner :) 

Det har du nok helt rett i! Litt naivt av meg å tro, men trodde de var ålreite når de møtte unge jenter, men føler det blir fort utnyttet. Har heldigvis god erfaring med bilxtra, synes de finner gode løsninger for meg. 😁 

Bare det å skifte dekk blir ett mas. Godt mulig det har med utstrålingen min å gjøre altså, men desto mer grunn for meg å sette meg mer inn i bil🫣 

Litt om rettigheter kan jeg og fra å ha jobbet i kundeservice og sikkerhetsbransjen, så får bare bruke det jeg og som du gjør☺️

En mindre bil blir det nok ja 🤩 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Missflun skrev (3 minutter siden):

Det har du nok helt rett i! Litt naivt av meg å tro, men trodde de var ålreite når de møtte unge jenter, men føler det blir fort utnyttet. Har heldigvis god erfaring med bilxtra, synes de finner gode løsninger for meg. 😁 

Bare det å skifte dekk blir ett mas. Godt mulig det har med utstrålingen min å gjøre altså, men desto mer grunn for meg å sette meg mer inn i bil🫣 

Litt om rettigheter kan jeg og fra å ha jobbet i kundeservice og sikkerhetsbransjen, så får bare bruke det jeg og som du gjør☺️

En mindre bil blir det nok ja 🤩 

Så bra du har funnet noen du trives med (bilxtra).

🥰

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Missflun skrev (15 minutter siden):

Glemte å få med det!

Tenker maks 140.000, men ideelt sett rundt 100.000? 

Helst 4x4, andre preferanser? Størrelse? Suv, stasjonsvogn, sedan eller hatch? Merkepreferanse? 🙂

Spør sånn at det blir lettere å gi råd. 

Lenke til kommentar
Missflun skrev (1 time siden):

Takk for innspill! 2012-modell. 

Bare hyggelig!  2012 modell ja og km.stand da?  Ser du på finn så ser du at de selges fra alt fra 90k og helt opptil rundt 160k. Så avhenger det selvsagt av km.stand og tilstand på bilen din, men da har du en pekepinn i alle fall. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Darkbill skrev (46 minutter siden):

Skulle jeg anbefalt noe til maks 100' ish ville det antakeligvis vært en Mazda 6 diesel automat med god servicehistorikk. Fint forbruk, godt utstyrt og greie å kjøre.

Selv til småkjøring?

Darkbill skrev (46 minutter siden):

Jeg driver bilbutikk.

Ah, så du har en Mazda 6 diesel til salgs altså. Skjønner!

Lenke til kommentar

Når ble den kjøpt? Du kan potensielt reparere den for ganske mye for det verditapet du tar om du selger den nå. Hvis den fremstår som litt slitt og skadet så får du kanskje ikke mer enn rundt 100' for den nå.

Bytte hyppig er den korteste veien til dyrt bilhold.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (13 timer siden):

Helst 4x4, andre preferanser? Størrelse? Suv, stasjonsvogn, sedan eller hatch? Merkepreferanse? 🙂

Spør sånn at det blir lettere å gi råd. 

Takk for hjelp! Ingen preferanser der. Stort bagasjerom er ett pluss, men ikke ett must. 

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (11 minutter siden):

Når ble den kjøpt? Du kan potensielt reparere den for ganske mye for det verditapet du tar om du selger den nå. Hvis den fremstår som litt slitt og skadet så får du kanskje ikke mer enn rundt 100' for den nå.

Bytte hyppig er den korteste veien til dyrt bilhold.

Veldig godt poeng, og det jeg er redd for. Jeg kjøpte den for ca 4 år siden. 😬 Takk for råd! 

Lenke til kommentar
Iterion skrev (13 timer siden):

Bare hyggelig!  2012 modell ja og km.stand da?  Ser du på finn så ser du at de selges fra alt fra 90k og helt opptil rundt 160k. Så avhenger det selvsagt av km.stand og tilstand på bilen din, men da har du en pekepinn i alle fall. 

Min har gått 180.000 km ☺️ vet du hva prisforskjellen er på bil med og uten tilhengerfeste? Min er uten. 

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (4 timer siden):

Gå inn på finn.no. https://www.finn.no/mobility/search/car?registration_class=1

Legg inn ønskene dine, som f.eks.:

Prisområde

Årsmodell ca.

Km.stand.

Drivstofftype

4WD (hvis du trenger det)

Geografisk område

Karosseritype (SUV, stasjonsvogn, sedan etc.)

etc.

Så ser du hva du sitter igjen med etter et søk basert på dine kriterier.

Takk for råd! 
Har selvsagt gjort dette, men jeg får opp nesten 200 ulike annonser og ser meg veldig blind på det. Men skjønner det ikke er lett å gi råd når jeg er så vag med preferanser 😅

Lenke til kommentar
Missflun skrev (10 minutter siden):

jeg får opp nesten 200 ulike annonser

Hvis du kopier inn linken til treffene, er det flere her som sikkert har tid til å skumme gjennom og se på utvalget. Det tar ikke lang tid.

Jeg legger merke til at du kjører ganske mye (kan forsvare bil med dieselmotor).
Firehjulstrekk = komponenter som er kostbare å reparere.
Moderne dieselmotor = mange komponenter som er kostbare å reparere.
Elbil = generelt anbefaler jeg å sterkt vurdere flytting for å kunne lade elbil hjemme (fra egen strømmåler).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...