Gjest 6305a...3da Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Hei, Dine Penger har to porteføljer fra DNB Markets og Delphi der de startet med 100.000 kr i 1988 som ville være verdt 150 millioner nå. Jeg antar man ikke kan kjøpe halve aksjer. Dersom jeg skulle startet i dag med deres nåværende anbefaling og fordeling, hva er det minste beløpet som trengs i startkapital? Kan jeg starte med f ex 10.000 kr? https://www.vg.no/dinepenger/sparing-og-investering/aksjer/i/GMM0zJ/aksjetips-fra-dine-penger-oppdaterte-aksjeraad-naa?vgfront=true Anonymous poster hash: 6305a...3da Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden (endret) Ja hvorfor ikke? Hvis du har kjøpt abonnement så kan du se hvilke aksjer som er i porteføljene, det kan ikke vi med mindre du deler det her. Men det er noen store caveats i den svært teoretiske øvelsen der. Sitat Porteføljene fra DNB Markets og Delphi Fondene er såkalte modellporteføljer, med fiktive investeringer på Oslo Børs. For hver oppdatering realiseres samtlige gevinster og tap, og midlene fordeles på nytt mellom aksjene som blir med videre i porteføljen. Er det for eksempel 10 selskaper i porteføljen, får hvert selskap 10 prosent av midlene. Forvalterne tar med seg avkastningen, uansett om den er positiv eller negativ, til neste måneds portefølje. Vi beregner ikke kurtasjekostnader eller skatt. Porteføljen er 100 prosent teoretisk, og det vil være svært krevende og dyrt å følge samme strategi for vanlige aksjesparere. Husk at investeringer i enkeltaksjer innebærer stor risiko, så ikke invester penger du ikke kan tape. Endret 19 timer siden av bo1e Lenke til kommentar
Gjest 6305a...3da Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden 55 minutes ago, bo1e said: Ja hvorfor ikke? Hvis du har kjøpt abonnement så kan du se hvilke aksjer som er i porteføljene, det kan ikke vi med mindre du deler det her. Nei, har ikke abo selv enda, antar noen følger anbefalingene her? Hvorfor ikke: Dersom det er 20 aksjer i porteføljen og hver av de koster 1000 kr f ex så ville jeg vel trengt minimum 20.000 kr for å starte opp. Anonymous poster hash: 6305a...3da Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden Antok du hadde tilgang til anbefalingene du hadde tenkt å følge, men så feil kan man ta. Lenke til kommentar
Gjest 6305a...3da Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden Siden det var vanskelig kan vi godt abstrahere det bort foreløpig: Dersom jeg ønsker å følge en porteføljeanbefaling som består av 20 aksjer og hver av de koster 1000 kr, må jeg ha minst 20.000 kr for å starte, eller kjøper man i praksis bare deler av aksjer og jeg kan starte med f ex 10.000 kr og likevel få et likt fordelt eierskap til de 20 aksjene i porteføljen. 1 hour ago, Guest 6305a...3da said: Dersom det er 20 aksjer i porteføljen og hver av de koster 1000 kr f ex så ville jeg vel trengt minimum 20.000 kr for å starte opp. Og nei jeg har ikke kjøpt tilgang til Dine Penger før jeg vet at jeg trenger det; sier seg selv at om budsjettet mitt kun er 10000 så har jeg begrenset med penger akkurat nå. Og nei, det vil heller ikke si at jeg ønsker andre velmente råd om hvordan jeg heller burde bruke pengene mine og hva annet jeg burde gjøre. Anonymous poster hash: 6305a...3da Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden 1: Du kan ikke kjøpe deler av en aksje i Norge. 2: Handelskostnadene gjør at du på ingen måte vil klare å replikere resultatene i denne porteføljen, uansett hvor mye penger du bruker. 3: Handelskostnadene vil for en liten portefølje med mange aksjer være ekstremt høye, og du kommer til å tape penger. 4: Hvis du stiller disse spørsmålene er det eneste fornuftige valget ditt å handle fond. Fond er et produkt som er laget for slike som deg. 5: Den eneste fornuftige grunnen til at du og jeg skal handle aksjer er at det kan være gøy og lærerikt. Du kommer ikke til å slå markedet, det er ikke regningssvarende å prøve. Se punkt 4. 1 2 Lenke til kommentar
Gjest 6305a...3da Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden 6 hours ago, Herr Brun said: 5: Den eneste fornuftige grunnen til at du og jeg skal handle aksjer er at det kan være gøy og lærerikt. Du kommer ikke til å slå markedet, det er ikke regningssvarende å prøve. Se punkt 4. Takk for gode svar, læring er absolutt hovedmålet; kan tenke meg å starte to tre porteføljer og se hvordan de utvikler seg over tid, hvordan det er å følge månedlige justeringer, hva kostnadene blir osv. Selv om jeg ikke har mer enn 10.000 kr akkurat nå er det ikke mye penger for meg og det vil ikke gjøre noe å tape 15.000 på tre slike porteføljer, selv om det er surt. Sparer bra mye i billige fond alt, 0.37% totalkostnad med 31.3% avkastning på 4-5 år før Trump begynte å leke seg. Men er nysgjerrig på aksjer nå. Anonymous poster hash: 6305a...3da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå