Gå til innhold

Kjøre netflix på "gammel smart tv"?

Anbefalte innlegg

16 minutes ago, Rune_says said:

Nei.  AppleTV boks (hardware) kjører TVOS en variant av IOS (software operativsystem) som stadig oppdateres av Apple, pluss at mange forbrukere har AppleTV boksen.  På denne boksen kjører Apple sin egen AppleTV+ strømmetjeneste app, Altibox lager app (så da trenger du i prinsippet ikke dekoderboksen lenger), Netflix lager app, Youtube lager app etc etc.. etc...

AppleTV boksen kobles til enhver TV med HDMI-kabel  (akkurat som mange andre TV-bokser og dekodere)

AppleTV boksen har innebygget Airplay, så har du iPhone eller iPad kan du caste direkte til den  (spille musikk eller film rett fra mobilen)  For Android må du laste ned Apple home app på mobilen og så kan du caste lyd/film til AppleTV, men litt mer knotete. (Start casting, gå til Youtube og da dukker det opp mulighet for å caste til AppleTV)

Chromecast og casting fra Android så har du straks veldig mange flere Android versjoner som gjør det krevende for f.eks. Netflix og andre strømmetjenester å lage apper som støtter alle mulige versjoner av Android, så regn med at de kutter støtten til eldre Android versjoner (akkurat som de kutter støtten til gml smartTV'er med WebOS osv)

Mibox kjører Android TV version 12 og blir nok oppgradert etterhvert. De pusher OTA til den.

Har forøvrig ett nettbrett med Android 7 og TV2 sine apper har mistet støtte, men ellers funker alle andre apper helt fint. Så det er nok noen år til Android 12 mister sin eventuelle støtte.

Har dårligere erfaring med de 2 eldre ipad'ene jeg har hvor ingenting funker lenger..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for alle tips folkens. Har lært mye på kort tid og har mye bedre ide om hva jeg bør skaffe meg.

Men vet ikke om jeg fikk svar på dette.. dere kjører sånn ekstern boks selv om dere har tilgang til appene på TVen fra før? Grunnen var bedre brukeropplevelse og mer oppdateringer?

Lenke til kommentar

Hvorfor anbefale en av Trump-oligarkene sine bigtech dippedutter som uansett går ut på dato og mister oppdateringer lenge før TV-en går ut av tiden? Jeg har satt opp en PC til å gjøre jobben. Det mangler ikke på åpen og fri programvare som kan gjøre en god streamingjobb.

Personlig begynner jeg å gå temmelig lei av Netflix. Den har nesten ingen av de gode filmene jeg ønsker å se når jeg søker etter noe. Det virker som de kun kjøper inn lavkost og høyvolum filmer og bulldoser fram noen få egenproduserte serier.

Lenke til kommentar
ltdata skrev (3 minutter siden):

Grunnen var bedre brukeropplevelse og mer oppdateringer?

Bruker Nvidia Shield sammen med min nye tv (LG 48" C3 OLED 4K TV) å soverommet og dette fungerer strålende! Grunnen til at jeg bruker dette er at jeg er vant til Shield fra forrige løsning.
Men jeg har ikke Netflix lenger da.. 🙂

Lenke til kommentar
ltdata skrev (8 minutter siden):

Takk for alle tips folkens. Har lært mye på kort tid og har mye bedre ide om hva jeg bør skaffe meg.

Men vet ikke om jeg fikk svar på dette.. dere kjører sånn ekstern boks selv om dere har tilgang til appene på TVen fra før? Grunnen var bedre brukeropplevelse og mer oppdateringer?

For min del med Nvidia Shield Pro fra 2019 så opplever jeg at den er mye kjappere enn OS på TV selv om TV er splitter ny, har også inntrykk av at utvalget av apper er mye større. Det er også null problem å bruke VPN slik at jeg kan få tilgang til alle norske kanaler, AI oppskaleringen er også veldig bra og det merkes godt på f.eks. innhold fra NRK.

En annen ting som er viktig for min del er at jeg kan strømme spill fra PC via Shield til TV, kan forsåvidt strømme hele PC til TV selv om den står i et annet rom. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (13 minutter siden):

Hvorfor anbefale en av Trump-oligarkene sine bigtech dippedutter som uansett går ut på dato og mister oppdateringer lenge før TV-en går ut av tiden? Jeg har satt opp en PC til å gjøre jobben. Det mangler ikke på åpen og fri programvare som kan gjøre en god streamingjobb.

Personlig begynner jeg å gå temmelig lei av Netflix. Den har nesten ingen av de gode filmene jeg ønsker å se når jeg søker etter noe. Det virker som de kun kjøper inn lavkost og høyvolum filmer og bulldoser fram noen få egenproduserte serier.

Kan du utdype litt hva du faktisk har gjort? Keg forstår ikke helt. Åpen og fri programvare for streamingsjobb?

Hva er bedre enn Netflix? Jeg er ikke så oppdatert på dette.

Lenke til kommentar
1 hour ago, ltdata said:

Var litt dyre noen av de alternativene dere kom med ;) hva med denne? https://www.proshop.no/AV-enhet/Amazon-Fire-TV-Stick-4K-2-Gen/3336019

Jeg har ikke 4k tv. Kun hd. Men prisforskjell mellom hd og 4k var ubetydelig med tanke på fremtidig ny Tv.

Men altså er den eneste grunnen til å ha en slik ekstern dings at tven ikke har Netflix appen?

Hvorfor ikke bare kjøre Netflix appen fra tven? For de som har en nyere smart tv en min.

Dropp Amazon Fire. Bruk Android TV eller Google TV (nyere versjonen).

Grunnen er at app-utvalget er mye bedre, du han bl.a. laste ned TV2 Play, NRK og Viaplay.
Jeg har en boks til 500 kroner som jeg tar med på reiser i EU, da har jeg alle TV-appene mine med meg.

Noe som denne:

https://www.kjell.com/no/varemerker/xiaomi/lyd-og-bilde/tv-og-tilbehor/streaming-og-mediespillere/android-tv/xiaomi-mi-tv-box-s-2nd-gen-p65819

Lenke til kommentar
ltdata skrev (1 time siden):

Ja, med budsjett "smart" TV LG OLED kjøpt i 2017 så er AppleTV boksen mye bedre. Oppdateringer er mer om appene du bruker fortsatt er støttet eller ei... En liten og nett boks med en fin fjernkontroll.   Google/Android varianter - ditt valg.  Ser noen anbefale PC, men virkelig, fyre opp en PC bare for å se på TV, vente på booting etc... funker kanskje for en gamer, men ikke for enkel familie-bruk - ei heller for strømforbruk og rask oppstart. 

Politisk sett er det vanskelig å komme utenom amerikansk-eide løsninger. Alphabet som eier Google og Chrome var også med på Trump's innsettelse (og ga donasjon på $1 Mill)

Lenke til kommentar

Hvis jeg kjøper en slik boks, hvor lenge før jeg sannsynligvis må kjøpe en ny boks for å holde meg noenlunde med i den teknologiske utviklingen? Har helst ikke lyst til å kjøpe ny boks hvert andre år. Er bokset koblet til nett via wifi, eller blir den koblet til nett via hdmi?

Lenke til kommentar
ltdata skrev (20 minutter siden):

hvor lenge før jeg sannsynligvis må kjøpe en ny boks

Har som nevnt en løsning på soverom og har også en tilsvarende løsning her jeg sitter nå, en LG 65" OLED Evo 4K TV OLED65C2 som styres av Xbox One S. Jeg er mer bekymret for å måtte skifte tv enn disse boksene som gjør selve jobben.. 🙂

Lenke til kommentar
9 hours ago, ltdata said:

hva med denne? https://www.proshop.no/AV-enhet/Amazon-Fire-TV-Stick-4K-2-Gen/3336019

(...)

Hvorfor ikke bare kjøre Netflix appen fra tven? For de som har en nyere smart tv en min.

Det er noe som heter buy cheap, buy twice. Jeg er litt for fokusert på pris, så jeg har prøvd flere forskjellige billige løsninger.

Jeg har et par-tre Amazon Fire TV-enheter som samler støv. (Fire TV Stick 4k, Fire TV Stick International version, Fire TV Cube.) De er bygget opp for å understøtte Prime Video abonnementet, og de enhetene trives ikke veldig godt i Norge pga. Amazons restriksjoner. De hadde en internasjonal versjon men den hadde bare en brøkdel av innholdet. Og ikke minst: de blokkerte Youtube (mesteparten av tiden).

8 hours ago, ltdata said:

(...)

Jeg også har en Nvidia Shield TV Pro. Appene på smart-TVen var veldig dårlige. Og den vil jo ikke bli oppdatert, som en app på en Android-enhet blir. Den bare mister funksjonalitet over tid. Appene på Blu-Ray spillerne var om mulig enda dårligere.

Billige Android-TV avspillere fra Kina har jeg også hatt. De var ubrukelige. Og hvis de virker, så har Linus Tech Tips og flere andre noen morsomme videoer der de avdekker at disse spillerne er full av malware, så...

Fire TV (Cube) var mye raskere, men hadde jo ikke innholdet den ville ha meg til å klikke meg inn på. Jeg leste og forsket og sammenlignet og kom til at ~alle som hadde prøvd alt endte opp med en Shield TV, og det ikke fantes noe bedre. Og den er veldig bra. Ikke minst, som Android-enhet, støtter den det meste av strømme-apps. Inntil jeg kjøpte min Shield Pro, var det alltid tull med ett eller annet. Ikke med denne. Jeg tenker at dersom det er noen andre produkter som kan måle seg, er det nok en Apple TV, men Apple er på nei-lista mi.

Konklusjon:
Det er gratis å prøve appen på TVen. Har du en på TV-dekoderen, er den nok bedre. Hvis du synes det du har er nesten god nok, kan du vurdere Xiaomi, som er det første reelle steget opp. Jeg kan imidlertid kun anbefale Nvidia Shield TV (Pro). Men modellen er vel gammel nå... Kanskje Apple TV er den mest framtidsretta plattformen? Det er noen år siden nå, men om min dør kjøper jeg Shield TV Pro på nytt.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
6 hours ago, ltdata said:

Hvis jeg kjøper en slik boks, hvor lenge før jeg sannsynligvis må kjøpe en ny boks for å holde meg noenlunde med i den teknologiske utviklingen? Har helst ikke lyst til å kjøpe ny boks hvert andre år. Er bokset koblet til nett via wifi, eller blir den koblet til nett via hdmi?

MiBox S (1gen) kom i 2018 og er fult fungerende enda og vil fungere i mange år til. Gen2 enda lengere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, kremt said:

En halvveis utdatert laptop og trådløst tastatur med touchpad vil nok gjøre samme nytten som en egen boks til 2-3 tusen. Kan også brukes til andre ting. Selv har jeg 3 forskjellige laptoper som brukes til ulike ting, utrolig kjekt. 

Ikke samme nytten når man må frem med tastatur.. er litt lettere å bla i apper med fjernkontroll..

Kan vel aktivere CEC også på visse tver så kan man bruke tvens fjernkontroll til å styre boksen også.

Dessuten koster en slik boks rundt 600kr og ikke 2-3 tusen..

(Også er HDR ett mareritt å få til på Windows. Muligens lettere på linux men på en slik medieboks bare funker det)

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
3 minutes ago, kremt said:

Man trenger strengt talt ikke "apper". De fleste kjører vel fint i browser. 

Ja det er veldig så lettvint gitt..

Netflix kjører vel bare 720p i browser og..

Jeg har en laptop tilkoblet tven min med velger alltid miboxen om jeg skal se noe.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
tommyb skrev (43 minutter siden):

Det er noe som heter buy cheap, buy twice. Jeg er litt for fokusert på pris, så jeg har prøvd flere forskjellige billige løsninger.

Faktisk er den Xiaomi boksen nesten samme pris som Amazon sin. 

Det jeg må gjøre nå er er dra fram en gammel laptop fra 2010 fra hylla starte den opp etc.. hver kveld...så å bare kynne trykke på en fjernkontroll fremover kan jeg betale 250kr for. Deler med kona.

Tv dekoder som i Riks tv sin boks? Det har jeg ikke tenkt på. Skal sjekke ut

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...