Gå til innhold

Kjøre netflix på "gammel smart tv"?

Anbefalte innlegg

Har en samsung smart Tv fra 2013. Vurderer å bli Netflix kunde. Problemet er at i Samsung apps på tven så finnes ikke Netflix appen. Og TVen har heller ikke noen mulighet til å oppdatere firmware/software ( oppdateringsknappen er skyggelagt)

Så hvordan kan jeg bruke Netflix på tven? Jeg har ikke lyst til å måtte koble til laptop/desktop med hdmi kabel til tven, men kjøre Netflix direkte fra tven.

Noen som vet om gode metoder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkleste er nok å bruke en Android boks som f.eks. Nvidia Shield, jeg har hatt Shield siden 2017 og den er absolutt verdt pengene. Selv om jeg har en ny Samsung TV så bruker jeg aldri appene på TV fordi Shield er overlegen.

Den kommer i to utgaver, pro og vanlig. Disse er også veldig enkle å flytte på eller å ta med seg på reise for å bruke på hotell.

https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-smarte-hjem/tv-og-tilbehor/tv-tilbehor/streaming-og-mediaspillere/nvidia-shield-tv-media-og-spillstrommer-8gb/71139

https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-smarte-hjem/tv-og-tilbehor/tv-tilbehor/streaming-og-mediaspillere/nvidia-shield-tv-pro-media-og-spillstrommer-16gb/71138

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eller AppleTV boks med Netflix app, AppleTV+ app (som nå har iMovie), Altibox app, Disney+ app, Max app, etc...

Mye bortkastet elektronikk i SmartTV som ikke støtter oppdaterte strømme-apper etter noen år.  Forbrukerne kunne spart endel penger om TV'ene var "dumme".

AppleTV boks funker også greit trådløst, så da kan du møblere TV'n hvor i rommet du vil istf å være avhengig av å være rett ved dekoderen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Var litt dyre noen av de alternativene dere kom med ;) hva med denne? https://www.proshop.no/AV-enhet/Amazon-Fire-TV-Stick-4K-2-Gen/3336019

Jeg har ikke 4k tv. Kun hd. Men prisforskjell mellom hd og 4k var ubetydelig med tanke på fremtidig ny Tv.

Men altså er den eneste grunnen til å ha en slik ekstern dings at tven ikke har Netflix appen?

Hvorfor ikke bare kjøre Netflix appen fra tven? For de som har en nyere smart tv en min.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, ltdata said:

Var litt dyre noen av de alternativene dere kom med ;) hva med denne? https://www.proshop.no/AV-enhet/Amazon-Fire-TV-Stick-4K-2-Gen/3336019

Jeg har ikke 4k tv. Kun hd. Men prisforskjell mellom hd og 4k var ubetydelig med tanke på fremtidig ny Tv.

Men altså er den eneste grunnen til å ha en slik ekstern dings at tven ikke har Netflix appen?

Hvorfor ikke bare kjøre Netflix appen fra tven? For de som har en nyere smart tv en min.

Kjøp denne.

https://www.netonnet.no/art/tv/mediaspiller/xiaomi-xiaomi-tv-box-s-2nd-gen/1032963.13099/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-no-netonnet-tv-pmax&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwvr--BhB5EiwAd5YbXv-B_xhwMvgYemVBLKiRb8BeJBqnFSYCkiT2T34Ov5hFOt27053TexoCkmMQAvD_BwE

Kansje du finner den billigere andre plasser. Der har du alt av apper og den har i tillegg innebygget Chromecast om du ønsker å bruke det.

Veldig rask god sak.

(Om du ser etter brukt pass på at det er gen2. Gen1 funker også bra men gen2 er ganske mye bedre)

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (1 minutt siden):

Eller AppleTV boks med Netflix app, AppleTV+ app (som nå har iMovie), Altibox app, Disney+ app, Max app, etc...

Mye bortkastet elektronikk i SmartTV som ikke støtter oppdaterte strømme-apper etter noen år.  Forbrukerne kunne spart endel penger om TV'ene var "dumme".

AppleTV boks funker også greit trådløst, så da kan du møblere TV'n hvor i rommet du vil istf å være avhengig av å være rett ved dekoderen.

Er det hardwaren eller softwaren som er problemet? Hvis software, hvorfor kan ikke produsenten bare oppdatere softwaren sin på tvene?

Ville det vært bedre om tven bare spesialiserte seg på å vise godt bilde og så kunne forbrukerne bare kjøpt nye eksterne dingser som spesialiserer seg på apper?

Lenke til kommentar

Jeg bruker Chromecast på noen eldre, men helt greie ikke-smart TV'er rundtom i huset. Det gjør at jeg via telefonen kan streame spotify, youtube, netflix (og/eller andre streaming tjenester) til disse TV'ene.

På en nyere smart-TV i stua bruker jeg innebygde apper.

Lenke til kommentar
1 minute ago, ltdata said:

Er det hardwaren eller softwaren som er problemet? Hvis software, hvorfor kan ikke produsenten bare oppdatere softwaren sin på tvene?

Ville det vært bedre om tven bare spesialiserte seg på å vise godt bilde og så kunne forbrukerne bare kjøpt nye eksterne dingser som spesialiserer seg på apper?

Fordi de vil heller at du skal kjøpe deg en ny TV.

Har også en samsung fra rundt 2011 og ikke mange apper på den som funker lenger heller. Men en slik MiBox som nevnt over fikser biffen.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Kjøp denne.

https://www.netonnet.no/art/tv/mediaspiller/xiaomi-xiaomi-tv-box-s-2nd-gen/1032963.13099/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-no-netonnet-tv-pmax&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwvr--BhB5EiwAd5YbXv-B_xhwMvgYemVBLKiRb8BeJBqnFSYCkiT2T34Ov5hFOt27053TexoCkmMQAvD_BwE

Kansje du finner den billigere andre plasser. Der har du alt av apper og den har i tillegg innebygget Chromecast om du ønsker å bruke det.

Veldig rask og god sak.

Hvorfor er denne bedre enn den jeg linket til?

Lenke til kommentar
Just now, ltdata said:

Enkelt fortalt fordi det antagelig koster mer enn det smaker å sørge for at 15 år gammel teknologi er oppdatert. Spesielt i en tid hvor folk flest bytter ut TV'ene sine etter 4-5 år uansett siden prisen for et helt ok nytt TV ikke trenger å koste allverden lengre.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, ltdata said:

Hvorfor er denne bedre enn den jeg linket til?

Vet ikke om den er bedre, men både jeg og mange jeg kjenner har god erfaring med MiBox så kan annbefale den iallefall.

Mibox kjører vanlig Android TV operativsystem, og den Amazon dingsen kjører Amazon sitt eget system. Spørs om det er like bra.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Fordi de vil heller at du skal kjøpe deg en ny TV.

Har også en samsung fra rundt 2011 og ikke mange apper på den som funker lenger heller. Men en slik MiBox som nevnt over fikser biffen.

Og boksen holder tritt med utviklingen? Altså man kan oppdatere softwaren?

Og trenger den boksen sin egen strømforsyning? Kan jeg bruke usb fra tven som strømforsyning til boksen( stikk-kontakten min er langt unna tven)

Lenke til kommentar
ltdata skrev (3 minutter siden):

For det første så kan det være TV produsenten som kjører sitt eget operativsystem som etterhvert blir så gammelt at Altibox f.eks. ikke gidder lage apper til det lenger (så software problem ja).

For det andre er en gjennomsnittlig TV's smart-elektronikk dårligere enn Apple TV og navigering/respons er veldig treg sammenlignet med en Apple TV boks som har bedre hardware og operativsystem. 

Så ja, ville vært bedre TV-produsentene fokuserte på bilde kun.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (9 minutter siden):

Kjøp denne.

Veldig rask og god sak.

https://www.proshop.no/AV-enhet/Xiaomi-TV-Box-S-2-Generation-Black/3182273

Dette er samme produkt ikke sant?

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (14 minutter siden):

Men da må jeg også ha en Apple TV?

Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 minutter siden):

Vet ikke om den er bedre, men både jeg og mange jeg kjenner har god erfaring med MiBox så kan annbefale den iallefall.

Mibox kjører vanlig Android TV operativsystem, og den Amazon dingsen kjører Amazon sitt eget system. Spørs om det er like bra.

Og med den så kan jeg kjøre appene direkte fra tven? Må ikke caste fra mobiltelefonen? Men jeg har mulighet til det hvis jeg vil?

Lenke til kommentar
1 minute ago, ltdata said:

Og med den så kan jeg kjøre appene direkte fra tven? Må ikke caste fra mobiltelefonen? Men jeg har mulighet til det hvis jeg vil?

Ja appene er installert på boksen og startes med fjernkontrollen som følger med. Men den har også innebygget Chromecast så du kan caste til den og som med en vanlig chromecast.

Som du ser er det en egen netflix knapp for å raskt slå den på og åpne netflix for deg.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ltdata skrev (11 minutter siden):

Men da må jeg også ha en Apple TV?

Nei.  AppleTV boks (hardware) kjører TVOS en variant av IOS (software operativsystem) som stadig oppdateres av Apple, pluss at mange forbrukere har AppleTV boksen.  På denne boksen kjører Apple sin egen AppleTV+ strømmetjeneste app, Altibox lager app (så da trenger du i prinsippet ikke dekoderboksen lenger), Netflix lager app, Youtube lager app etc etc.. etc...

AppleTV boksen kobles til enhver TV med HDMI-kabel  (akkurat som mange andre TV-bokser og dekodere)

AppleTV boksen har innebygget Airplay, så har du iPhone eller iPad kan du caste direkte til den  (spille musikk eller film rett fra mobilen)  For Android må du laste ned Apple home app på mobilen og så kan du caste lyd/film til AppleTV, men litt mer knotete. (Start casting, gå til Youtube og da dukker det opp mulighet for å caste til AppleTV)

Chromecast og casting fra Android så har du straks veldig mange flere Android versjoner som gjør det krevende for f.eks. Netflix og andre strømmetjenester å lage apper som støtter alle mulige versjoner av Android, så regn med at de kutter støtten til eldre Android versjoner (akkurat som de kutter støtten til gml smartTV'er med WebOS osv)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...