Gå til innhold

Dokumentasjon på Kryptovaluta

Bankster

Anbefalte innlegg

Hei.

Fikk denne eposten av banken

I forbindelse med disse kryptoinvesteringene ber vi om at du oversender følgende dokumentasjon:

• Dokumentasjon på hvordan midlene som er brukt til handelen er opptjent
  • Dokumentasjon på alle transaksjoner fra kjøpstidspunktet til pengene er på konto hos oss
  • Dokumentasjon på at formue og eventuelt gevinst er rapportert til skattemydighetene

Dette gjelder investeringer jeg gjorde for fire år siden, da jeg var kunde hos SBanken. Siden den gang har all dokumentasjon fra banken forsvunnet. Mine kryptovalutaer har vært lagret på MetaMask, men for noen måneder siden overførte jeg alt til Revolut før jeg bestemte meg for å ta ut midlene. Etter uttaket slettet jeg MetaMask-kontoen, og nå har jeg kun dokumentasjon på at jeg har mottatt kryptovaluta på Revolut.

Jeg har foreløpig ikke rapportert formue eller gevinst fra kryptovaluta til skattemyndighetene, ettersom jeg først nylig har tatt ut midlene. Dette planlegger jeg å gjøre i forbindelse med neste selvangivelse.

Noen tips på hva jeg skal skrive? Er snakk om 90000kr jeg overførte til banken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bankster skrev (1 time siden):

Hei.

Fikk denne eposten av banken

I forbindelse med disse kryptoinvesteringene ber vi om at du oversender følgende dokumentasjon:

• Dokumentasjon på hvordan midlene som er brukt til handelen er opptjent
  • Dokumentasjon på alle transaksjoner fra kjøpstidspunktet til pengene er på konto hos oss
  • Dokumentasjon på at formue og eventuelt gevinst er rapportert til skattemydighetene

Dette gjelder investeringer jeg gjorde for fire år siden, da jeg var kunde hos SBanken. Siden den gang har all dokumentasjon fra banken forsvunnet. Mine kryptovalutaer har vært lagret på MetaMask, men for noen måneder siden overførte jeg alt til Revolut før jeg bestemte meg for å ta ut midlene. Etter uttaket slettet jeg MetaMask-kontoen, og nå har jeg kun dokumentasjon på at jeg har mottatt kryptovaluta på Revolut.

Jeg har foreløpig ikke rapportert formue eller gevinst fra kryptovaluta til skattemyndighetene, ettersom jeg først nylig har tatt ut midlene. Dette planlegger jeg å gjøre i forbindelse med neste selvangivelse.

Noen tips på hva jeg skal skrive? Er snakk om 90000kr jeg overførte til banken.

Du kan ikke "slette metamask kontoen".
Det er en wallet som alltid vil være der og eksistere. Det er ikke en bruker slik du f.eks ville hatt på en kryptobørs eller i en vanlig bank.

Du kan selvfølgelig ha tapt seed nøkkelen (priv nøkkel) på et vis, men du har ikke "slettet kontoen".

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Bankster said:

Ja, men jeg er livredd for at de fryser bankkontoen min. SBanken har jo til og med blitt kjøpt opp av DNB, så det blir vanskelig å finne disse dokumentene

Banken har informasjonen. Dei er lovpålagde å oppbevare den i ti år. Så kontakt dei og be om kontoutskrift.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvitvaskingsreglene er viktige for banken siden de kan få millionbøter for å ha medvirket til hvitvasking.  Dvs du må gi en beskrivelse over hvordan de er opptjent - slik at de blir trygge på at det ikke er fra kriminell aktivitet eller svart arbeid.

Skatte-temaet har du delvis berørt... var vel slik for endel år tilbake at krypto skulle deklareres som formue.  I dette tilfellet blir det ikke rare formuesskatt om noe.  https://www.revregn.no/journal/2022/3/m-1970/Inntekt_av_krypto_–_retting_av_skattemeldinger

Lenke til kommentar

Jeg er også f*cked hvis de ber om dokumentasjon. Mesteparten er minet og kan dermed ikke dokumentere verken tap eller gevinst.

Du skal også dokumentere hver eneste transaksjon. Med overføring annenhver time i flere år blir det manfoldige tusen transaksjoner hvor hver eneste en skal dokumenteres separat.

Lenke til kommentar
21 minutes ago, sedsberg said:

Jeg er også f*cked hvis de ber om dokumentasjon. Mesteparten er minet og kan dermed ikke dokumentere verken tap eller gevinst.

Er ikkje litt av argumentet bak blokkjede at det er desentralisert database der alle transaksjoner er oppført...? Og at det er svært vanskeleg å forfalske, fordi det er konsensus som er gjeldande versjon. Har du kopi av den informasjonen har du jo dokumentasjon.

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/aksjer-og-verdipapirer/om/virtuell-valuta/mining/

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (52 minutter siden):

Du skal også dokumentere hver eneste transaksjon. Med overføring annenhver time i flere år blir det manfoldige tusen transaksjoner hvor hver eneste en skal dokumenteres separat.

Det her ordner kryptosekken for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...