dan83 Skrevet 10. mars Del Skrevet 10. mars Hei, har en ganske dyr Eizo skjerm som har "coil whine" og kan være litt irriterende hvis det er helt stille i rommet. Er dette tegn på det er noe som er defekt? Står litt forskjellig om det på nettet. Noen poeng å sende den tilbake og risikere å få ny med akkurat samme "problemet"? Kan det ha noe med stikkontakten å gjøre og at andre elektroniske enheter også er koblet til samme stikkontakt?(panel ovn) Fortsatt veldig usikker på det er verdt styret å sende den tilbake, da lyden ikke er ekstrem. Kommer fra toppen av baksiden på skjermen Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. mars Del Skrevet 10. mars dan83 skrev (1 time siden): Kan det ha noe med stikkontakten å gjøre og at andre elektroniske enheter også er koblet til samme stikkontakt? Nei. Og det er ingenting som er defekt. Kan være mulig å ta vekk bakplaten så men kommer til elektronikken, og prøve å lokalisere komponenten som lager lyd. Bare ved å klemme litt på den kan lyden endres. Isåfall, legg på litt silikonlim. Har fikset en skjerm med pipelyd på denne måten. 1 Lenke til kommentar
baggiebridges Skrevet 12. mars Del Skrevet 12. mars (endret) @dan83 er det samme monitoren du har skrevet om før? https://www.diskusjon.no/topic/1949399-elektronisk-støy-fra-skjerm/ Uansett er det vel samme svarene som gjelder nå. Har du vært i kontakt med Eizo? https://www.eizo.no/ Skal ikke være ulyd i monitor som er forstyrrende i arbeid med den, normal sus fra eventuelle vifter er unntatt om ikke produsent påstår de ikke er hørbare. Vil ikke si at en Eizo Coloredge til drøyt 8.000.- er en meget/ganske dyr skjerm i den serien, du har kanskje fått hva du har betalt for😎 https://www.prisjakt.no/search?search=eizo coloredge&sort=lowest_price%3Adesc @Hårek: Du skriver: Nei. Og det er ingenting som er defekt. Jeg lurer litt på hvilket grunnlag du kommer med en slik bastant påstand? Han skriver det slik: "Coil whine". Dvs at det trolig er en ulyd av ukjent opprinnelse. 🙂 Endret 12. mars av baggiebridges Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. mars Del Skrevet 12. mars baggiebridges skrev (5 timer siden): Jeg lurer litt på hvilket grunnlag du kommer med en slik bastant påstand? Coil whine er et ganske vanlig fenomen. Årsak er vel kjent, og det påvirker vanligvis ikke funksjonen. Har vokst opp med gammeldags bilderør-TV, de hadde alltid coil whine på 15625 Hz. Noe annet er hvis ting ikke fungerer som normalt og det er ukjente lyder. Lenke til kommentar
baggiebridges Skrevet 13. mars Del Skrevet 13. mars Vel..... det kan godt være lyd av ukjent årsak, og da ikke Coilwhine, og produktet fungerer allikevel som det skal. Poenget mitt er at man vet ikke at det faktisk er Coilwhine før man har sjekket dette. Og da synes jeg en ikke bør påstå bastant at en tilfeldig lyd en selv ikke engang har hørt er Coilwhine, for så og påstå produktet er i orden! Fordel og kjøpe kvalitets produkter om en vil minimere risk for hyle lyd. At en i dag skal akseptere hyle lyd, eller Coilwhine for den saks skyld, er bare tull. Forutsetter at man bruker gjenstanden slik den er ment og bli brukt og ikke overbelaster denne. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 13. mars Forfatter Del Skrevet 13. mars baggiebridges skrev (På 12.3.2025 den 17.02): @dan83 er det samme monitoren du har skrevet om før? https://www.diskusjon.no/topic/1949399-elektronisk-støy-fra-skjerm/ Uansett er det vel samme svarene som gjelder nå. Har du vært i kontakt med Eizo? https://www.eizo.no/ Skal ikke være ulyd i monitor som er forstyrrende i arbeid med den, normal sus fra eventuelle vifter er unntatt om ikke produsent påstår de ikke er hørbare. Vil ikke si at en Eizo Coloredge til drøyt 8.000.- er en meget/ganske dyr skjerm i den serien, du har kanskje fått hva du har betalt for😎 https://www.prisjakt.no/search?search=eizo coloredge&sort=lowest_price%3Adesc @Hårek: Du skriver: Nei. Og det er ingenting som er defekt. Jeg lurer litt på hvilket grunnlag du kommer med en slik bastant påstand? Han skriver det slik: "Coil whine". Dvs at det trolig er en ulyd av ukjent opprinnelse. 🙂 hei, ja samme skjerm. Jeg tror det er coil whine, da det høres kun hvis det er helt stille i rommet og tipper en person med dårlig hørsel eller som er mindre var for slike lyder ikke hadde lagt særlig merke til det. Lyden varier også etter lysstyrke på skjermen og er mest merkbar når bilde på skjermen har mye hvitt. Lest flere steder at coil whine ikke er en defekt, så satser på at alt er ok. Bare sykt irriterende med tanke på hvor dyr skjermen er(selv om det er en av eizo sine mer rimelig modeller). Mulig det en liten svakhet med den modellen og det finnes variasjoner. Tror ikke jeg orker styret med å sende den inn! Hører uansett som regel på noe musikk når jeg redigerer bilder:) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Hvis det er en skjerm med høyttalere så sjekk at det ikke kommer fra høyttalerne. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 14. mars Forfatter Del Skrevet 14. mars sedsberg skrev (4 timer siden): Hvis det er en skjerm med høyttalere så sjekk at det ikke kommer fra høyttalerne. det er en skjerm som er rettet mot foto redigering og grafisk design, så ikke noe høyttalere så vidt jeg kan se Lenke til kommentar
baggiebridges Skrevet 15. mars Del Skrevet 15. mars Uansett årsak om lyden er hørbar i et normalt inne miljø skal den selvfølgelig ikke være der. Rart hvordan folk tror det er ok med hyle lyd fra pc relaterte produkter og påstander fra butikker at sånn er det bare. Jeg har hatt 2 produkter med hyle lyd som ikke ble diagnosert. FPS psu som digitalimpuls.no påsto at slik lyd måtte en bare leve med for det var normalt. Tok så kontakt med produsenten og var krystall klare på at slik lyd ikke er akseptabel og sendte meg en ny PSU. FPS var klare på at ingen av deres produkter skulle lage hyle lyd uansett årsak og slik lyd var reklamasjons grunnlag. Så var det vel et GTX 1080 gpu fra Evga som skreik litte granne, Evga mente også at slik lyd skulle man ikke akseptere. Tok kontakt da med komplett.no og beskrev lyden og fikk direkte beskjed om og returnere den med begrunnelse at man ikke kunne vite årsaken til lyden og som nevnt kunne i verste fall utgjøre en risiko. I gpu tilfelle var det byttet psu for og sjekke om den var årsaken til at gpu skreik bitte granne. Send en mail til Eizo hør hva de mener, mener de at den skal byttes er det jo en enkel sak, og få i så fall et saksnummer fra de som du kan referere til ovenfor selger. Synes jeg ser en HI-FI entusiast spiller klassisk musikk lavt på forsterkeren sin til flere titusende kroner har hyle lyd og aksepterer dette, og at også selger og produsent synes dette er greit. Er det en prisgrense hvor en skal ikke akseptere slik lyd uansett årsak ? Med dagens priser på GPU bør vel den prisen grensen ligge et stykke over 50.000,- pr gjenstand 🤣. Coil whine på gjenstand som brukes som ment er nok et kvalitets problem hos produsent, eller "missmatch" mellom eks PSU og GPU. Hvem fxxx vil kjøpe et brukt produkt hvor det står i annonsen at gjenstanden har coil whine til markedspris. Eller i kjøpe det hele tatt , som kjøper ikke kan vite hvorfor aktuelt produkt har aktuell lyd uansett påstand i annonse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå