TheHvidsten Skrevet mandag kl 11:58 Del Skrevet mandag kl 11:58 Jeg trenger en ny hjemmeserver. Denne ønsker jeg å kjøre Proxmox på med det den har mulighet til av RAID for speiling (og som jeg har forstått, også dynamisk skalering basert på størrelse på diskene). Det jeg trenger hjelp til er hva slags hardware jeg skal kjøre på. Den må jo være kraftig nok til å kunne dra RAIDet (er vel bare software-RAID som gjelder nå), og noen VMer. Det må jo også være hardware som er støttet av Proxmox slik at man ikke ender opp med driver-helvete. Det vil også være en fordel om diskene er lett tilgjengelige, slik at man slipper å måtte skru opp og demontere for å bytte eller sette i ny disk. Hva i all verden bør jeg skaffe meg for dette? Lenke til kommentar
trn100 Skrevet tirsdag kl 17:35 Del Skrevet tirsdag kl 17:35 (endret) Er noen år siden jeg holdt på med dette, men du er sikker på at du ønsker en lokal server? Min erfaring er at skyen stort sett er både rimeligere og mer pålitelig? Hvis du vil ha noe hjemme ville jeg anbefale en NAS. Hvor mye data er det snakk om og hva slags data er det snakk om? Speiling/Raid 0 på en hjemmeserver for viktige data er ikke det samme som å oppbevare dataene eksternt, men kan fungere som en dobbel sikkerhet, men brenner det hjemme hos deg er det borte? 😉 Endret tirsdag kl 17:49 av trn100 Lenke til kommentar
xaco Skrevet tirsdag kl 17:41 Del Skrevet tirsdag kl 17:41 Hva er målet ditt her? Proxmox er bare en hypervisor. Lenke til kommentar
TheHvidsten Skrevet tirsdag kl 20:06 Forfatter Del Skrevet tirsdag kl 20:06 @trn100 Skyen kan nok være mer pålitelig, men med streaming og lagring av musikk + video blir fort skyen for dyr. Er fullstending klar over at speiling av data ikke er en fullverdig backupløsning. Derfor har jeg også offsite-kopier av alt som er viktig, og i skyen. Det er snakk om noen TB med data (musikk + video), men jeg har ikke nådd to-sifret antall ennå @xaco Målet er å erstatte dagens Windows Server som står som webserver, databaseserver, intern DNS-server, domenekontroller, DHCP, og NAS. Har også noen egenutviklede containere som jeg skal kjøre. Tanken er da at Proxmox kan kjøre disse containerene direkte (siden den støtter Docker images), jeg kan migrere andre ting til containere, og jeg kan kjøre en Windows VM som domenekontroller. 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet tirsdag kl 20:11 Del Skrevet tirsdag kl 20:11 (endret) TheHvidsten skrev (6 minutter siden): @trn100 Skyen kan nok være mer pålitelig, men med streaming og lagring av musikk + video blir fort skyen for dyr. Er fullstending klar over at speiling av data ikke er en fullverdig backupløsning. Derfor har jeg også offsite-kopier av alt som er viktig, og i skyen. Det er snakk om noen TB med data (musikk + video), men jeg har ikke nådd to-sifret antall ennå @xaco Målet er å erstatte dagens Windows Server som står som webserver, databaseserver, intern DNS-server, domenekontroller, DHCP, og NAS. Har også noen egenutviklede containere som jeg skal kjøre. Tanken er da at Proxmox kan kjøre disse containerene direkte (siden den støtter Docker images), jeg kan migrere andre ting til containere, og jeg kan kjøre en Windows VM som domenekontroller. Har fremdeles noen snurredisker med rundt 1 million låter fra Napster tiden, men gidder ikke lenger å bruke ressurser på å sikre de. De ligger jo alle på YT 😉 Bare jobben med kopiering og vedlikehold og oppdatering/fiks av HW tok luven av meg 😉 Endret tirsdag kl 20:13 av trn100 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå