Gå til innhold

Europa har gjort seg selv irrelevant

Anbefalte innlegg

Camlon skrev (12 minutter siden):

Ja, men dette er et langsiktig problem. Dersom vi antar at befolkningen vil synke etter lavscenarioet, noe jeg mener er sannsynlig, fordi FN er altfor optimistiske, vil den demografiske implosjonen inntreffe etter 2040. Kina har derfor ca 15 år på å styrke sin globale posisjon.

2040 er ikke lenge til. Og da blir det langsiktige problemet permanent og i praksis irreversibelt.

Jeg er enig i at de har et tidsvindu her hvor de kan styrke sin globale posisjon, men jeg tviler sterkt på at Kina noensinne vil nå USA-type dominans, langt mindre verdensherredømme som enkelte frykter.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 3/10/2025 at 9:57 AM, VifteKopp said:

2040 er ikke lenge til. Og da blir det langsiktige problemet permanent og i praksis irreversibelt.

Jeg er enig i at de har et tidsvindu her hvor de kan styrke sin globale posisjon, men jeg tviler sterkt på at Kina noensinne vil nå USA-type dominans, langt mindre verdensherredømme som enkelte frykter.

Dette er et godt eksempel på den typen "oljebarn" holdning som har brakt oss hit vi er.

Ønsketenkning heller enn realitetsorientering.

Vi har 3-4 generasjoner med folk som bare har opplevd at ting har blitt bedre og ordnet seg av seg selv.

Nå har den gamle verdensordenen kollapset og vi lever i en helt annen virkelighet.

Lenke til kommentar
Fatninja skrev (7 minutter siden):

Dette er et godt eksempel på den typen "oljebarn" holdning som har brakt oss hit vi er.

Ønsketenkning heller enn realitetsorientering.

Vi har 3-4 generasjoner med folk som bare har opplevd at ting har blitt bedre og ordnet seg av seg selv.

Nå har den gamle verdensordenen kollapset og vi lever i en helt annen virkelighet.

Demografiske projeksjoner er realitetsorientering. 

Kina står ovenfor en demografisk implosjon de ikke kan gjøre noe med som gjør det umulig for dem å få verdensherredømme, hva enn det betyr.

Dessuten er de ikke selvforsynte på mange helt vitale råvarer, som gjør at de er avhengig av at verdenshandelen går sånn noenlunde greit. 

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
52 minutes ago, VifteKopp said:

Demografiske projeksjoner er realitetsorientering. 

Kina står ovenfor en demografisk implosjon de ikke kan gjøre noe med som gjør det umulig for dem å få verdensherredømme, hva enn det betyr.

Dessuten er de ikke selvforsynte på mange helt vitale råvarer, som gjør at de er avhengig av at verdenshandelen går sånn noenlunde greit. 

Ok, fair enough, men flere ting kan være sant samtidig.   Europa er svakt, har gjort seg selv irrelevant og er på vei mot en befolkningskollaps  og Kina er på vei mot en befolkningskollaps.

Lenke til kommentar
Fatninja skrev (1 time siden):

Ok, fair enough, men flere ting kan være sant samtidig.   Europa er svakt, har gjort seg selv irrelevant og er på vei mot en befolkningskollaps  og Kina er på vei mot en befolkningskollaps.

Joda, Europa har også negative fødselsrater og vil slite fremover, men spørsmålet var hvorvidt Kina kunne få "verdensherredømme". Det mener jeg er lite sannsynlig med deres demografi og ressurstilgang. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Fatninja skrev (På 10.3.2025 den 2.09):

Når vi ser på verdenssituasjonen i dag, er det åpenbart at Europa har mistet sin innflytelse.

Siden når? Og hvem sikter du til med Europa?

Europeiske stormakter (altså UK, Frankrike og Tyskland) mistet sin innflytelse etter andre verdenskrig. Det ble tydelig allerede under Suez-krisen i 1956.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Fatninja skrev (På 10.3.2025 den 3.19):

Hvis man har et problem, så er første steg for å fikse det å innse at man har et problem i PDCA-syklusen (Plan-Do-Check-Act

Etter min mening er Europas problem er at vi har gjort oss selv svake og irrelevante.

Jeg tenker det er veldig viktig både for folk flest og de på toppen å innse akkurat dette.

Er det ikke det jeg skriver? 🤔

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...