Jegeren Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Hei, Satte kjølevifta på feil og måtte ta vel hard i for å få den av - tror CPU-en er skadet/ødelagt? Maskinen starter ikke opp - sort skjerm. Se bilde av cpu her - er dennne ødelagt? Lenke til kommentar
norrick Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Desverre så ser man lett at selve kjernen er ødelagt, svære biter har blitt knekt av. AMD CPU'ene er så skrøpelige at det er en skam! Kjøp ny og vær ekstra forsiktig med å montere den nye CPU'en. Lenke til kommentar
dchwel Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Jau, ser ut til at den er ødelagt ja.... Har gjort det samme med en Thunderbird processor Lenke til kommentar
genesis Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 det var veldig med varmeledendepasta der da.... har du prøvd CPUen med et annet hk, den er nok ødelagt.... var det første gang? (altså, er den ny? da kan den vel ha vært ødelagt on arrival) Lenke til kommentar
Jegeren Skrevet 17. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2004 Den starta opp da vifta sto feil vei, så oppdaget jeg at tempen steig til 90 C og deretter slo maskinen seg av selv (CPU Overheating Protection). Sleit og reiv for å få vifta av og snudd, og deretter var det dødt... Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Desverre så ser man lett at selve kjernen er ødelagt, svære biter har blitt knekt av.AMD CPU'ene er så skrøpelige at det er en skam! Kjøp ny og vær ekstra forsiktig med å montere den nye CPU'en. Ser ikke en eneste bit som er knekt av jeg. Trådstarter: Men du sier temp'en steg til 90 grader? Da er den antakeligvis grilla likevel. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Spesiellt boxed viftene er skrøpelig og få satt på for en nybegynner uten problemer! Er lett for skrujernet å glippe osv.. Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Spesiellt boxed viftene er skrøpelig og få satt på for en nybegynner uten problemer! Er lett for skrujernet å glippe osv.. Hehe, skrøpelige? Heller tvert imot, de er litt for harde. Lenke til kommentar
Jegeren Skrevet 17. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2004 Når jeg stryker fingeren langs kanten på kjernes så kjenner jeg en ujevnhet, regner med at det betyr at en bit er av og at den dermed er historie... Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Når jeg stryker fingeren langs kanten på kjernes så kjenner jeg en ujevnhet, regner med at det betyr at en bit er av og at den dermed er historie... Det kan du anta, synes det hørtes rart ut tho, for det var ingen synlige skader på bildene, hvis jeg ikke har oversett noe vesentlig. Lenke til kommentar
norrick Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Ser ikke en eneste bit som er knekt av jeg. Kikk på det nederste bildet så ser du at kjernen har blitt litt ruglete på den nederste langsiden. Kjernens kanter skal være helt rette, er det antydning til små hakk eller ujevnheter så er prosessoren ødelagt. Det holder med at det mangler 1/100 mm. på kjernen for at den skal være ødelagt. Lenke til kommentar
Revox Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Har knekt av større biter på kjerne før jeg uten at det har tatt knekken på den. Er nok temperaturen som har gjort det. Send den inn med et stort ?.. Er du heldig ser dem det ikke Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Det kan du anta, synes det hørtes rart ut tho, for det var ingen synlige skader på bildene, hvis jeg ikke har oversett noe vesentlig. Andre bildet; på toppen i høyre hjørnet ser det ut som det mangler noe... Trådstarter: kan du ta noen bilder hvor CPU er helt ren? Og hva slags kjølepasta er det du bruker? Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Ser ikke en eneste bit som er knekt av jeg. Kikk på det nederste bildet så ser du at kjernen har blitt litt ruglete på den nederste langsiden. Kjernens kanter skal være helt rette, er det antydning til små hakk eller ujevnheter så er prosessoren ødelagt. Det holder med at det mangler 1/100 mm. på kjernen for at den skal være ødelagt. Ah nå ser jeg. Trodde det var kjølepasta-gris først. Menneh, det du sier stemmer ikke helt, jeg vet om flere som har knekt av små biter av core uten at cpu'en har blitt direkte ødelagt av det. Det ligger jo et par lag med kobber og no smått utenpå de "kritiske" delene til core. Lenke til kommentar
applet Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Personlig har jeg opplevd å knekke hjørnet av en amd prosessor tidligere, startet fint som bare det etterpå. Er nok heller bare varmen som har tatt knekken på denne.. Lenke til kommentar
Jegeren Skrevet 21. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2004 Da har jeg fått ny CPU og montert den korrekt, men det er like dødt. Mao må det være hovedkortet som er dødt?? Det er et Asus A7N8X Deluxe - kan man forlange at de sender et nytt, eller må man godta at de skal se på det først? Hvilket HK anbefaler dere, bør ha de samme "finessene" som dette kortet. Lenke til kommentar
Jegeren Skrevet 21. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2004 Da har jeg fått ny CPU og montert den korrekt, men det er like dødt. Mao må det være hovedkortet som er dødt?? Det er et Asus A7N8X Deluxe - kan man forlange at de sender et nytt, eller må man godta at de skal se på det først? Hvilket HK anbefaler dere, bør ha de samme "finessene" som dette kortet. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 (endret) Ser ikke noen "store biter" som er knekt av jeg nei.... La meg ta et bilde av en CPU som jeg har, som fortsatt virker, tross av at den ser mye verre ut enn denne... skal oppdatere her straks jeg har uploada bildet.. EDIT: Her er bildet av den herpa CPU'en min, utrolig nok så virker den trådstarter: tørk av kjølepastaen så er det lettere å se om kjernen er skadet, den kan ha overlevd 90grader... er ikke max temp for amd 96grader?? Endret 21. januar 2004 av apollox Lenke til kommentar
mantra17 Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 Jegeren: Du har ikke vært nedi HK'et med skrujernet da du "reiv og sleit" for å få den av da? Det går flere baner rett under der du setter skrujernet i kjøleren. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 hmm, fikk ikke med meg at dette var en gammel tråd og at trådstarter har fått ny CPU... Jeg vil fortsatt anbefale Asus A7N8X-E eller DFI lanparty... det er 2 glimrende hovedkort som er spekka med finesser Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå