Gå til innhold

Sydentur med familien - trenger tips!

Anbefalte innlegg

Hei! 

Vi snakker om å plutselig ta med oss familien på en tur til mer sol og varme i ferien. Vi vet vi nok er litt sent ute for å gjøre ett «kupp» men problemet er hvor vi skal begynne. 

Må nevnes at vi er to voksne og fire «barn» på 5, 12, 15 og 17. 

Er det det enkleste og beste å bare ta alt via f.eks Tui, Apollo e.l? Eller er der noen «tricks» som gjør at man kan spare noen kroner og få seg ett greit opphold en ukes tid? 

Takker for innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finn Reiser fungerer bra. Samleside for alt av charter. Eventuelt ticket.no.
(Bare pass på å bestille direkte fra charter-selskapet).

Du skriver "i ferien" - snakker vi fellesferien i sommer? Da blir det nok dyrt. :green:

Siden dere er såpass mange, 6 stykker. Så tror jeg det hadde vært best å kjøpe flybilletter og opphold separat. Alicante er en by med hyppige fly fra de fleste byer i Norge. Samtidig er det nokså billig å leie et helt hus/leilighet med privat svømmebasseng og full pakke. Ta leiebil rett fra flyplassen til leiligheten, og stopp på Mercadona (supermarked) på veien  - og fiks maten selv.
Så kan dere ta bilen på "ekspedisjon" ila dagen.

Leilighet kan du booke enkelte på Airbnb eller tilsvarende (sjekk referansene). 

Mye bedre enn et charter-helvete-hotell-styr med trange hotellrom og sure tenåringer. ;p 

Endret av Milhouse85
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ludvig86 skrev (53 minutter siden):

Hei! 

Vi snakker om å plutselig ta med oss familien på en tur til mer sol og varme i ferien. Vi vet vi nok er litt sent ute for å gjøre ett «kupp» men problemet er hvor vi skal begynne. 

Må nevnes at vi er to voksne og fire «barn» på 5, 12, 15 og 17. 

Er det det enkleste og beste å bare ta alt via f.eks Tui, Apollo e.l? Eller er der noen «tricks» som gjør at man kan spare noen kroner og få seg ett greit opphold en ukes tid? 

Takker for innspill!

Ikke bestill pakkereise. Bedre å kjøpe separat (syns jeg). Nå flyr ikke jeg lenger, kjører selv. Men jeg hadde aldri bestilt en pakkereise. Skal til "syden" om 1 måned og bestiller oppholdet enten direkte hos hotellet (som ofte blir billigst), men bruker også booking.com og acchor - hotels (ibis hotell). Skal også en uke via Odalys- kjeden. (Blir i "syden" som før min del er sør Frankrike, i 3 uker totalt, og blir totalt borte i 4 uker pga kjøringen.

Jeg  bor i hovedsak på leilighetshoteller. Veldig greit å kunne lage mat selv i leiligheten,  og ikke minst å ha en balkong å sitte ute på 😄

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Om du bruker et charterselskap er det alltids noen rabatter å få med seg.

Ving: Via Coop

Apollo: Via Obos, LO og ViaTrumf.

I tillegg er det rabattkoder, men litt styr å finne hva som faktisk fungerer. Men pass på å booke sett fra charterselakapet om det er reise med en chartret flight. Om det er flight med rutefly book derifra selv, det blir for mye styr om det blir endringer eller problemer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
robertaas skrev (16 minutter siden):

Om du bruker et charterselskap er det alltids noen rabatter å få med seg.

Ving: Via Coop

Apollo: Via Obos, LO og ViaTrumf.

I tillegg er det rabattkoder, men litt styr å finne hva som faktisk fungerer. Men pass på å booke sett fra charterselakapet om det er reise med en chartret flight. Om det er flight med rutefly book derifra selv, det blir for mye styr om det blir endringer eller problemer.

Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Ludvig86 skrev (13 timer siden):

Vi vet vi nok er litt sent ute for å gjøre ett «kupp» men problemet er hvor vi skal begynne. 

Ikke si det. Ving har kampanje til Mallorca for tida, 4-5 tusen billigere enn da vi bestilte for litt siden.

For å gjøre et kupp må man reise utenfor peak. Vår reise til Mallorca kostet 14 tusen i mai og 36 tusen i august. Det er kanskje ikke så lett med barn i skolealder, men sånn er det.

Ludvig86 skrev (13 timer siden):

Fordeler og ulemper. Det er veldig enkelt med charter, men ikke billigst. Jeg har stort sett aldri reist med charter, mest pga jeg liker bedre litt andre typer reiser enn klassisk sydenferie. Men med barn så er det tipp topp. Nå har vi småbarn, men å få hotellrom med stellebord, barnesenger osv. er det vanskelig å finne uten å gå via charterselskapene. Aldri mellomlanding til disse populære stedene hvor det er eget chartret fly og setter seg bare rett på bussen som går til hotellet ved ankomst. Trenger også betydelig mindre tid for å undersøke frem og tilbake og man her bedre sikret gjennom pakkereiseloven.

Ulempen: Ikke billig. Og du havner i turistfeller hvor naboen sannsynligvis snakker norsk. Ikke akkurat min type reise, men med spedbarn blir det sånn. Ikke like lett å traske rundt på ei filippinsk øy et par uker da. Hvis det bare er "sydenferie" du vil ha så kjør på.

Lenke til kommentar

Har reist med begge, men de gangene jeg har reist på "pakketur" har jeg bare positive ting å si. Mulig vi har vært heldig alle de gangene men for oss lønte deg seg også økonomisk ifht. å bestille ting separat. Havnet heller ikke på hotell med en haug av nordmenn/briter/tyskere men dette sjekket vi forsåvidt på forhånd.

Lenke til kommentar
robertaas skrev (11 minutter siden):

Man kan jo havne opp på et hotell med masse russere....

Er det noe galt i det? Er de verre enn folk fra andre land? (Det er ikke deres feil at Putin har invadert Ukraina liksom...)

Så lenge jeg unngår nordmenn så er jeg ganske så fornøyd. Men jeg har heller ikke erfaring med å havne på hotell med russere da. Eller med nordmenn (bortsett fra min ene overnatting i Danmark,  men det er litt mer naturlig da).

• Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (10 minutter siden):

Er det noe galt i det? Er de verre enn folk fra andre land? (Det er ikke deres feil at Putin har invadert Ukraina liksom...)

Så lenge jeg unngår nordmenn så er jeg ganske så fornøyd. Men jeg har heller ikke erfaring med å havne på hotell med russere da. Eller med nordmenn (bortsett fra min ene overnatting i Danmark,  men det er litt mer naturlig da).

Du kan ta fulle nordmenn og engelskmenn på sydenferie for første gang, og gange det med 2. 

Og det er FØR alkohol konsumeres...🫣

Jeg har heldigvis ikke møtt/sett noen. (Var ett hotell dedikert til russiske turister der jeg var sist, men de holdt seg alltid innenfor hotellområdet. Bortsett fra basseng og solstoler så virket det mer som en ambassade.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (Akkurat nå):

Du kan ta fulle nordmenn og engelskmenn på sydenferie for første gang, og gange det med 2. 

Og det er FØR alkohol konsumeres...🫣

Jeg har heldigvis ikke møtt/sett noen. (Var ett hotell dedikert til russiske turister der jeg var sist, men de holdt seg alltid innenfor hotellområdet. Bortsett fra basseng og solstoler så virket det mer som en ambassade.)

Okay. Jeg tror ikke jeg har sett en eneste "drita" person ved hotellet / byen der jeg bor. Men så reiser ikke jeg til typiske turistmagneter hvor man finner masse nordmenn, engelskmenn og russere 😄 Drikkekulturen i Frankrike er litt annerledes enn her hjemme 😊

Lenke til kommentar
leticia skrev (1 minutt siden):

Okay. Jeg tror ikke jeg har sett en eneste "drita" person ved hotellet / byen der jeg bor. Men så reiser ikke jeg til typiske turistmagneter hvor man finner masse nordmenn, engelskmenn og russere 😄 Drikkekulturen i Frankrike er litt annerledes enn her hjemme 😊

Det høres meget fornuftig ut. 😁

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (19 minutter siden):

Det har lite med Ukraina å gjøre. Selv lenge før krigen, har Russere et rykte på seg for å være nokså "brautete" og lite respektfulle på ferie. Der de slipper alt av hemninger, og det høy konsumering av alkohol. Det er også stor avstand i kultur og sosiale normer, som gjør en tilnærming til Russere nokså vanskelig. Dersom man ønsker å ha et godt "naboskap" med de man deler hotell med...

Av egenerfaring, er Russere og Briter de jeg MINST ønsker å dele hotell med. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (15 timer siden):

Ikke bestill pakkereise. Bedre å kjøpe separat (syns jeg)

Jeg vil nevne at da mister man klagemuligheter gjennom pakkereisenemden som for mange har vært en god hjelp i etterkant når byråene lover for mye eller det skjer noe under reisen som må tas i etterkant. 

Lenke til kommentar
leticia skrev (35 minutter siden):

...

I tillegg til å like å drikke så røyker de fleste russere som skorsteiner - gjerne billig russiske sigaretter. Uhøflige mot betjening. Ikke rette seg etter regler (høylytte etc, men der finner vi også endel østblokk og andre land).

Ellers, ang reisemål, så har vi jo vulkan-aktivitet v/Santorini og Campi Flegrei (Napoli) i Italia så unngå disse områdene.

Arbeidere på Kanariøyene har en konflikt gående nå - muligens streik i Påskeferien https://flysmart24.no/2025/03/08/varsler-massiv-streik-midt-i-paskeferien/

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
SpecialForce skrev (10 minutter siden):

Jeg vil nevne at da mister man klagemuligheter gjennom pakkereisenemden som for mange har vært en god hjelp i etterkant når byråene lover for mye eller det skjer noe under reisen som må tas i etterkant. 

Det kan godt hende. Og for TS så vil dette sannsynligvis være relevant.

For min del så er det ikke det, ettersom jeg stort sett bestiller hotell med avbestillingsfrist, og kan ta det opp med hotellene selv hvis det er et problem på rommet / hotellet. Og at jeg bruker egen bil, ikke fly.

Etterhvert så finner man ut hvilke hotellkjeder / privathoteller som er trygge også.

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (8 minutter siden):

I tillegg til å like å drikke så røyker de fleste russere som skorsteiner - gjerne billig russiske sigaretter. Uhøflige mot betjening. Ikke rette seg etter regler (høylytte etc, men der finner vi også endel østblokk og andre land).

Er dette helt riktig, eller litt stereotypier? Jeg har ingen erfaringer med russere selv, så det er sagt, og heller ikke noe behov for å forsvare dem. Jeg er bare nysgjerrig på hva folk mener når de sier russere er så ille. Som du forsåvidt ga et greit svar på her.

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (24 minutter siden):

Det har lite med Ukraina å gjøre. Selv lenge før krigen, har Russere et rykte på seg for å være nokså "brautete" og lite respektfulle på ferie. Der de slipper alt av hemninger, og det høy konsumering av alkohol. Det er også stor avstand i kultur og sosiale normer, som gjør en tilnærming til Russere nokså vanskelig. Dersom man ønsker å ha et godt "naboskap" med de man deler hotell med...

Av egenerfaring, er Russere og Briter de jeg MINST ønsker å dele hotell med. 

Ok.

Jeg har egentlig ikke dårlig erfaring med innbyggere fra noen land jeg, men unngår gjerne nordmenn fordi man gjerne vil komme seg litt vekk fra norsk kultur og språk når man først har reist et stykke av gårde 🙂

Lenke til kommentar
leticia skrev (4 minutter siden):

Jeg har egentlig ikke dårlig erfaring med innbyggere fra noen land jeg, men unngår gjerne nordmenn fordi man gjerne vil komme seg litt vekk fra norsk kultur og språk når man først har reist et stykke av gårde 🙂

Der er jeg enig.  Har null behov for å oppsøke norske miljø eller butikker som selger den norske brunosten :)

Mer avslappende, genuint etc å oppleve lokalbefolkning og kultur som gjerne har et annet perspektiv på livet.   Øyhopping i Hellas med kjøp av overnatting på brygga ved ankomst (av div som leide ut) var fint... men noen tiår siden nå.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...