Manlulu Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden Jeg vurderer å flytte fondssparingen min over til Nordnet. Alt er på en aksjesparekonto, og jeg skal fortsatt kjøpe de samme fondene en lang stund fremover. Prisen er noe billigere hos Nordnet. 1. Bør jeg flytte aksjesparekontoen min over til Nordnet, eller bare beholde den der den er og fortsette sparingen på en separat konto hos Nordnet? 2. Om jeg flytter kontoen over til Nordnet. Taper jeg noe på det? Noen som har noen erfaringer eller tanker runde dette? Lenke til kommentar
Cascada81 Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden 2. Du taper ikke noe på å flytte kontoen over til Nordnet, men det er en viktig ting å være obs på: Under flytteprosessen kan du ikke kjøpe/selge noe på aksjesparekonten som flyttes (så ja, du kan tape på de låste investeringene, men ikke flyttingen i seg selv). Flytteprosessen kan ta flere uker, i noen tilfeller måneder, og det er ofte somling fra banken man forlater som er årsaken. Jeg har hørt om tilfeller på opp mot seks måneder, men flyttetid på rundt en måned er nok langt vanligere. Har du volatile investeringer eller står i fare for å ha behov for uttak underveis, er det viktig å sikre seg på forhånd, for eksempel selge deg ned hvis det er posisjoner man ikke vet om man helt sikkert vil sitte i de neste par månedene. Du kan også overføre penger til Nordnet hvis du har rom for skattefritt uttak, eventuelt overføre det skattefri uttaket til en sparekonto til flyttingen er gjennomført. Da disponerer du i det minste disse pengene mens flyttingen pågår. Du gjør selvsagt ikke uttak av ASKen du forlater ut over det du kan gjøre skattefritt. 1. Det må du finne ut selv, er ikke noe fasit her. Hvis du tenker at det er greit å beholde investeringene du har på første ASK-en er det jo greit å bare la den stå. Du kan flytte/merge den med ASK'en i Nordnet senere om du ønsker. Lenke til kommentar
Manlulu Skrevet 15 timer siden Forfatter Del Skrevet 15 timer siden Takk for det svaret! Er det like enkelt å merge 2 aksjesparekontoer som å flytte over? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå