Gå til innhold

Hvis Vesten ikke hadde presset på for at Ukraina skulle gi fra seg sine atomvåpen på 90-tallet hadde det aldri vært noen krig i Ukraina i dag.

Anbefalte innlegg

2 minutes ago, Abigor said:

Det eneste som kan skape atomkrig er atomvåpen. Eneste veien fremover er avskaffelse av atomvåpen, det er det verste som finnes på denne jorda.

Jeg kan norsk ja, det er mitt morsmål. Kan noen andre språk også.

Samtidig så angreip Russland Ukraina fordi Russland trudde dei kunne velte styresettet og få inn russiskvennleg styresett kjapt. Det feila, og dei har fortsett krigen for å okkupere landet.

Men det er ikkje gitt at dei hadde risikert Moskva eller St. Petersburg for å oppnå det. Om Ukraina hadde hatt atomvåpen hadde det vore reell risiko for Russland å komme ut med ein by eller to mindre. Kort sagt ville atomvåpen endra vurderinga Russland gjorde i forkant.

Det sentrale er at avksaffing av atomvåpen kan ikkje vere einsidig; alle må gjere det samtidig, og ingen må kunne utvikle det på nytt. Problemet med første er at ingen stoler nok på kvarandre til å sette i gang, og problemet med det andre er at avanserte industrinasjoner kan produsere atomvåpen at will. Land som Tyskland, Nederland, Japan, Sør-Korea etc. har innanriks kompetanse på atomvåpen, og stor industri, og kan sannsynlegvis bygge atomvåpen på forbausande kort tid.

Så eg er ikkje ueinig i at av avskaffelse bør vere eit mål, men eg ser ikkje korleis det skal kunne skje, og ser og at dei faktisk kan ha stabiliserande effekt ved å gjere angrep for dyre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om de hadde vært villig til å ofre Moskva så hadde verden gått under. Alt er bedre å ofre for å unngå det, inkludert Ukraina.

Med avskaffelse av atomvåpen så mener jeg absolutt total avskaffelse ja. Absolutt alle atomvåpen må ødelegges uten unntak.

Jeg ser ikke hvordan det kan skje, men jeg ser at det må skje. Vi kan ikke ha menneskeheten på spill for en flokk med fugler som mistolkes på en radar.

Det er ekstrem fokus på Ukraina når og med god grunn. Men vi kan ikke få skylapper og se oss blind på det. Verden ser ulik ut om 10 år og 100 år. Det kommer nye regimer som vil ofre mer og mindre. Ukraina har hatt brutal krig i første verdenskrig. Hvorfor ofret de livene sine da? Og i andre verdenskrig, mange grusomheter. Hvem vil ofre livene sine for de målene de hadde da?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...