Gjest 9b766...dda Skrevet i går, 03:30 Del Skrevet i går, 03:30 Jeg bruker meg selv som eksempel, poenget med alt er å vise hvorfor i alle fall ikke jeg vil se om jeg kan bruke restarbeidsevne og skatte av den. I og med at man snakker så mye om å skulle få uføretrygdede ut i jobb, bør man nok få det til å lønne seg en god del mer enn det man gjør i dag. Jeg er uføretrygdet med ung i uføre-tillegg og bor alene. Det vil si at jeg har en årsinntekt per nå på 358 000 kroner som beregningsgrunnlag hos skatteetaten. 2,91 x grunnbeløp i folketrygda. 29833 i mnd før skatt, og jeg har utbetalt 24300, og dette tilsvarer 18,55 prosent skatt. Dette med tabelltrekk 8020. Jeg har noe lån som gir et lite fradrag. Jeg snuste på å starte et ENK, og å ta småjobber gjennom dette for å tjene 50000 som er "fribeløpet for inntekt" før man får trekk i trygden. Om man regner med en timelønn på 200, så jobber man 250 timer for disse 50k. Regnestykket er som følger; med 50k i næringsinntekt, vil både denne og uføretrygden få en skatteprosent på 28. Det blir 3500 kroner mindre i trygd hver måned, ganga med 10,5=38 500 kroner mindre i trygd i året. Når jeg så betaler skatt av næringsinntekten min ender man opp med 36 000 der. 36000-38500=-2500. Om jeg gjør dette ender jeg altså med å tape 2500 kroner i året. Og har en faktisk timebetaling på -10 kroner. Dette bør virkelig fikses. Det ser litt bedre ut om man jobber for et firma, men da må man jo enten starte et AS eller finne noen som er interessert i å hyre deg i en 15 prosent stilling eller noe slikt. Å finne noen som vil hyre en i denne stillingsprosenten, om man ikke har kontakter, er så godt som umulig. Det har det i alle fall vært for meg. Å starte eget AS innebærer mildt sagt mer styr for ikke å snakke om 30 000 kroner i innskudd. Men la oss se på talla når man får inn lønnsinntekt. Skatteprosenten blir gjort om til 23. Ved å være ansatt blir skatteprosenten 23 prosent. Da blir jeg å betale 14 175 mer i skatt på uføretrygda, skatteprosenten gjelder også på lønna: 50000 x0.77= 38,500 Så som ansatt vil jeg da jobbe 250 timer for 24300 kroner. 50 000 kroner med en gjennom-snittelig timebetaling på 200 er 250 timer. 24300 dele på 250 er 97 kroner i timen. Så ja, nei, dette er ikke spesielt motiverende økonomisk. Jeg kommer nå til å dure på allikevel, for å kanskje klare komme av trygda, men det er ikke et alternativ for de fleste som er trygda. Inkluderende arbeidsliv meg i rævva. Jeg har sikkert spurt hundre steder om å få litt jobb. Og har vært innom butikk. Men når jeg sier fra om at jeg vil bare jobbe 12,5 stilling, sier de ikke er interessert i. Da jeg prøvde ikke si noe først, men å si fra om at "nå kan ikke jeg jobb mer i år", fikk jeg ganske enkelt beskjed om at arbeidsforholdet var å anse som avsluttet. Denne dansen har jeg nå gjort noen år, andre år har jeg ikke funnet noe jobb i det hele tatt. Jeg skal ikke utelukke at det kan hende utseendet mitt har noe å si, når det kommer til jobbsøking, fordi jeg har medfødt skavank som gjør meg litt vond å se på, men det har virka som for meg at dette har med å gjøre at jeg bare kan jobbe for 50 000 kroner i løpet av et år. Og det at man heller vil satse på en frisk skoleungdom, enn en "synlig monga trygdemisbruker", for å sette situasjonen min på spissen. I min situasjon er det grov mobbing gjennom hele mitt skoleløp som ga meg PTSD og angst-lidelse som har gjort at det tok litt tid før jeg fikk begynnt på veien mot arbeidslivet. Jeg klandrer ikke medelevene, for det er samfunnet som er sykt og viser at noen er mindre verdt enn andre, men jeg er litt bitter på livet. Da jeg oppdaget disse skatteproblemene ble jeg rett og slett litt ekstra motløs, inntil at jeg fant ut at jeg måtte fortelle resten av Norge hvordan det fungerer med dette såkalte "fribeløpet", som jo faktisk bare er en bløff!!! Man får de facto trekk i trygda fra første krone man tjener utenom trygd. Jeg prøvde nemlig sette opp en krone i forventet bi-inntekt, og da ble skatten satt fra 18,5 til 21 prosent på trygda mi. Anonymous poster hash: 9b766...dda Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet i går, 04:19 Del Skrevet i går, 04:19 Leste i avisen om ei som var motivert og jobbet bare litt for mye uten å ha satt seg skikkelig inn i reglene, fikk 100 tusen i trygdetrekk som hun måtte låne for å betale - det var siste gang hun jobbet, hun betalte forsatt på de 100 tusen hun satt igjen med i gjeld når artikkelen ble skrevet. Systemet er pill råttent og lite gjennomtenkt. 2 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet i går, 04:28 Del Skrevet i går, 04:28 Ja det forundrer meg ikke Lenke til kommentar
Hrafnguth Skrevet i går, 04:49 Del Skrevet i går, 04:49 (endret) Du gidder ikke jobbe, men gidder? Eller sier du at du nå skal begynne arbeide svart? Ikke gjør det, nå til dags blir man bare tatt. Da blir det ikke noe mer gøy være deg... Jeg er sikker på at det finnes en matbutikk som vil la deg jobbe en dag i uka, spesielt når du nå kan jobben fra før! Ikke gi opp! Jeg må si jeg har sympati for situasjonen din, men kan noen andre bekrefte at dette stemmer? At man blir trukket i trygda via høyere skatteprosent på trygda fra første ekstra krone i ekstra inntekt? Det høres jo veldig rart ut, når man egentlig skal få tjene 50 000 uten reduksjon i trygda. Er det virkelig bare politikerpynting? Endret i går, 04:50 av Hrafnguth 1 Lenke til kommentar
Cascada81 Skrevet i går, 07:11 Del Skrevet i går, 07:11 Hrafnguth skrev (2 timer siden): Jeg må si jeg har sympati for situasjonen din, men kan noen andre bekrefte at dette stemmer? At man blir trukket i trygda via høyere skatteprosent på trygda fra første ekstra krone i ekstra inntekt? Det høres jo veldig rart ut, når man egentlig skal få tjene 50 000 uten reduksjon i trygda. Er det virkelig bare politikerpynting? Jeg lurte på det samme. Det er ikke trekkprosenten som endrer seg, fordi man forventer høyere inntekstgrunnlag for skatt? Jeg har aldri hørt om egen skattesats for trygdede, men er mye jeg ikke vet om verken trygd eller skatt. Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden Gjest 9b766...dda skrev (5 timer siden): Jeg bruker meg selv som eksempel, poenget med alt er å vise hvorfor i alle fall ikke jeg vil se om jeg kan bruke restarbeidsevne og skatte av den. I og med at man snakker så mye om å skulle få uføretrygdede ut i jobb, bør man nok få det til å lønne seg en god del mer enn det man gjør i dag. Jeg er uføretrygdet med ung i uføre-tillegg og bor alene. Det vil si at jeg har en årsinntekt per nå på 358 000 kroner som beregningsgrunnlag hos skatteetaten. 2,91 x grunnbeløp i folketrygda. 29833 i mnd før skatt, og jeg har utbetalt 24300, og dette tilsvarer 18,55 prosent skatt. Dette med tabelltrekk 8020. Jeg har noe lån som gir et lite fradrag. Jeg snuste på å starte et ENK, og å ta småjobber gjennom dette for å tjene 50000 som er "fribeløpet for inntekt" før man får trekk i trygden. Om man regner med en timelønn på 200, så jobber man 250 timer for disse 50k. Regnestykket er som følger; med 50k i næringsinntekt, vil både denne og uføretrygden få en skatteprosent på 28. Det blir 3500 kroner mindre i trygd hver måned, ganga med 10,5=38 500 kroner mindre i trygd i året. Når jeg så betaler skatt av næringsinntekten min ender man opp med 36 000 der. 36000-38500=-2500. Om jeg gjør dette ender jeg altså med å tape 2500 kroner i året. Og har en faktisk timebetaling på -10 kroner. Dette bør virkelig fikses. Det ser litt bedre ut om man jobber for et firma, men da må man jo enten starte et AS eller finne noen som er interessert i å hyre deg i en 15 prosent stilling eller noe slikt. Å finne noen som vil hyre en i denne stillingsprosenten, om man ikke har kontakter, er så godt som umulig. Det har det i alle fall vært for meg. Å starte eget AS innebærer mildt sagt mer styr for ikke å snakke om 30 000 kroner i innskudd. Men la oss se på talla når man får inn lønnsinntekt. Skatteprosenten blir gjort om til 23. Ved å være ansatt blir skatteprosenten 23 prosent. Da blir jeg å betale 14 175 mer i skatt på uføretrygda, skatteprosenten gjelder også på lønna: 50000 x0.77= 38,500 Så som ansatt vil jeg da jobbe 250 timer for 24300 kroner. 50 000 kroner med en gjennom-snittelig timebetaling på 200 er 250 timer. 24300 dele på 250 er 97 kroner i timen. Så ja, nei, dette er ikke spesielt motiverende økonomisk. Jeg kommer nå til å dure på allikevel, for å kanskje klare komme av trygda, men det er ikke et alternativ for de fleste som er trygda. Inkluderende arbeidsliv meg i rævva. Jeg har sikkert spurt hundre steder om å få litt jobb. Og har vært innom butikk. Men når jeg sier fra om at jeg vil bare jobbe 12,5 stilling, sier de ikke er interessert i. Da jeg prøvde ikke si noe først, men å si fra om at "nå kan ikke jeg jobb mer i år", fikk jeg ganske enkelt beskjed om at arbeidsforholdet var å anse som avsluttet. Denne dansen har jeg nå gjort noen år, andre år har jeg ikke funnet noe jobb i det hele tatt. Jeg skal ikke utelukke at det kan hende utseendet mitt har noe å si, når det kommer til jobbsøking, fordi jeg har medfødt skavank som gjør meg litt vond å se på, men det har virka som for meg at dette har med å gjøre at jeg bare kan jobbe for 50 000 kroner i løpet av et år. Og det at man heller vil satse på en frisk skoleungdom, enn en "synlig monga trygdemisbruker", for å sette situasjonen min på spissen. I min situasjon er det grov mobbing gjennom hele mitt skoleløp som ga meg PTSD og angst-lidelse som har gjort at det tok litt tid før jeg fikk begynnt på veien mot arbeidslivet. Jeg klandrer ikke medelevene, for det er samfunnet som er sykt og viser at noen er mindre verdt enn andre, men jeg er litt bitter på livet. Da jeg oppdaget disse skatteproblemene ble jeg rett og slett litt ekstra motløs, inntil at jeg fant ut at jeg måtte fortelle resten av Norge hvordan det fungerer med dette såkalte "fribeløpet", som jo faktisk bare er en bløff!!! Man får de facto trekk i trygda fra første krone man tjener utenom trygd. Jeg prøvde nemlig sette opp en krone i forventet bi-inntekt, og da ble skatten satt fra 18,5 til 21 prosent på trygda mi. Anonymous poster hash: 9b766...dda Nei, 50.000 i økt inntekt gir ikke 52.500 i økt skatt. Spør likningskontoret. 3 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden (endret) Gjest 9b766...dda skrev (6 timer siden): Jeg bruker meg selv som eksempel, poenget med alt er å vise hvorfor i alle fall ikke jeg vil se om jeg kan bruke restarbeidsevne og skatte av den. I og med at man snakker så mye om å skulle få uføretrygdede ut i jobb, bør man nok få det til å lønne seg en god del mer enn det man gjør i dag. Jeg er uføretrygdet med ung i uføre-tillegg og bor alene. Det vil si at jeg har en årsinntekt per nå på 358 000 kroner som beregningsgrunnlag hos skatteetaten. 2,91 x grunnbeløp i folketrygda. 29833 i mnd før skatt, og jeg har utbetalt 24300, og dette tilsvarer 18,55 prosent skatt. Dette med tabelltrekk 8020. Jeg har noe lån som gir et lite fradrag. Jeg snuste på å starte et ENK, og å ta småjobber gjennom dette for å tjene 50000 som er "fribeløpet for inntekt" før man får trekk i trygden. Om man regner med en timelønn på 200, så jobber man 250 timer for disse 50k. Regnestykket er som følger; med 50k i næringsinntekt, vil både denne og uføretrygden få en skatteprosent på 28. Det blir 3500 kroner mindre i trygd hver måned, ganga med 10,5=38 500 kroner mindre i trygd i året. Når jeg så betaler skatt av næringsinntekten min ender man opp med 36 000 der. 36000-38500=-2500. Om jeg gjør dette ender jeg altså med å tape 2500 kroner i året. Og har en faktisk timebetaling på -10 kroner Hei. Du har dessverre bommet et sted. Jeg tipper det er "skattekortkalkulatoren" til skatteeteaten som er kilden. Inntektstallene du har oppgitt skal gi ca. 18500 i ekstra skatt dersom du tjener 50000 i et enk. Som ansatt vil du betale ca. 16500 mer i skatt dersom du får 50000 i lønn i løpet av et år. Endret 23 timer siden av mobile999 4 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden Her var det mye rot, nei du går ikke 10% opp i skatt for 50 000 kroner. 4 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden Men mange trygdede har liten arbeidsevne, burde man ha laget en ordning for man fikk en økning i trygden hvis man deltok i samfunnsnyttig arbeid? Ikke lønnsarbeid men f.eks hjelpe til f.eks på en frivilligsentral o.l, det måtte selvsagt dokumenteres. Vi har mye arbeidsevne som ikke utnyttes. 1 2 Lenke til kommentar
HW1 Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Gjest 9b766...dda skrev (8 timer siden): Jeg bruker meg selv som eksempel, poenget med alt er å vise hvorfor i alle fall ikke jeg vil se om jeg kan bruke restarbeidsevne og skatte av den. I og med at man snakker så mye om å skulle få uføretrygdede ut i jobb, bør man nok få det til å lønne seg en god del mer enn det man gjør i dag. Jeg er uføretrygdet med ung i uføre-tillegg og bor alene. Det vil si at jeg har en årsinntekt per nå på 358 000 kroner som beregningsgrunnlag hos skatteetaten. 2,91 x grunnbeløp i folketrygda. 29833 i mnd før skatt, og jeg har utbetalt 24300, og dette tilsvarer 18,55 prosent skatt. Dette med tabelltrekk 8020. Jeg har noe lån som gir et lite fradrag. Jeg snuste på å starte et ENK, og å ta småjobber gjennom dette for å tjene 50000 som er "fribeløpet for inntekt" før man får trekk i trygden. Om man regner med en timelønn på 200, så jobber man 250 timer for disse 50k. Regnestykket er som følger; med 50k i næringsinntekt, vil både denne og uføretrygden få en skatteprosent på 28. Det blir 3500 kroner mindre i trygd hver måned, ganga med 10,5=38 500 kroner mindre i trygd i året. Når jeg så betaler skatt av næringsinntekten min ender man opp med 36 000 der. 36000-38500=-2500. Om jeg gjør dette ender jeg altså med å tape 2500 kroner i året. Og har en faktisk timebetaling på -10 kroner. Dette bør virkelig fikses. Det ser litt bedre ut om man jobber for et firma, men da må man jo enten starte et AS eller finne noen som er interessert i å hyre deg i en 15 prosent stilling eller noe slikt. Å finne noen som vil hyre en i denne stillingsprosenten, om man ikke har kontakter, er så godt som umulig. Det har det i alle fall vært for meg. Å starte eget AS innebærer mildt sagt mer styr for ikke å snakke om 30 000 kroner i innskudd. Men la oss se på talla når man får inn lønnsinntekt. Skatteprosenten blir gjort om til 23. Ved å være ansatt blir skatteprosenten 23 prosent. Da blir jeg å betale 14 175 mer i skatt på uføretrygda, skatteprosenten gjelder også på lønna: 50000 x0.77= 38,500 Så som ansatt vil jeg da jobbe 250 timer for 24300 kroner. 50 000 kroner med en gjennom-snittelig timebetaling på 200 er 250 timer. 24300 dele på 250 er 97 kroner i timen. Så ja, nei, dette er ikke spesielt motiverende økonomisk. Jeg kommer nå til å dure på allikevel, for å kanskje klare komme av trygda, men det er ikke et alternativ for de fleste som er trygda. Inkluderende arbeidsliv meg i rævva. Jeg har sikkert spurt hundre steder om å få litt jobb. Og har vært innom butikk. Men når jeg sier fra om at jeg vil bare jobbe 12,5 stilling, sier de ikke er interessert i. Da jeg prøvde ikke si noe først, men å si fra om at "nå kan ikke jeg jobb mer i år", fikk jeg ganske enkelt beskjed om at arbeidsforholdet var å anse som avsluttet. Denne dansen har jeg nå gjort noen år, andre år har jeg ikke funnet noe jobb i det hele tatt. Jeg skal ikke utelukke at det kan hende utseendet mitt har noe å si, når det kommer til jobbsøking, fordi jeg har medfødt skavank som gjør meg litt vond å se på, men det har virka som for meg at dette har med å gjøre at jeg bare kan jobbe for 50 000 kroner i løpet av et år. Og det at man heller vil satse på en frisk skoleungdom, enn en "synlig monga trygdemisbruker", for å sette situasjonen min på spissen. I min situasjon er det grov mobbing gjennom hele mitt skoleløp som ga meg PTSD og angst-lidelse som har gjort at det tok litt tid før jeg fikk begynnt på veien mot arbeidslivet. Jeg klandrer ikke medelevene, for det er samfunnet som er sykt og viser at noen er mindre verdt enn andre, men jeg er litt bitter på livet. Da jeg oppdaget disse skatteproblemene ble jeg rett og slett litt ekstra motløs, inntil at jeg fant ut at jeg måtte fortelle resten av Norge hvordan det fungerer med dette såkalte "fribeløpet", som jo faktisk bare er en bløff!!! Man får de facto trekk i trygda fra første krone man tjener utenom trygd. Jeg prøvde nemlig sette opp en krone i forventet bi-inntekt, og da ble skatten satt fra 18,5 til 21 prosent på trygda mi. Anonymous poster hash: 9b766...dd Skatteberegningene dine er feil. Du burde ikke se på forskuddstrekket. Men på hva du faktisk skal betale i skatt. Hvorfor beregningene av forskuddstrekk blir feil vet jeg ikke men på skatteetatens kalkulator burde det komme opp i bunnen hvor mye du skal betale totalt i løpet av året. Mulig kilde til feil er at det beregnes hva du har fått "tidligere" i år og at det er noe rart med dette beløpet. Hvis forskuddstrekket går opp sånn som du sier at det vil gjøre så vil det føre til at du får tilbake ganske mye på skatten året etter. Marginal skatt på epf inntekt (næringsinntekt) mellom 306k-697k total person inntekt er 37%. Og det gjør ingen forskjell hvor resten av personinntekt en din kommer fra, altså om det er inntekt fra annen jobb, uføretrygd, pensjon eller EPF som utgjør de første 306k kronene. Det finnes ingen spesielle regler for skatt på uføretrygd. For skatteformål så regnes uføretrygd som lønnsinntekt. Og kombineres med lønn fra annet arbeid på samme måte som noen som har lønn fra to arbeidsgivere. Lenke til kommentar
PosteMonopolet Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden Husk at du kan tjene ubegrenset med kapitalinntekter og fortsatt beholde hele uføretrygden😁 1 Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden Alle tjener på at man jobber som ufør. At man da ikke evner å legge av penger til forventet skattetrekk er ikke systemet sin skyld. Man får mer i pensjon, et sosialt nettverk, stimuli og man bygger selvtillit og selvfølelse. Ikke minst får man mer ressurser. Lenke til kommentar
Hrafnguth Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden (endret) Om han går fra å betale 18,5 prosent skatt på trygda til å måtte betale 23 eller 28% på trygda også, fordi han har ekstra inntekt, så stemmer utregningene. Det er ikke noe feil med dem. For å oppsummere trådstarters påstand; skatteprosenten hans på trygda endrer seg når han har ekstra inntekt. I så fall vil det ikke lønne seg å arbeide i et ENK for 50 000(fribeløp før trekk i trygd). For da får man økt skatten på trygda til 28%, og man ender opp med å betale mer i ekstra skatt på trygda, enn man får inn i ekstrainntekt. Og det lønner seg i liten grad med 50 000 i lønnsinntekt. For da får man økt skatteprosenten på trygda til 23%, og jobber noe billig. Nå tror jeg at det finnes lønnsmottagere som sitter igjen med en hundrelapp per time etter skatt, da. Det er ikke noen som jobber i skatteetaten som kan bekrefte eller avkrefte dette, da? Eller noen trygdede som kan prøve i sitt eget skattekort? Endret 14 timer siden av Hrafnguth Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden (endret) Dette handler vel om økte inntekter generelt? For tidligere ble trygdede økt slik at alt skulle skattes likt, det var blant annet årsaken til at mange, meg inkludert, mistet bostøtte Edit: Ser dette var i 2015 Endret 14 timer siden av Tussi 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden SpecialForce skrev (6 timer siden): Alle tjener på at man jobber som ufør. Ikke nødvendigvis, hvis man har barnetillegg i uføretrygden som blir redusert samt hvis man har reisekostnader som overstiger det man sitter igjen med netto hvis man bare jobber bittelitt. 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden SpecialForce skrev (6 timer siden): Man får mer i pensjon, et sosialt nettverk, stimuli og man bygger selvtillit og selvfølelse. Dette er en positiv ting da, som kan veie opp for at man eventuelt får en liten nedgang i totalinntekt. Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden (endret) leticia skrev (2 timer siden): Ikke nødvendigvis, hvis man har barnetillegg i uføretrygden som blir redusert samt hvis man har reisekostnader som overstiger det man sitter igjen med netto hvis man bare jobber bittelitt. Da finner man seg naturlig nok andre jobber som har en bedre balanse mellom inntjening og utfordringer med mobilitet. Det finnes jobber med hjemmekontor, man kan strikke, sy, gå tur med hunder, plukke sopp og bær, bake på eget kjøkken og ganske mange andre aktiviteter som krever mindre investeringer og oppofrelse. Mange eldre trenger hjelp med handling eller små ærend, bankbesøk, å navigere på internett eller ordne diverse ærend. Det er firmaer som trenger renholdsarbeidere på ettermiddag og kveld noen timer, kiosker som trenger tilkallingsvikarer med mer. Man finner sine nisjer. Men man må faktisk være villig til å ofre noe selv også. Det er så mange som bestemmer seg tvert for at de ikke kan noe som helst. I alle tilfeller jeg kjenner til så kan de fleste noe. Endret 6 timer siden av SpecialForce Lenke til kommentar
leticia Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden (endret) SpecialForce skrev (13 minutter siden): Da finner man seg naturlig nok andre jobber som har en bedre balanse mellom inntjening og utfordringer med mobilitet. Det finnes jobber med hjemmekontor, man kan strikke, sy, gå tur med hunder, plukke sopp og bær, bake på eget kjøkken og ganske mange andre aktiviteter som krever mindre investeringer og oppofrelse. Mange eldre trenger hjelp med handling eller små ærend, bankbesøk, å navigere på internett eller ordne diverse ærend. Det er firmaer som trenger renholdsarbeidere på ettermiddag og kveld noen timer, kiosker som trenger tilkallingsvikarer med mer. Man finner sine nisjer. Men man må faktisk være villig til å ofre noe selv også. Det er så mange som bestemmer seg tvert for at de ikke kan noe som helst. I alle tilfeller jeg kjenner til så kan de fleste noe. Vel, nav "avskilter" jo folk med begrep som "arbeidsufør til ethvert yrke." Så det er ikke rart at folk tenker at de ikke får til noen ting. Ellers gode forslag du lister opp der. Ellers så er jo kapitalinntekt også en måte å få inn litt ekstra på, for de som har mulighet til det. Endel av problemet er å finne en arbeidsgiver som faktisk er villig til å ta deg imot. (Så da må man nesten finne på noe selv). Endret 6 timer siden av leticia 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden På sin lille Bi-Inntekt så tror jeg uføre skatter 34% Lenke til kommentar
HW1 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Hrafnguth skrev (12 timer siden): Om han går fra å betale 18,5 prosent skatt på trygda til å måtte betale 23 eller 28% på trygda også, fordi han har ekstra inntekt, så stemmer utregningene. Det er ikke noe feil med dem. .. Det er ikke noen som jobber i skatteetaten som kan bekrefte eller avkrefte dette, da? Eller noen trygdede som kan prøve i sitt eget skattekort? "Utregningene" blir feil fordi det å sammenligne på forskuddstrekk og ikke på hva den endelige skatten blir i seg selv er en unøyaktig måte å beregne den endelige skatten på. Spesielt når man allerede må begynne å ta hensyn til at det har blitt utbetalt lønn i to måneder allerede. marginalskatt på næringsinntekt (altså inntekt fra EPF) er 37% for området av inntekt som OP ligger på. 306 000 til 697 000. 50 000 kr * 37% = 18 500 kr Inntekt på 50 000 fra EPF vil i tillegg til uføretrygd gi 18 500 mer i skatt for OP, dette er ikke en gjetning men en helt nøyaktig beregning av hva 50 000 i næringsinntekt vil utgjøre i skatt for en inntekts mottaker med tilsvarende personinntekt fra andre kilder som OP. Maskinfører skrev (2 timer siden): På sin lille Bi-Inntekt så tror jeg uføre skatter 34% Dette er korrekt for lønnsinntekt, men for inntekt fra EPF så er marginalskatten 37%. Gjest 9b766...dda skrev (På 9.3.2025 den 4.30): .. Regnestykket er som følger; med 50k i næringsinntekt, vil både denne og uføretrygden få en skatteprosent på 28. Det blir 3500 kroner mindre i trygd hver måned, ganga med 10,5=38 500 kroner mindre i trygd i året. Når jeg så betaler skatt av næringsinntekten min ender man opp med 36 000 der. 36000-38500=-2500. Om jeg gjør dette ender jeg altså med å tape 2500 kroner i året. Og har en faktisk timebetaling på -10 kroner. Dette bør virkelig fikses. ... Anonymous poster hash: 9b766...dda Jeg leste OP sin post på nytt, og ser at han never at vil "få en skatteprosent på 28" på næringsinntekt, jeg vil bare påpeke at det normalt ikke er sånn forskuddsskatt på næringsinntekt fungerer. Det er ikke, og kan ikke være "forskuddstrekk" i normal forstand på inntekt fra EPF. (det er tross alt ingen som betaler lønn, så det er ingen som kan være ansvarlige for å "trekke" i utbetalingen til en næringsdrivende. Personer med betydelig næringsinntekt vil måtte betale forskuddstrekk til skatteetaten 4 ganger i året, (basert på enten egenmeldt forventet inntekt ved søknad om skattekort, eller inntekt fra to år tidligere), Personer med lav næringsinntekt men som har betydelig lønnsinntekt ved siden av, vil ofte ikke får forskuddstrekk, men vil isteden få en høyere skattetrekk prosent på sin hovedinntekt. ganske sannsynlig så var oppgangen til 28% skattetrekk på uføretrygd også ment å øke hele skatten for næringsoverskuddet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå