TheManWithAName Skrevet i går, 01:06 Del Skrevet i går, 01:06 Jeg bor i 2. etg en andelsleilighet jeg har eid siden 2020. Bor i en boligblokk fra midten av 60-tallet. Siden juli 2024 har jeg vært særdeles plaget av vond, sur og råtten lukt i stua, som ikke har gått bort selv med utlufting, nedvask av leilighet, rensing av sluk, rengjøring av avtrekksvifte og filter - you name it. Det lukter rett og slett søppel i stua til det punktet at jeg ikke orker å oppholde meg der, og har siden denne lukta oppsto, ettersom den har vært vedvarende, trukket meg inn på mitt soverom, hvor det heldigvis ikke lukter. Slik har min bosituasjon vært i snaue 8 mnd nå, og det har gått kraftig ut over min livskvalitet og mentale helse. Hva verre er, er at det har vært en tilsvarende vond lukt ute på balkongen siden juni 2022. I likhet med lukta i stua, varierer den i intensitet; noen ganger regelrett stinker det til det punktet at jeg må snu i døra, mens andre ganger kjenner man en eim av en sur og sjenerende lukt. Igjen, dette er heller ikke en lukt som har gått bort ved utlufting eller rengjøring. Forsøk på å lufte ut leiligheten på dagtid har også hatt den bieffekt at det bestandig kom masse fluer inn i leiligheten. Jeg vet at det ikke er uvanlig med fluer om sommeren, men her snakket vi fort 10-12 fluer som kom inn innenfor et kort tidsrom på 15-30 min. Så dermed unngikk jeg å lufte ut på dagtid. Jeg holder det rent og ryddig hjemme hos meg; søppel blir bært ut hver 3. dag eller tidligere ved behov. Jeg sørger ellers for å ha det rent og pent hjemme hos meg, fordi det er slik jeg foretrekker å ha det hjemme hos meg. Jeg finner dermed ingen annen logisk forklaring, annet enn lukten har en ekstern kilde. Jeg bor ikke i nærheten av noen restaurant/gatekjøkken, ei er det noen søppeldunker i nærheten. Utenfor blokka på min side er det kun gressplen, trær og et nabohus som ligger drøyt 30 meter unna. Derfor antar jeg at kilden til lukta er nabo under. Jeg har selvsagt forsøkt å snakke med nabo under. Alle forsøk på fysisk kontakt ved å ringe på døra hans, har vært forgjeves. Ingen åpner døra, selv etter gjentatte forsøk over flere mnd. Hvorvidt det skyldes at nabo ikke er hjemme, eller nekter å åpne, er ikke godt å si. Etter mye om og men, ringte jeg han på telefon. Jeg presenterte meg og forklarte min problemstilling og lurte på hvorvidt han hadde merket noe lukt i sin bolig. Men ikke som han hadde merket, svarte han. Når han spurte hva slags lukt det var, så svarte jeg at det var litt vanskelig å beskrive, men kan minne om gammel frityrolje. Nei, han lager ikke noe med frityr, så det kunne ikke være han. Jeg stusset litt over svaret hans og måten han svarte på, men takket for svarene hans og lot det bli med det. Jeg har jo ingen konkrete bevis på at han er kilden til lukta, men han er den eneste jeg deler stue og balkong med, ettersom hans stue og balkong er rett under min leilighet. Jeg bor i en hjørneleilighet, så deler ikke balkong med noen til høyre for meg. Balkongen til venstre er adskilt med en stor betongvegg, mens det er små glipper mellom etasjeskiller på balkong, ergo er det mulighet for at lukt lett kan sive mellom etasjer der. Jeg har også vært i kontakt med styret. Det er nemlig her ting begynner å bli trøblete. Styreleder, som jeg hovedsakelig har vært i kontakt med i denne saken, er veldig likegyldig og tar ikke saken min på alvor. Snarere opplever jeg at han trenerer saken og utviser liten vilje til å understreke nærmere. Tiltak styret har gjort, har hovedsakelig gått ut på å sende ut skriv til tilstøtende leiligheter med forespørsel om de har merket noe til en plagsom lukt, men de har ikke fått noen klager inn. De har i tillegg oppsøkt min leilighet ved to anledninger, men merket ikke noe til lukta første gangen. Dette var i september ifjor. I desember ringte jeg styreleder og spurte om han kunne komme ned i leiligheten, da det luktet særdeles ille. Da hadde jeg også besøk av en fra kommunen, for å ha et vitne. Denne personen er en som har vært innom mange ganger i hele høst, og som har bemerket denne lukta. Han vet også hvordan situasjonen var før juli 2024, og vet at jeg er en person som holder det rent og ryddig. Uansett, styreleder kommer inn og konstaterer at det lukter, både i stue og balkong. Han legger merke til at jeg har lufteluke åpen; det er en ventilasjonsluke mellom stue og balkong som jeg alltid har åpen. Han ba meg lukke den. Da svarer jeg at dette har du bedt meg gjøre tidligere uten effekt, og jeg kunne ikke helt se hvordan dette løser problemet iom at det ikke skal lukte råtten løk ute på balkongen i desember. Da ble han sur og beskyldte meg for ikke være samarbeidsvillig, før han stormet ut av leiligheten, uten at jeg fikk sagt noe videre. Igjen sto både meg og denne kontaktperson fra kommunen igjen lettere paff. Ellers foruten jevnlig kontakt med styreleder og vaktmester pr telefon, har jeg også sendt inn skriftlig klage til styret. Dette ble gjort i september 2024, men fikk først svar i slutten av januar 2025. Der fraskrev de seg ansvar, og forsvarte seg med at de hadde vært behjelpelige med å finne kilden til lukta, både ved å oppsøke meg i min leilighet og komme med forslag til hvordan jeg kan finne årsaken til problemet. I samråd med boligbyggelaget, hadde de kommer frem til at det var ikke noe mer de kunne gjøre, og utredning er noe jeg må stå for og ta regningen for selv. Dette anser jeg som dypt urimelig. Jeg har vasket ned hele stua; gulv, vegger, tak, skuffet, skap og hyller. Etter to dager kom lukta tilbake igjen. Jeg har ikke noe tegn til muggsopp/råte i min leilighet, ei heller noe fuktskader av noe slag. Ergo er jeg rimelig sikker på at lukta har en ekstern kilde. Og jeg føler styret har gjort sitt absolutte minimum ved å foreta undersøkelse, og lemper i stedet alt ansvaret over på meg. Kan styret holde på slik? Slik det er nå, orker jeg jo ikke å oppholde meg i stua, og har dermed bodd de siste 8 mnd på soverommet. Jeg er også bekymret for at lukta vil forringe verdien på boligen. Jeg har forsøkt gjentatte ganger med diplomatisk tilnærming overfor styret, men de overkjører meg stadig på det jeg opplever som en særs nedlatende, useriøs og passiv-aggressiv måte. Jeg føler styret egentlig vil gjøre absolutte minimum, og heller vil flagge meg som en urimelig og vanskelig nabo, snarere enn å for eksempel foreta en sjekk med forholdene hos nabo under. Det er uansett ikke tilfredsstillende at de avgjør saken som avsluttet, all den tid den vonde lukta henger igjen. Videre har jeg snakket med advokat, som mener jeg har en god sak. Men jeg er litt usikker på å gå videre med saken, ettersom det økonomiske aspektet med advokat er en utfordring, da jeg har en noe trang økonomi, spesielt i disse tider. Det samme gjelder det å hyre inn Mycoteam for å foreta analyser i min leilighet. Dette er ting som fort koster mange tusen kroner. Jeg føler meg veldig fastlåst og disse bekymringene tar fra meg nattesøvnen. Dermed lurer jeg litt på veien videre, og hva mine rettigheter er, samt hvordan få styret til å ta saken på alvor. Det er en generalforsamling/årsmøte førstkommende mandag. Jeg vurderer å ta saken min opp der, fordi jeg er fryktelig lei av å bli så simpelt behandlet av styret. Føler jeg famler litt i blinde, da alle forsøk på dialog med styret, primært styreleder, har vært ganske dødfødt. Har jeg en god sak? Kan styret fraskrive seg ansvaret her? Kan styret foreta en inspeksjon av forholdene hos nabo under (virker som om styret motsetter seg dette; de mener de ikke kan gjøre det)? Kan styret nekte å dekke kostnadene for å hyre inn Mycoteam? Og hva gjør jeg om lukta har satt seg i min leilighet nå, kan jeg kreve at styret dekker kostnadene ved å få sanert leilighet? Vet det ble et noe langt og rotete innlegg, samt mange spørsmål. Men håper noen her som kan litt juss, kan komme med noen fornuftige innspill og råd. Jeg takker så masse på forhånd! Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Vindretningen kan være avgjørende om sjenerende lukt kommer fra nabo/utenfra. Dette kan være med å avgjøre hvor det kommer fra. Ellers lite man får gjort med lukt fra naboer annet enn å gjøre dem oppmerksom på at du synes det er et problem. En ting som slo meg er at det kan være døde skadedyr i vegg/gulv. Ved å stenge all tilluft i ulike deler av leiligheten kan være en god fremgangsmåte. Det å stenge lufteventil mot balkong og åpne på kjøkkenet kan være et alternativ. Det kan være en løsning å skape overtrykk i leiligheten med en mekanisk vifte som tar inn luft fra en kant hvor det ikke stinker. Det kan være at styret vet hvem som er årsaken til luktene, men at de også vet at dette ikke kan gjøres noe med og ikke velger gå med navn av personvernhensyn. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Du får leke detektiv. Eliminasjonsmetode mhp å stenge alle luker - gjerne i kombo med luftrenser med "aktivt kull"-filter (generelt for lite aktivt kull i slike filter, men de skal kunne minske type matlukt) Sjekke ventiler/ventilasjonsrør for død mus/fugl eller annet. Prøve litt staking (forutsatt at det er litt mer enn kun en veggventil) Termisk kamera og se etter fukt (kaldere partier) i vegger el gulv (f.eks. infiray P2 Pro som kobles til mobil, pass på android eller ios versjon) - dvs om lukten kan være råte. (Kjente en merkelig lukt utenfor erfaringen min på en boligvisning. Vel hjemme sjekket jeg nærmere og aha, krypkjeller med råte i bjelker) Tepper på balkong ? Forskjell på sol/ikke sol (ift oppvarming av tepper) ? Forskjell på om naboens vinduer er åpne? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå