Monnami41 Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden Vi har mobilt bredbånd som vi betaler 549 kr for 100 GB via Telia. I løpet av et år så bruker vi 6500 kr på et bredbånd som brukes svært sjeldent. Det brukes på vinterhalvåret noen helger i spikerteltet, og om sommeren noen helger på hytta og 10 - 14 dager på ferie i Sverige. I utg.pkt fikk vi dette for at ungene skulle kunne bruke play station og se film utenfor hjemmet, men det er mye penger å betale for noe som blir sjeldent brukt. Finnes det andre alternativer til mobilt bredbånd som kan være ei bedre løsning? Pr i dag har 11-åringen et mobilabonnementet på 6 GB og 9-åringen et på 3 GB. Forresten, vi pauser abonnement når vi husker på det - så summen er kanskje ikke helt rett, men likevel... 🙂 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden Fra ICE kan du få 1000 til 378, bruker det selv hjemme til all bruk. Kan også tas med om jeg har bruk for det. 1 Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden Presiere at man må være i ICE sitt eget nett. 1 Lenke til kommentar
Monnami41 Skrevet 14 timer siden Forfatter Del Skrevet 14 timer siden Salvesen. skrev (47 minutter siden): Fra ICE kan du få 1000 til 378, bruker det selv hjemme til all bruk. Kan også tas med om jeg har bruk for det. Hvordan fungerer det i bruk? Er dette et mobilt nettverk? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden Monnami41 skrev (Akkurat nå): Hvordan fungerer det i bruk? Er dette et mobilt nettverk? Det er ett normalt mobil abonnement, tror det er 12gb også slenger en på ubegrenset data. 1 Lenke til kommentar
Monnami41 Skrevet 14 timer siden Forfatter Del Skrevet 14 timer siden Salvesen. skrev (1 minutt siden): Det er ett normalt mobil abonnement, tror det er 12gb også slenger en på ubegrenset data. Men hvordan fungerer det i praksis? Jeg ønsker ikke å bytte ut abonnementene som barna har, for de begge har billige abonnement og har mer enn nok GB. Vi vil også ha det slik at vi voksne kan ta med mobilen mens ungene sitter på nett. Fordrer ikke din løsning at man har deler nett via mobilen, og dermed begrenser det oss veldig? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden Monnami41 skrev (10 minutter siden): Men hvordan fungerer det i praksis? Jeg ønsker ikke å bytte ut abonnementene som barna har, for de begge har billige abonnement og har mer enn nok GB. Vi vil også ha det slik at vi voksne kan ta med mobilen mens ungene sitter på nett. Fordrer ikke din løsning at man har deler nett via mobilen, og dermed begrenser det oss veldig? Nei, en kjøper router for 4/5G og slenger inn SIM-kortet:) hos meg har jeg en billig huawei router. Betalte 500 kroner på Finn. Den er koblet mot nettverket i huset på samme måte som min tidligere altibox løsning. har også kjøpt antenne på Temu for bedre signal. Festet på hus veggen. Kostet vell en 100 lapp. 1 Lenke til kommentar
Monnami41 Skrevet 13 timer siden Forfatter Del Skrevet 13 timer siden Salvesen. skrev (41 minutter siden): Nei, en kjøper router for 4/5G og slenger inn SIM-kortet:) hos meg har jeg en billig huawei router. Betalte 500 kroner på Finn. Den er koblet mot nettverket i huset på samme måte som min tidligere altibox løsning. har også kjøpt antenne på Temu for bedre signal. Festet på hus veggen. Kostet vell en 100 lapp. Så da får du et sim-kort (som brukes i mobilen) som du putter i ruteren, og så fungerer det som et mobilt bredbånd? 🙂 Vi har ruter fra før, så det trenger vi jo ikke 🙂 Det er alt vi trenger - ruteren og sim-kort, så er det bare å kjøre på? Kan velge fritt fra de mobilabonnementene som finnes? Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden (endret) Monnami41 skrev (2 timer siden): Så da får du et sim-kort (som brukes i mobilen) som du putter i ruteren, og så fungerer det som et mobilt bredbånd? 🙂 Vi har ruter fra før, så det trenger vi jo ikke 🙂 Det er alt vi trenger - ruteren og sim-kort, så er det bare å kjøre på? Kan velge fritt fra de mobilabonnementene som finnes? Du må ta et abonnement som støtter data frihet. Sjekk at det er ICE+ dekning på de aktuelle stedene for bruk. Du bestiller data-SIM som settes i modem / ruter. Offisielt er data frihet kun knyttet til hoved-SIM, men i praksis fungerer det også med data-SIM. Endret 10 timer siden av ^fmj 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) Det kan da gjøres litt enklere. Betaler ca 300 pr mnd for 2 simkort som jeg bruker på to forskjellige telefoner. Da følger det med "fr tale" og 40 Gb data som også kan brukes i Telenor og Telia sitt nett. Hvis jeg har bruk for opp til 1.000 GB data i løpet av en måned, så betaler jeg 100,- Kr ekstra for den måneden. En vanlig mobiltelefon virker like bra som et modem, for min praktiske anvendelse. Har aldri opplevd å komme utenfor ICE+ sonen i løpet av de siste 5 årene, så denne begrensningen blir vel mest av teoretisk natur. Ice har også fungert meget bra i alle de EU landene, og også utenfor EU ved kjøp av datapakke. Når jeg reiser utenfor EU, da kjøper jeg bare den minste datapakken til 200,- Kr og så bruker jeg gratis wifi på hoteller og restauranter, når jeg kan, og da holder den minste datapakke for en måned. Ser at de nå har tatt vekk den gamle avtalen som jeg har fortsatt, men at man kan få den halve mengden, 20 BG, som "grunndata" for 300,- (For alle praktiske formål, så ville det ikke spille noen rolle fra eller til, for meg.) Hvis men bruker bredbådet skjeldent, så få man jo "rollover", slik at man uansett har 40 GB "på konto" som man kan bruke opp før man behøver å aktivisere "data frihet". Hos meg så står det jo vanligvis 80 GB "på konto", slik at behovet for "data frihet" ikke dukker opp så ofte. https://www.ice.no/mobilabonnement/ Ser at de også tilbyr "ICE-Max", men det er ikke det samme som "data-frihet". https://www.ice.no/produkt/data-frihet/ Også 0 tekniske problemer og 0 kr i uventede regninger gjennom de siste 5 årene. Mener at 300,- pr mnd og en hundrelapp ekstra, ved behov, bør være den rette pris å betale. Endret 3 timer siden av arne22 1 Lenke til kommentar
Monnami41 Skrevet 1 time siden Forfatter Del Skrevet 1 time siden arne22 skrev (2 timer siden): Det kan da gjøres litt enklere. Betaler ca 300 pr mnd for 2 simkort som jeg bruker på to forskjellige telefoner. Da følger det med "fr tale" og 40 Gb data som også kan brukes i Telenor og Telia sitt nett. Hvis jeg har bruk for opp til 1.000 GB data i løpet av en måned, så betaler jeg 100,- Kr ekstra for den måneden. En vanlig mobiltelefon virker like bra som et modem, for min praktiske anvendelse. Har aldri opplevd å komme utenfor ICE+ sonen i løpet av de siste 5 årene, så denne begrensningen blir vel mest av teoretisk natur. Ice har også fungert meget bra i alle de EU landene, og også utenfor EU ved kjøp av datapakke. Når jeg reiser utenfor EU, da kjøper jeg bare den minste datapakken til 200,- Kr og så bruker jeg gratis wifi på hoteller og restauranter, når jeg kan, og da holder den minste datapakke for en måned. Ser at de nå har tatt vekk den gamle avtalen som jeg har fortsatt, men at man kan få den halve mengden, 20 BG, som "grunndata" for 300,- (For alle praktiske formål, så ville det ikke spille noen rolle fra eller til, for meg.) Hvis men bruker bredbådet skjeldent, så få man jo "rollover", slik at man uansett har 40 GB "på konto" som man kan bruke opp før man behøver å aktivisere "data frihet". Hos meg så står det jo vanligvis 80 GB "på konto", slik at behovet for "data frihet" ikke dukker opp så ofte. https://www.ice.no/mobilabonnement/ Ser at de også tilbyr "ICE-Max", men det er ikke det samme som "data-frihet". https://www.ice.no/produkt/data-frihet/ Også 0 tekniske problemer og 0 kr i uventede regninger gjennom de siste 5 årene. Mener at 300,- pr mnd og en hundrelapp ekstra, ved behov, bør være den rette pris å betale. Jeg skjønte ikke helt det her 🙈 Jeg ser at Ice har noe som heter Data Frihet 12 gb. Er det dette vi må kjøpe? Får vi da et sim-kort som vi kan putte inn i ruteren, og hvis vi bruker opp de 12 GB, så kan vi kjøpe ekstra data frihet, som er 1000 GB til 99 Kr? Og hvordan gjør vi det de mnd vi ikke bruker det? Kan vi fryse abonnementet? Jeg ser nå at vi plutselig er blitt Ice familie, og betaler 279 kr mnd. Tidligere var jeg i Ice og barna i Nice mobil. Er det en fordel, og kan vi slå dette sammen med data frihet? Beklager alle spørsmålene, men skjønner ikke dette 😁🙈 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 57 minutter siden Del Skrevet 57 minutter siden Monnami41 skrev (19 minutter siden): Jeg skjønte ikke helt det her 🙈 Jeg ser at Ice har noe som heter Data Frihet 12 gb. Er det dette vi må kjøpe? Får vi da et sim-kort som vi kan putte inn i ruteren, og hvis vi bruker opp de 12 GB, så kan vi kjøpe ekstra data frihet, som er 1000 GB til 99 Kr? Og hvordan gjør vi det de mnd vi ikke bruker det? Kan vi fryse abonnementet? Jeg ser nå at vi plutselig er blitt Ice familie, og betaler 279 kr mnd. Tidligere var jeg i Ice og barna i Nice mobil. Er det en fordel, og kan vi slå dette sammen med data frihet? Beklager alle spørsmålene, men skjønner ikke dette 😁🙈 12 + frihet er 1000 pr måned til 378. er vell ingen binding så kan sies opp når dere ikke bruker det. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 54 minutter siden Del Skrevet 54 minutter siden 2 hours ago, arne22 said: En vanlig mobiltelefon virker like bra som et modem, for min praktiske anvendelse. Er det noen spesielle frekvensbånd som kreves for dette? Og holder det med ekstra data-sim, eller trenger man tviling-sim for å kjøre hotspot med egen telefon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå