Gå til innhold

AMD RX 9070 (XT)-tråden

ExcaliBuR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette har egentlig ikke noe direkte med RDNA4 å gjøre, men jeg kjøpte et 9070xt kort som har 3 stk 8 pin.
Med min psu fulgte det med 2 stk 8 pin -> 6+2 pin og 2 stk 8 pin -> dual 6+2 pin
Er det korrekt å da bruke en av hver eller hvordan fungerer slikt?

Lenke til kommentar
wampster skrev (1 time siden):

Dette har egentlig ikke noe direkte med RDNA4 å gjøre, men jeg kjøpte et 9070xt kort som har 3 stk 8 pin.
Med min psu fulgte det med 2 stk 8 pin -> 6+2 pin og 2 stk 8 pin -> dual 6+2 pin

Tre kabler med 6+2 i enden. Så f.eks 2 stk med 6+2 pin, og en med dual 6+2 pin.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
51 minutes ago, wampster said:

Native 12V-2x6 vs 8-pin to 12V-2x6 - what is the difference? | CORSAIR

Endret av Ooinaru
Lenke til kommentar
Svein M skrev (13 timer siden):

Tre kabler med 6+2 i enden. Så f.eks 2 stk med 6+2 pin, og en med dual 6+2 pin.

Takker så meget for mange svar. Endte opp med denne løsningen, som visstnok skal være korrekt :)

Er det noen andre som har ASUS Prime AMD Radeon RX 9070 XT OC og som har "coil whine"?
Jeg har aldri hatt det/hørt det på mitt kort før. Nå har jeg riktignok ikke hatt så mange, et gtx 980 de siste 10-11 år
og husker ikke hva jeg hadde før det. Det er tilstede ikke kun i load/bruke, men også bare når pc'en er på.

Er dette noe som gjør at jeg kan sende kortet tilbake eventuelt? Eller er det "bare slik det er"?

Lenke til kommentar
wampster skrev (1 time siden):

Takker så meget for mange svar. Endte opp med denne løsningen, som visstnok skal være korrekt :)

Er det noen andre som har ASUS Prime AMD Radeon RX 9070 XT OC og som har "coil whine"?
Jeg har aldri hatt det/hørt det på mitt kort før. Nå har jeg riktignok ikke hatt så mange, et gtx 980 de siste 10-11 år
og husker ikke hva jeg hadde før det. Det er tilstede ikke kun i load/bruke, men også bare når pc'en er på.

Er dette noe som gjør at jeg kan sende kortet tilbake eventuelt? Eller er det "bare slik det er"?

Har i mer eller i mindre grad hatt coilwhine på absolutt alle kortene jeg har eid de siste 20 årene

Endret av freedomseeker
Lenke til kommentar
Styrmann Smisk skrev (1 time siden):

Med Ryzen 5 3600 prosessor, er det noe å hente på å bytte RX 6700 XT ut med 9070 XT ?

Først og fremst hvis du oppgraderer cpu.

3600 vil ikke la skjermkortet yte det den klarer, selv i 1440p. Se denne testen fra gamersnexus. Riktignok er dette en test med 4090 (som er et par hestehoder foran 9070 xt), men i prinsippet skal du fortsatt merke god forskjell hvis du oppgraderer cpu til 5700 x3d.

Du kan se hele testen her.

Edit: Hvis 5700x3d/5800x3d ikke er tilgjengelig, hadde jeg vurdert 5800x på bruktmarkedet.

Skjermbilde 2025-03-10 125546.png

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar
  • ExcaliBuR endret tittelen til AMD RX 9070 (XT)-tråden

Asrock 9070 XT Taichi

Får ikke signal fra hverken DP eller HDMI. Kortet er koblet via den inkluderte adapteren. 3x 6+2 pin -> 12V-2x6. Har ikke iGPU. Tok ut kortet, og satte inn noe gammelt drit for å komme inn i OS’et i det minste, men får ikke lagt inn driveren så lenge AMD-kortet ikke står i! 😡

edit: EVGA 850W PSU

Endret av Vollviks P9S
Lenke til kommentar
Vollviks P9S skrev (7 minutter siden):

Asrock 9070 XT Taichi

Får ikke signal fra hverken DP eller HDMI. Kortet er koblet via den inkluderte adapteren. 3x 6+2 pin -> 12V-2x6. Har ikke iGPU. Tok ut kortet, og satte inn noe gammelt drit for å komme inn i OS’et i det minste, men får ikke lagt inn driveren så lenge AMD-kortet ikke står i! 😡

Jeg har lest at du må ha bios i "full uefi mode" kanskje noe å sjekke.

Lenke til kommentar
Vollviks P9S skrev (9 minutter siden):

Asrock 9070 XT Taichi

Mulig ta en sjekk her

Lenke til kommentar
Vollviks P9S skrev (12 minutter siden):

Asrock 9070 XT Taichi

Både bios og Windows skal kunne vise bilde på skjermen uten å ha installert Radeon driver. Det er vel noe som er innebygget i Windows som brukes.

Lenke til kommentar
Vollviks P9S skrev (18 minutter siden):

Asrock 9070 XT Taichi

Kobler du skjermkortet via en PCIe riser?

Hvis du får bilde med et annet kort, gå inn i bios og "lås" PCIe sporet du bruker skjermkortet i til PCIe gen 4 eller 3 f.eks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...