Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Feil på synstest?

Gjest 6a954...c83

Anbefalte innlegg

Gjest 6a954...c83

For 2-3 år siden tok jeg en synstest hos specsavers fikk -0.25 i sph som viser at jeg er nærsynt. Tok nylig en hos synsam og den ga meg +0.25 som viser at jeg er langsynt forstår ingenting. Har en av disse vært feil. Har noen andre opplevd at at de har fått feil styrke av optiker?

Anonymous poster hash: 6a954...c83

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også tatt synstest hos specsavers som jeg egentlig ikke er fornøyd med da de nye brillene gjør mobilen konisk og vindskeiv når jeg ser på den. Det samme med middagstallerken som ser ut til å tippe til den ene siden. Jeg returnerte brillene og har ikke tatt noen ny test hos andre, men kontrollmålingen i den samme maskinen hos specsavers fikk selvsagt samme resultat som første måling. Ikke klarer de finne linser som passer heller, og det virker som om testen juster for mye/gjør for stor korrektur. Fikk i det minste tilbake pengene for brillene jeg kjøpte, så fornøydhetsgaranti er viktig. Kjøpte noen briller på Nille som virker vel så bra selv om de ikke juster for en noe skjev hornhinne. Jeg kjøpte progressive briller hos Specsaver for første gang, og har ingen erfaring med progressive fra før, men ble veldig skuffet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
On 3/8/2025 at 9:13 PM, Guest 6a954...c83 said:

For 2-3 år siden tok jeg en synstest hos specsavers fikk -0.25 i sph som viser at jeg er nærsynt. Tok nylig en hos synsam og den ga meg +0.25 som viser at jeg er langsynt forstår ingenting. Har en av disse vært feil. Har noen andre opplevd at at de har fått feil styrke av optiker?

Anonymous poster hash: 6a954...c83

Man kan være både langsynt og nærsynt samtidig. Dette kalles brytningsfeil og kan skyldes flere ting. Når nærsynte folk blir eldre, kan de også bli langsynte. Kalles presbyopi. Du kan også ha skjeve hornhinner, som gjør brytningsgraden av lyset forskjellig i ulike deler av synsfeltet. Kalles astigmatisme. Og øynene kan være forskjellig fra hverandre, slik at du er nærsynt på det ene øyet og langsynt på det andre. Kalles anisometropi. Jeg har alle sammen, så det er dritt. Hovedproblemet med progressive briller er at du ikke ser klart i sidesynet, så du må bevege hodet i større grad for å se rett på ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...