Gå til innhold

Sette inn kontantsum på konto?

afixy

Anbefalte innlegg

Hei

Har hatt kraftig "vår" rengjøring og solgt unna diverse ting & tang, sitter igjen med ca. 30.000 i kontakter. (Ligger i grenseland mtp. skattetrekk og lønnsnivå iht baksmell)

Dersom disse settes inn på konto, vil det påvirke skattetrekk eller slikt på slutten av året?

Liker ikke bruke kontanter i hverdags da jeg føler jeg "sløser" når jeg har papirpenger, har lyst sette disse inn på konto og videre inn i fondet mitt.

(Sikkert et idiotisk spm, men men)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen banker kan stiille spørsmål rundt pengenes opprinnelse. Det har blitt ganske mye regler rundt dette, hvitvasking etc de blir pålagt av staten å overvåke. Det kan være lurt å sette det inn over en viss tidsperiode, feks et par måneder. Eller du kan bare bruke det mens du fyller bensin, handler dagligvarer etc. 

Lenke til kommentar

Du har ingenting å frykte, det er både lovleg og skattefritt å selge eigedelar. 

Banken kan stille kontrollspørsmål fordi dei har plikt til å forhindre kvitvasking, men kontrollspørsmålet vil kome uavhengig av om du setter inn ein stor sum samtidig eller du setter inn det som til saman blir ein stor sum. Å sette inn småbeløp i ulike bankar vil berre sjå meir mistenkeleg ut. 

Får du kontrollspørsmål så er det berre å svare ærleg på at du har solgt eigendelar, får du spørsmålet no tidleg så kan du nok forholdvis enkelg også bevise eller underbygge at du har solgt lovleg anskaffa gjenstandar. Sånn sett kan det være meir styrete om du sitt på kontantane veldig lenge. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...