Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
fotonisse skrev (2 timer siden):

Anbefaler deg å holde deg unna Pirelli Cinturato P7 dekk, de har jeg hatt to ganger på Skoda Superb. En gang med 235/45-18" og 2,0/190hk 4x4 TDi, og en gang med 235/40-19" og 2,0/200hk 4x4 TDi. De har utrolig mye veistøy og de er utrolig «glatte» på våt asfalt, så selv med såpass «late» biler som det jeg har hatt her gir det hjulspinn ved våt asfalt og gasspådrag ved igangkjøring, for ikke å snakke om hvor lang bremselengde de har på våt asfalt.

De fulgte med bilen når de bilene ble kjøpt nye av meg selv i 2019 og 2022, og må si jeg var meget skuffet over at de leverer med såpass svake dekk som dette.

Jeg hadde heller valgt noen kvalitetsdekk fra andre dekkprodusenter enn hva Pirelli Cinturato P7 har av egenskaper, en fellesnevner er vel gjerne at en får det en betaler for, men det finnes selvfølgelig noen hederlige unntak.
Personlig hadde jeg sett mer mot type Michelin, Continental, Nokian, GoodYear, men det er bare en personlig mening. 

Takker for en veldig informativ mening! Jo mer jeg leser om dekk, jo mer interessert blir jeg faktisk. Dekkutvalget i dag er jo enormt. Kanskje det hadde vært noe å hatt en egen tråd til kun dekk? 

Tilbake til svaret ditt. Da blir det definitivt ikke noen Pirelli dekk nei. Trenger selvsagt dekk som er meget gode på vått føre også, bor tross alt ikke i California e.l steder hehe.

Men ja, tror jeg heller mot Michelin PS5 faktisk! Vurderte sterkt PS4 S også, men de har vesentlig dårligere siitestyrke/treadwear så da heller jeg mot PS5. PS5 er jo etterfølgeren til PS4 som jeg har nå og har 200+ ekstra treadwear kontra PS4.

Ellers har jeg lest veldig mye bra om GoodYear Eagle F1 Asymmetric 6. De vant faktisk Motor sin sommerdekk test i 2023, 3 poeng foran nevnte Michelin PS5. Virker dog som at Michelin sine dekk har litt mer treadwear som fort kan bety at de holder en sesong lenger enn nevnte GY sinedekk. 

Lenke til kommentar
Duriello skrev (29 minutter siden):

Eh. For min del, alltid Nokian Hakka vinterdekk, og det må være pigg. (Grunnet området jeg bor i)

Sommerdekk lar jeg stort sett dekkselgere velge for meg, men aldri billigst, aldri dyrest. Noe de har god erfaring med.

Skjønner. Nokian Hakka pleier som regel alltid å ligge i tetsjiktet de når det gjelder dekk :) Personlig har jeg blitt veldig fan av Michelin dekk og jeg er virkelig storfornøyd med Michelin X Ice North 4 piggdekka jeg kjøpte før denne vinteren. 

Der er vi nok litt forskjellige. Spesielt etter at jeg har gått over til en sportslig sedan bil, har jeg blitt mer nøye på hva slags dekk jeg vil ha på bilen.

Så kommer det selvsagt veldig an på hva slags bil man kjører, om man har en sportsbil, SUV osv :) Lønner seg i alle fall å investere i noen gode dekk da det er tross alt det eneste på bilen som er i kontakt med underlaget.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (1 minutt siden):

Skjønner. Nokian Hakka pleier som regel alltid å ligge i tetsjiktet de når det gjelder dekk :) Personlig har jeg blitt veldig fan av Michelin dekk og jeg er virkelig storfornøyd med Michelin X Ice North 4 piggdekka jeg kjøpte før denne vinteren. 

Der er vi nok litt forskjellige. Spesielt etter at jeg har gått over til en sportslig sedan bil, har jeg blitt mer nøye på hva slags dekk jeg vil ha på bilen.

Så kommer det selvsagt veldig an på hva slags bil man kjører, om man har en sportsbil, SUV osv :) Lønner seg i alle fall å investere i noen gode dekk da det er tross alt det eneste på bilen som er i kontakt med underlaget.  

Nokian hakka iallefall 10 siste år, mulig lengre og. 😅 Vanedyr, men om det fungerer bra, why not?

Nå kjører jeg noe som er så langt fra noen sportslig bil du kan komme da (nesten), men så fort jeg endelig bestemmer meg for ny bil så blir det nok mer fokus på hva som passer bedre etter biltype osv. 😅

Det er sant, skal jeg kutte kostnader så gjør jeg slettes ikke det med dekk, selv om det kanskje høres ut sånn. 🙂 Tror sommerdekka er Michelin, usikker på hvilke da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (41 minutter siden):

Eh. For min del, alltid Nokian Hakka vinterdekk, og det må være pigg. (Grunnet området jeg bor i)

Hvilke versjoner da? Hakka ni og ti er elendig kvalitet. Det kan virke som at piggene løsner/sprekker. Man ser det lett ved at området rundt piggene sprekker opp og piggene løsner..

Maks to års levetid på disse.
Det er rett og slett tragisk at disse dekkene som fort koster 25 000 for et sett til suv er så oppskrytt. Jeg snakket med flere forhandlere her og alle hadde samme erfaring- det er helt utrolig at helt nye biler må skifte dekk etter kun et par sesonger, og selvfølgelig tragisk for de som har investert i kvalitet. Styr unna.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (15 minutter siden):

Personlig har jeg blitt veldig fan av Michelin dekk og jeg er virkelig storfornøyd med Michelin X Ice North 4 piggdekka jeg kjøpte før denne vinteren. 

Valgte også disse selv nå etter siste fiasko med hakka - ref over

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kjell Iver skrev (25 minutter siden):

Hvilke versjoner da? Hakka ni og ti er elendig kvalitet. Det kan virke som at piggene løsner/sprekker. Man ser det lett ved at området rundt piggene sprekker opp og piggene løsner..

Det er rett og slett tragisk at disse dekkene som fort koster 25 000 for et sett til suv er så oppskrytt. Jeg snakket med flere forhandlere her og alle hadde samme erfaring- det er helt utrolig at helt nye biler må skifte dekk etter kun et par sesonger, og selvfølgelig tragisk for de som har investert i kvalitet. Styr unna.

Litt usikker, skal se etter neste gang jeg skal ut å kjøre.

Ganske sikker på 8 eller 9, men ikke SUV dekk da.

Endret av Duriello
Lenke til kommentar
Kjell Iver skrev (8 minutter siden):

Har hakka 10 piggdekk.. ikke hakka 10 EV..og null problem her med pigger som løsner

Lenke til kommentar
1 hour ago, Duriello said:

Sommerdekk lar jeg stort sett dekkselgere velge for meg, men aldri billigst, aldri dyrest. Noe de har god erfaring med.

Kansje de da velger det de har mest fortjeneste på? 😅

Men enig i at sommerdekk ikke trenger å være like premium som vinterdekk. God erfaring med ganske billige dekk på sommeren selv.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 minutter siden):

Men enig i at sommerdekk ikke trenger å være like premium som vinterdekk. God erfaring med ganske billige dekk på sommeren selv.

Hva slags billigdekk snakker vi? Blir ikke de spist opp etter en sesong eller to mtp bilen du har? Antar at din også ble utlevert med Michelin PS4, som du sikkert har måtte byttet ut nå. Så da er jeg spent på hva slags dekk og profil du har kjøpt 😄 Og har du standard 18" på din Model 3 eller 19-20" på sommerdekka dine? 

For min del kjører jeg mye mer forsiktig og roligere om vinteren enn om sommeren, og om høsten er det fort at det kan oppstå vannplaning om man kjører på billigdekk. Så jeg mener at det er like viktig med gode sommerdekk som vinterdekk :) 

Endret av Iterion
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Iterion said:

Hva slags billigdekk snakker vi? Blir ikke de spist opp etter en sesong eller to mtp bilen du har? Antar at din også ble utlevert med Michelin PS4, som du sikkert har måtte byttet ut nå. Så da er jeg spent på hva slags dekk og profil du har kjøpt 😄 Og har du standard 18" på din Model 3 eller 19-20" på sommerdekka dine? 

For min del kjører jeg mye mer forsiktig og roligere om vinteren enn om sommeren, og om høsten er det fort at det kan oppstå vannplaning om man kjører på billigdekk. Så jeg mener at det er like viktig med gode sommerdekk som vinterdekk :) 

Går litt bakdekk det gjør det, men Pilotsport dekka varte godt de. Solgte felgene med minst en sesong igjen på dekkene og da hadde jeg kjørt to selv.

Skal sies at det er kort sesong med sommerdekk her i nordnorge da.

Har noen 19" nå med dekk jeg ikke husker navnet på, men de var billige og sitter meget godt på veien. Noe kinagreier.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (14 minutter siden):

Det kan godt hende, har vært fast kunde hos disse i mange år, er sikker på at jeg ikke blir lurt iallefall. 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sitter selv med hva som idag begynner å bli en vel liten dekkdimensjon: 15" 195/65R15, for å være nøyaktig.
Og jeg har lagt merke til at utvalget blir mindre og mindre, da flere av produsentene ikke lager dekkmodellene sine så små lenger.

Selv sverger jeg til Nokian eller Continental. Og kun premiumdekkmodellene - jeg anser gode dekk for å være noe av den billigste forsikringen man kan ha.
Continental PremiumContact som sommerdekk
Continental ContiVikingContact som piggfrie dekk
Nokian Hakkapeliitta som piggdekk

Vi har så vekslende vær og føre hvor jeg bor, så jeg har alle 3 dekktypene. Og jeg bytter ofte hjul 3-5 ganger i året.

Derav også behovet for skikkelig utstyr når de skal byttes, så jobben går så raskt og effektivt som mulig.
https://www.diskusjon.no/topic/1948296-skifter-til-vinterdekk-selv/?do=findComment&comment=27164288

Endret av PaladinNO
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...