Gå til innhold

Skandale i hoppmiljøet, hoppdress og disk

Vokteren

Anbefalte innlegg

obygda skrev (6 timer siden):

Jeg er ikke enig.

Johaug fremstår ikke som en jukser og vil aldri være en jukser i mitt hode. Så kan man ta dommen og det juridiske tullballet og tørke seg bak. 

Hopperene derimot..spark alle sammen og gi utøverne karantene i minst 2 sesonger.

Du sier du ikke er enig, men så gjentar du egentlig bare noe jeg selv har vært tydelig på hele tiden: Johaug hadde absolutt ingen intensjon om å jukse og det reflekteres både i den endelige dommen og i alle saksopplysninger som foreligger. Dessuten har det kommet frem at Johaug opererte i henhold til langrennslandslagets rutiner.

Men det å få i seg anabole steroider ved å bruke en klart og tydelig korrekt merket medisin, sågar med en egen dopingadvarsel, er likevel et grovt brudd på dopingreglene. Alle involverte parter var jo etter hvert inneforstått med at 12 måneders utestengele var den absolutt laveste straffen Johaug kunne få og da er det snakk om et svært alvorlig regelbrudd.

Hopperne ser ut til å påberope seg uvitenhet og med mindre det avdekkes opplysninger som beviser at de visste om og var med på juksingen, kan jeg ikke se noe grunnlag for å utestenge dem, i hvert fall ikke i 2 sesonger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
leifeinar skrev (5 timer siden):

Klart johaug juksa. Har jo tatt steroider. 

Angående astma så er vel 75% norske medaljer tatt av lungesyke. Så klart det funker.

Norge reiste i 2018 til OL med 6000 doser lungemedisin.  

Angående hoppere så er det helt umulig å vite hvem som lyver

Se på dagens langrennsutøvere på herresiden. Hvem er det som bruker astmamedisin, som det fremdeles er lovlig å gjøre? Klæbo bruker, så vidt jeg vet, ikke astmamedisin. Jeg snakker nå om han som vant alle øvelsene i VM.

Det er noe som heter anstrengelsesutløst astma. Det er også slik at fysisk trening kan bidra til utvikling av astma. Men dette er selvsagt ikke noe man er opptatt av hvis hensikten er å kritisere medisinbruk hos idrettsutøvere.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (På 9.3.2025 den 12.32):

Helt rett.

Og hva skyldes alle tilfellene av hjerteflimmer hos toppidrettsutøvere ?
Har alle disse medfødt hjertefeil ?
Skyldes det medisiner som «alle» bruker, men som pr nå ikke står på dopinglisten ?

Tankevekkende:  https://www.aftenposten.no/sport/langrenn/i/zGMM44/69-prosent-av-norske-ol-medaljer-i-langrenn-er-tatt-av-loepere-med-astma

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (1 time siden):

Nettopp!

Så kan vi følge opp med forskning fra Høgskolen på Vestlandet, som indikerer at astmamedisin (for friske) gir god effekt:

Sitat

Forskning viser at astmamedisiner fremmer «eksplosive» prestasjoner hos friske utøvere

Bruk av astmamedisiner hos friske utøvere kan forbedre prestasjoner med 5 prosent i snitt, viser en studie fra Høgskulen på Vestlandet.

https://www.aftenposten.no/sprek/i/P9kA45/forskning-viser-at-astmamedisiner-fremmer-eksplosive-prestasjoner-hos-friske-utoevere

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Minkowski skrev (8 timer siden):

Det er noe som heter anstrengelsesutløst astma.

Klart det stopper et sted, når lungene ikke holder følg lengre så er det frem med forstøver. og når blodet ikke klarer å flytte nok oxygen så få man diagnosen oxygenmangel. Er det da bare å ta fram EPO?

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
leifeinar skrev (3 timer siden):

Klart det stopper et sted, når lungene ikke holder følg lengre så er det frem med forstøver. og når blodet ikke klarer å flytte nok oxygen så få man diagnosen oxygenmangel. Er det da bare å ta fram EPO?

Siden du spør, skal du få et seriøst svar: WADA-koden beskriver i detalj hva som er lov og hva som ikke er lov. Behandling av astma med astmma-medisin er lov. I noen spesielle tilfeller kan det være nødvendig med en TUE (Therapeutic Use Exemption), men bruk av astmamedisin er lov. Bruk av EPO er ikke lov.

Lenke til kommentar

NRK liker ikke åpenhet rundt dette tydeligvis:

Sitat

NRKs egen hoppekspert Johan Remen Evensen er blant dem som nå forteller åpent om en utbredt juksekultur i hoppsporten.
Som følge av avsløringene har NRK besluttet å ta Remen Evensen av skjermen midlertidig, melder TV 2.

Moralen er å holde kjeft.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...