Minkowski Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Wheeljack skrev (47 minutter siden): År etter år med nedturer, så får ho astmamedisin og plutselig vinner alt. Ulovlig? Nei. Men litt mistenkelig. Sundby? Middelmådig, men oppi der. Får astmamedisin og blir nesten uslåelig. Så blir han utestengt for bruk av for mye astmamedisin Løpere uten astma som blir tilbydd astmamedisin - "fordi det vil gi klare fordeler" Johaug utestengt for anabole sterioder Og nå en ganske fersk innrømmelse av juks på toppnivå Legg sammen alle sånne småting, se på norges vanvittige dominans. Jeg syntes det er veldig, veldig påfallende. Det blir bare mine spekulasjoner, men det er ikke bare jeg som anonym sofaekspert på et internettforum som tror at ikke alt er helt etter boka. Det er mange med mye mer kunnskap enn meg som har retta mistanker mot måten Norge opererer på. Jeg tror det er mye vi ikke veit. Det er jævla mye sponsorpenger å hente for NSF når Norge gjør det bra, og jeg antar at det er der størstepresset om å vinne alt kommer fra, og så begynner grenser og tøyes. Du har altså i realiteten ingen ting på Marit Bjørgen. Hun var åpenbart et stort skitalent og ble verdensmester så tidlig som i 2003 og dominerte stort i VM i 2005 med 5 medaljer, hvorav 3 gull. Så hadde hun noen år med motgang, uflaks og sykdom før ting begynte å gå riktig vei igjen, uten at det er noe som helst mistenkelig ved dette. Marit Bjørgen har astma, synes du da det er mistenkelig at hun blir bedre av å ta astmamedisin? Det samme gjelder Sundby. Han har astma. Det er faktisk ganske vanlig, spesielt med såkalt anstrengelsesutløst astma. Nå er jeg ikke medisiner, jeg skal ikke utgi meg for å være ekspert på området, men jeg kan jo fortelle at jeg har en sønn som får astmamedisin fordi han var plaget av mye hosting i forbindelse med fysisk aktivitet. Da har var hos legen ble det foreslått å prøve astmamedisin i noen uker for å se om det hjalp. Det er vanlig å få diagnosen på denne måten. Man gir medisin og ser om det hjelper. Nå er Sundby, i motsetning til Bjørgen, skyldig i å ha brutt dopingreglene, men det er på det rene at han ikke prøvde å jukse. Det ble aldri løyet eller forsøkt skjult at han brukte astmamedisin eller hvor store doser han tok. Det Sundby gjorde ville dessuten vært tillatt dersom han på forhånd hadde fått enn såkalt TUE (Therapeutic Use Exemption). Du, som er så opptatt av at idrettsutøvere er kyniske, kan du forklare hvorfor det ikke finnes drøssesvis av eksempler på at utøvere både i langrenn og andre idretter, har skaffet seg en TUE for å bruke slike store doser ventolin med nebulisator? Dersom det ville gjort at man lovlig kunne dope seg til suksess, er det jo ganske rart at ingen andre har gjort det, men tvert imot latt en konkurrent (Sundby) få ha denne fordelen alene. Sitat Jovisst gjør det det. Det åpner for at toppene i norsk skisport ikke er fremmed for å jukse dersom dem er ganske sikre på at det ikke blir oppdaga. Tidsmellomrom spiller ingen rolle for meg når den bobla om "hvor flinke vi nordmenn er" først har sprukket. Spesielt ikke i organisert toppidrett. Hva mener du for at det åpner for at de ikke er fremmed for å jukse? Dette har aldri vært noe man kategorisk kunne ekskludere og således gir det ikke mening å snakke om at det åpnes for det. Som du sier er det mye vi ikke vet, og det betyr i prinsippet at samtlige idrettsutøvere i hele verden, innenfor alle idrettsgrener, kan være juksemakere som doper seg. Men når man retter mistanke i en spesifikk retning, f.eks. mot det norske langrennslandslaget, er det totalt meningsløst å begrunne det med at noen andre utøvere i en annen idrett på et annet tidspunkt har jukset, for det samme argumentet kan brukes for å mistenke absolutt hvem som helst. 1 Lenke til kommentar
Minkowski Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Wheeljack skrev (39 minutter siden): Jeg mener at der det er røyk, er det som oftest ild også. Problemet er at du mistenker ild ett sted fordi det ryker et helt annet sted. Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Du får tro hva du vil. Hvis man plutselig blir mye bedre av å bruke et medikament man også kan bli utestengt for å bruke, et medikament som også har blitt forsøkt prakka på friske utøvere så mener jeg at det bare vitner om at skiforbundet er villige til å ta snarveier. Samme snarveier og bortforklaringer som på hvorfor en mestvinnende toppidrettsutøver plutselig har fått påvist anabole steroider. Du mener at hoppjukset er irrelevant, det mener ikke jeg. Jeg mener kun at det her var det første som virkelig blei ferska av hva som har foregått i kulissene i norsk skisport i lang, lang tid. Dem har jugd før. Dem kan juge igjen. Jeg har ingen grunn til å tro at det snakkes sant. Lenke til kommentar
Minkowski Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden Wheeljack skrev (13 minutter siden): Du får tro hva du vil. Hvis man plutselig blir mye bedre av å bruke et medikament man også kan bli utestengt for å bruke, et medikament som også har blitt forsøkt prakka på friske utøvere så mener jeg at det bare vitner om at skiforbundet er villige til å ta snarveier. Samme snarveier og bortforklaringer som på hvorfor en mestvinnende toppidrettsutøver plutselig har fått påvist anabole steroider. Du mener at hoppjukset er irrelevant, det mener ikke jeg. Jeg mener kun at det her var det første som virkelig blei ferska av hva som har foregått i kulissene i norsk skisport i lang, lang tid. Dem har jugd før. Dem kan juge igjen. Jeg har ingen grunn til å tro at det snakkes sant. Du har ennå ikke gitt noen eksempler på utøvere eller lag eller nasjoner som ikke kan mistenkes ut fra den argumentasjonen du legger frem. Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden Hvorfor skal jeg det? Vi snakker om Norge. Det er Norge som har nylig blitt tatt i juksing. Det er Norge søkelyset er på. Det er Norge som dominerer. Det er Norge som i hovedsak blir mistenkeliggjort. Jeg uttaler meg om Norge. Det er dette med å feie for egen dør. Norge beskyldte ironisk nok Østerrikere for utstyrsjuks under hoppuka. Hvem viste det seg egentlig å være juksemakeren? Vi blir ikke enige her. Du mener jeg er kynisk. Jeg mener du er naiv. Så får vi heller bare være enige om å være uenige. 1 Lenke til kommentar
Minkowski Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden Wheeljack skrev (23 minutter siden): Hvorfor skal jeg det? Fordi hvis argumentasjonen din kan brukes til å mistenkeliggjøre absolutt hvem som helst som har oppnådd suksess, så sier det noe om hvor "treffsikker" den er. Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden Norge har gjort suksess. Norge har fått utøvere utestengt for ulovlig bruk av prestasjonsfremmende medikamenter. Flere ganger. Norge har også blitt tatt i utstyrsjuks. Det går på trender. Lenke til kommentar
Minkowski Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Wheeljack skrev (57 minutter siden): Norge har gjort suksess. Norge har fått utøvere utestengt for ulovlig bruk av prestasjonsfremmende medikamenter. Flere ganger. Norge har også blitt tatt i utstyrsjuks. Det går på trender. Sverige har gjort suksess (6 av 6 VM-gull på kvinnesiden). Sverige har fått utøvere utestengt for ulovlig bruk av prestasjonsfremmende medikamenter. Flere ganger. Sverige har også blitt tatt i utstyrsjuks. https://www.abcnyheter.no/nyheter/sport/2020/02/18/195650172/svenskekongen-reagerer-pa-dopingskandale-uakseptabelt https://www.nrk.no/sport/holtmann-langt-bak-i-are-_-svensk-stjerne-disket-for-ulovlig-utstyr-1.17332367 https://www.aftenposten.no/sport/i/LAjbXR/sverige-paa-topp-10-listen-over-dopingsaker Med din måte å argumentere på, kan man mistenkeliggjøre hvem som helst. Og det betyr at argumentasjonen er verdiløs. Hvis man skal kaste mistanke i en bestemt retning, nytter det ikke med argumentasjon som peker i absolutt alle retninger. Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden (endret) Og hvor har jeg sagt at Sverige er stuereine? Eller at alle andre land ikke driver med sin egen snusk? Grunnen til at jeg fokuserer på Norge er at andre land får rydde opp i sine egne rekker. Det du linker til med Sverige beviser jo bare at siden det er mer utbredt så er det bare enda mer sannsynlig at Norge gjør det samme. Det gjør det fortsatt ikke greit. Spesielt ikke når Norge har en tendens til å vifte med pekefingre dersom noen mot formodning skulle våge å gjøre det bedre enn Norge på ski. Er ikke rart dem mistenker juks, når Norge allerede jukser (som bevist med flere utestengninger både pga medikamentbruk og utstyr), Endret 18 timer siden av Wheeljack Lenke til kommentar
Minkowski Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden Wheeljack skrev (24 minutter siden): Og hvor har jeg sagt at Sverige er stuereine? Eller at alle andre land ikke driver med sin egen snusk? Du ser ikke ut til å oppfatte poenget mitt, som er at du mistenkeliggjør Norge på bakgrunn av forhold som kan brukes til å mistenkeliggjøre hvem som helst når som helst og hvor som helst. Du må gjerne si at du mistenker alle for å jukse, inkludert Norge. Men det fremstod innledningsvis som om du hadde konkrete mistanker mot norsk skisport. Men det var kanskje ikke det du mente? Du sier bare at du tror at alle jukser, inkludert Norge, eller? Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden (endret) 8 minutes ago, Minkowski said: Du sier bare at du tror at alle jukser, inkludert Norge, eller? Jeg tror mange jukser - inkludert Norge. Jeg tror det fortsatt foregår mye rart bak kulissene som ikke er i henhold til regelverk. Norge er en av dem nasjonene som gjør det best, men Norge er også en av dem nasjonene som skriker høyest og er først med å beskylde andre for juks og regelbrudd. Hykleri av ypperste sort. Vi veit allerede at Norge jukser. Som sagt, ved flere utestengelser for ulovlig bruk av prestasjonsfremmende midler og nå seinest utstyrsjuks. Ingen av disse er isolerte tilfeller, og jeg nekter å tru at første gangen dem blei tatt var også første gangen det blei forsøkt å jukse. Endret 17 timer siden av Wheeljack 1 Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden Fortsetter vi sånn så ender vi vel med å få samme behandling som som bølla i øst fikk etter de ble tatt for juks. Vi blir vel utestengt som nasjon og nordmenn må konkurrere under flagget "individual neutral athletes" om det kommer frem at ledelsen i norsk toppidrett har systematisk drevet med sy-doping av utøvere, med eller uten utøvernes viten. Det er så sykt skammelig og har så store ringvirkninger når det kommer til tiltro til toppidrettsmiljøet i Norge - ikke bare i hoppsporten, men toppidretten generelt sett. Kan ikke si annet enn at jeg er sykt skuffet. 2 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden Wheeljack skrev (34 minutter siden): Norge er en av dem nasjonene som gjør det best, men Norge er også en av dem nasjonene som skriker høyest og er først med å beskylde andre for juks og regelbrudd. Hykleri av ypperste sort. Å gjøre det bra og å være oppmerksom i forhold til juks og doping er ikke hykleri, det er hykleri om de bedriver juks selv, Norge som sportsnasjon kan ikke dømmes på hva en ekstremt liten minoritet gjør, så kan man mistenke at det er mer en det vi ser, men Norge som sportsnasjon kan ikke dømmes ut i fra hva noen få gjør. Wheeljack skrev (41 minutter siden): Vi veit allerede at Norge jukser. Som sagt, ved flere utestengelser for ulovlig bruk av prestasjonsfremmende midler og nå seinest utstyrsjuks. Ingen av disse er isolerte tilfeller, og jeg nekter å tru at første gangen dem blei tatt var også første gangen det blei forsøkt å jukse. Du vet i den store sammenhengen er det ekstremt få som driver med sånt, det er ikke Norge som jukser det er stort sett enkeltpersoner, og så kan du tro hva du vil selvfølgelig, men tro er ikke fakta. For meg blir det litt som å bruke wallhack eller aimbot i gaming, en får ingen glede av det, og de eneste som får glede av det er troll som allerede ikke er helt normale i hodet, eksisterer disse menneskene ja åpenbart, men jeg nekter å tro at det er sånne mennesker som er majoriteten i idretten. Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden 17 minutes ago, skaftetryne32 said: og så kan du tro hva du vil selvfølgelig, men tro er ikke fakta. Nettopp! Man kan også tro at det ikke jukses, men tro er ikke fakta. Jeg tror at det gjøres, men at det ikke har blitt oppdaga. På samme måte som at andre tror at det ikke jukses. Ingen av oss vet. Og når vi har sett hvor lett det er for talspersoner å juge fram til presentert med bevis det ikke går an å krangle på, så betyr ikke lovnadene om at det ikke jukses mye for meg. At ikke mer har blitt avdekka enda er ikke nok for meg til å bli overbevist, nettopp pga alle årsakene jeg har nevnt tidligere. I kombinertleieren var det jo også brukt en ureglementær binding som var slipt ned for å lettere gi en fortrinnsvis vinkel på skia. Så det er ikke bare hopp, eller langrenn det diskes for forsøk på juks. Det er liksom så mange småting over en lang periode med enorm norsk dominans som gjør ikke bare meg som sofaekspert og anonym bruker på et internettforum mistenksom, men også mer profesjonelle som jobber i og rundt miljøene. Det er en grunn til at FIS nå også vil starte en grundig granskning - dem heller stoler ikke på at hva som blir sagt faktisk stemmer. Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden 30 minutes ago, skaftetryne32 said: For meg blir det litt som å bruke wallhack eller aimbot i gaming, en får ingen glede av det, og de eneste som får glede av det er troll som allerede ikke er helt normale i hodet, eksisterer disse menneskene ja åpenbart, men jeg nekter å tro at det er sånne mennesker som er majoriteten i idretten. Der er jeg helt enig med deg. Jeg tror heller ikke at det er majoriteten. Jeg tror bare at det skjer, og at det skjer i et litt større omfang enn vi er klar over. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden RRhoads skrev (5 timer siden): Synes du det er rart at syke folk blir bedre av medisiner? Synes du ikke det er rart at friske mennesker tar medisiner? Det er i dag umulig å komme på pallplass uten å inhalere astmamedisin. Det er bare å se på statistikken. De som vinner, er storbrukere av astma-medisin. På generelt grunnlag er det ikke noen stor fordel å ha astma når man driver med idrett. Det er ikke slik at utøvere med ubehandlet astma har bedre grunnlag for å nå langt enn resten av befolkningen. Tvert om. Når man så gir behandling, så skjer det noe: da gjør de det plutselig bedre enn resten! Mistenkelig? Eller ikke? Og, det har flere ganger blitt bevist før; i Norge gir vi astma-medisin til alle utøver. Uansett sykdomsbilde. Frisk som en fisk? Her, værsgod, ta deg litt astmamedisin! PS: Våre utøvere holder seg selvfølgelig (stort sett) innenfor lovlig dose. Rent teknisk er ikke astmamedisin til friske utøvere et regelbrudd. Det er ikke doping, i henhold til protokoll og juss. Men i mitt hode fremstår det svært spekulativt og godt over grensen av hva jeg definerer som juks. Friske folk trenger ikke astmamedisin. Hvorfor blir de da anbefalt å ta det? Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden qualbeen skrev (45 minutter siden): Synes du ikke det er rart at friske mennesker tar medisiner? Det er i dag umulig å komme på pallplass uten å inhalere astmamedisin. Det er bare å se på statistikken. De som vinner, er storbrukere av astma-medisin. Hvem er det som er friske og tar astmamedisin? Jeg har selv vært på utredning for astma, og jeg har prøvd astmamedisin. Det hadde null effekt på meg, verken på oksygen i blodet eller lungekapasitet. Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden 23 minutes ago, RRhoads said: Hvem er det som er friske og tar astmamedisin? Utøvere på landslaget... https://www.vg.no/sport/i/RW7lA/eks-langrennsloeper-var-frisk-fikk-astmamedisin 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Minkowski skrev (På 10.3.2025 den 13.19): Jeg er helt enig, men bare fra et moralsk ståsted. Fra et juridisk ståsted kommer man likevel ikke utenom at det å bli tatt med anabole steroider i kroppen er svært alvorlig for en toppidrettsutøver. Det ble også avdekket at Johaug ikke hadde opptrådt i tråd med WADA-koden, men blindt stolt på legen sin istedenfor å gjøre selvstendige undersøkelser. Derfor mistet også Johaug også to langrenssesonger inkludert VM i 2017 og OL i 2018. Og som jeg sa tidligere: Det styggeste med Johaug-saken var etter min mening dommen Johaug fikk av det norske domsutvalget, som ble utformet for å prøve å få med Johaug til OL. Det som skjedde frem til dette tidspunktet var uaktsomhet og uflaks. Men den kunstig lave straffen i dommen var bevisst, ren og skjær korrupsjon på det høyeste nivået i norsk idrett. Dette stiller i samme klasse som juksingen på hopplandslaget, men det skjedde enda høyere opp i systemet og derfor ekstra ille etter min mening. Jeg er ikke enig. Johaug fremstår ikke som en jukser og vil aldri være en jukser i mitt hode. Så kan man ta dommen og det juridiske tullballet og tørke seg bak. Hopperene derimot..spark alle sammen og gi utøverne karantene i minst 2 sesonger. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Klart johaug juksa. Har jo tatt steroider. Angående astma så er vel 75% norske medaljer tatt av lungesyke. Så klart det funker. Norge reiste i 2018 til OL med 6000 doser lungemedisin. Angående hoppere så er det helt umulig å vite hvem som lyver 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå