Gå til innhold

Skandale i hoppmiljøet, hoppdress og disk

Anbefalte innlegg

Wheeljack skrev (3 minutter siden):

Nå er jeg skuffa nå...

Jeg nekter å tru på dem når dem sier at det var kun to dresser og kun rett før storbakkerennet. Som Turnbichler (den polske treneren) sier; Norge hadde allerede gjort det veldig bra, hvorfor risikere å jukse med to utøvere rett før den aller siste konkurransen?

Det gir ikke mening å gjøre noe sånt kun rett før den aller siste konkurransen i et mesterskap dem allerede hadde prestert over all forventning, så det istedet retter mistanke på hvor lenge det her har pågått.

Blir jo bare spekulasjoner, men høres veldig tvilsomt ut ja.

Ville en som f.eks bloddopet seg kunne beholdt sine tidligere medaljer om han kun ble tatt den siste dagen? Er selvfølgelig litt forskjell siden det er godt mulig at utøverne selv ikke var klar over jukset i denne saken.

Jævlig kjipt for han som tok gullet om han tok det redelig, vil alltid være en tvil der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Wheeljack skrev (Akkurat nå):

Nuvel. Jeg syntes det er påfallende at i samme sesong som den mestvinnende utøveren på herresida får påvist for høye verdier av astmamedisin, så blir den mestvinnende utøveren på kvinnesida utestengt for doping.

Jeg syntes det er naivt å tro at det ikke foregår systematisk juksing på toppnivå i norsk skisport. Gårsdagens avsløringer vitner jo bare om at det skjer flere steder enn bare langrenn.

Johaug ble utestengt for brudd på dopingreglene.
Hun er ikke dømt for doping, dette står tydelig i dommen.

Om man ikke gidder å lese dommen ( i likhet med journalister) så bør man heller ikke uttale seg.
Da senker man seg ned på nivået til Leif Welhaven.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mars2029 skrev (44 minutter siden):

Folk innenfor idretten skjønner på egenhånd hva som er i deres interesse.

Det er forskjell på forstå å faktisk være villig til å gjøre det, og de fleste idrettsutøvere skjønner nok også at det egentlig ikke er i deres interesse, vinne for enhver pris er ikke verdt det, det er det mange eksempler på. 

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Det er forskjell på forstå å faktisk være villig til å gjøre det, og de fleste idrettsutøvere skjønner nok også at det egentlig ikke er i deres interesse, vinne for enhver pris er ikke verdt det, det er det mange eksempler på. 

Konteksten i sitatet ditt er at folk innenfor idrettsnorge skjønte at det var i deres interesse å stille seg bak hennes forklaring om at det var et uhell. Ikke at idrettsutøvere skjønner at det er i deres interesse å dope seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Neptun1 said:

Johaug ble utestengt for brudd på dopingreglene.

Helt riktig.

Doping.

Jeg har ingen grunn til å tro at det snakkes sant. Bare seinest i dag så blei jo jug om juksing og utstyrsdoping avslørt. Hvilket beviser at talspersoner for skisporten har ingen betenkeligheter med å ikke fortelle sannheten.

Endret av Wheeljack
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Tussi said:

Jeg synes synd på utøverne her, de er åpenbart helt uvitende om dette 

Hopperene får spesialsydd utstyret til egne kropper. Dem har på seg dette ustyret hver dag. Dem trener med det. Dem konkurrerer med det.

Dem visste godt hva som skjedde. Skjønner godt at noen andre tar på seg skylda for å skjerme, men så marginal som den sporten her har blitt så merker utøverene GODT når noe er annerledes.

Har ingen grunn til å tro på at det snakkes sant om akkurat det, når det juges om så mye annet.

Endret av Wheeljack
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (9 minutter siden):

Dem har på seg dette ustyret hver dag. Dem trener med det. Dem konkurrerer med det.

Dem visste godt hva som skjedde. Skjønner godt at noen andre tar på seg skylda for å skjerme, men så marginal som den sporten her har blitt så merker utøverene GODT når noe er annerledes.

Har ingen grunn til å tro på at det snakkes sant om akkurat det, når det juges om så mye annet.

Det er isåfall totalt slutten på Begges karrierer (lindvik og forfang), og en fullstendig ydmykelse. 

Brevik må uansett gå

Endret av Tussi
Lenke til kommentar
kremt skrev (Akkurat nå):

At de er HELT uvitende om dette er nok ganske lite sannsynlig. 

Så det hjelper ikke hva de selv sier?

«Vi beklager at vi ikke har orket å uttale oss til mediene etter det som skjedde i går. Vi er begge helt knust. Ingen av oss ville ha hoppet med dresser vi visste var manipulerte. Aldri.»
https://www.vg.no/sport/i/Pp268b/forfang-og-lindvik-etter-hoppskandalen-vi-er-begge-helt-knust

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (37 minutter siden):

Det samme tenker jeg. Sporten de driver med er ganske livsfarlig, å drive å endre på utstyrets egenskaper uten å si ifra høres litt uansvarlig ut? 

Utøverne vil jo merke om deler av dressen "står" av seg selv. Videre så levner Johan Remen Evensen sine kommentarer ingen tvil om at utøverene har levd med en ukultur der man bevisst skal tøyle alle grenser. En kultur der misteksomheten mot andre nasjoner og hva de måtte ha drevet med har bidratt til å pushe grenser og undergrave egne grenser for hva man anser som juks og regel "bøying".

Selv Aalbu visste mer enn han sa om saken i starten. Det beviser lav moral og ukultur. I underbevisstheten visste trolig alle at dette var feil..Men alle spilte med dessverre. Dette er samme selvbedrag Lance Armstrong og hans medspillere drev med..Man ser noen gjøre grep..så prøver man å finne egne grep og før man vet ordet av det har man tråkket over en grense. Jeg er overbevist om at alle i miljøet rundt landslaget visste. Problemet var at ingen turte utfordre dem. 

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Neptun1 said:

Så det hjelper ikke hva de selv sier?

«Vi beklager at vi ikke har orket å uttale oss til mediene etter det som skjedde i går. Vi er begge helt knust. Ingen av oss ville ha hoppet med dresser vi visste var manipulerte. Aldri.»
https://www.vg.no/sport/i/Pp268b/forfang-og-lindvik-etter-hoppskandalen-vi-er-begge-helt-knust

Selvfølgelig nekter dem for at dem visste noe. Dem har jo blitt tatt i juks.

Problemet er at jeg tror ikke på dem. Det har blitt jugd så mye, så hvorfor skal jeg tro på det dem sier?

Jeg finner det høyst, høyst usannsynlig at den eneste gangen det har blitt juksa så blei dem ferska. Like usannsynlig som at noen tilfeldigvis snikfilma juksinga..

Tilogmed tidligere hoppere uttaler seg om hvor usannsynlig det er at dem var helt uvitende om jukset.

Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (48 minutter siden):

Selvfølgelig nekter dem for at dem visste noe. Dem har jo blitt tatt i juks.

Problemet er at jeg tror ikke på dem. Det har blitt jugd så mye, så hvorfor skal jeg tro på det dem sier?

Jeg finner det høyst, høyst usannsynlig at den eneste gangen det har blitt juksa så blei dem ferska. Like usannsynlig som at noen tilfeldigvis snikfilma juksinga..

Tilogmed tidligere hoppere uttaler seg om hvor usannsynlig det er at dem var helt uvitende om jukset.

Hopperene visste garantert at dressene ble justert og sydd på. Det de kanskje ikke visste,eller innså, var at det som ble gjort var brudd på regelverket. De spurte kanskje heller ikke. Men det fratar dem inget ansvar for juks. Og det er det de forsøker nå å overbevise verden. Problemet er at det er deres ansvar og følgelig er de juksere. Hoder må rulle her.

En utøver kan ikke overlate ansvar til støtteapparatet..De kan bare overlate arbeidsoppgaver til støtteapparatet. 

Lenke til kommentar
obygda skrev (31 minutter siden):

Hopperene visste garantert at dressene ble justert og sydd på. Det de kanskje ikke visste,eller innså, var at det som ble gjort var brudd på regelverket.

Det burde vel være åpenbart for normalt oppegående folk at du ikke kan endre på dressen ETTER at den er kontrollert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...