Minkowski Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden obygda skrev (6 timer siden): Jeg er ikke enig. Johaug fremstår ikke som en jukser og vil aldri være en jukser i mitt hode. Så kan man ta dommen og det juridiske tullballet og tørke seg bak. Hopperene derimot..spark alle sammen og gi utøverne karantene i minst 2 sesonger. Du sier du ikke er enig, men så gjentar du egentlig bare noe jeg selv har vært tydelig på hele tiden: Johaug hadde absolutt ingen intensjon om å jukse og det reflekteres både i den endelige dommen og i alle saksopplysninger som foreligger. Dessuten har det kommet frem at Johaug opererte i henhold til langrennslandslagets rutiner. Men det å få i seg anabole steroider ved å bruke en klart og tydelig korrekt merket medisin, sågar med en egen dopingadvarsel, er likevel et grovt brudd på dopingreglene. Alle involverte parter var jo etter hvert inneforstått med at 12 måneders utestengele var den absolutt laveste straffen Johaug kunne få og da er det snakk om et svært alvorlig regelbrudd. Hopperne ser ut til å påberope seg uvitenhet og med mindre det avdekkes opplysninger som beviser at de visste om og var med på juksingen, kan jeg ikke se noe grunnlag for å utestenge dem, i hvert fall ikke i 2 sesonger. Lenke til kommentar
Minkowski Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden leifeinar skrev (5 timer siden): Klart johaug juksa. Har jo tatt steroider. Angående astma så er vel 75% norske medaljer tatt av lungesyke. Så klart det funker. Norge reiste i 2018 til OL med 6000 doser lungemedisin. Angående hoppere så er det helt umulig å vite hvem som lyver Se på dagens langrennsutøvere på herresiden. Hvem er det som bruker astmamedisin, som det fremdeles er lovlig å gjøre? Klæbo bruker, så vidt jeg vet, ikke astmamedisin. Jeg snakker nå om han som vant alle øvelsene i VM. Det er noe som heter anstrengelsesutløst astma. Det er også slik at fysisk trening kan bidra til utvikling av astma. Men dette er selvsagt ikke noe man er opptatt av hvis hensikten er å kritisere medisinbruk hos idrettsutøvere. 1 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 15 timer siden Forfatter Del Skrevet 15 timer siden Vokteren skrev (På 9.3.2025 den 12.32): Helt rett. Og hva skyldes alle tilfellene av hjerteflimmer hos toppidrettsutøvere ? Har alle disse medfødt hjertefeil ? Skyldes det medisiner som «alle» bruker, men som pr nå ikke står på dopinglisten ? Tankevekkende: https://www.aftenposten.no/sport/langrenn/i/zGMM44/69-prosent-av-norske-ol-medaljer-i-langrenn-er-tatt-av-loepere-med-astma 2 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Vokteren skrev (1 time siden): Tankevekkende: https://www.aftenposten.no/sport/langrenn/i/zGMM44/69-prosent-av-norske-ol-medaljer-i-langrenn-er-tatt-av-loepere-med-astma Nettopp! Så kan vi følge opp med forskning fra Høgskolen på Vestlandet, som indikerer at astmamedisin (for friske) gir god effekt: Sitat Forskning viser at astmamedisiner fremmer «eksplosive» prestasjoner hos friske utøvere Bruk av astmamedisiner hos friske utøvere kan forbedre prestasjoner med 5 prosent i snitt, viser en studie fra Høgskulen på Vestlandet. https://www.aftenposten.no/sprek/i/P9kA45/forskning-viser-at-astmamedisiner-fremmer-eksplosive-prestasjoner-hos-friske-utoevere 1 Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden (endret) Minkowski skrev (8 timer siden): Det er noe som heter anstrengelsesutløst astma. Klart det stopper et sted, når lungene ikke holder følg lengre så er det frem med forstøver. og når blodet ikke klarer å flytte nok oxygen så få man diagnosen oxygenmangel. Er det da bare å ta fram EPO? Endret 13 timer siden av leifeinar Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden leifeinar skrev (14 timer siden): Angående astma så er vel 75% norske medaljer tatt av lungesyke. Så klart det funker. Du forstår det at man får astma av å presse kroppen til det maksimale rundt skauen i fukt og kuldegrader ? 1 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Vel Stephen Colbert tok det ikke veldig seriøst 😉 2 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Kilder: Flere nasjoner jukser https://www.tv2.no/mening_og_analyse/en-varslet-katastrofe/17539278/ (...) Flere kilder hevder også at sentrale aktører i FIS har fortalt det norske landslaget at de vet om at det er flere nasjoner som også jukser med utstyr. Men at videoen som begynte å sirkulere, gjorde det umulig for dem IKKE å diske de norske løperne. 2 Lenke til kommentar
Minkowski Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden leifeinar skrev (3 timer siden): Klart det stopper et sted, når lungene ikke holder følg lengre så er det frem med forstøver. og når blodet ikke klarer å flytte nok oxygen så få man diagnosen oxygenmangel. Er det da bare å ta fram EPO? Siden du spør, skal du få et seriøst svar: WADA-koden beskriver i detalj hva som er lov og hva som ikke er lov. Behandling av astma med astmma-medisin er lov. I noen spesielle tilfeller kan det være nødvendig med en TUE (Therapeutic Use Exemption), men bruk av astmamedisin er lov. Bruk av EPO er ikke lov. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden Minkowski skrev (26 minutter siden): Behandling av astma med astmma-medisin er lov. Men du tror altså ikke Norge spekulerer i det nå man reier til OL med 6000 doser forstøver medisin? 1 1 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Tro får man gjøre i kjerka. Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden NRK liker ikke åpenhet rundt dette tydeligvis: Sitat NRKs egen hoppekspert Johan Remen Evensen er blant dem som nå forteller åpent om en utbredt juksekultur i hoppsporten. Som følge av avsløringene har NRK besluttet å ta Remen Evensen av skjermen midlertidig, melder TV 2. Moralen er å holde kjeft. 1 1 Lenke til kommentar
helsten2 Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden (endret) Hmm, jeg merket meg følgende etter dagens pressekonferanse: Tande, Remen Evensen og Anders Jacobsen erkjenner at de har vært en del av en kultur som i stor grad aksepterer juks og at de selv visste om det (de visste at de konkurrerte med ulovlig utstyr eller utstyr som i var strid med reglene). Lindvik og Forfang derimot: "Ingen av oss ville hoppet med dresser som vi visste var manipulerte, aldri!" Kan vi stole på at det norske hopplandslaget (hoppere, ledere, støtteapparat) faktisk forteller den hele og fulle sannhet? EDIT: Daniel-André Tande var på hopplandslaget senest i 2023/2024 sesongen - sammen med Lindvik og Forfang ... Endret 5 timer siden av helsten2 1 1 Lenke til kommentar
Minkowski Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden helsten2 skrev (13 minutter siden): Hmm, jeg merket meg følgende etter dagens pressekonferanse: Tande, Remen Evensen og Anders Jacobsen erkjenner at de har vært en del av en kultur som i stor grad aksepterer juks og at de selv visste om det (de visste at de konkurrerte med ulovlig utstyr eller utstyr som i var strid med reglene). Lindvik og Forfang derimot: "Ingen av oss ville hoppet med dresser som vi visste var manipulerte, aldri!" Kan vi stole på at det norske hopplandslaget (hoppere, ledere, støtteapparat) faktisk forteller den hele og fulle sannhet? Det er jammen bra at moralen blant hopperne har blitt så mye bedre siden Remen Evensen, Tande og Jacobsen deltok. Merkelig at det er nå de blir tatt i juks, etter at hopplandslaget har lagt denne ukulturen bak seg. Snakk om uflaks! Lenke til kommentar
Minkowski Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden leifeinar skrev (2 timer siden): Men du tror altså ikke Norge spekulerer i det nå man reier til OL med 6000 doser forstøver medisin? Jeg er ikke lege og kan ikke svare på hvor mange doser med astmamedisin Norge burde hatt med til OL i 2018. Men jeg vet at det er mange idrettsutøvere, både norske og utenlandske, som har astma med et dertilhørende behov for medisinering. Astma er en sykdom/lidelse som det er helt trivielt å behandle ved hjelp av medisiner og det er bred enighet om at verken astma eller astmamedisinering er uforenelig med (topp)idrett. Jeg kan jo si meg enig i at det dukket opp informasjon i forbindelse med Sundby-saken, i form av enkeltstående tilfeller, som kan tolkes som at man la opp til å medisinere seg til suksess. Men man kan også tolke det som at man bare ønsket å forsikre seg om at man ikke hadde unødvendige ulemper som følge av astma, som vi vet er en vanlig diagnose blant utholdenhetsutøvere. Uansett hvordan man velger å tolke det, er det regelverket (WADA-koden) som definerer hva som er lov og ikke og de eneste eksemplene vi har på at norske skiløpere ikke har fulgt dette regelverket er Sundby-saken og Johaug-saken hvor det i begge tilfeller var et legitimt behov for medisinering og hvor samtlige involverte parter, inkludert FIS, WADA og CAS var enige om at regelbruddene var utilsiktet. Hva tenker du om at Klæbo ikke bruker astmamedisiner? Ville det ikke vært naturlig at han gjorde det dersom det faktisk var slik at det norske langrennslandslaget har en strategi om å medisinere seg til suksess og at astmamedisin i så måte er virkningsfullt? Lenke til kommentar
obygda Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Norge har fått nok nå. Utøvere som i årevis har presset grensene og krysset dem gjentatte ganger i så stort omfang at man ikke lenger klarte å se grensene tyder på en massiv ukultur. En ukultur som nå har dratt hele idrettsnorge rett i dass. For dette går ut over alle - ikke bare hoppsporten. Det er trist å se og jeg håper egentlig at hele landslaget blir oppløst og at man må starte med blanke ark. Jeg tror rett og slett ikke noen av de involverte - hverken utøvere eller ledere - har innsett hvor stor skade de har gjort på norsk idrett som helhet - derfor må det tas grep - store grep. Lenke til kommentar
mandodiao Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Minkowski skrev (16 timer siden): Se på dagens langrennsutøvere på herresiden. Hvem er det som bruker astmamedisin, som det fremdeles er lovlig å gjøre? Klæbo bruker, så vidt jeg vet, ikke astmamedisin. Jeg snakker nå om han som vant alle øvelsene i VM. Det er noe som heter anstrengelsesutløst astma. Det er også slik at fysisk trening kan bidra til utvikling av astma. Men dette er selvsagt ikke noe man er opptatt av hvis hensikten er å kritisere medisinbruk hos idrettsutøvere. De bruker koffein opp mot den lovlige grensen også, for at det er beviselig prestasjonsfremmende. Det er jo ikke så tungt å tenke seg til at de beste i verden benytter seg av det som fungerer innenfor lovligheten. At Klæbo ikke bruker astmamedisin, er ikke et bevis for at alle andre som bruker det, "må ha det" Vet du om Klæbo har testet astmamedisin? Lenke til kommentar
Minkowski Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden mandodiao skrev (14 minutter siden): De bruker koffein opp mot den lovlige grensen også, for at det er beviselig prestasjonsfremmende. Det er jo ikke så tungt å tenke seg til at de beste i verden benytter seg av det som fungerer innenfor lovligheten. At Klæbo ikke bruker astmamedisin, er ikke et bevis for at alle andre som bruker det, "må ha det" Vet du om Klæbo har testet astmamedisin? Klæbo har i hvert fall brukt forstøverapparat, visst nok under junior-VM. Jeg forstod for øvrig ikke hva du mente med ditt nest siste avsnitt. At Klæbo, som åpenbart var best i VM, ikke bruker astmamedisin, rimer dårlig med det bildet enkelte prøver å male av det norske langrennslandslaget og av effekten av astmamedisin. Hvis astmamedisin gjorde at folk uten astma gikk nevneverdig fortere på ski, ville det vel vært flere som benyttet seg av denne harmløse og lovlige muligheten. Og i så fall er det også påfallende at den klart beste utøveren ikke benytter seg av denne muligheten, men likevel vinner alt. Lenke til kommentar
mandodiao Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Minkowski skrev (30 minutter siden): Klæbo har i hvert fall brukt forstøverapparat, visst nok under junior-VM. Jeg forstod for øvrig ikke hva du mente med ditt nest siste avsnitt. At Klæbo, som åpenbart var best i VM, ikke bruker astmamedisin, rimer dårlig med det bildet enkelte prøver å male av det norske langrennslandslaget og av effekten av astmamedisin. Hvis astmamedisin gjorde at folk uten astma gikk nevneverdig fortere på ski, ville det vel vært flere som benyttet seg av denne harmløse og lovlige muligheten. Og i så fall er det også påfallende at den klart beste utøveren ikke benytter seg av denne muligheten, men likevel vinner alt. Jeg kan lite om astmamedisin, men tanken min var at, selv om noen har god effekt betyr ikke det at alle har det. Som at kanskje en utøver som Klæbo har testet det, uten ønsket effekt. Såvidt jeg har fått med meg så er astmamedisin beviselig prestasjonsfremmende. Det hadde uansett vært gøy å måle mine friske lunger opp mot langrennsutøvere sine astmalunger. Lenke til kommentar
Minkowski Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden mandodiao skrev (56 minutter siden): Såvidt jeg har fått med meg så er astmamedisin beviselig prestasjonsfremmende. Det har ikke jeg fått med meg, annet enn at ubehandlet astma er prestasjonshemmende og at behandlingen anses å opprette status quo. Medisinering av astma er således lovlig i henhold til WADA-koden. Imidlertid har det blitt spekulert i at veldig store doser salbutamol kanskje er prestasjonsfremmende utover at det motvirker selve astmaen, men jeg har til gode å se det bekreftet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå