Gå til innhold

Skandale i hoppmiljøet, hoppdress og disk

Vokteren

Anbefalte innlegg

Wheeljack skrev (3 minutter siden):

At ho blei tatt og utestengt for doping vitner jo bare om at det er NOE shady som foregår.

Eller at de ganske enkelt feiltolket reglene, det er klart hoppdressen har noe å si for vinnersjansene, og jeg ser ingen bevis for juks heller, selv om det er mulig at det er systematisk juks, men hvor er bevisene ?  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vokteren skrev (Akkurat nå):

Hva gjør dette med markedsverdien, sponsorinntektene og omdømmet mon tro ?

Juks er det alltid  «alle de andre» som driver med.
Norske nordmenn fra Norge er selvfølgelig uskyldshvite, dopingfrie og preget av åpenhet.
https://www.vg.no/sport/i/nyP3na/welhaven-om-hoppskadalen-river-ned-alt

Du snakker om å skyte seg selv i foten for en sport som allerede sliter pga ustabilt vær, frynsete rykte (ref.Holmenkollen fyllefestival) , utstyrsmarginaler og lav underholdningsverdi.

Ikke referer til Leif Welhaven (VG) da.
Om vi skal ha en seriøs diskusjon om norsk idrett.

Lenke til kommentar

Når FIS-kontrollørene sjølv ser bevis for juks så er det juks.

Det blei sydd inn ekstra stoff for å stive opp, mot regelverket for å gi et konkurransefortrinn. Det er sjølve definisjonen på juks. Det har blitt sendt inn bekymringsmeldinger til FIS i lang, lang tid om norske dresser og det har blitt ignorert - fram til nå hvor noen snikfilma, som gjorde at FIS gikk mer drastisk til verks.

Konklusjonen? Juks og diskvalifisering.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (23 minutter siden):

Helt rett.

Og hva skyldes alle tilfellene av hjerteflimmer hos toppidrettsutøvere ?

Dette skuldes nok at de trener mer enn det kroppen tåler. Et hjerte kan bare tåle, så mye. Er jo mange eksempler på jogge-eutusiaster som dør av hjertrstopp på joggeturen, uten at det virket som det lå noe annet bak enn at personen jogget mye. 

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (31 minutter siden):

Det vitner først og fremst om en menneskelig feil, det er ingen bevis for noe annet, og mengden hun fikk i seg, null effekt du forstår det ikke sant ? 

Vi vet ikke noe om hvilken mengde hun fikk i seg, vi vet bare hvilken mengde hun hadde i seg når hun ble tatt. Halveringstiden på dette dopet er veldig lav noe som er grunnen til at det er veldig populært blant folk som doper seg.

Er det mulig at den erfarne legen kjøpte en krem (som ikke var anbefalt å bruke på leppene) på et random apotek i Italia(som de så å si aldri gjør) og samtidig klarte å overse alle advarslene mot doping som var på esken? 

Etterpå skal han også ha tatt kremen ut fra pakningen før han ga den til Johaug? Hvorfor?

Teoretisk sett så er det vel en forklaring, men hvis ikke man syns den skurrer og har forståelse for hvorfor folk ikke tror på den så vet jeg ikke hva jeg skal si. 

Endret av Mars2029
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mars2029 skrev (5 minutter siden):

Vi vet ikke noe om hvilken mengde hun fikk i seg, vi vet bare hvilken mengde hun hadde i seg når hun ble tatt. Halveringstiden på dette dopet er veldig lav noe som er grunnen til at det er veldig populært blant folk som doper seg.

Så ingen bevis ? Beklager, men skal man ødelegge livet til noen så man i det minste ha bevis for at de er skyldige, og ikke synsing ala hvisomatte å dersomatte. 

Mars2029 skrev (9 minutter siden):

Er det mulig at den erfarne legen kjøpte en krem (som ikke var anbefalt å bruke på leppene) på et random apotek i Italia(som de så å si aldri gjør) og samtidig klarte å overse alle advarslene mot doping som var på esken? 

Etterpå skal han også ha tatt kremen ut fra pakningen før han ga den til Johaug? Hvorfor?

Ja det er jo det selvfølgelig. Jeg vet ikke om det var advarsler engang, er ikke alltid de har like strenge regler på dette som i Norge. 

Men hva mener du at har skjedd, har de gått ut og forbrent leppa, fordi de visste at det kom en test ? Og de visste at det var rester igjen av clostebol i kroppen, men om de solbrente den leppa, og kjøpte en leppekrem, ja da har de alibi ?

Personlig så tror jeg det er veldig få som får noe glede ut av å jukse i idretten,  det er ikke nødvendigvis stort med penger heller, bare ære, jeg tror ikke det er så mange som jukser, jeg tror ikke folk flest tenker på det viset. Samtidig så er det jo selvfølgelig juksere, også skaper man miljøer der det blir legitimt i en periode som i sykkelsporten, men stort sett tror jeg ikke at folk vil jukse, og Norge har strengt tatt et ganske sterkt og etisk idrettsmiljø, skal vi ha denne systematisk juksingen det snakkes om så vil det være et så stort system at det etterhvert blir helt utenkelig at det ikke dukker opp en som blåser i fløyta.     

• Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (18 minutter siden):

Så ingen bevis ? Beklager, men skal man ødelegge livet til noen så man i det minste ha bevis for at de er skyldige, og ikke synsing ala hvisomatte å dersomatte. 

Ja det er jo det selvfølgelig. Jeg vet ikke om det var advarsler engang, er ikke alltid de har like strenge regler på dette som i Norge. 

Men hva mener du at har skjedd, har de gått ut og forbrent leppa, fordi de visste at det kom en test ? Og de visste at det var rester igjen av clostebol i kroppen, men om de solbrente den leppa, og kjøpte en leppekrem, ja da har de alibi ?

Personlig så tror jeg det er veldig få som får noe glede ut av å jukse i idretten,  det er ikke nødvendigvis stort med penger heller, bare ære, jeg tror ikke det er så mange som jukser, jeg tror ikke folk flest tenker på det viset. Samtidig så er det jo selvfølgelig juksere, også skaper man miljøer der det blir legitimt i en periode som i sykkelsporten, men stort sett tror jeg ikke at folk vil jukse, og Norge har strengt tatt et ganske sterkt og etisk idrettsmiljø, skal vi ha denne systematisk juksingen det snakkes om så vil det være et så stort system at det etterhvert blir helt utenkelig at det ikke dukker opp en som blåser i fløyta.     

Er det nå jeg skal komme med en alternativ forklaring på hva som kan ha skjedd og du etterpå kaller meg en konspirasjonsteorietiker? 

Men greit jeg biter på. En MULIG forklaring kan være at dopingkontrollen kom overraskende på de og at de var usikre på om hun fortsatt hadde verdier i blodet. Unnskyldningen om kremen var det beste de kom på i løpet av kort tid.

Det funka jo tydeligvis på en del. Hun hadde tross alt sprukne lepper. Hvorfor skulle hun ikke kjøpt en hudkrem som hadde bol i seg og advarsler om doping på pakningen.

Og jo, vi har bevis på at hun er tatt for doping. Forklaringen på hvorfor hun hadde det i seg er ikke troverdig.

Endret av Mars2029
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (19 timer siden):

Skandale i skihoppverden hvor hoppdressen ble disk-årsak:

https://www.vg.no/sport/i/73MEKV/lindvik-hoppet-inn-til-soelv-bak-domen-prevc
Dvs væravhengig, kroppsfiksert og marginalisert hvor promillene på dressen teller mest

Denne idretten er dessverre i ferd med å havne i den samme marginaliserte kategorien som skøyter….

Ikke bare hoppsport men all toppidrett er etter min mening ødelagt av doping, ekstrem kroppsforming og utstyrsoptimaliseringer som i sin tur har gjort det nødvendig med et voldsomt detaljerende regelverk om hva som er lov og ikke lov, samt en ny runde med optimaliseringer av utstyr og utøvere rundt lovverket. Når man teller nanogram koffein, gram med hvert enkelt næringsstoff i kostholdet, vektklasser, antall sting i hoppdressenes sømmer, temperaturen på skiløypas laveste og høyeste punkt, aerodynamisk modellering av skistaver, og tusen ting til. Da synes jeg toppidretten har utspilt sin rolle. Gått over stokk og stein. Blitt et oppjuglet sceneshow. Såkalt toppidrett har gått fra å være internasjonalt forenende, sunn og morsom konkurranse for et århundre siden, til å bli et perverst freakshow. Jeg forstår ikke hva folk ser i toppidrett anno 2025.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Mars2029 skrev (14 minutter siden):

Er det nå jeg skal komme med en alternativ forklaring på hva som kan ha skjedd og du etterpå kaller meg en konspirasjonsteorietiker? 

Poenget er vel heller det at en får vente og se om det faktisk er et bevisst brudd på reglene, og nå har jo faktisk johaug fått en dom, det samme tror jeg Sinner fikk så det er jo teknisk sett et brudd på reglene, men at det systematisk jukses er det ingen bevis for, bare synsing om det, og det er klart du kan synse om du vil, men synsing er ikke bevis for noe som helst. 

Konspirasjoner er gjerne usannsynlige, det er meget usannsynlig at et statlig sponset dopingregime skal kunne greie å operere helt umerkbart i flere tiår i skyggene, samtidig som Norges idrettsforbund ikke er en del av det, jeg mener har du bevis for at Johaug er skyldig i noe mer enn det hun er dømt for så er ikke jeg motvillig på noe vis, jeg bryr meg lite om vintersport.  

Mars2029 skrev (17 minutter siden):

Forklaringen på hvorfor hun hadde det i seg er ikke troverdig.

Den ble ansett som troverdig, du kan mene hva du vil, men forklaringen ble ansett som troverdig av domsutvalget i Norges idrettsforbund, idiotisk ja, bevisst jeg har mine tvil. 

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (8 minutter siden):

Poenget er vel heller det at en får vente og se om det faktisk er et bevisst brudd på reglene, og nå har jo faktisk johaug fått en dom, det samme tror jeg Sinner fikk så det er jo teknisk sett et brudd på reglene, men at det systematisk jukses er det ingen bevis for, bare synsing om det, og det er klart du kan synse om du vil, men synsing er ikke bevis for noe som helst. 

Konspirasjoner er gjerne usannsynlige, det er meget usannsynlig at et statlig sponset dopingregime skal kunne greie å operere helt umerkbart i flere tiår i skyggene, samtidig som Norges idrettsforbund ikke er en del av det, jeg mener har du bevis for at Johaug er skyldig i noe mer enn det hun er dømt for så er ikke jeg motvillig på noe vis, jeg bryr meg lite om vintersport.  

Den ble ansett som troverdig, du kan mene hva du vil, men forklaringen ble ansett som troverdig av domsutvalget i Norges idrettsforbund, idiotisk ja, bevisst jeg har mine tvil. 

Altså jeg har ikke noe tro en ovenfra statlig styrt konspirasjon over flere tiår. Ikke at det er umulig, man så jo hvor gjennområttent Tour de France var i mange tiår uten at det kom fram i offentligheten. Men det er absolutt ikke noe man behøver å tro på for å tro at Johaug dopet seg. Det kan fint forekomme i isolerte lommer. 

Angående det at forklaringen hennes ble trodd så har jeg et sitat fra den dypt savnede George Carlin: "You dont need a formal conspiracy when interest converge".

Om det hadde kommet ut at gulljenta vår bevisst hadde dopet seg i samarbeid med legen fra Olympiatoppen så ville det vært en katastrofe uten like for hele idrettsnorge. Det var i alles interesse at utfallet ble som det ble.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mars2029 skrev (16 minutter siden):

Om det hadde kommet ut at gulljenta vår bevisst hadde dopet seg i samarbeid med legen fra Olympiatoppen så ville det vært en katastrofe uten like for hele idrettsnorge. Det var i alles interesse at utfallet ble som det ble.

kan vi konkludere med at du konspirerer nå ? Som sagt har du bevis så tar jeg gjerne en titt på det. 

Mars2029 skrev (18 minutter siden):

Angående det at forklaringen hennes ble trodd så har jeg et sitat fra den dypt savnede George Carlin: "You dont need a formal conspiracy when interest converge".

George Carlin er konge, men jeg tror Carlin vet veldig godt at tro alene ikke er bevis for noe som helst, og har man ikke bevis for sin tro så er det lett å finne på noen beviser, men det er ikke veldig ærlig, den slags er også en praksis Carlin er godt kjent med og ikke veldig glad i. 

Lenke til kommentar

Kor mykje er det eigentleg å vinne på slik juksing? Endringane her er tross alt ganske så minimale, nettopp fordi det ikkje skal være så lett å oppdage juksinga. 

Dette er ikkje eit forsvar ovanfor juksarane, det er meir eit spørsmål om prioriteringane ved å jukse når ein risikerer disk og utestenging for å potensielt vinne centimeter. 

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (22 minutter siden):

kan vi konkludere med at du konspirerer nå ? Som sagt har du bevis så tar jeg gjerne en titt på det. 

George Carlin er konge, men jeg tror Carlin vet veldig godt at tro alene ikke er bevis for noe som helst, og har man ikke bevis for sin tro så er det lett å finne på noen beviser, men det er ikke veldig ærlig, den slags er også en praksis Carlin er godt kjent med og ikke veldig glad i. 

Nei tvert imot sier jeg at man ikke trenger en konspirasjon. Folk innenfor idretten skjønner på egenhånd hva som er i deres interesse.

Hvilke beviser mener du jeg har funnet på? 

Jeg har ikke noen ytterligere beviser, bare en mening basert på bevisene som allerede finnes.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er jeg skuffa nå...

Jeg nekter å tru på dem når dem sier at det var kun to dresser og kun rett før storbakkerennet. Som Turnbichler (den polske treneren) sier; Norge hadde allerede gjort det veldig bra, hvorfor risikere å jukse med to utøvere rett før den aller siste konkurransen?

Det gir ikke mening å gjøre noe sånt kun rett før den aller siste konkurransen i et mesterskap dem allerede hadde prestert over all forventning, så det istedet retter mistanke på hvor lenge det her har pågått.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (16 minutter siden):

Nå er jeg skuffa nå...

Jeg nekter å tru på dem når dem sier at det var kun to dresser og kun rett før storbakkerennet. Som Turnbichler (den polske treneren) sier; Norge hadde allerede gjort det veldig bra, hvorfor risikere å jukse med to utøvere rett før den aller siste konkurransen?

Det gir ikke mening å gjøre noe sånt kun rett før den aller siste konkurransen i et mesterskap dem allerede hadde prestert over all forventning, så det istedet retter mistanke på hvor lenge det her har pågått.

Så lenge du tror du ikke vil bli avslørt så er en slik avgjørelse noe som opplagt kan tas for å maksimere sjansen.

Det er selvsagt ille det som har skjedd, og jeg er spent på hvor mange i støtteapparatet som har vært med på dette. Og om faktisk også de to hopperne var informert.

Uansett så viser det hele at hoppsporten er inne i en blindgate når det gjelder regler rundt dresser, bindinger osv.
Dressene har så mye å si for lengden i hopp at det opplagt oppfordrer til å tøye grensene. Det var Norge denne gangen, men jeg er helt sikker på at andre har vært i samme situasjon uten at det er blitt avslørt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...