Gå til innhold

Skandale i hoppmiljøet, hoppdress og disk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke bra selvfølgelig, men slik har det vært i over 20 år i hoppsporten. 
Alle nasjoner tukler med hoppdressen. Oppfinnsomme måter å øke bæreflaten på. 
Særlig har den ene klagende parten Østerrike vært kreative med hoppdresser og bindinger.
Èn sesong var de helt suverene med hoppdresser som mest minnet om "flygeekorn" - skrittet halvveis ned til knærne.
Føler nok at de er litt hevnlystne nå, men for all del jeg forsvarer ikke at Norge dummer seg ut..!
Ikke bare for seg selv men de skaper mørke skyer over hele det flotte arrangementet.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (54 minutter siden):

Hvis fiksing, juks og fanteri er «normalt» i hoppsporten, kan dette bety slutten for denne tradisjonsrike sporten:

Eh, juks og fanteri er normalt i all profesjonell idrett. Alt er gjennomkorrupt. OL burde vært avskaffet for lengst, for eksempel.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det her er jo ikke bare snakk om å strekke grenser, det her er snakk om regelrett utstyrsmanipulasjon og juks. Utstyrsdoping rett og slett.

Det som det er snakk om her er å tukle med dresser som allerede har vært igjennom en godkjenning ved å stive dem opp.

Jeg syntes det er flaut, og det skader ikke bare dem norske herrehopperene og dem rundt. Det skader også kombinertutøverene og damehopperene. I tillegg så går det utover arrangementet som helhet at vertsnasjonen har blitt tatt i juks. Det ødelegger jo også ryktet til langrennsutøverene, spesielt på herresida hvor det har blitt gjort reint bord.

Jeg har alltid vært veldig glad i hoppsporten, men det her har ødelagt mye for meg. Tillitten er brutt og det blir vanskelig å glede seg over eventuell norsk sukssess i rennene som gjenstår av sesongen.

Tror den avsløringa her kan fort legge en demper på Raw Air som går fra torsdag til søndag, først i Holmenkollen så Vikersund.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hva gjør dette med markedsverdien, sponsorinntektene og omdømmet mon tro ?

Juks er det alltid  «alle de andre» som driver med.
Norske nordmenn fra Norge er selvfølgelig uskyldshvite, dopingfrie og preget av åpenhet.
https://www.vg.no/sport/i/nyP3na/welhaven-om-hoppskadalen-river-ned-alt

Du snakker om å skyte seg selv i foten for en sport som allerede sliter pga ustabilt vær, frynsete rykte (ref.Holmenkollen fyllefestival) , utstyrsmarginaler og lav underholdningsverdi.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (11 minutter siden):

Hva gjør dette med markedsverdien, sponsorinntektene og omdømmet mon tro ?

På kort sikt kan det ha negativ konsekvens, men hvis man får ryddet opp i hoppsporten nasjonalt og internasjonalt, så kan det være begynnelsen på en posetiv utvikling av sporten. 

Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (7 minutter siden):

På kort sikt kan det ha negativ konsekvens, men hvis man får ryddet opp i hoppsporten nasjonalt og internasjonalt, så kan det være begynnelsen på en posetiv utvikling av sporten. 

Jeg ser ikke helt hvordan dette skal gjøres så lenge v-stilen er normen og hoppdressens utforming er helt avgjørende. Hoppdressens spesifikasjoner har nå blitt så rigide og detaljerte at det grenser til det absurde.

Hysterisk fokus på hopperens BMI og anatomi er heller ikke et sunnhetstegn for denne idretten.

Lenke til kommentar
Vokteren skrev (6 timer siden):

Jeg ser ikke helt hvordan dette skal gjøres så lenge v-stilen er normen og hoppdressens utforming er helt avgjørende. Hoppdressens spesifikasjoner har nå blitt så rigide og detaljerte at det grenser til det absurde.

Hysterisk fokus på hopperens BMI og anatomi er heller ikke et sunnhetstegn for denne idretten.

Nei, det må ryddes opp i sporten ellers vil den gå til grunne. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Jeg bryr meg ikke så mye om hoppsporten, men mener det er flaut for idrettsnasjonen Norge at vi igjen blir tatt for fusk. Olympiatoppen og særforbundene har sikret seg det som ligner et markedsmonopol med begrunnelse i nasjonale interesser for idrettsutvikling (i motsetning til den enkelte utøverens interesser). Er det slik de forvalter det?? 

Lenke til kommentar
42 minutes ago, Mars2029 said:

Tror nordmenn er naive angående hvor utbredt juksing er også her i Norge.

Det tror jeg også. Er antagelig mye mer systematisk juks enn vi er klar over. Det her er jo bare det nyeste eksemplet.

Det sitter langt inne for meg å tro at en mestvinnende og erfaren toppidrettsutøver får i seg anabole steroider ved et uhell. Jeg tror enda mindre på at støtteapparatet og medisinsk personell for verdens største skinasjon skriver ut resept på legemidler med anabole steroider ved et uhell.

Det er kvalmende å se den støtta som blir vist til en norsk dopingdømt utøver, samtidig som enhver utlending med dopingdom blir nærmest bannlyst.

Endret av Wheeljack
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I akkurat denne saken har det norske apparatet bak hopperne rett og slett dritt noe ettertrykkelig på draget. Noe annet er det ikke å si om den saken.

På en annen side mener jeg at hoppsporten egentlig for lengst har satt i gang sin egen død. Som Johan Remen Evensen skrev i en kommentar på NRK.no i slutten av Februar, mener han at hoppsporten nå er blitt en nisjesport. Han mener at hoppsporten har gjort seg selv så komplisert og utilgjengelig at den kommer til å ta livet av seg selv innen 10 år. Disse påstandene i denne kommetaren til Evensen støtter jeg helt oppunder. 

Endret av Magirus78
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (55 minutter siden):

Det sitter langt inne for meg å tro at en mestvinnende og erfaren toppidrettsutøver får i seg anabole steroider ved et uhell. Jeg tror enda mindre på at støtteapparatet og medisinsk personell for verdens største skinasjon skriver ut resept på legemidler med anabole steroider ved et uhell.

Det er veldig vanlig med steroider i medisin, men en trenger mengder av det over tid for at det skal ha den effekten idrettsutøvere er ute etter, sånn sett så er dette en ikke-sak sånn jeg ser det, jeg antar du snakker om Johaug.

Det er faktisk sånn at enkelte mennesker trenger medisiner, det får en ikke gjort noe med.

Det er en historie om en fotballspiller ved navn Ravel Morrison som egentlig er litt trist om den faktisk er sann, RM hadde en heftig type adhd, men medisinene han brukte for å holde sin adhd i sjakk er forbudt, muligens snakk om noe som kan anses som prestasjonsøkende om mennesker uten adhd tok det, ritalin aka amfetamin, antar jeg, men det er klart uten den medisinen så tok adhd'n over og han mistet visstnok mye av sin impulskontroll, det er vel ikke akkurat ukjent at mennesker med adhd sliter med impulskontroll og at det leder til konfrontasjoner med lover, og sånn endte med RM også, hadde han hatt en sjanse som fotballspiller med medisin ? Vel han var ansett som et av de største talentene som hadde vært innom manu sitt akademi av ingen ringere enn selveste Sir Alex, det sier jo sitt. Medisin er ikke doping. 

Wheeljack skrev (1 time siden):

Det er kvalmende å se den støtta som blir vist til en norsk dopingdømt utøver, samtidig som enhver utlending med dopingdom blir nærmest bannlyst.

Enhver utlending blir ikke bannlyst, og alle nordmenn gis ikke støtte, alt er ikke svart hvitt, det er ingen grunn til å utestenge Jannik Sinner, for akkurat som Johaug så var det et uhell, med marginalt med virkestoff som ikke kommer til å ha en effekt, de fikk vel i seg samme steroidet også, clostebol.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Nuvel. Jeg syntes det er påfallende at i samme sesong som den mestvinnende utøveren på herresida får påvist for høye verdier av astmamedisin, så blir den mestvinnende utøveren på kvinnesida utestengt for doping.

Jeg syntes det er naivt å tro at det ikke foregår systematisk juksing på toppnivå i norsk skisport. Gårsdagens avsløringer vitner jo bare om at det skjer flere steder enn bare langrenn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (6 minutter siden):

Nuvel. Jeg syntes det er påfallende at i samme sesong som den mestvinnende utøveren på herresida får påvist for høye verdier av astmamedisin, så blir den mestvinnende utøveren på kvinnesida utestengt for doping.

Jeg syntes det er naivt å tro at det ikke foregår systematisk juksing på toppnivå i norsk skisport. Gårsdagens avsløringer vitner jo bare om at det skjer flere steder enn bare langrenn.

Helt rett.

Og hva skyldes alle tilfellene av hjerteflimmer hos toppidrettsutøvere ?
Har alle disse medfødt hjertefeil ?
Skyldes det medisiner som «alle» bruker, men som pr nå ikke står på dopinglisten ?

Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (6 minutter siden):

Jeg syntes det er naivt å tro at det ikke foregår systematisk juksing på toppnivå i norsk skisport.

En kan sin det er ganske naivt og tro at det er systematisk juksing på toppnivå også, spesielt siden det hele er tilsynelatende basert på bruk av leppekrem, og ingen andre beviser, jeg lurer på hvor mye leppekrem som må konsumeres om det faktisk skal ha en effekt.  

At det er juks er udiskutabelt, men at norsk idrett bedriver systematisk doping vil jeg gjerne se noe dokumentasjon på. Synsing på dette nivået er temmelig naivt i seg selv, på grensen til konspiratorisk vil jeg påstå.  

Lenke til kommentar
Vokteren skrev (2 minutter siden):

Og hva skyldes alle tilfellene av hjerteflimmer hos toppidrettsutøvere ?
Har alle disse medfødt hjertefeil ?

Noe av det kan skyldes medisinbruk, i fotballen så man en kobling mellom bruk av smertestillende og spillere som kollapset på banen, det kan også skyldes at de pusher grensene for hva et menneske fysisk kan gjøre på daglig basis, og når det kommer til vintersportsutøvere gjerne under iskalde og fuktige forhold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...