fantus1234 Skrevet lørdag kl 08:58 Del Skrevet lørdag kl 08:58 Hei, Vi har en Ford Kuga fra 2010 som viser feilmeldingen "Engine Malfunction" ved høye hastigheter. Feilen oppstår vanligvis i 5. og 6. gir, men kan også forekomme i 3. gir. Når meldingen vises, går bilen over i nødmodus og stanser. Problemet dukket opp plutselig etter en tre måneder lang ferie – da vi kom tilbake, oppdaget vi at feilen var til stede. Bilen har vært undersøkt hos fire forskjellige mekanikere, og vi har også vært innom et autorisert Ford-verksted, men ingen har klart å finne årsaken. Flere deler er byttet ut for flere tusen kroner, uten at problemet er blitt løst. Har dere erfaring med denne typen feil, eller kan dere anbefale en dyktig mekaniker i Oslo-området som kan hjelpe oss? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet lørdag kl 10:30 Del Skrevet lørdag kl 10:30 fantus1234 skrev (1 time siden): Vi har en Ford Kuga fra 2010 som viser feilmeldingen "Engine Malfunction" ved høye hastigheter. Feilen oppstår vanligvis i 5. og 6. gir, men kan også forekomme i 3. gir. Når meldingen vises, går bilen over i nødmodus og stanser. Har det vært avlesbare feilkoder med diagnoseapparat når dette skjer? Lenke til kommentar
fantus1234 Skrevet lørdag kl 13:32 Forfatter Del Skrevet lørdag kl 13:32 mobile999 skrev (3 timer siden): Har det vært avlesbare feilkoder med diagnoseapparat når dette skjer? Hei, Ja, feilmeldingen endrer seg fra gang til gang. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet lørdag kl 13:59 Del Skrevet lørdag kl 13:59 Det kan fremdeles være verdifullt å opplyse disse feilkodene. Hvilke deler er byttet? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet lørdag kl 14:39 Del Skrevet lørdag kl 14:39 (endret) Det er lurt å oppgi hvilken motor det gjelder. Det er også nyttig å ha oversikt over feilkoder. Det finnes også ford forum på nett. Kanskje finnes info der. Jeg lurer på om det kan bli dårlig elektrisk kontakt til diverse sensorer, og om det kan gi feil. Tilsetninger i diesel kan være noe å prøve (men det gjør kanskje verkstedet). Er dieselfilter byttet. Endret lørdag kl 14:41 av Svein M Lenke til kommentar
fantus1234 Skrevet søndag kl 13:59 Forfatter Del Skrevet søndag kl 13:59 Svein M skrev (23 timer siden): Det er lurt å oppgi hvilken motor det gjelder. Det er også nyttig å ha oversikt over feilkoder. Det finnes også ford forum på nett. Kanskje finnes info der. Jeg lurer på om det kan bli dårlig elektrisk kontakt til diverse sensorer, og om det kan gi feil. Tilsetninger i diesel kan være noe å prøve (men det gjør kanskje verkstedet). Er dieselfilter byttet. Dieselpumpe, vakumventil og de andre tingene som er vedlagt bilder. Lenke til kommentar
fantus1234 Skrevet søndag kl 14:01 Forfatter Del Skrevet søndag kl 14:01 Jeg kan dessverre ingenting om bil, så de forskjellige mekanikere byttet det de mente kan være feilen. Til og med Ford kunne ikke finne feilen. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet søndag kl 14:32 Del Skrevet søndag kl 14:32 Ble det funnet metallspon i den gamle dieselpumpa? Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet i går, 16:24 Del Skrevet i går, 16:24 Det er ved sånne tilfeller man skulle ønske Diagnose Dan bodde i Norge. https://youtube.com/@diagnosedan?si=gxyTgdSb6JyibAVv Lenke til kommentar
:utakt Skrevet i går, 16:27 Del Skrevet i går, 16:27 Vi hadde god erfaring med Ford på Ensjø da vi slet med rare problemer på en eldre Focus. De har vel flyttet til Alnabru nå. Jeg hadde kanskje prøvd der. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden (endret) Tror det hjelper fint lite å kaste tilfeldige og dyre deler på dette. Feilene kommer jo i alt fra instrumentpanel til bremsesystem og parkeringssensor. Noe driver antagelig å sporadisk kortslutter eller tuller med spenningen på det elektriske systemet, som fører til tullball på CAN busen.. Det kan kanskje være ting som fysisk skade på ledningsnettet, kanskje vannskade, dynamo som gir for høy spenning, dårlig kontakt på jording, osv... Det er vanskelig å vite hva som er relevante kode og hva som er gammelt tull også. Jeg hadde koblet på en ODB2 leser som kan slette feilkoder, så slette alle koder, også se hva nytt som dukker opp.. Dette koster i hvert fall bare noen hundrelapper for ODB2 leseren.. Om du kan ingenting om bil, og ikke har interesse av feilsøking, er kanskje det beste på en så gammel bil å bare selge den billig som delebil/reparasjonsobjekt og kjøpe noe annet. Endret 20 timer siden av likferd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå