Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ford Kuga 2010. Går i nødmodus (Engine malfunction)


Anbefalte innlegg

Hei,


Vi har en Ford Kuga fra 2010 som viser feilmeldingen "Engine Malfunction" ved høye hastigheter. Feilen oppstår vanligvis i 5. og 6. gir, men kan også forekomme i 3. gir. Når meldingen vises, går bilen over i nødmodus og stanser.
Problemet dukket opp plutselig etter en tre måneder lang ferie – da vi kom tilbake, oppdaget vi at feilen var til stede.
Bilen har vært undersøkt hos fire forskjellige mekanikere, og vi har også vært innom et autorisert Ford-verksted, men ingen har klart å finne årsaken. Flere deler er byttet ut for flere tusen kroner, uten at problemet er blitt løst.


Har dere erfaring med denne typen feil, eller kan dere anbefale en dyktig mekaniker i Oslo-området som kan hjelpe oss?
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fantus1234 skrev (1 time siden):

Vi har en Ford Kuga fra 2010 som viser feilmeldingen "Engine Malfunction" ved høye hastigheter. Feilen oppstår vanligvis i 5. og 6. gir, men kan også forekomme i 3. gir. Når meldingen vises, går bilen over i nødmodus og stanser.

Har det vært avlesbare feilkoder med diagnoseapparat når dette skjer?

Lenke til kommentar

Det er lurt å oppgi hvilken motor det gjelder.

Det er også nyttig å ha oversikt over feilkoder.

Det finnes også ford forum på nett. Kanskje finnes info der.

Jeg lurer på om det kan bli dårlig elektrisk kontakt til diverse sensorer, og om det kan gi feil.

Tilsetninger i diesel kan være noe å prøve (men det gjør kanskje verkstedet). Er dieselfilter byttet.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (23 timer siden):

Det er lurt å oppgi hvilken motor det gjelder.

Det er også nyttig å ha oversikt over feilkoder.

Det finnes også ford forum på nett. Kanskje finnes info der.

Jeg lurer på om det kan bli dårlig elektrisk kontakt til diverse sensorer, og om det kan gi feil.

Tilsetninger i diesel kan være noe å prøve (men det gjør kanskje verkstedet). Er dieselfilter byttet.

Dieselpumpe, vakumventil og de andre tingene som er vedlagt bilder.

 

IMG_20250309_145811.jpg

IMG_20250309_145801.jpg

IMG_20250309_095636.jpg

Lenke til kommentar

Tror det hjelper fint lite å kaste tilfeldige og dyre deler på dette. Feilene kommer jo i alt fra instrumentpanel til bremsesystem og parkeringssensor. Noe driver antagelig å sporadisk kortslutter eller tuller med spenningen på det elektriske systemet, som fører til tullball på CAN busen.. Det kan kanskje være ting som fysisk skade på ledningsnettet, kanskje vannskade, dynamo som gir for høy spenning, dårlig kontakt på jording, osv...

Det er vanskelig å vite hva som er relevante kode og hva som er gammelt tull også. Jeg hadde koblet på en ODB2 leser som kan slette feilkoder, så slette alle koder, også se hva nytt som dukker opp.. Dette koster i hvert fall bare noen hundrelapper for ODB2 leseren..

Om du kan ingenting om bil, og ikke har interesse av feilsøking, er kanskje det beste på en så gammel bil å bare selge den billig som delebil/reparasjonsobjekt og kjøpe noe annet.

Endret av likferd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...