Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Mange menn var single før også - kvinner er ikke for kresne i dag

Anbefalte innlegg

Paxville skrev (32 minutter siden):

Gaming industrien er idag mye større enn musikk og filmindustrien.

Man trenger ikke være i noen spesiell kategori, eller ha et spesifikt "utseende" for å være gamer idag.

Alle gamer idag, store, små, tykke, tynne, jenter, gutter.

På tide å få oppdatert seg litt.

Og? Det er ikke noe poeng i å gjøre dette om til en gamingtråd bare pga en bitteliten setning om at "gaming" og "naver" er røde flagg hos kvinner ifølge artikkelen jeg linket til. (Edit: beklager hvis du føler deg avvist, men jeg er egentlig enig med deg at man finner gamere i alle mulige kategorier. Tankegangen min er at det er folk som blir sittende med aktiviteten sin hele dagene, samme hva den aktiviteten måtte være, og hvor det går ut over familielivet som blir et problem. Jeg har drevet med aktiviteten gaming selv tidligere, sammen med andre, men ikke i det omfanget som fremstilt ovenfor).

Single menn (eller incels) som legger skylden på damer for singel tilværelsen sin, hvis du har noe å bidra med der, så setter jeg pris på det 🙂 Jfr  innlegget mitt over ditt her hvor jeg etterspør informasjon om hvordan det var å leve som singel mann rundt år 1900. Om de hadde like sterk trang som dagens incels å legge skylden på kvinner for sin egen singeltilværelse hadde vært interessant å finne ut. 

Endret av leticia
edit i parentes
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
leticia skrev (2 timer siden):

Morsomt hvordan du skal dra frem og linke til ting om og om igjen som er sagt i andre tråder.

Fordi det du gjør er å kun tilpasse etter deg selv. 

Nettopp. Tradisjonelle kjønnsroller er en ulempe for kvinners trivsel.

Som sagt så kommer tradisjonelle kjønnsroller i grader. Dessuten handler det ikke om selve oppgavene (de aller fleste), men arbeidsmengden og mangler, noe som kan taes tak i i et godt forhold. 

Du tenker kanskje med svart-hvitt tankegang. Bare fordi matematikk gir lave karakterer for noen og er kjedelig for mange, så betyr det ikke nødvendigvis at matematikk er selve problemet, men heller faktorene rundt det. På samme måte, selv om tradisjonelle kjønnsroller for flere innebærer en urettferdig arbeidsmengde hjemme, betyr det ikke at selve oppgavene er problemet i seg selv. Det viktigste er at folk for velge hvordan de vil leve og kunne ta forholdregler etter det.

Dette er en ny studie fra høsten 2024. Den beskriver at menn er mer avhengig av et forhold enn det kvinner er. Så nei, ikke helt det samme.

SSB skiller mellom lav, middels og høy tilfredshet, og ved lav tilfredshet refereres det til de som ikke har det så bra, mens de som har middels eller høy tilfredshet er jo de som greier seg greit eller bedre enn det.

Det vi bør fokusere på er hvorfor tallene er så høye blant enslige. (Du finner oppdaterte tall på SSB sine sider fra 2024.) Artikkelen fra SSB peker også på faktorer som kan forklare hvorfor kvinner klarer seg bittelitt bedre som enslige. Et eksempel på dette er at kvinner gjerne er flinkere til å danne sosiale relasjoner. Hvis vi ser på figur 3 ,så er det tydelige kjønnsforskjeller når det gjelder lav tilfredshet med de sosiale relasjonene.

Man kan kanskje si at kvinner har det bedre som single enn menn, men betyr det egentlig at de ikke ville hatt det bedre i et godt forhold? Nei, for de aller fleste ville hatt det bedre å være i et bra forhold.

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (47 minutter siden):

Og? Det er ikke noe poeng i å gjøre dette om til en gamingtråd bare pga en bitteliten setning om at "gaming" og "naver" er røde flagg hos kvinner ifølge artikkelen jeg linket til.

Det høres kravstort ut å diskvalifisere potensielle partnere kun fordi de driver med gaming.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (7 minutter siden):

Man kan kanskje si at kvinner har det bedre som single enn menn, men betyr det egentlig at de ikke ville hatt det bedre i et godt forhold? Nei, for de aller fleste ville hatt det bedre å være i et bra forhold.

Det er nettopp det forskningen viser. At kvinner har det bedre som single enn det menn har, så det er unødvendig å legge inn et kanskje der.  Påstanden er ikke at de har det bedre som single enn i et forhold. Påstanden er at single kvinner i snitt har det bedre enn single menn i snitt. Faktorene om hvorfor det kan være slik er belyst i den nevnte forskningen. 

Kassettspiller skrev (6 minutter siden):

Det høres kravstort ut å diskvalifisere potensielle partnere kun fordi de driver med gaming.

For de kvinnene dette gjelder (det ble ikke henvist til noen statistikk  hvor stor andel av damer dette er på den påstanden fra artikkelforfatteren) så er de kanskje ikke potensielle partnere hvis de driver med dette eller andre ting som er tidstyver for mer tid sammen med partneren og barna. Syns ikke det er noe mer kravstort å avvise en gamer enn å ikke ville bli sammen med damer som følger influensere, ser på paradise hotel osv.  f.eks.  

Poenget er at man må få bestemme akkurat selv hvilke forhold man ønsker å gå inn i. Hvis det fører til en mer negativ belastning enn positiv så er det bedre å la være å gå inn i ,eller komme seg ut av, hvis det blir veldig skjevfordelt og man mistrives over tid.  (f.eks en mann som ikke har noenting å snakke med dama om fordi det eneste hun er opptatt av er disse influensere og han er absolutt ikke interessert i å sette seg inn i den verdenen, da kan det bli mer ensomt i et forhold enn å faktisk være singel). 

Uansett, det hadde vært fint å kunne fått ordentlig sammenlikningsgrunnlag mellom hvordan ting var i 1900 og i dag. Kan tenke meg at det var atskillig verre å være singel dame på den tiden enn singel mann. Endel single må man alltid forvente at det vil være, uansett hvilket årstall man skriver. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Disse artiklene forteller kanskje ikke så mye om hvordan det var å være singel mann versus singel kvinne, (selv om det står noe om single kvinner versus gifte kvinner) men det gir iallefall et innblikk i historien hvis noen skulle være interessert. 

Dagligliv og levekår - Norgeshistorie

Kvinneemansipasjon - Norgeshistorie

Forretningskvinnene inntar næringslivet - Norgeshistorie

Å være bonde, husmann, fisker, slusk - Norgeshistorie

Husstell blir samfunnssak - Norgeshistorie

Kvinnenes vei til stemmerett - Norgeshistorie

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest d1314...74e
Martelè skrev (1 minutt siden):

Går du ballistisk hvis jeg sier; at om jeg skulle gått inn for å finne en kjæreste, så diskvalifiseres hun om hun har høy bodycount? 🤔

Hva om hun har lav bodycount, men du vet hun har vært sammen med en med høy bodycount? ☺️

Anonymous poster hash: d1314...74e

Lenke til kommentar

Personlig tror jeg at "the ick", samt røde og gule flagg er en stoooor årsak til at folk sliter med å få fungerende forhold den dag i dag.

Jeg merket i siste datingperiode for fem år siden at damer var mye mer dømmende/kresne på et tidlig stadium enn de var tidligere. Slik at man umiddelbart kunne si takk og farvell dersom det var noe som helst som ikke var 100% perfekt alle de tre første datene. Det krever at man må prestere utmerket alle gangene man møter en person frem til de faktisk har begynt å like deg, og du begyner å få mer spillerom, fordi de allerede er på kroken.

Min kone og jeg ville trolig ikke vært noe i dag dersom jeg ikke hadde gitt 100% alle de første gangene vi møttes. Det var flere andre partnermuligheter som ble ødelagt av at en av oss hadde en litt dårlig dag en gang i startfasen; og da gis det ikke en ny sjanse.

Mulig det er prikk likt for kvinner motsatt vei også. Jeg har i hvert fall alltid vært kresen, men jeg mener likevel at jeg alltid har vært åpen for det meste.

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (36 minutter siden):

Påstanden er ikke at de har det bedre som single enn i et forhold. Påstanden er at single kvinner i snitt har det bedre enn single menn i snitt. Faktorene om hvorfor det kan være slik er belyst i den nevnte forskningen. 

Jeg viser til statistikk som viser at det ikke bør være hovedfokuset ditt. Lav livskvalitet er det som bør være i fokus når vi snakker om folk, fordi dette gjelder de som ikke har det bra og som betydelig lengter etter en forandring. Og her ser vi at kjønnsforskjellene er ganske små. Prosenttallene blant enslige med lav livskvalitet er også høye for begge kjønn.

Du trekker frem at kvinner har det bedre som single enn menn, men hvor viktig er det egentlig når kjønnsforskjellene er så små blant de som har det verst?

leticia skrev (36 minutter siden):

Syns ikke det er noe mer kravstort å avvise en gamer enn å ikke ville bli sammen med damer som følger influensere, ser på paradise hotel osv.  f.eks.  

Sammenligner du gaming med slikt fjolleri?

Gaming fremmer kreativitet, reaksjonsevne, sprer glede, er sosialt, forbedrer øye-hånd-koordinasjonen og mye mer! Mye bedre enn å se på slikt tullete drama på TV.

Men igjen, dette bekrefter at vi ikke blir enige om hva som er kravstort eller ikke fordi vi har så ulike meninger.

Endret av Kassettspiller
Lenke til kommentar
Martelè skrev (30 minutter siden):

Går du ballistisk hvis jeg sier; at om jeg skulle gått inn for å finne en kjæreste, så diskvalifiseres hun om hun har høy bodycount? 🤔

Regner med det er meg du spør? Nei selvsagt ikke. Det er dine preferanser som betyr noe når du skal finne en kjæreste. 

Sannsynligvis så vil du ikke finne ut om hun har det eller ikke da. Slike ting står ikke klistret i panna akkurat.

Hva er høy bodycount btw? Høy for noen kan være lavt for andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (2 minutter siden):

Regner med det er meg du spør? Nei selvsagt ikke. Det er dine preferanser som betyr noe når du skal finne en kjæreste. 

Sannsynligvis så vil du ikke finne ut om hun har det eller ikke da. Slike ting står ikke klistret i panna akkurat.

Hva er høy bodycount btw? Høy for noen kan være lavt for andre.

Jeg er ikke han du svarte til, men slikt står ofte som klistret i panna. I hvert fall hvis de ikke har kommet helt ut av den mentaliteten enda.
Det ville vært hyklersk av meg å ekskludere de med høy bodycount, men mange av de har en veldig særegen måte å oppføre seg på som man burde unngå.

Snakker av egen erfaring at det også er vanskeligere å lage et meningsfullt forhold med høy bodycount, men det er vanskelig å forklare hvorfor. Man blir bare gradvis litt mer usentimental. Samt glemmer mange å se helhetene istedenfor å kun se "the ick" og røde og gule flagg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Dudeliduu skrev (14 minutter siden):

Jeg er ikke han du svarte til, men slikt står ofte som klistret i panna. I hvert fall hvis de ikke har kommet helt ut av den mentaliteten enda.
Det ville vært hyklersk av meg å ekskludere de med høy bodycount, men mange av de har en veldig særegen måte å oppføre seg på som man burde unngå.

Snakker av egen erfaring at det også er vanskeligere å lage et meningsfullt forhold med høy bodycount, men det er vanskelig å forklare hvorfor. Man blir bare gradvis litt mer usentimental. Samt glemmer mange å se helhetene istedenfor å kun se "the ick" og røde og gule flagg.

Det første man må bli enige om er hva som er en høy bodycount. Hvis du selv har 15 og hun har 10, og du setter ditt tall som "helt normalt" mens hennes som høyt så er det noe galt et sted.

Jeg er enig med deg i at man bør unngå de som har hatt sex med veldig mange, fordi det gir en antydning om en livsstil som kanskje lettere vil føre med seg utroskap. Annerledes hvis man er enig om et såkalt "åpent forhold".

Dudeliduu skrev (55 minutter siden):

Jeg har i hvert fall alltid vært kresen, men jeg mener likevel at jeg alltid har vært åpen for det meste.

Det er ikke noe galt i å være kresen, tvert om. Det er forhåpentligvis et langsiktig valg man er i ferd med å ta og da nøyer man seg ikke med "nest best, eller tredje best". Jeg anser ikke dette som å være kresen heller. Man ønsker bare å finne noen som best mulig kan passe inn i egen livsstil og ikke ha altfor motstridende holdninger som en selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (6 minutter siden):

Det første man må bli enige om er hva som er en høy bodycount. Hvis du selv har 15 og hun har 10, og du setter ditt tall som "helt normalt" mens hennes som høyt så er det noe galt et sted.

Jeg er enig med deg i at man bør unngå de som har hatt sex med veldig mange, fordi det gir en antydning om en livsstil som kanskje lettere vil føre med seg utroskap. Annerledes hvis man er enig om et såkalt "åpent forhold".

Å definere høy/lav bodycount er egentlig ganske irrelevant. Man kan ha 60+ og likevel klare å mentalt unngå fallgruvene, mens en på 15 allerede er ødelagt. Det er riktignok høyere sannsynlighet for at noe er galt jo høyere man er over f.eks fem per år.
Utroskap er én ting, men viktigere og mer sannsynlig er det at en person med høy bodycount vil slite med å knytte seg til noen i lengre perioder i det hele tatt.

Sitat

Det er ikke noe galt i å være kresen, tvert om. Det er forhåpentligvis et langsiktig valg man er i ferd med å ta og da nøyer man seg ikke med "nest best, eller tredje best". Jeg anser ikke dette som å være kresen heller. Man ønsker bare å finne noen som best mulig kan passe inn i egen livsstil og ikke ha altfor motstridende holdninger som en selv.

Kona og jeg har enorme holdningsforskjeller. Som f.eks er hun svært venstrevridd mens jeg er svært høyrevridd. Det gjør egentlig bare forholdet ekstra interessant så lenge vi fungerer bra sammen og uansett respekterer hverandre.

Lenke til kommentar
Dudeliduu skrev (33 minutter siden):

Kona og jeg har enorme holdningsforskjeller. Som f.eks er hun svært venstrevridd mens jeg er svært høyrevridd. Det gjør egentlig bare forholdet ekstra interessant så lenge vi fungerer bra sammen og uansett respekterer hverandre.

Ja, det kan gå fint. Men du er inne på noe vesentlig her, at man må fungere bra sammen og respektere hverandre. Og det mener jeg er vanskeligere å få til hvis man har motsatte holdninger. Det er greit at man drar i samme retning i barneoppdragelsen f.eks, og evt andre tema.

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (12 minutter siden):

Ja, det kan gå fint. Men du er inne på noe vesentlig her, at man må fungere bra sammen og respektere hverandre. Og det mener jeg er vanskeligere å få til hvis man har motsatte holdninger. Det er greit at man drar i samme retning i barneoppdragelsen f.eks, og evt andre tema.

Kan være enig i at forskjeller mtp barneoppdragelse kan være en signifikant dealbreaker,
men ellers er ting ganske laidback i mitt hue. Jeg har aldri vært besatt over at folk må være enig med meg og se ting fra min vinkel. Men det er nokk relatert til min oppvekst og den type mann det har gjort meg; en som alltid mener en er alene i verden. Det skulle ikke behøves å derfor si at om jeg inngår et potensielt forhold,
så har jeg en one-foot-in-one-foot-out mentalitet

Lenke til kommentar
On 3/8/2025 at 3:57 PM, James G said:

Flere menn var single før enn nå, men tidligere single menn ble ansett som tapere i livet og hadde ikke mulighet til å lage mye støy og politisk energi.

Definer før

Antall menn som fikk barn peaket på 50 og 60-tallet med nesten 80%. Tidligere lå tallet på rundt 40% som er den historisk  normen og som vi ligger på i dag. Problemet er at mens fortidens tall forklares av at menn rett og slett døde mer så er det ikke tilfelle i dag. 

For samfunnet er det selvsagt en stor fordel om menn som ønsker forhold og familie får dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...