Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Mange menn var single før også - kvinner er ikke for kresne i dag

Anbefalte innlegg

scuderia skrev (12 minutter siden):

wow.. 5 før 27 :) gratulerer. Det var sikkert et slit men når man er i 20-årene har man en helt annen kapasitet enn de som er i 30 årene. Og du kan nyte dine senere år på en helt annen måte. Er ganske sikker på at du ikke angrer på det.

Jo takk 🙂 Man tenker ikke så mye over hvor slitsomt det er når man er midt oppi det. Og som sagt så er det avgjørende  at partneren stiller på lag.

Nei, angrer ikke,  er glad vi fikk dem så tidlig. Ser folk på egen alder som hadde småbarn da jeg fikk mitt første barnebarn som 38 åring 😉

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Colin. skrev (13 timer siden):

Bare å spørre vel? Nektes man svar, så er det rimelig å anta at man er flau over det. 

Ja, og man kan være like flau over lite antall, eller være jomfru (mangler erfaring) som at man er flau over et høyt antall.

• Liker 2
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (8 minutter siden):

Smarttelefoner og sosiale medier er også viktige faktorer. 

Det er jeg enig i. Men også ting som kosthold, hormonforstyrrende stoffer, mikroplast som nevnt lenger opp. Kanskje det til slutt blir så mange ting som virker sammen samtidig at fruktbarheten går ned.

Jeg ser det ikke som negativt at vi blir færre mennesker på kloden, med tanke på f.eks forurensning, men den skjeve alderssammensetningen (mange eldre, få yngre) vil være problematisk.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dynamikken her er jo grei nok, den - har du mange som er interessert i deg, har du råd til å beholde ønsker og behov. Det har du også om et forhold ikke definerer livsgleden din. Disse såkalte "kravstore" kvinnene vil ofte være i en av to kategorier: enten trives de godt nok som single til at de vil ha en tilstrekkelig god match, eller de har så mange som vil ha dem at de beilerne som skal ha sjans må være tilnærmet drømmemannen fordi man velger jo selvsagt den man har best helhetsinntrykk av.

Er du derimot ulykkelig fordi du er singel, er det et poeng å prøve å ofre de minst viktige preferansene for å øke sannsynligheten.

Mange av oss har jo bodd med folk vi ikke passer sammen med (om det så er foreldre). Du vil bare ikke ha noe sånt så tett på. Jeg trenger å kunne være meg selv hjemme, og vil ha noen som kan spille ball med meg i mine hverdagslige sysler. Den som ikke har det, vil jeg bare ikke ha her - da er singeltilværelsen å foretrekke. Så har du de som har en del, de er gode å ha som venner - og det takker jeg for at de er. Det er fint med dem man liker å være rundt, i moderate doser. Så er det jo noe særegen med vennskap mellom menn og kvinner som likekjønnsvennskap ikke har.

Som mann, har jeg det helt fint. Hvis det er noen jeg liker, er det min jobb - og min alene - å være "drømmemannen" til den jeg har sett meg ut. Det er ikke samfunnets skyld om jeg ikke lykkes med å være den personen, det må jeg ta på min kappe. Og dette gjelder alle andre menn og kvinner som måtte like noen, også. Den du liker har tydeligvis gjort sin del av jobben, nå er det din tur å gjøre din! Eller finne noen andre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Colin. skrev (20 timer siden):

Nettopp, det finnes ingen korrelasjon. Så hvorfor viser statistikken at de som har makten til å velge, åpenbart velger de som scorer høyt på det fasadiske vedrørende status og utseende? Selv om du har anekdotisk opplevelse av at ingen gjør det, så viser statistikken noe annet. Den målbare statistikkene man kan dra ut ifra dating-apps og dating-sider. Nå er vi i 2025, å velge bort et individ basert på at man ikke leverer på et genetisk aspekt man ikke kan gjøre noe med, er jo helt bak mål om målet er å sikre seg en snill og god partner.

Beklager, men jeg forbinder ikke dating-apper og -sider med partnervalg. Har aldri selv møtt hverken venner eller partnere via app, og kjenner knapt noen som har det. Jeg tenker dating-apper og -sider i beste fall kan tolkes som en bestillingskatalog, og om noen vil redusere livet sitt til å bestille partnere så fortjener de kanskje også å oppleve en komersiell virkelighet av partnerskap og relasjonsbygging. Deg om det.   

Er dette positivt synes du? At man skilles langt opp i åra og der mange blir boende alene resten av livet, fordi den andre part tenker tanken om at gresset er grønnere på andre siden? At det ikke lenger finnes et snev av skam i seg å forlate forpliktelsen man lovet ovenfor hverandre?

Ja, jeg syns det er positivt at folk skiller lag når de ikke lengre bygger hverandre opp. Lett å peke på at en sjekker om det er grønnere på andre gress, men vi ser jo ikke hvilket helvette som ledet opp til det. 

Syns du har et helt grusomt syn på mennesker, og kan bare håpe det ikke reflekterer hvordan du selv fungerer!

Ja, du snakker vel om den forandringen som plutselig inntreffer ved 30+ hos de som har dating-makten? Ikke rart man forandrer seg litt da, men det man må komme på, er at de som aldri ble vurdert, forandrer seg også. Man må ikke tro de står på stedet hvil heller, og aksepterer å være nummer 2, eller 15, i rekken.

Er det katalog-makten du snakker om? Har du hørt setningen "Få deg et liv" før? Bak en sånn kort setning ligger det en menneskelig natur om å reflektere seg ut av virkeligheten. Vi trenger å ta på ekte gress. Det er fullstendig nødvendig som menneske.

Hvis jeg møter ei som jeg gifter meg med, og den andre part ikke hedrer dette etter en viss tid, så vil jeg utelukkende klandre meg selv for at jeg ikke klarte å ta en god vurdering i valg av partner, og justert mitt kompass i søken etter lykken.

Hva er det du egentlig sier her? At du da vil velge en enda yngre partner som vet enda mindre om egen identitet og selvfølelse?

Greia er at det er forsøkt minst en millioner ganger før på dette forumet: Å forklare deg noe som helst. Men du er helt regntett. Det beste vi kan få til er å jatte med.

Fint at du har alle svarene på alt, og at hele verden er grusom og feil. Lykke til!

• Liker 4
Lenke til kommentar
17 hours ago, Dudeliduu said:

Det er nok flere grunner til dette også.
Norge lå på en fin-fin 2.0 frem til 2009. Dårligere økonomi, dyrere boliger, innvandring og dating-apper har nok alle litt delt skyld i at dette tok mageplask.
Men det er helt riktig at mange skyter seg selv litt i foten ved å ikke ta seg sammen på datingfronten. Jeg var i bryllup i fjor, der kusinen til brudgommen grein fordi hun så alle andre i forhold, og fordi hun ikke hadde klart å finne noe fast forhold på flere år selv. Hun var pen og oppegående nok til at det burde vært en smal sak, men jeg antok at hun mest sannsynlig var svært fokusert på icks og røde flagg istedenfor det helhetlige. Slike blir fort til prøverørs-mammaer istedenfor.

Jeg tror ikke økonomien er hovedgrunnen. Før i tiden hadde man mye dårligere økonomi, og mange fikk store familier. Dating-apper kan ha gjort de med dating-makten mer forvirret, samtidig som all sosial påvirkning mtp kulturen slik den har utviklet seg. Det har jeg mer tro på, enn økonomi. Familier nå til dags får all slags goder av det offentlige allerede.

Det siste du sier, tror jeg ligger nærmere sannheten. Men når man ser på apper, så tenker man nok at man skal ha det aller beste, og de som er det aller beste, vil ikke slå seg til ro, fordi man har gått bort ifra en kultur der man hedret sin partner, til en kultur der bruk og kast-mentaliteten applauderes.

10 hours ago, leticia said:

Ja, og man kan være like flau over lite antall, eller være jomfru (mangler erfaring) som at man er flau over et høyt antall.

Jepp, mulig det. Ikke alle ser på det som en dyd å spare seg til ekteskapet slik kulturen har utviklet seg.

3 hours ago, Neffi said:

Beklager, men jeg forbinder ikke dating-apper og -sider med partnervalg. Har aldri selv møtt hverken venner eller partnere via app, og kjenner knapt noen som har det. Jeg tenker dating-apper og -sider i beste fall kan tolkes som en bestillingskatalog, og om noen vil redusere livet sitt til å bestille partnere så fortjener de kanskje også å oppleve en komersiell virkelighet av partnerskap og relasjonsbygging. Deg om det.   

Slik får man målbar statistikk vedrørende hva de med dating-makten går etter i valg av partner. Selvfølgelig er det skuffende lesning når man allerede har et bias.

3 hours ago, Neffi said:

Ja, jeg syns det er positivt at folk skiller lag når de ikke lengre bygger hverandre opp. Lett å peke på at en sjekker om det er grønnere på andre gress, men vi ser jo ikke hvilket helvette som ledet opp til det. 

Syns du har et helt grusomt syn på mennesker, og kan bare håpe det ikke reflekterer hvordan du selv fungerer!

Det som sannsynligvis ledet opp til det var feil valg av kriterier i dating-utvelgelsen ifra starten av.

Jeg vet ikke hvordan du kom til den siste konklusjonen der gitt, men du har jo en vane med å reagere så lenge folk ikke automatisk jatter med ditt mumbo jumbo. Hvis du synes det er så forferdelig å mene at man burde hedre ekteskapet og holde seg borte fra ONSing, så har vi totalt ulike livssyn.

3 hours ago, Neffi said:

Er det katalog-makten du snakker om? Har du hørt setningen "Få deg et liv" før? Bak en sånn kort setning ligger det en menneskelig natur om å reflektere seg ut av virkeligheten. Vi trenger å ta på ekte gress. Det er fullstendig nødvendig som menneske.

Nei. Biologi-makten. 

Man sjekker gresset før man lover troskap, ikke etter...

3 hours ago, Neffi said:

Hva er det du egentlig sier her? At du da vil velge en enda yngre partner som vet enda mindre om egen identitet og selvfølelse?

Greia er at det er forsøkt minst en millioner ganger før på dette forumet: Å forklare deg noe som helst. Men du er helt regntett. Det beste vi kan få til er å jatte med.

Fint at du har alle svarene på alt, og at hele verden er grusom og feil. Lykke til!

Nei, jeg sier at jeg da total feilvurderte personligheten jeg bestemte å love troskap til. Da må jeg ta en selvrefleksjon for å unngå en liknende personlighet. 

Du virker å ikke tåle at jeg har mitt livssyn og verdier. Hele verden er neimen ikke grusom, det er dine ord, ikke mine.

Tror bare du er bitter fordi du skjønner at jeg er inne på sannheten, og det stikker dypt. Lykke til til deg også Neffi, du trenger det nok mer enn meg når alt kommer til alt.

Endret av Colin.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Colin. skrev (2 minutter siden):

Ikke alle ser på det som en dyd å spare seg til ekteskapet slik kulturen har utviklet seg.

Nei, hvorfor skulle man? Ville du ha gjort en stor investering som f.eks å ha kjøpt en bil uten å ha prøvekjørt den først? Det samme er det naturlig å gjøre med en kjæreste, før man investerer i ekteskapet. (og kan minne deg på at veldig mange velger å la være å gifte seg, de er samboere i stedet for). 

• Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, leticia said:

Nei, hvorfor skulle man? Ville du ha gjort en stor investering som f.eks å ha kjøpt en bil uten å ha prøvekjørt den først? Det samme er det naturlig å gjøre med en kjæreste, før man investerer i ekteskapet. (og kan minne deg på at veldig mange velger å la være å gifte seg, de er samboere i stedet for). 

Jeg har ikke et livssyn der jeg sammenligner mennesker med materialistiske ting. Forferdelig analogi, og beviser egentlig godt poenget mitt når jeg snakker om hvordan kulturen har blitt. Ikke noe som helst naturlig med det du skriver.

Endret av Colin.
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er jo litt søtt at vi har en koseprat-tråd hvor man helst ikke skal være negativ til importbruder, mens de andre trådene Colin vandrer i er det fritt frem og spre møkk og være negativ.

Forøvrig, hvis nå Colin skulle velge feil person, må han vel være tro mot sitt ord og sutring over skilsmisser og at man ikke "hedrer løftet", og stå i det - tenker jeg.

Datingmakt er forøvrig noe man kan skaffe seg. Hvis man gidder.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, knopflerbruce said:

Det er jo litt søtt at vi har en koseprat-tråd hvor man helst ikke skal være negativ til importbruder

Den tråden handler ikke bare om det, og den tråden ble opprettet fordi @leticia kom med det forslaget i et innlegg, og jeg ble inspirert.

16 minutes ago, knopflerbruce said:

Forøvrig, hvis nå Colin skulle velge feil person, må han vel være tro mot sitt ord og sutring over skilsmisser og at man ikke "hedrer løftet", og stå i det - tenker jeg.

Selvfølgelig.

16 minutes ago, knopflerbruce said:

Bare til en viss grad.

• Liker 2
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (7 timer siden):

Det er jo litt søtt at vi har en koseprat-tråd hvor man helst ikke skal være negativ til importbruder, mens de andre trådene Colin vandrer i er det fritt frem og spre møkk og være negativ.

1: Slutt å hiv stein i glasshus

2: Vær mann nokk til å sitere den person du vil si noe til/om

• Liker 5
Lenke til kommentar
Colin. skrev (9 timer siden):

Jeg har ikke et livssyn der jeg sammenligner mennesker med materialistiske ting. Forferdelig analogi, og beviser egentlig godt poenget mitt når jeg snakker om hvordan kulturen har blitt. Ikke noe som helst naturlig med det du skriver.

Jo, det er faktisk helt naturlig å ha sex før ekteskapet. Derfor sammenligningen om "prøvekjøring". Hvis man blir sammen med noen og sexen er så dårlig at det ville etterhvert ført til et brudd  så er det vel lite poeng i å gifte seg? Hvis overholdelse av ekteskapsløfter er så viktig å holde, så må man vel sikre seg at alt blir riktig?

Forøvrig så er det ikke slik at ekteskap mellom religiøse ikke går i oppløsning, jeg kjenner flere religiøse par som har skilt lag. ( Det ene forholdet var et voldelig et, men dama kom seg ut heldigvis, men ikke uten traumer. Hun fant heldigvis kjærligheten på ny og er lykkelig med ny kjæreste i dag. Hadde dette vært før i tiden hvor kvinner ikke hadde noen valgmuligheter etter å ha inngått et ekteskap, så hadde hun og barna blitt værende i volden)...

For oss rundt som ser dine innlegg så er det ganske åpenbart at du har skapt deg en flott fortelling om hvordan livet skal bli bare du finner en kjæreste. Men jeg er stygt redd at virkeligheten kan komme til å treffe deg som et digert mageplask.

Colin. skrev (9 timer siden):

Den tråden handler ikke bare om det, og den tråden ble opprettet fordi @leticia kom med det forslaget i et innlegg, og jeg ble inspirert.

Ja, tror ikke du enda har takket meg for ideen 😉 Selv om det innlegget mitt ble skrevet i litt irritasjon,  så var det en god mening bak det også. 🥰

• Liker 4
Lenke til kommentar
Martelè skrev (3 timer siden):

1: Slutt å hiv stein i glasshus

2: Vær mann nokk til å sitere den person du vil si noe til/om

Vet du i det hele tatt hva "stein i glasshus" betyr? Jeg har ikke noen "koseprat-tråd" hvor alt skal være roser og glansbilder, før jeg sprer kvalme i andre tråder og plutselig tillater meg å være ufin.

• Liker 3
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (1 time siden):

Vet du i det hele tatt hva "stein i glasshus" betyr? Jeg har ikke noen "koseprat-tråd" hvor alt skal være roser og glansbilder, før jeg sprer kvalme i andre tråder og plutselig tillater meg å være ufin.

Du er flink til å klage over andre, men ser sjeldent (om ikke aldri) din egne feil. Å spre "kvalme" og ufinheter har du jo gjort siden tidenes morgen. Primeksempelet var da du bruke autisme som et angrep. Fy deg. Og så er det jo det at du alltid mener mennene er ditt og datt, mens kvinner er helt ålreite. Sånn er det ikke. Det er ikke svart/hvitt  🤔👍

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (3 timer siden):

Jo, det er faktisk helt naturlig å ha sex før ekteskapet. Derfor sammenligningen om "prøvekjøring". Hvis man blir sammen med noen og sexen er så dårlig at det ville etterhvert ført til et brudd  så er det vel lite poeng i å gifte seg? Hvis overholdelse av ekteskapsløfter er så viktig å holde, så må man vel sikre seg at alt blir riktig?

Kanskje enda viktigere er det å prøve å bo sammen en stund. Man vet ikke hvor bra forholdet er før man har hatt noen mindre bra dager, og ikke er midt i nyforelskelsen hvor alt er rosenrødt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (1 minutt siden):

Kanskje enda viktigere er det å prøve å bo sammen en stund. Man vet ikke hvor bra forholdet er før man har hatt noen mindre bra dager, og ikke er midt i nyforelskelsen hvor alt er rosenrødt.

Det er sant, og den nyforelskelsen kan faktisk være 1 - 2 år.... så man trenger litt tid til å finne ut hva som er best.

Den økonomiske friheten som også kvinner tar del i nå er veldig viktig. Det er ikke rart at man holdt sammen før selv om man ikke hadde det bra i ekteskapet. Ikke mange gode alternativer, særlig ikke hvis man i tillegg hadde barn å fø på.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Når jeg ser alt tull som folk skriver om forhold i dag, inkludert i denne tråden, så føler jeg meg velsignet for å være aromantisk. Hele datingkulturen og folk er blitt helt fucked up etter COVID.

Slik som Pondus sier: "hvordan har det seg at jeg er normal, og de aller fleste andre er idioter?". Kan relatere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...