Martelè Skrevet i går, 00:09 Del Skrevet i går, 00:09 Maabren skrev (3 timer siden): Min opplevelse er at single kvinner over 30 surner rimelig fort for ingenting i dagens samfunn. At di er kresne og har sine kjepphester for mulige utkårede burde ikkje medføre at di sprenger surhets-skalaen viss feil oppmerksomhet eller feil ord ramler innafor radaren deres, men det skjer litt for ofte og er lett å legge merke til. Damer får heller ikkje betre score av den slags oppførsel. Single menn i dagens samfunn ser da ut til å kose seg ekstra godt, sjølv om det kanskje eksisterer ein og anna surmuler, utan at eg kan bevitne den type eksistens. Kjenner dog enda mindre til sinna menn eller surmulere fra rundt år 1900. Har aldri truffe nokon som var voksen nok til å kalle seg mann rundt år 1900...så seriøst...ka pokker har du i koppen din som gjere at du raller vidare om 1900??? Meininga du bygde tråden på er dårlig fiction og knapt nok det... Hysterisk 😆 godt skrevet Lenke til kommentar
leticia Skrevet i går, 00:19 Forfatter Del Skrevet i går, 00:19 RRhoads skrev (2 timer siden): Det er ikke vanskelig å forstå hvorfor en del kvinner har det som en dealbreaker heller, da mange har vært sammen med en gamer som har det som en altoppslukende hobby. Nettopp. Og det er det uthevede som er sentralt her, uavhengig hvilken hobby det måtte være snakk om. 3 Lenke til kommentar
Colin. Skrevet i går, 01:39 Del Skrevet i går, 01:39 (endret) On 3/9/2025 at 9:00 PM, Neffi said: Jeg kjenner ingen som har valgt seg en partner basert på høyde, så jeg skjønner oppriktig ikke problemstillingen. Alle jeg kjenner har falt for noen på grunn av personligheten. Så vanskelig å være uenig eller diskutere det. Men for å snu på det, kjenner mange korte menn (målt i cm) som er aggressive eller kriminelle, så det er jo ingen korrelasjon mellom kort og snill. Nettopp, det finnes ingen korrelasjon. Så hvorfor viser statistikken at de som har makten til å velge, åpenbart velger de som scorer høyt på det fasadiske vedrørende status og utseende? Selv om du har anekdotisk opplevelse av at ingen gjør det, så viser statistikken noe annet. Den målbare statistikkene man kan dra ut ifra dating-apps og dating-sider. Nå er vi i 2025, å velge bort et individ basert på at man ikke leverer på et genetisk aspekt man ikke kan gjøre noe med, er jo helt bak mål om målet er å sikre seg en snill og god partner. On 3/9/2025 at 9:00 PM, Neffi said: Forøvrig er det fryktelig mange forhold som ender Er dette positivt synes du? At man skilles langt opp i åra og der mange blir boende alene resten av livet, fordi den andre part tenker tanken om at gresset er grønnere på andre siden? At det ikke lenger finnes et snev av skam i seg å forlate forpliktelsen man lovet ovenfor hverandre? On 3/9/2025 at 9:00 PM, Neffi said: Også tar du heller ikke høyde for at mennesker forandrer seg gjennom livet, og at dette ikke er noe man kan garantere seg imot i yngre dager når man finner en partner. Vi mennesker skal jo også vokse i løpet av livet. Sier ikke dette er idealet, men det skjer. Å holde på et ideal kan i så måte like gjerne være å fornekte virkeligheten. Ja, du snakker vel om den forandringen som plutselig inntreffer ved 30+ hos de som har dating-makten? Ikke rart man forandrer seg litt da, men det man må komme på, er at de som aldri ble vurdert, forandrer seg også. Man må ikke tro de står på stedet hvil heller, og aksepterer å være nummer 2, eller 15, i rekken. On 3/9/2025 at 9:00 PM, Neffi said: Men du skal få lov til å holde hardt på idealet ditt, og jeg skal ikke si "hva var det jeg sa", om du noen gang blir slått ned av livets merkelige kurvballer. Hvis jeg møter ei som jeg gifter meg med, og den andre part ikke hedrer dette etter en viss tid, så vil jeg utelukkende klandre meg selv for at jeg ikke klarte å ta en god vurdering i valg av partner, og justert mitt kompass i søken etter lykken. On 3/9/2025 at 9:27 PM, leticia said: Man velger ikke nødvendigvis etter samme kriterier gang nummer 2 heller. Man har andre tanker om hva som betyr noe i et samliv når man er 16 - 18 år enn når man er 40. Helt supert å senke kravene når man først har gått tom for dating-makt selv. Der den enes dating-makt slutter, begynner den andres. 14 hours ago, leticia said: Single menn (eller incels) som legger skylden på damer for singel tilværelsen sin, hvis du har noe å bidra med der, så setter jeg pris på det 🙂 Jfr innlegget mitt over ditt her hvor jeg etterspør informasjon om hvordan det var å leve som singel mann rundt år 1900. Om de hadde like sterk trang som dagens incels å legge skylden på kvinner for sin egen singeltilværelse hadde vært interessant å finne ut. Noen ganger er kritikk berettiget. Men jeg skjønner jo at mange vil sno seg unna egen ansvarlighet oppi det hele, når tiden kommer der dating-makten er på vei ned, og tiden for å skaffe seg familieindividet har kommet. Må vite det er viktig at denne gruppen som man da kan godta, holder seg i skinnet, og ikke setter spørsmålstegn ved dette individets tidligere adferd. 13 hours ago, leticia said: At kvinner har det bedre som single enn det menn har Gratulerer. 13 hours ago, leticia said: Poenget er at man må få bestemme akkurat selv hvilke forhold man ønsker å gå inn i. Enig. Men man kan lære av sine tidligere feil, eller fortsette i samme tralten. 13 hours ago, Kassettspiller said: Jeg viser til statistikk som viser at det ikke bør være hovedfokuset ditt. Lav livskvalitet er det som bør være i fokus når vi snakker om folk, fordi dette gjelder de som ikke har det bra og som betydelig lengter etter en forandring. Og her ser vi at kjønnsforskjellene er ganske små. Prosenttallene blant enslige med lav livskvalitet er også høye for begge kjønn. Du trekker frem at kvinner har det bedre som single enn menn, men hvor viktig er det egentlig når kjønnsforskjellene er så små blant de som har det verst? Godt sagt. 👍 12 hours ago, leticia said: Sannsynligvis så vil du ikke finne ut om hun har det eller ikke da. Slike ting står ikke klistret i panna akkurat. Hva er høy bodycount btw? Høy for noen kan være lavt for andre. Bare å spørre vel? Nektes man svar, så er det rimelig å anta at man er flau over det. Over 5 forskjellige før fylte 30 er for mye for min del. 9 hours ago, leticia said: Det kan være motsatt også. At man innbiller seg at bare man får kjæreste, ja da skal alt ordne seg og man blir verdens lykkeligste.... Hvis man tar et godt valg og gjør grunnarbeidet, så ser jeg ingen grunn til at man ikke skulle ha muligheten til å bli lykkelig. 8 hours ago, leticia said: Poenget oppi dette er da selvsagt at jeg tenker at menn ikke tok frustrasjonen sin ut over kvinner, slik man kan se i incelmiljøet i dag men mot seg selv. Ingen av delene (altså hvor man velger å rette frustrasjonen) er positivt for samfunnet som helhet. Det er ikke positivt for samfunnet som helhet at man ligger på 1,4. Hvorfor gjør man så dette, jo, fordi de med makten til å velge, velger heller å fortsette i samme mislykkede tralt enn å ta et selvkritisk blikk på sin egen adferd. Endret i går, 01:52 av Colin. 3 1 Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden Colin. skrev (5 timer siden): Det er ikke positivt for samfunnet som helhet at man ligger på 1,4. Hvorfor gjør man så dette, jo, fordi de med makten til å velge, velger heller å fortsette i samme mislykkede tralt enn å ta et selvkritisk blikk på sin egen adferd. Det er nok flere grunner til dette også. Norge lå på en fin-fin 2.0 frem til 2009. Dårligere økonomi, dyrere boliger, innvandring og dating-apper har nok alle litt delt skyld i at dette tok mageplask. Men det er helt riktig at mange skyter seg selv litt i foten ved å ikke ta seg sammen på datingfronten. Jeg var i bryllup i fjor, der kusinen til brudgommen grein fordi hun så alle andre i forhold, og fordi hun ikke hadde klart å finne noe fast forhold på flere år selv. Hun var pen og oppegående nok til at det burde vært en smal sak, men jeg antok at hun mest sannsynlig var svært fokusert på icks og røde flagg istedenfor det helhetlige. Slike blir fort til prøverørs-mammaer istedenfor. 2 Lenke til kommentar
scuderia Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden 11 hours ago, leticia said: Det er sikkert riktig at tallene for menn (og kvinner) født 10 år senere er endel lavere. Men de må vel bruke de siste tallene de har tilgjengelig. De som er født 10 år senere har enda ikke fylt 45 år. Det er sant at fruktbarheten er synkende. Det kan ha forskjellige årsaker. Her er en av dem. https://www.nrk.no/norge/xl/en-saed-historie-1.14583456 Det er riktig. Men dette går begge veier. Kvinner får også barn med forskjellige menn... Kanskje den ene tendensen bare er litt sterkere enn den andre, siden menn kan få barn mye lenger enn det kvinner kan. 45 års kullet er de som er født i 1980 nå. Virker merkelig at man ikke har nyere data på dette. Samtidig er det nyttig å se på antall menn med barn i de forskjellige aldersgruppene og ikke bare basere seg på "når de er ferdige" . Tallene viste at antall menn som ikke fikk barn nesten doblet seg på det 30 årene mellom 40 og 70 tallet. Fruktbarhet kan kanskje ha noe å si men det er mer et "moderne" problem. Samtidig er ikke menns sperm kvalitet det store problemet men heller at kvinner venter for lenge med å prøve å få barn. Vet ikke om det finnes forskning på hvilken effekt 10-15 år med hormonforstyrrelser (p-piller) har å si for kvinnens fruktbarhet? Om kvinner i økende grad får barn med forskjellige menn så er det en trend om at vi går tilbake til hvordan verden var før 50-60 tallet. Er heller ikke bra for samfunnet. Lenke til kommentar
scuderia Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden 1 hour ago, Dudeliduu said: Norge lå på en fin-fin 2.0 frem til 2009. Dårligere økonomi, dyrere boliger, innvandring og dating-apper har nok alle litt delt skyld i at dette tok mageplask. Gikk faktisk opp fra 1.40 i 2023 til 1.44 i 2024 som er positivt og kanskje uventet? Var en som sa at dyr i dyreparker som ikke trives lager heller ikke barn. Tror veldig på at dagens ungdom er mer bekymret over sin egen fremtid enn min generasjon var. 3 Lenke til kommentar
Martelè Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Forstår jeg det rett, at folk som velger å være barnløse er nå stigmatisert og sett på som noe ondt? 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 20 timer siden Forfatter Del Skrevet 20 timer siden Colin. skrev (9 timer siden): Det er ikke positivt for samfunnet som helhet at man ligger på 1,4. Hvorfor gjør man så dette, jo, fordi de med makten til å velge, velger heller å fortsette i samme mislykkede tralt enn å ta et selvkritisk blikk på sin egen adferd. Du blander faktisk ting her. Hovedproblemet når det gjelder fertilitetsraten er ikke antall partnere som ikke blir valgt, men at de som får barn ikke får like mange barn som de gjorde tidligere. @Dudeliduu er inne på noe av det, som økonomi og boliger. Andre ting som kan trekkes frem er dårlig fødsels og barselomsorg, kvinner som har så dårlige fødselsopplevelser at de ikke tør gå gjennom det en gang til. Og sist men ikke minst så ønsker menn seg færre barn enn det kvinner gjør. Jeg vet at det er populært å årsaksforklare hva kvinnene gjør "feil", men det nytter lite å bli gravid med barn nr 3, 4 eller mer hvis han ikke er interessert i det antallet. 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 19 timer siden Forfatter Del Skrevet 19 timer siden scuderia skrev (2 timer siden): 45 års kullet er de som er født i 1980 nå. Virker merkelig at man ikke har nyere data på dette. Samtidig er det nyttig å se på antall menn med barn i de forskjellige aldersgruppene og ikke bare basere seg på "når de er ferdige" . Tallene viste at antall menn som ikke fikk barn nesten doblet seg på det 30 årene mellom 40 og 70 tallet. Fruktbarhet kan kanskje ha noe å si men det er mer et "moderne" problem. Samtidig er ikke menns sperm kvalitet det store problemet men heller at kvinner venter for lenge med å prøve å få barn. Vet ikke om det finnes forskning på hvilken effekt 10-15 år med hormonforstyrrelser (p-piller) har å si for kvinnens fruktbarhet? Om kvinner i økende grad får barn med forskjellige menn så er det en trend om at vi går tilbake til hvordan verden var før 50-60 tallet. Er heller ikke bra for samfunnet. Jeg syns ikke man skal undervurdere hva f.eks mikroplast kan gjøre med fruktbarheten, både for kvinner og for menn. https://illvit.no/helse/undersogelse-fandt-mikroplast-i-testiklerne-hos-100-pct-af-mandene 2 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden Martelè skrev (55 minutter siden): Forstår jeg det rett, at folk som velger å være barnløse er nå stigmatisert og sett på som noe ondt? I enkelte miljøer ja tydeligvis.. 🙄 De er det bare å gi en lang F i da heldigvis. 😁 2 Lenke til kommentar
Martelè Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden (endret) ( x) ) Endret 8 timer siden av Martelè Lenke til kommentar
scuderia Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden 1 hour ago, leticia said: Jeg syns ikke man skal undervurdere hva f.eks mikroplast kan gjøre med fruktbarheten, både for kvinner og for menn. https://illvit.no/helse/undersogelse-fandt-mikroplast-i-testiklerne-hos-100-pct-af-mandene Absolutt Men hovedproblemet er at kvinner venter for lenge med å få barn. Kvinner starter å miste fruktbarhet etter 27 år og er absolutt den mest kritiske delen for at det skal lykkes. Men ja, mikroplast, hormoner, høy alder.. alt spiller inn. Vi ser jo at antall IVF i forhold til naturlig befruktning fortsetter å øke. 3 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 18 timer siden Forfatter Del Skrevet 18 timer siden scuderia skrev (1 minutt siden): Absolutt Men hovedproblemet er at kvinner venter for lenge med å få barn. Kvinner starter å miste fruktbarhet etter 27 år og er absolutt den mest kritiske delen for at det skal lykkes. Men ja, mikroplast, hormoner, høy alder.. alt spiller inn. Vi ser jo at antall IVF i forhold til naturlig befruktning fortsetter å øke. Trodde det var 35 år som var den "kritiske" alderen hvor det begynte å gå nedover. Men da må vi heller spørre hvordan vi kan tilrettelegge for at kvinner skal få lyst til å få barn tidligere. Når kvinner blir diskriminert i ansettelsesprosessen hvis de er gravide eller har små barn hjemme så er det ikke så rart at de vil "lande" en utdanning og en jobb først. Kan vi gjøre det mer attraktivt å være student og få barn f.eks? (Jeg hadde fått alle mine 5 da jeg var 27, OG høyere utdanning (privat sektor). Men det krever da altså noe av partneren å tilrettelegge og ta sin del av ansvaret). Og ja, arbeidsgivere må faktisk ta sin del av ansvaret for at kvinner velger en annen løsning enn meg, jeg studerte og produserte barn på løpende snor samtidig, men det var en stor ulempe med tanke på arbeidsgivere, i motsetning til søsteren min som gjorde seg ferdig med utdanningen først og ble gravid omtrent med en gang jobben var sikra (offentlig sektor for henne). Sist, men ikke minst må man også finne en kjæreste man har lyst til å dele livet med og få barn med. Det er det heller ikke alle som greier i 20 - årene. Det er heller ikke et særnorskt problem vi har. Fruktbarheten går ned i store deler av verden. 2 Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden (endret) leticia skrev (1 time siden): Trodde det var 35 år som var den "kritiske" alderen hvor det begynte å gå nedover. Men da må vi heller spørre hvordan vi kan tilrettelegge for at kvinner skal få lyst til å få barn tidligere. Når kvinner blir diskriminert i ansettelsesprosessen hvis de er gravide eller har små barn hjemme så er det ikke så rart at de vil "lande" en utdanning og en jobb først. Kan vi gjøre det mer attraktivt å være student og få barn f.eks? (Jeg hadde fått alle mine 5 da jeg var 27, OG høyere utdanning (privat sektor). Men det krever da altså noe av partneren å tilrettelegge og ta sin del av ansvaret). Og ja, arbeidsgivere må faktisk ta sin del av ansvaret for at kvinner velger en annen løsning enn meg, jeg studerte og produserte barn på løpende snor samtidig, men det var en stor ulempe med tanke på arbeidsgivere, i motsetning til søsteren min som gjorde seg ferdig med utdanningen først og ble gravid omtrent med en gang jobben var sikra (offentlig sektor for henne). Sist, men ikke minst må man også finne en kjæreste man har lyst til å dele livet med og få barn med. Det er det heller ikke alle som greier i 20 - årene. Det er heller ikke et særnorskt problem vi har. Fruktbarheten går ned i store deler av verden. Det kan gå nedover lenge før også, men det varierer stort fra individ til individ. Noen få har allerede begynt å få redusert fruktbarhert mellom 25-30år, mens noen få har fremdeles alt i behold selv ved 35år. 35år er tilnærmet den grensen der man tenker at herifra og videre vil det bli vanskeligere og vanskeligere for de aller fleste. Den grensen er derimot en god del senere hvis man allerede har barn. Det som er særnorsk med dette problemet er at vi egentlig hadde "løst koden" og beholdt relativt høy fruktbarhet helt frem til 2009. Edit: Jeg ser at det ikke var helt særnorsk, for det gjaldt visst også Storbritannia, Sverige, Irland og Frankrike. Men samtlige andre land hadde rast ned i fødselsrate langt tidligere. Flere har ikke luktet på 2-tallet siden 1980. Norge var også lavt en lang periode, men på slutten av 80-tallet ble det mye bedre. Hvis jeg ikke husker feil fra en tid jeg ikke var født enda; var det i hvert fall en del sosialstønader for foreldre som ble innført. Endret 16 timer siden av Dudeliduu Lenke til kommentar
leticia Skrevet 17 timer siden Forfatter Del Skrevet 17 timer siden Dudeliduu skrev (29 minutter siden): Det som er særnorsk med dette problemet er at vi egentlig hadde "løst koden" og beholdt relativt høy fruktbarhet helt frem til 2009. Ja, hva skjedde egentlig etter 2009... ? Som ikke var gjeldende inntil da? Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden Mine barn er nesten voksne alle sammen. Hvis jeg skulle etablert meg i dag, ville jeg definitivt ikke fått like mange barn. Mye dyrere med barn nå, enn da vi fikk våre. 3 Lenke til kommentar
scuderia Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden 1 hour ago, leticia said: Trodde det var 35 år som var den "kritiske" alderen hvor det begynte å gå nedover. Men da må vi heller spørre hvordan vi kan tilrettelegge for at kvinner skal få lyst til å få barn tidligere. Når kvinner blir diskriminert i ansettelsesprosessen hvis de er gravide eller har små barn hjemme så er det ikke så rart at de vil "lande" en utdanning og en jobb først. Kan vi gjøre det mer attraktivt å være student og få barn f.eks? (Jeg hadde fått alle mine 5 da jeg var 27, OG høyere utdanning (privat sektor). Men det krever da altså noe av partneren å tilrettelegge og ta sin del av ansvaret). Og ja, arbeidsgivere må faktisk ta sin del av ansvaret for at kvinner velger en annen løsning enn meg, jeg studerte og produserte barn på løpende snor samtidig, men det var en stor ulempe med tanke på arbeidsgivere, i motsetning til søsteren min som gjorde seg ferdig med utdanningen først og ble gravid omtrent med en gang jobben var sikra (offentlig sektor for henne). Sist, men ikke minst må man også finne en kjæreste man har lyst til å dele livet med og få barn med. Det er det heller ikke alle som greier i 20 - årene. Det er heller ikke et særnorskt problem vi har. Fruktbarheten går ned i store deler av verden. https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/planlegger-graviditet/hvordan-oke-sjansen-for-a-bli-gravid/redusert-fruktbarhet-allerede-for-30-ars-alderen Begynner tidligere men varierer vel fra menneske til menneske som alt annet. Statistisk sett ser man en reduksjon fra 27. wow.. 5 før 27 gratulerer. Det var sikkert et slit men når man er i 20-årene har man en helt annen kapasitet enn de som er i 30 årene. Og du kan nyte dine senere år på en helt annen måte. Er ganske sikker på at du ikke angrer på det. Hvordan å få 20 åringer til å lage barn.. er vel ingen som har løsningen på det. Arbeid er selvsagt en utfordring men som er vanskelig å gjøre noe med. Kanskje burde foreldre få ekstra pensjonspoeng i forhold til barnløse? Og ikke minst må man jo finne noen som man vil ha barn med som du sier.. som ikke er lett når man kan velge og vrake på apper. Jeg tror at løsningen ligger litt i å få barna til å tro på fremtiden igjen. 1 1 Lenke til kommentar
scuderia Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden 46 minutes ago, leticia said: Ja, hva skjedde egentlig etter 2009... ? Som ikke var gjeldende inntil da? Finanskrisen.. vi i Norge har blitt fattigere helt siden da. 3 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 16 timer siden Forfatter Del Skrevet 16 timer siden scuderia skrev (8 minutter siden): Kanskje burde foreldre få ekstra pensjonspoeng i forhold til barnløse? Jeg tror kanskje at en løsning så langt frem i tid ikke ville hjulpet så mye, (ikke alle som når pensjonsalder), men kanskje et ekstra fratrekk i skatten her og nå kunne vært en fin gulrot? scuderia skrev (10 minutter siden): Jeg tror at løsningen ligger litt i å få barna til å tro på fremtiden igjen. Jeg er enig med deg i det. scuderia skrev (9 minutter siden): Finanskrisen.. vi i Norge har blitt fattigere helt siden da. Ja. Men den kan vel ikke ta hele skylda? 1 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden leticia skrev (1 minutt siden): Ja. Men den kan vel ikke ta hele skylda? Smarttelefoner og sosiale medier er også viktige faktorer. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå