Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nytt hovedkort - to av i/o-usb fungerer ikke

Anbefalte innlegg

Har montert nytt hovedkort, men får ikke kontakt med to av USB-C kontaktene på i/o-platen (se bilde). De leverer strøm, men ikke data. Minnekortleser lyser når jeg plugger den i kontaktene, men windows kjenner den ikke igjen slik den gjør i de andre USB-kontaktene der den fungerer som normalt. Likeledes gir kontaktene lading til telefon, men ingen data. Noen ganger får jeg beskjeden: "USB device might need more power. Your PC might not provide enough power to the USB device. Please connect your device to external power or try using a different PC"
Den siste USB-C porten og alle USB-A portene fungerer som de skal.

Jeg har gjort følgende: 

• Dobbelt- og trippelsjekket at alle kabler er på plass, spesielt mellom PSU og HK.
  • Oppdatert til siste bios på HK
  • Installert alle Windows-oppdateringer
  • Installert siste versjon av Chipset-drivere

Oppsett:

• ASUS ProArt X870e Creators WiFi
  • Seasonic 860W Platinum
  • AMD Ryzen 7 98000x3D
  • Asus GeForce GTX 4070 Super OC 12GB
  • Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz 64GB 
  • Samsung 990 Pro M.2 2TB SSD

Jeg dual-booter Win11 og Win10 på separate NVMe SSD-er, og situasjonen med de to USB-kontaktene er den samme på begge OS.

Hvor bør jeg begynne feilsøking her? Setter pris på all input.

ProArt-X870E-IO-ports.thumb.jpg.07a616b3cf483a0f416b909522ace19f.jpg

Endret av RustneTrompet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm, det er jeg brått litt usikker på. Hvor sjekker jeg eventuelt dette? Jeg klare ikke å finne noen slike spesifikke drivere på Asus support eller AMD support, men de er kanskje en del av chipset-driverpakken?
Jeg kjørte nå AMD clean up utility, og installerte AMD sine x870e-drivere istedenfor Asus sine offisielle. Nå virker den ene av de to portene som ikke fungerte tidligere, men jeg har denne meldingen i device manager:

dm.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...