Gå til innhold

Kvinnedagen i Norge 8. mars 2025

Meningsmåling  

57 stemmer

1. 1. Deltok du i parade på kvinnedagen i år?

• Ja
      5
    • Vet ikke
      2
    • Nei
      50
  2. 2. Hva synes du om årets kampsaker og paroler?

• Svært positivt
      7
    • Mest positivt
      5
    • Både positivt og negativt / ubestemt / vet ikke
      35
    • Mest negativt
      5
    • Svært negativt
      5
  3. 3. Anser du deg selv som feminist?

• Jeg er kvinne og sier ja
      2
    • Jeg er mann og sier ja
      12
    • Vet ikke / det er komplisert / nøytral
      9
    • Jeg er kvinne og sier nei
      0
    • Jeg er mann og sier nei
      10

Anbefalte innlegg

Subara skrev (3 minutter siden):

Ja, kan være. Men skal kvinner akseptere at lønnen er høyere som ingeniør enn sykepleier?

En sykepleier kan kjøpe 2 prosent av boligene på Oslo-markedet.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2025/01/22/en-sykepleier-kan-kjope-2-prosent-av-oslo-boligene/

Det er vanskeligere å bli ingeniør enn sykepleier, og derfor får de også mer lønn.

Det er nå en gang slik arbeidsmarkedet fungerer, og har ingenting med kjønn å gjøre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
qualbeen skrev (13 minutter siden):

Familiene velger statistisk sett oftest denne løsningen. Både mor og far tar avgjørelsen. (Dette er ikke et spørsmål som kun går til kvinnen.)

Det er også et likelønnsspørsmål. Ofte tjener kvinnen minst, og særlig ulønnet permisjon er det kvinnen som tar. Dette fordi det er ikke alle som får tilbud om barnehageplass innen barnet fyller 1 år. Det går best for familien økonomisk å gjøre det sånn. Det bare forsterker de økonomiske forskjellene mellom småbarnsmødre og småbarnsfedre.

Vi fordelte fritt (som nevnt i andre tråder). Hvor han tok hele permisjonen minus 6 uker med halvdelen av barna, så tok han ulønnet 20 % i et halvt år med et barn, og jeg tok resten av permisjonen (snakk om 4 barn totalt). Dette er ordentlig "å dele fritt", hvor man ikke bryr seg om hva samfunnets forventninger er.

Vi har enda ikke kommet så langt at man kan regne med at familier ikke blir "presset" inn i et mønster hvor det blir en forventning om at kvinnen skal ta mesteparten. Som du også er inne på.

• Liker 3
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (1 minutt siden):

Det er vanskeligere å bli ingeniør enn sykepleier, og derfor får de også mer lønn.

Det er nå en gang slik arbeidsmarkedet fungerer, og har ingenting med kjønn å gjøre. 

Er det? Har du prøvd begge delene? Kommer vel helt an på hvilke interesser man har hva som vil være vanskelig?

Det er ikke vanskelighetsgraden på studiet som bestemmer lønna. Det er hvor etterspurt man er i arbeidsmarkedet, og om man jobber i det offentlige eller i privat sektor.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (6 minutter siden):

Er det? Har du prøvd begge delene? Kommer vel helt an på hvilke interesser man har hva som vil være vanskelig?

Det er ikke vanskelighetsgraden på studiet som bestemmer lønna. Det er hvor etterspurt man er i arbeidsmarkedet, og om man jobber i det offentlige eller i privat sektor.

Nei, jeg hadde nok både vært en dårlig sykepleier og en dårlig ingeniør. 

Og du har rett i at det ikke er vanskelighetsgraden i seg selv som avgjør lønna, men etterspørselen i markedet. Men siden det å bli ingeniør er vanskeligere enn å bli sykepleier, er det med på å gjøre utdannede ingeniører mer ettertraktede og dermed bedre lønnet. 

Endret av VifteKopp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (23 minutter siden):

Men skal kvinner akseptere at lønnen er høyere som ingeniør enn sykepleier?

Et rungende klart JA!

Likelønnskampen handler om lik lønn for likt arbeid (og lik ansiennitet, etc). Det er helt naturlig at ulike yrker har ulikt lønnsnivå. Det er også helt naturlig at ulike yrker har ulik kjønnssammensetning, rett og slett på grunn av statistisk ulike interesser for yrker mellom kjønnene og respekt for fritt valg av yrke. Om noe, så bør ungdom i 8-10. klasse få bedre informasjon om lønnsnivå i ulike yrker før de velger linje på videregående skole. Jeg har inntrykk av at læreryrket er litt for marinert av flowerpowerske holdninger som "følg følelsene dine" og manglende informasjon om forventet lønnsutvikling. Vi ser det samme problemet når det til skolens manglende fokus på privatøkonomi. For skremmende mange lærere er dette temaet "fremmedspråk" fordi det ikke er noe utbredt i læreryrket og lærerkulturen.

Forskning.no: Studie: Unge sier de lærer mer privatøkonomi av Luksusfellen enn i skolen

Finner ikke tilbake linken, men det var nylig en mediesak om lærere som tok i mot bankrådgivere i klasserommet for at de skulle kunne formidle et tema som de selv syntes var vanskelig. Det sier meg at lærerne har en egen kultur og generell mangel på kunnskap om temaet. Da faller også puslespillbitene på plass om hvorfor ungdommer får for lite informasjon om forventet lønnsutvikling i ulike yrker. Dermed gjentas forrige generasjons feil og dårlige valg.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Svala skrev (11 minutter siden):

Studier viser i alle fall at kvinner ikke diskrimineres når de søker jobb i mannsdominerte yrker. 
https://www.forskning.no/arbeidsliv/na-er-det-menn-som-kjonnsdiskrimineres-nar-de-soker-jobb/2294971

Så finnes det kanskje andre studier som sier noe annet. Eller at man snakker med kvinner som har andre erfaringer og opplevelser.

Har selv fått erstatning etter en sak i likestillingsnemnda pga diskriminering ved graviditet. riktignok 20 år siden, og ifølge artikkelen du henviser til som jeg har lest før,  så var det i en tid da diskriminering av kvinner var mer vanlig enn i dag. 

https://www.khrono.no/kvinner-diskrimineres-fortsatt-gjennom-hele-karrieren/639218

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (5 minutter siden):

Men siden det å bli ingeniør er vanskeligere enn å bli sykepleier, er det med på å gjøre utdannede ingeniører mer ettertraktede og dermed bedre lønnet. 

Jeg tenker at den største årsaken er om man jobber i offentlig eller i privat sektor. Og også det hvor lett man kan erstattes så klart.  er sikkert endel lettere å få tak i en sykepleier enn en ingeniør.

• Liker 2
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Kvinner er til for, av natur og av Gud, å få barn og oppfostre barn, å ta vare på ektemannen og hjemmet. Det er deres fremste og mest naturlige oppgave.

Feminismen har desverre ødelagt dette og kvinner er i dag ikke lenger i hjemmet sammen med barna slik de skal. Dette fører også til færre fødselstall og mindre kjære og varme hjem. Kvinnedagen er, sammen med pride måneden, en bidragsyter for lavere fødselstall og et samfunn i stadig mer forfall.

For å sitere Bibelen, kvinnen er:

En støttende partner som underordner seg mannens lederskap (Efeserne 5, Kolosserne 3, 1. Peter 3).

En som fokuserer på hjemmet, familien og oppdragelsen av barn (Titus 2, Ordspråkene 31).

En som lever et liv som reflekterer tro og dyd, og som støtter mannens tillit og velstand (1. Peter 3, Ordspråkene 31).

Kvinnene er en viktig del av samfunnet men først og fremst for ektemannen og familien. Dette er en viktig og vakker opgave og som vi bør oppfordre og være takknemlig for.

Familie og barn er et valg man kan velge hvis man vil. Og man kan velge å la være hvis man vil. (Jeg mener dog valget om barn må tas på et tidligere tidspunkt enn enkelte andre i tråden).

Men dette er kvinners valg. Jeg er kristen selv, og har valgt bort barn og mann av ulike grunner. Tror ikke Gud er sint for det

Endret av Tussi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker at den største årsaken er om man jobber i offentlig eller i privat sektor. Og også det hvor lett man kan erstattes så klart.  er sikkert endel lettere å få tak i en sykepleier enn en ingeniør.

Selv om vi hadde privatisert hele helsevesenet, så ville ikke sykepleiere tjent like mye som ingeniører. Rett og slett, fordi som du selv sier, at det er lettere å få tak i nye sykepleiere. Fordi det er enklere å bli sykepleier. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (3 minutter siden):

Det har i hvert fall med kjønnsroller å gjøre. Moren min mente hun var veldig dårlig i matte, men hun klarte likevel fint å ta regnskapet på jobben. Dette førte antagelig til at jeg ikke var interessert i matte på skolen, og at jeg aldri vurderte å bli ingeniør eller å jobbe med tall. 

Ser ut til at forskere i 2014 slo hull på myten om at menn har bedre stedssans enn kvinner: https://www.forskning.no/hjernen/er-det-sant-at-menn-har-bedre-stedsans-enn-kvinner/529058

Ellers kjenner jeg en kvinnelig ingeniør. Hun sier at det første hun gjorde da hun kom hjem fra skolen var matteleksene, fordi hun syntes det var så morsomt. Jeg gjorde matteleksene til slutt.

Født sånn eller blitt sånn?

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (2 minutter siden):

Igjen, her handler det om forståelse for de kapitalistiske markedskreftene. Tilbud, etterspørsel og hva det betyr for prisnivået. Er det for få elektroingeniører så blir selvsagt konkurransen mellom arbeidsgivere hard, noe som presser opp lønnsnivået. Er det overflod av sykepleiere i forhold til etterspørselen så er det sykepleierne som må konkurrere hardt om jobbene. Det presser ned lønn og vilkår.

Løsningen er som nevnt: Gi ungdomskoleelever bedre kunnskap om forventet lønnsutvikling. Det vil kurere en del potensielle sykepleiere fra å "følge følelsene" og ende opp i lavtlønte deltidsstillinger med dårlige arbeidstider. Det vil også kurere arbeidsgiveres desperate kamp om å få tak i en av de få og elektroingeniørene, til blodpris.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Subara skrev (Akkurat nå):

Det har i hvert fall med kjønnsroller å gjøre. Moren min mente hun var veldig dårlig i matte, men hun klarte likevel fint å ta regnskapet på jobben. Dette førte antagelig til at jeg ikke var interessert i matte på skolen, og at jeg aldri vurderte å bli ingeniør eller å jobbe med tall. 

Ser ut til at forskere i 2014 slo hull på myten om at menn har bedre stedssans enn kvinner: https://www.forskning.no/hjernen/er-det-sant-at-menn-har-bedre-stedsans-enn-kvinner/529058

Ellers kjenner jeg en kvinnelig ingeniør. Hun sier at det første hun gjorde da hun kom hjem fra skolen var matteleksene, fordi hun syntes det var så morsomt. Jeg gjorde matteleksene til slutt.

Født sånn eller blitt sånn?

Som alt annet, en kombinasjon av biologi og kultur. 

Nå har heldigvis samfunnet forandret seg mye siden din mor var ung, og nå oppfordrer vi jenter til å drømme om å bli ingeniører og regnskapsførere og andre yrker som krever matte og realfag. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Likelønnskampen handler om lik lønn for likt arbeid (og lik ansiennitet, etc). Det er helt naturlig at ulike yrker har ulikt lønnsnivå.

Men er det naturlig at lønningene er høyere i såkalte tradisjonelle mannsyrker enn i kvinneyrker i 2025, når kvinner har blitt likestilte med menn?

• Liker 2
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (3 minutter siden):

Selv om vi hadde privatisert hele helsevesenet, så ville ikke sykepleiere tjent like mye som ingeniører. Rett og slett, fordi som du selv sier, at det er lettere å få tak i nye sykepleiere. Fordi det er enklere å bli sykepleier. 

Vi er egentlig enige her tror jeg. Det jeg protesterer på er at man ikke kan si hva som er vanskeligst før man har prøvd begge deler. 

(Min egen ingeniørmann prøvde seg å lese en av mine økonomibøker, og for å si det sånn, han hadde aldri hatt sjanse å komme seg gjennom det studiet. Det betyr ikke at mitt studie var hardere enn hans, bare at man ikke passer til alt, og dermed så kan noe som i utgangspunktet av andre oppfattes som lett, faktisk bli ganske vanskelig).

Ikke helt det samme som en sykepleier da, men slik jeg har forstått av bekjente så skal også sykepleierstudiet være ganske hardt.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (9 minutter siden):

Men er det naturlig at lønningene er høyere i såkalte tradisjonelle mannsyrker enn i kvinneyrker i 2025, når kvinner har blitt likestilte med menn?

Som nevnt så handler dette mer om sektorer  og hvilke sektorer kjønnene ønsker å jobbe innen.

Velger man trygge jobber innem det offentlige, så blir det mindre lønn å hente enn risikable jobber i det private.

Jeg tenker på trygge jobber i denne sammenheng som i forhold til oppsigelse, ikke risiko, som jo også er en faktor for at mange mannsdominerte yrker betales bedre, jfr at flere menn dør i arbeidsulykker f eks. 

Edit: Så ja, det er naturlig at det er lønnsforskjeller. Ikke pga hvilket kjønn som dominerer i yrket, men pga forskjellene i sektorene som har med andre ting enn kjønn å gjøre. 

Endret av leticia
edit
  • Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (Akkurat nå):

Vi er egentlig enige her tror jeg. Det jeg protesterer på er at man ikke kan si hva som er vanskeligst før man har prøvd begge deler. 

(Min egen ingeniørmann prøvde seg å lese en av mine økonomibøker, og for å si det sånn, han hadde aldri hatt sjanse å komme seg gjennom det studiet. Det betyr ikke at mitt studie var hardere enn hans, bare at man ikke passer til alt, og dermed så kan noe som i utgangspunktet av andre oppfattes som lett, faktisk bli ganske vanskelig).

Ikke helt det samme som en sykepleier da, men slik jeg har forstått av bekjente så skal også sykepleierstudiet være ganske hardt.

Jo, på individnivå er vi alle forskjellige. Det som er lett for noen er kjempevanskelig for andre, og vica versa. 

Men på generelt nivå kan vi konkludere med at det er vanskeligere å bli ingeniør enn sykepleier, det er bare å se på karakterkravene for inntak til studiene. Og dette er avgjørende for lønna. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (2 minutter siden):

Jo, på individnivå er vi alle forskjellige. Det som er lett for noen er kjempevanskelig for andre, og vica versa. 

Men på generelt nivå kan vi konkludere med at det er vanskeligere å bli ingeniør enn sykepleier, det er bare å se på karakterkravene for inntak til studiene. Og dette er avgjørende for lønna. 

Da er vi enige 😃

• Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 minutt siden):

Lønnsnivået varierer fra yrke til yrke, også innenfor "kvinneyrker" og "mannsyrker". Lønnsnivå avgjøres som sagt av markedskreftene: Tilbud og etterspørsel. Hvorfor velger for mange jenter "kvinneyrker"?

Tror du at jenter velger lett utdannelse fordi de er dumme mens gutter velger vanskelig utdannelse fordi de er smarte? Et sånt tankesett bygger vel egentlig på en subtil men nokså spiss kjønnsdiskriminering. Jeg tror ikke jenter er dummere enn gutter. Prøver i skoleverket avdekker vel egentlig det motsatte, jenter gjør det generelt bedre enn guttene. Så hvorfor i all verden utdannes det veldig mange sykepleiere i forhold til etterspørselen i markedet, mens det er motsatt for elektroingeniører? Handler det om manglende kunnskap om lønnsutvikling, eller velger ungdommen som de gjør, på tross av lønnsutsiktene?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Lønnsnivået varierer fra yrke til yrke, også innenfor "kvinneyrker" og "mannsyrker". Lønnsnivå avgjøres som sagt av markedskreftene: Tilbud og etterspørsel. Hvorfor velger for mange jenter "kvinneyrker"?

Tror du at jenter velger lett utdannelse fordi de er dumme mens gutter velger vanskelig utdannelse fordi de er smarte? Et sånt tankesett bygger vel egentlig på en subtil men nokså spiss kjønnsdiskriminering. Jeg tror ikke jenter er dummere enn gutter. Prøver i skoleverket avdekker vel egentlig det motsatte, jenter gjør det generelt bedre enn guttene. Så hvorfor i all verden utdannes det veldig mange sykepleiere i forhold til etterspørselen i markedet, mens det er motsatt for elektroingeniører? Handler det om manglende kunnskap om lønnsutvikling, eller velger ungdommen som de gjør, på tross av lønnsutsiktene?

Svaret på det (etter min mening) er at selv om vi er et såkalt "likestilt land" så blir vi sosialisert fra tidlig av til å innta kjønnsroller likevel.

Så har man sånne som meg og noen til som gir en lang f i slike kjønnsroller og bare gjør det vi selv har lyst til, uavhengig hva andre måtte tenke om det.  (jeg var første person i min familie som tok høyere utdanning), og mine 2 søstre gikk en annen vei, selv om også de har høyere utdanning, men i noe så spesielt som ja... sykepleier og lærer. 🙃

Når det gjelder skolen, så skårer vel jenter bedre i alt utenom matematikk.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...