Gå til innhold

Kvinnedagen i Norge 8. mars 2025

Meningsmåling  

57 stemmer

1. 1. Deltok du i parade på kvinnedagen i år?

• Ja
      5
    • Vet ikke
      2
    • Nei
      50
  2. 2. Hva synes du om årets kampsaker og paroler?

• Svært positivt
      7
    • Mest positivt
      5
    • Både positivt og negativt / ubestemt / vet ikke
      35
    • Mest negativt
      5
    • Svært negativt
      5
  3. 3. Anser du deg selv som feminist?

• Jeg er kvinne og sier ja
      2
    • Jeg er mann og sier ja
      12
    • Vet ikke / det er komplisert / nøytral
      9
    • Jeg er kvinne og sier nei
      0
    • Jeg er mann og sier nei
      10

Anbefalte innlegg

Subara skrev (21 minutter siden):

Av de jeg kjenner var det kvinner som var hjemme med barn mens de ventet på barnehageplass, men det begynner å bli en stund siden. Det er veldig bra at menn like godt tar det ansvaret, både for barnet og familien i sin helhet. Jeg er for likestilling.

Menn er ikke lenger flaue for å gå med barnevogn alene, selv om Knausgård nevner det i "Min kamp". 

Og menn skifter bleie.

Ja, det er opptil hver enkelt hva de gjør med livene sine og hva de får ut av det. Men jeg har sett baksiden av medaljen. Individuell frihet til å velge selv handler om valgmuligheter. Og både økonomi, evner og selvtillitt kan sette en stopper for den. Det er lett å lage å få barn. Folk kan bli gående hjemme å ta vare på barn (på feil tidspunkt i livet), uten nødvendig(e) støttespiller(e) og med manglende fremtidsutsikter.

Da burde vel den store kvinnesaken være barnehageplass uavhengig av tidspunkt for fødsel?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tussi skrev (6 minutter siden):

Da burde vel den store kvinnesaken være barnehageplass uavhengig av tidspunkt for fødsel?

Det burde den. Datteren min fødte i desember og var "heldig" og greide å karre til seg en barnehageplass i februar, hvis ikke måtte de ha ventet til august, altså et halvt år senere. (og opprinnelig 8 måneder etter permisjonen var ferdig). 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Tussi skrev (9 minutter siden):

Ja. Kanskje den burde ha vært det!

Men da får man påpakning fra Simen1 om at det er en familiesak, og ikke en kvinnesak. 🙄

Jeg forstår hvorfor barnehager har opptak i august (ledig frigjort kapasitet pga årskullet som starter på skole), og derfor er flere opptak til bhg lite realistisk. 

Det som derimot burde vært mulig å få til, er at fødselspermisjonen samlet sett er lang nok til å vare frem til barnets barnehage-oppstart.

Ønsker vi som samfunn flere barn, må vi sørge for at mor og far (statistisk sett især mor) ikke taper inntekt på å få de. 

Få opp permisjonen! Den er ikke lang nok p.t.!

Endret av qualbeen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (4 minutter siden):

Ja. Kanskje den burde ha vært det!

Men da får man påpakning fra Simen1 om at det er en familiesak, og ikke en kvinnesak. 🙄

Jeg forstår hvorfor barnehager har opptak i august (ledig frigjort kapasitet pga årskullet som starter på skole), og derfor er flere opptak til bhg lite realistisk. 

Det som derimot burde vært mulig å få til, er at fødselspermisjonen samlet sett er lang nok til å vare frem til barnets barnehage-oppstart.

Ønsker vi som samfunn flere barn, må vi sørge for at mor og far (statistisk sett især mor) ikke taper inntekt på å få de. 

Få opp permisjonen! Den er ikke lang nok p.t.!

Ja, det burde være slik at hvis samfunnet ikke klarer å stille opp med barnehageplass, så må samfunnet betale forlenget permisjon. I et samfunn der man trenger flere barn skal det ikke være den enkeltes kvinne, mann eller par sitt ansvar å overleve på oppsparte midler. 

Barnehage er en velferdsstjeneste, og del av  et samfunn som vil ha flest mulig hender i jobb

Har kjente som fødte i januar, de sleit veldig, og hadde heldigvis god økonomi og besteforeldre i området. Ikke alle har det

Endret av Tussi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (56 minutter siden):

Ja, det burde være slik at hvis samfunnet ikke klarer å stille opp med barnehageplass, så må samfunnet betale forlenget permisjon. I et samfunn der man trenger flere barn skal det ikke være den enkeltes kvinne, mann eller par sitt ansvar å overleve på oppsparte midler. 

Barnehage er en velferdsstjeneste, og del av  et samfunn som vil ha flest mulig hender i jobb

Har kjente som fødte i januar, de sleit veldig, og hadde heldigvis god økonomi og besteforeldre i området. Ikke alle har det

I slike tilfeller så kan faktisk kontantstøtten være nyttig da. Altså for å betale en privat barnepasser. Da kan man likevel begynne i jobben sin, selv om man mangler barnehageplassen. 

Lenke til kommentar

Enig med dere tre siste. Det er helt åpenbart en kvinnesak, ettersom det rammer kvinner langt mer enn menn. I vår families tilfelle hadde vi dog mulighet til å velge hvem av oss som skulle forlenge permen ulønnet, og det ble meg. Det positive er at jeg fikk masse tid med ungen. Det negative er at han var mer enn klar for å begynne barnehage lenge, at vi måtte leve på én lønning og at jeg ofret karrieren min.

leticia skrev (5 timer siden):

I slike tilfeller så kan faktisk kontantstøtten være nyttig da. Altså for å betale en privat barnepasser. Da kan man likevel begynne i jobben sin, selv om man mangler barnehageplassen. 

Absolutt. Men dette er ikke så lett, fordi det også blir fullt. Vi fant aldri plass hos noen dagmamma. Det koster også mye penger i sentrale områder, ofte en del mer enn det man får kontantstøtte.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...