Gå til innhold

Kvinnedagen i Norge 8. mars 2025

Meningsmåling  

60 stemmer

1. 1. Deltok du i parade på kvinnedagen i år?

• Ja
      5
    • Vet ikke
      2
    • Nei
      53
  2. 2. Hva synes du om årets kampsaker og paroler?

• Svært positivt
      7
    • Mest positivt
      6
    • Både positivt og negativt / ubestemt / vet ikke
      37
    • Mest negativt
      5
    • Svært negativt
      5
  3. 3. Anser du deg selv som feminist?

• Jeg er kvinne og sier ja
      3
    • Jeg er mann og sier ja
      12
    • Vet ikke / det er komplisert / nøytral
      10
    • Jeg er kvinne og sier nei
      0
    • Jeg er mann og sier nei
      11

Anbefalte innlegg

Neffi skrev (17 minutter siden):

Når menn er i så farlige yrker at 100 % av dødsfall bare er menn, så tenker jeg at disse sakene fra menn garantert har høyere alvorlighetsgrad. 

At det kan bli gjort vurderinger hvor menn blir tatt mer seriøs som forsørgere, og kvinner blir sett på som uviktig overskuddsarbeidskraft, det vet vi at det ligger gamle mekanismer og holdninger for i samfunnet, men bevisbyrden som brukes med 70 % og 30 %, treffer ikke på målet. Det er ikke bevist en forskjellsbehandling her.

Da syns jeg man kan holde kvinnekamp ute av den erstatnings-diskusjonen, til man faktisk kan bevise at kjønn behandles ulikt innenfor samme yrke.

Flere kvinner har blitt myrdet på jobb, jeg kan finne linker.  Jeg tør faktisk påstå at flere kvinner enn menn utsettes for vold på jobb, uten at jeg har statistikk 

Og nei, det er kjønnskamp når jeg ikke får yrkesskade hvis jeg hjelper en pasient som holder på å falle, mens en i industrien får, når skaden er like akutt og lik, fordi mitt yrke er det forventet

Endret av Tussi
Kjønnskamp, ikke kjennskap
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tussi skrev (1 minutt siden):

Flere kvinner har blitt myrdet på jobb, jeg kan finne linker.  Jeg tør faktisk påstå at flere kvinner enn menn utsettes for vold på jobb, uten at jeg har statistikk 

Og nei, det er kjennskap når jeg ikke får yrkesskade hvis jeg hjelper en pasient som holder på å falle, mens en i industrien får, når skaden er like akutt og lik, fordi mitt yrke er det forventet

Jeg er helt enig i at det bør/skal være likhet jevnt over alle yrker. Men forventet slitasje kommer også inn i bildet, for alternativet er at alle yrkesskadeerstatninger forkastes (hvis hyppigheten av skade er ofte nok). Forsikringer er jo sånn i sin natur. Har du sykdommer som øker risikoen, så er det ikke sikkert du vil kunne forsikre deg. Barn som blir født med sykdommer kan nektes forsikring nettopp pga. forventninger. Det er ikke noe hyggelig i det, det er tall.

Enten vi liker det eller ei, så er det et økonomisk og politisk spørsmål, ikke et moralsk spørsmål. Og neppe et kjønnsdrevet spørsmål (inntil man har gode tall for å bevise det).

Vi har jo kjønnsdiskriminering den andre veien også på forsikringer. Kvinner har billigere bilforsikringer, fordi forventet skade er mindre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (3 minutter siden):

Jeg er helt enig i at det bør/skal være likhet jevnt over alle yrker. Men forventet slitasje kommer også inn i bildet, for alternativet er at alle yrkesskadeerstatninger forkastes (hvis hyppigheten av skade er ofte nok). Forsikringer er jo sånn i sin natur. Har du sykdommer som øker risikoen, så er det ikke sikkert du vil kunne forsikre deg. Barn som blir født med sykdommer kan nektes forsikring nettopp pga. forventninger. Det er ikke noe hyggelig i det, det er tall.

Enten vi liker det eller ei, så er det et økonomisk og politisk spørsmål, ikke et moralsk spørsmål. Og neppe et kjønnsdrevet spørsmål (inntil man har gode tall for å bevise det).

Vi har jo kjønnsdiskriminering den andre veien også på forsikringer. Kvinner har billigere bilforsikringer, fordi forventet skade er mindre.

Så fordi våre skader er oftere kroniske og mer forventet så betyr det ikke noe?

Vet du hva en kvinne fikk høre da hun søkte yrkesskade etter hun hadde reddet en 150kg pasient fra å falle i gulvet? Hun skulle latt pasienten falle... vil du at vi skal møte din mor i helsevesenet slik?

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (Akkurat nå):

Så fordi våre skader er oftere kroniske og mer forventet så betyr det ikke noe?

Vet du hva en kvinne fikk høre da hun søkte yrkesskade etter hun hadde reddet en 150kg pasient fra å falle i gulvet? Hun skulle latt pasienten falle... vil du at vi skal møte din mor i helsevesenet slik?

Jeg hadde sørget for at min mor aldri kom opp i en vekt på 150 kg.

Tussi, er du personlig villig til å betale 10 % mer i skatt for å sikre alle arbeidere full yrkesskadeerstatning? Dette er et ja/nei spørsmål.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde sørget for at min mor aldri kom opp i en vekt på 150 kg.

Tussi, er du personlig villig til å betale 10 % mer i skatt for å sikre alle arbeidere full yrkesskadeerstatning? Dette er et ja/nei spørsmål.

Ja. Det er jeg

Lenke til kommentar
Tussi skrev (2 minutter siden):

Takk! Jeg vil tro, på min arbeidsplass, vi er 95% kvinner, at 70% har blitt utsatt for slikt

Jeg har opplevd seksuell trakassering, trusler, slag, dytting, blitt holdt hardt, spent bein for, spyttet på.... 

Det burde ikke være noen tvil om tallene som foreligger / forskjellsbehandlingen av yrker. Det er også derfor at dette blir tatt opp politisk.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Neffi skrev (6 minutter siden):

Erstatningen fra NAV er ikke store greiene (og man må ha en medisinsk invaliditet på minimum 15 % for å få erstatning). Det er forsikringsselskapene som betaler ut de store summene. (derfor de også stritter sånn imot og gjør alt de kan for å slippe å betale). 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Neffi skrev (10 minutter siden):

Hvilket parti må du stemme på for å få en sånn prioritering?

Jeg er glad SV tar opp saken, jeg antar KRF vil støtte den. Der går min stemme

Det er viktig å huske på at yrkesskaderegler som gjelder alle er en form for forsikring. Samfunnet må prioritere det. Vi vet hvem som blir pensjonstaperne når man ikke.får yrkesskadeerstatning, ofte (ikke.alltid) kvinner

Screenshot_20250309_225833_Facebook.jpg

Endret av Tussi
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Tussi skrev (36 minutter siden):

Flere kvinner har blitt myrdet på jobb, jeg kan finne linker. 

Disse døde da de var på jobb for å redde liv

Nå er denne artikkelen noen år gammel, men av disse 18 drepte på jobb er det bare menn. Nå har vi i ettertid hatt minst 2 dødsfall av kvinner på jobb som jeg kommer på, men er ikke overbevisst om at det blir drept mer kvinner enn menn på jobb.

Finn gjerne linker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (3 minutter siden):

Disse døde da de var på jobb for å redde liv

Nå er denne artikkelen noen år gammel, men av disse 18 drepte på jobb er det bare menn. Nå har vi i ettertid hatt minst 2 dødsfall av kvinner på jobb som jeg kommer på, men er ikke overbevisst om at det blir drept mer kvinner enn menn på jobb.

Finn gjerne linker.

Jeg har aldri sagt at flere kvinner enn menn blir drept på jobb. Men du sa alle døde på jobb er menn, det er ikke sant

https://www.nrk.no/stor-oslo/vollen-drapet_-anna-kristin-gillebo-backlund-drept-pa-jobb-1.12014460

https://www.nrk.no/vestland/nav-ansatte-marianne-amundsen-ble-drept-pa-jobb-for-nav-i-bergen-_-mann-domt-til-21-ars-forvaring-1.16211854

https://www.aftenposten.no/norge/i/kEqxRa/miriam-daniela-ayres-cea-drept-paa-jobb-i-arendal-siktet-mann-varetektsfengslet-i-fire-uker

https://www.nrk.no/sorlandet/dommes-til-12-ar-for-drapet-pa-sorlandssenteret-1.14263834

Visste du forresten at hvis jeg skal få voldsoffererstatning for skade på jobb, så må jeg anmelde pasienten? 

Og selv da er det ikke sikkert jeg får yrkesskadeerstatning

https://sykepleien.no/meninger/2021/10/er-du-sykepleier-og-skadet-pa-jobb-glem-erstatning

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 minutt siden):

Og dette er en kvinnesak? Eller gjelder det for alle sykepleiere?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Nå er jeg ikke ekspert på dette, men er det ikke sånn at særeie kun kan gjelde en klart definert formue man har på vei inn i ekteskapet og ikke kan fravike ekteskapsloven hvis det er til særlig ulempe for en av partene? Altså at hvis Hagen har en inntekt på 2 mill i året og kona tjente 0 så ville hun fortsatt ha krav på 1 mill pr år av hans inntekt.

Jeg har ikke oversikt, men den skjeve ektepakten ble vektlagt da Tom Hagen var tiltalt for drap eller medvirkning til drap på kona Anne-Elisabeth Hagen.

https://www.nettavisen.no/nyheter/tom-hagen-grillet-om-ektepakten-med-anne-elisabeth-hagen-i-politiavhor/s/12-95-3423966878

Eksperter NRK har snakket med har antydet at Anne-Elisabeth hadde kunne fått flere hundre millioner kroner ved å bestride ektepakten ved en skilsmisse.

Og at motivet var at Tom Hagen ikke ville hun skulle få noe av milliardformuen ved en skilsmisse.

Loven skal beskytte ektefeller som har tatt ansvar for hjemmet og omsorg for barna, sier Arverettsadvokat Randi Bull.

https://www.advokatsmart.no/guide/saereie

Utgangspunktet er at man har felleseie, hvis ikke noe annet er avtalt. I Norge har man likevel fullstendig avtalefrihet, slik at man kan avtale seg bort fra felleseie i en avtale/kontrakt. Det er dette som kalles særeie. Det finnes ingen legaldefinisjon av særeie, men det betyr at ektefellen eier noe alene, og at det skal holdes utenfor deling ved et brudd. Hvis ektefellene har fullstendig særeie, betyr det at ingenting er felleseie og ingenting skal deles ved et brudd.

Særeie er praktisk for de som ønsker at enkelte deler, eller alt, skal være unntatt deling ved en skilsmisse. Særeie kan inngås både før giftemål inngås, eller etter det er inngått. Særeie er ofte praktisk og ønskelig dersom man har særkullsbarn, altså barn som ikke er felles.

Slik at å gifte seg til penger trenger ikke nødvendigvis føre til at man får noe særlig med seg ved skilsmisse. Ser ut til at det er ulike meninger om skjeve ektepakter kan bli opphevet i retten.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 timer siden):

Hvorfor kvinnen? Det er like naturlig at menn skal gå hjemme i den fasen pga likestilling og at de fleste barn har mer variert kosthold enn bare pupp etter at foreldrepermisjonen er over.

Her er vi iallefall helt på linje :) At menn like godt kan ta ulønnet permisjon som kvinner når man venter på en barnehageplass.

Men familiene ordner seg ofte slik pga at kvinnen i forholdet ofte er den som tjener minst. En årsak til dette kan være et likelønnsproblem. Et annet kan være at kvinnen ofte er den yngste i forholdet, og ikke har opparbeidet seg like høy lønn pga ansiennitet. (kanskje hun enda er student). Og så har vi også det der med offentlig versus privat sektor. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ekteskap med en "riking" er en gullgruve for lavtlønte uansett kjønn. Mener å huske jeg så en statistikk en gang der det sto at ekteskap går økonomisk i favør kvinnen i 95% av tilfellene. Kvinner gifter seg sjeldent med en mann som tjener mindre enn dem selv.

Kanskje kvinner sjeldent gifter seg med en mann som tjener mindre enn dem selv, fordi menn generelt tjener mer penger enn kvinner (med noen unntak selvsagt). Hvis man er redd for å bli økonomisk utnyttet ved å inngå et ekteskap så er det vel bare å forbli samboere, eller? 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvorfor kvinnen? Det er like naturlig at menn skal gå hjemme i den fasen pga likestilling og at de fleste barn har mer variert kosthold enn bare pupp etter at foreldrepermisjonen er over.

Ja, det kan være en fattigdomsfelle å være hjemmeværende forelder (mann eller kvinne) i stedet for å sende barna i barnehagen og jobbe. Her får jeg bare si at jeg støtter individuell frihet til å velge selv. Også dersom man velger f.eks mer familieliv framfor jobbkarriere. Også når man setter seg selv i en potensiell felle. Det er ingen krav å måtte velge økonomisk optimalt. Frihet er frihet. Det er ikke min eller samfunnets jobb å legge seg borti om folk vil være hjemmeværende eller kompensere økonomisk for deres økonomisk dårlige valg. Voksne mennesker må være voksne nok til å ta ansvar for sitt eget økonomiske, karrieremessige og familiemessige liv.

Av de jeg kjenner var det kvinner som var hjemme med barn mens de ventet på barnehageplass, men det begynner å bli en stund siden. Det er veldig bra at menn like godt tar det ansvaret, både for barnet og familien i sin helhet. Jeg er for likestilling.

Menn er ikke lenger flaue for å gå med barnevogn alene, selv om Knausgård nevner det i "Min kamp". 

Og menn skifter bleie.

Ja, det er opptil hver enkelt hva de gjør med livene sine og hva de får ut av det. Men jeg har sett baksiden av medaljen. Individuell frihet til å velge selv handler om valgmuligheter. Og både økonomi, evner og selvtillitt kan sette en stopper for den. Det er lett å lage å få barn. Folk kan bli gående hjemme å ta vare på barn (på feil tidspunkt i livet), uten nødvendig(e) støttespiller(e) og med manglende fremtidsutsikter.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...