Gå til innhold

Kvinnedagen i Norge 8. mars 2025

Meningsmåling  

60 stemmer

1. 1. Deltok du i parade på kvinnedagen i år?

• Ja
      5
    • Vet ikke
      2
    • Nei
      53
  2. 2. Hva synes du om årets kampsaker og paroler?

• Svært positivt
      7
    • Mest positivt
      6
    • Både positivt og negativt / ubestemt / vet ikke
      37
    • Mest negativt
      5
    • Svært negativt
      5
  3. 3. Anser du deg selv som feminist?

• Jeg er kvinne og sier ja
      3
    • Jeg er mann og sier ja
      12
    • Vet ikke / det er komplisert / nøytral
      10
    • Jeg er kvinne og sier nei
      0
    • Jeg er mann og sier nei
      11

Anbefalte innlegg

91. Færre kvinner enn menn har Internett-tilgang

- Sikkert riktig. Gjelder ikke i Norge i 2025, men det er en god kamp å ta internasjonalt.

92. Fredsavtaler blir bedre når kvinner deltar i forhandlingene

- Sikkert riktig. Gjelder ikke i Norge i 2025, men det er en god kamp å ta internasjonalt.

93. Jenter og kvinner får dårligere utdanning

94. Millioner av kvinner får ikke bestemme over egen kropp

95. Vold mot kvinner

- Kampen mot vold bør inkludere mannlige offer. Dette er ikke et isolert kvinneproblem men et folkeproblem, både i Norge og internasjonalt.

96. Skjev maktfordeling

97. Ulike lover for kvinner og menn

- Riktig. Gjelder i Norge i 2025, men det er ikke en kvinnesak. Dette er en mannesak og hører bedre hjemme på mannedagen i november. For kvinnenes del så er dette en sak internasjonalt.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Stripete skrev (27 minutter siden):

Hvordan kan du vite det? 

Det er bare logisk, det er ikke fysisk komplisert om man er motivert, det skjønner du vel selv. 

Stripete skrev (28 minutter siden):

Det kan virke som om du er ute etter å snakke ned kvinner fordi de dominerer statistikken over antall selvmordsforsøk. Som om de ikke klarer å få til noe så lett? 

Da foreslår jeg at du leser om igjen, kort sagt, nei jeg mener ikke kvinner er for dumme til å ta livet sitt.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (10 minutter siden):

Jeg håper vi i større grad kan løse problemer heller enn å kjønne dem. Det er klart st det er noen få områder der kvinner og menn kommer dårligere ut enn hverandre, men jeg synes det alt for ofte er en tendens til å ‘kjønne’ problemer som rammer begge kjønn. Det tror jeg egentlig bare skaper polarisering, mindre fokus på løsninger og i noen tilfeller et jag etter å ‘krafse til seg’ og egen gruppe. 

Det er helt sikkert fordomsfult av meg, men jeg er generelt litt skeptisk til ‘mannsbevegelser’ som hevder å tale menns sak, og selv om det på noen områder (som barnefordeling) helt klart er noe å hente, er jeg redd det å skape kjønnede motpoler kan gjøre mer skade enn godt. 

Det er noe med tiden vi lever i som gjør at saker blir polarisert av en eller grunn. Om det er noe vi tar etter fra USA eller påvirkning fra nettroll som ikke ønsker folk godt - og til slutt vet man ikke hva som er sant eller ikke.

Derfor er det flott at folk går i virkelige 8. mars tog sammen med fysiske mennesker.

Jeg nevnte mannsbevegelser og menns rettigheter, på grunn av menn som faller mellom to stoler, og hvordan fange opp dem. Det er ikke alle menn som har gode lønninger, de kan ha vært uheldige i livet, blitt urføre, noe som er skambelagt. Kanskje enda mer enn når kvinner blir det? For kvinner kan skylde på at de brukte tiden på familie og barn og at de ikke tålte påkjenningen. Mens menn alltid har hatt forsørgerrollen.

Jeg vil ikke at menn skal skylde på kvinner når det går dem dårlig i livet, fordi utfordringene deres ikke har blitt fanget opp av samfunnet. Samtidig blir noe gjort, eks. fokus på gutter som faller fra i skolen.

Kvinner har fått rettigheter på linje med menn på grunn av kvinnekampen og 8. mars togene. Det er ingenting som kommer av seg selv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
leticia skrev (5 minutter siden):

Forklar hvorfor kvinner skal utsette kroppen sin for et svangerskap med alle de farene og helseproblemer det medfører hvis de blir ufrivillig gravid?

så lenge de har frivillig sex vil jeg ikke si det er ufrivillig gravid, all den tid graviditet er/kan være naturlig konsekvens av samleie, noe jo alle vet.

med hvilken rett kan disse kvinnene kreve at samfunnet/leger stiller opp på aktiv dødshjelp? (fosterdrap)

at staten i dag allikevel gjør det, er fordi de har sammenfallende interesse med abortsøkende kvinner, dvs. en unge er bare bryderi og tjas, forstyrrer utdannelse, jobb-karriere, medfører økte utgifter, osv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 time siden):
Simen1 skrev (1 time siden):

40. Lik rett til yrkesskadeerstatning

- Enig. Er det ikke det allerede? Hvis ikke, så bør det selvsagt være kjønnsnøytrale lover på dette. Jeg vet ikke nok om den påståtte kjønnsdiskrimineringen, men får la tvilen komme disse til gode.

Jeg vet ikke om du så nyhetssaken i går om kvinnen som hadde ødelagt ryggen sin pga at løft av en pasient / bruker på jobb. Hun greide ikke å ligge i samme stilling lenger enn 5 minutter om gangen. Det som er forskjellsbehandlingen her er at typiske kvinnedominerte yrker innenfor helsevesenet hvor man har slike løft og hvor kvinner får belastningsskader i muskler og skjelett ikke blir omfattet av yrkesskadedekningen. Også her er lovgivningen lagt opp etter hvilke yrker menn i hovedsak har. Det er nesten bare menn som får yrkesskadeerstatning... 

Jeg så ikke den saken, men hvis yrkesskadeerstatningen har innebygget kjønnsdiskriminering som du skriver her så er det klart det bør lukes ut og likestilles. Yrkesskade er yrkesskade, uansett hvilket kjønn man er.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det vi vet er at menn stort sett ikke tar ut mer enn ukene med fedrekvote. Om det er snakk om 10 uker, 12 uker eller 15 uker. Det har ingenting å si... Min oppfatning av dette er at kvinner bør ha 9 uker mer enn menn totalt. Dvs at 3 uker før fødselen og 6 uker etter fødselen er øremerket med tanke på kvinners helse. Det er ingen, absolutt ingen grunn til å ikke fordele resten 50 /50. 

Samtidig må jeg innrømme at det var mye bedre da vi hadde små, hvor faktisk mannen kunne ta alt minus de 6 ukene etter fødselen, men hvis vi hadde gått tilbake dit så viser all statistikk at menn hadde blitt taperne her. Menn møter press fra arbeidsgiverne om å ikke ta mer enn den permisjonen som er øremerket til dem. Det blir sikkert ikke sett på som "mandig nok". 

Nettopp. Og det er den type press, økonomi og at man "defaulter" til gammel vane (kvinnen som barnepasser) som gjør at det er viktig å verne om de øremerkede ukene far har og ikke flytte dem over i en valgfri pott - som i praksis ikke blir så valgfri som vi liker å tro. Faktisk er det mindre viktig at det er øremerkede uker til mor, fordi det knapt finnes tilfeller hvor hun uansett ikke ville fått disse ukene. Analogt til at et nøytralt kjønnskrav til f.eks. styrer, tjener kvinner mer enn menn, siden kvinnene tradisjonelt har måttet jobbe mot "gutteklubben Grei". Et kjønnskrav om 40% menn i styrer er i 99% av tilfellene bare noe man har for symmetriens skyld og ikke for å egentlig endre noe.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Takk for oppramsing av parolene, forøvrig. Jeg konstaterer at jeg nok ser mye mer relevans i dem enn TS, men ham om det. De fleste innvendingene viser bare at man ikke helt har skjønt poenget med dagen - og det er fair game. Det er KVINNEdagen, og da fremhever man selvsagt kvinnenes perspektiver også på saker som, ofte i vesentlig mindre grad, kan være aktuelle for menn. Hvis kritikken mot parolene er "unødvendig kjønning" har vi det jammen godt. Det er jo en ikke-kritikk, egentlig, og en ubrukelig mening isolert sett.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (34 minutter siden):

97. Ulike lover for kvinner og menn

- Riktig. Gjelder i Norge i 2025. Det er også en god kamp å ta internasjonalt. I Norge er dette et mannsdagen-tema.

Stemmer nok at det er likhet for loven i Norge. Men hva den blir i praksis kan være noe annet. Å ha samme rettigheter og muligheter fungere så lenge man ikke blir diskriminert.  Feks. at man ikke fikk jobben fordi man er gravid.

Det kan virke lenge siden Berit Ås innførte begrepet hersketeknikker.  https://snl.no/hersketeknikk

• Sitat

• Usynliggjøring: Å ignorere en persons bidrag, innsats eller synspunkter for å gjøre dem usynlige eller uviktige.
    • Latterliggjøring: Å bruke spott, ironi eller latterliggjøring for å avfeie noen og undergrave deres autoritet.
    • Tilbakeholdelse av informasjon: Å holde tilbake informasjon eller kunnskap som en person trenger for å utføre sitt arbeid eller delta i beslutningsprosesser.
    • Dobbeltstraffing: Å fordømme en annen uansett hva vedkommende gjør – å være for pågående er feil, å være for passiv er også feil.
    • Påføre skyld og straff (eller skam): Å prøve å få noen til å skamme seg, føle seg skyldig eller flau, krenke eller ydmyke

Men de lever nok i beste velgående. Fattige, invandrere, homofile med flere, blir også utsatt for diskriminering på ulik måte. Men at vi nå befinner oss i et 8. mars-tog.

Endret av Subara
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

72. Kvinnekroppen er ikke til salgs

snarere tvertimot, og har vel blitt enda mer utbredt med årene.

på den ene siden sier kvinnefronten nei til sex-salg, på den annen side øker antallet kvinner som selger seg i en eller annen form. Her møter vel kvinnebevegelsen seg sjøl i døra? Eller hvordan forklarer de det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (2 timer siden):

Jeg tenker at menn må bli sterkere på å fremheve sine utfordringer, feks. på mannsdagen i november og resten av året. Samtidig er kampen for humanisme og fred ikke kjønnet, men at et arrangement på kvinnedagen bør være kjønnet. 

Kvinner har en lang forhistorie med mangel på rettigheter. Eks. ikke rett på arv selv om det var fra deres egen slekt. De trenger at noen står opp for dem, selv om det er uenigheter om det er et behov i dag i denne delen av verden. Jeg tenker at sårbarheten i forhold til biologisk å føde barn og amme aldri vil forsvinne, som er en tilleggsfaktor for kvinner.

Ofte er det slik at hvis man tar ting for gitt, vil man miste rettigheter man har oppnåd. Feks. reversering av abortrettigheter i Europa og USA.

Om det uthevede: Dette var en historisk kamp og det er bra de fleste av de tidligere kjønnsdiskriminerende forskjellene er avviklet. All ære for det. I trådtittelen valgte jeg å fokusere på utfordringene i 2025 for en grunn. Jeg vil forstå mer av kampen som pågår nå. Hvilke problemstillinger som er aktuelle her i Norge i dag. Blant annet for å spisse kvinnedagen mot de problemene vi har i Norge i dag og ikke omfavne historiske problemer eller fokusere mye på utenlandske forhold. Litt av bakgrunnen for det er den årlige gjentagelsen om at kvinnedagen har utspilt sin rolle i Norge. Har den det? Jeg forsøker i hvert fall å ta tempen på det i denne tråden.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (38 minutter siden):

Jeg så ikke den saken, men hvis yrkesskadeerstatningen har innebygget kjønnsdiskriminering som du skriver her så er det klart det bør lukes ut og likestilles. Yrkesskade er yrkesskade, uansett hvilket kjønn man er.

Du kan lese denne artikkel som tar opp temaet. Utdrag fra artikkelen:

Det er like mange kvinner som menn som melder yrkesskader til NAV. Til tross for dette er 70 prosent av dem som får godkjent yrkesskade menn, og 90 prosent av dem som får godkjent yrkessykdom er menn (Fafo).

https://www.itromso.no/meninger/i/Jb2arP/sykepleiere-ofrer-helsa-paa-jobb-staten-vender-ryggen-til

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
leticia skrev (6 minutter siden):

Du kan lese denne artikkel som tar opp temaet. Utdrag fra artikkelen:

Det er like mange kvinner som menn som melder yrkesskader til NAV. Til tross for dette er 70 prosent av dem som får godkjent yrkesskade menn, og 90 prosent av dem som får godkjent yrkessykdom er menn (Fafo).

https://www.itromso.no/meninger/i/Jb2arP/sykepleiere-ofrer-helsa-paa-jobb-staten-vender-ryggen-til

De sier at ryggproblemer og slikt er "forventet" i helse, men vi får jo ikke risikotillegg. Å forvente skade i et yrke uten å bli kompensert ville aldri skjedd i et mannsdominert yrke

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Litt av bakgrunnen for det er den årlige gjentagelsen om at kvinnedagen har utspilt sin rolle i Norge. Har den det? Jeg forsøker i hvert fall å ta tempen på det i denne tråden.

Jeg mener da helt klart at den ikke har det. Men noen av sakene du ramser opp syns også jeg at ikke hadde vært nødvendige å ta opp.

Jeg syns det er spesielt viktig å fokusere på partnerdrap når man tar opp kvinnedagen, også vold og voldtekt generelt. Også den såkalte hverdagsmisogynismen (vet ikke om det er et ord engang😅)  I tillegg til problematikken i arbeidslivet / permisjonsfordeling (men der er jeg litt mer på å øke rettighetene for menn da).  Vi må heller ikke glemme at med innvandring så blir vi et flerkulturelt samfunn, og det er viktig å sette fokus på hvilke kulturforhold noen av de kvinnene lever under selv om de bor i vårt rettighetsmessig noenlunde likestilte land .

• Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Ellers: gratulerer med kvinnedagen til de få kvinnene her. Viktig dag, og ikke noe mindre viktig nå enn for både fem, ti og tjue år siden dessverre, på tross av at kvinner stort sett er minst like imponerende som menn i nesten alt. Ikke minst i det å organisere seg, her har spesielt menn som klager mye å lære.

Mener du med dette å si at det ikke har vært noen framgang i kvinnesaken de siste 20 år? Hvis det var det du mente, kan vi se på kvinnedagen som fånyttes eller at den akkurat har klart å avverge reversering av kvinnesak?

Snikpellik skrev (1 time siden):

8. mars har alltid rommet et omtrent like bredt meningsmangfold som mellom NKP og Norgesdemokratene, og det er naturligvis derfor langt fra alle parolene alle står for, men det er jo også noe av det som er så bra.

Ikke alltid. I år er flere av fanesakene palestina (som er en sak med noe mer tyngde på venstresiden av politikken) og motstand mot høyreekstremisme og facisme. Ingen av de 87 parolesakene jeg listet opp er spesielt relatert til høyresiden av politikken. Dermed fremstår kvinnedagen 2025 ensidig på den klassiske venstre-høyre aksen.

Lenke til kommentar
Tussi skrev (Akkurat nå):

De sier at ryggproblemer og slikt er "forventet" i helse, men vi får jo ikke risikotillegg. Å forvente skade i et yrke uten å bli kompensert ville aldri skjedd i et mannsdominert yrke

Jeg er enig i det. Hvis de hadde risikert å få 100 + kilo ramlende over seg så hadde man vært kjapp til å øke risikotillegget ja...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 time siden):

På 70-tallet var det noe som het kvinnesolidaritet, som jeg opplever at vi ikke har lenger. Samfunnet har blitt mer individualistisk.

De prøver å styrke kampen for kvinners rettigheter. Kvinner blir sterkere av å stå sammen, i tilfelle mennene av ulike årsaker ikke stiller opp.

Kvinner starter ikke kriger, kan man si rent statistisk vil jeg tro. Margareth Tatcher med Falklandskrigen er et unntak.

Historisk har ikke kvinner startet kriger fordi de ikke var i en maktposisjon til å gjøre det. Om de ville gjort det i en hypotetisk likestilt historie blir bare spekulasjoner, fordommer og stråmenn i skjønn forening. Ellers kan vi vel være enige i at de fire punktene du siterer (61, 62, 63, 77) kunne vært tydeligere formulert?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Mener du med dette å si at det ikke har vært noen framgang i kvinnesaken de siste 20 år?

Nei, jeg skrev at kvinnedagen ikke er noe mindre viktig i dag enn for fem, ti og tjue år siden. Fremgang har det definitivt vært. Men det har også vært stillstand og tilbakegang - for eksempel den svært bratte økningen av partnervold mot kvinner de siste 10 årene her i Norge.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

med hvilken rett kan disse kvinnene kreve at samfunnet/leger stiller opp på aktiv dødshjelp? (fosterdrap)

Med hvilken rett kan samfunnet kreve at kvinner skal tvinges til gjennomføre et uønsket svangerskap ?

Blir det greit med den type tvang pga noen religiøse fantasier om hva et foster er ? 

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

før hadde man såkalte mødrehjem hvor jenter kunne bo og føde (evt. bortadoptere barnet)

vet ikke om denslags eksisterer lengre i offentlig regi, men burde vært der som et alternativ til abort.

Forklar hvorfor kvinner skal utsette kroppen sin for et svangerskap med alle de farene og helseproblemer det medfører hvis de blir ufrivillig gravid? Det dør fremdeles kvinner under fødsel i Norge hvert år. Ellers så er det kjekke ting som blodpropp,  svangerskapsforgiftning, ekstra belastning på hjerte og lunger, fødselsskader, revning osv... barselfeber skjer enda også... (takk for antibiotika).

Jeg synes @Mr.M har et poeng her. Fordi jeg er tilhenger av friheten til å velge selv. Bør det ikke være opp til kvinnen selv å kunne velge? Hvorfor finnes ikke denne valgmuligheten lengre? Dette har kanskje en plass i spekteret av valgmuligheter for gravide.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...